Maxtor OneTouch II, 200GB (7200rpm, USB 2.0 & Firewire, 8MB) Review

oomph 30 november 2005, 689 views

Maxtor OneTouch II, 200GB (7200rpm, USB 2.0 & Firewire, 8MB)

Pluspunten

• Echt een superhandig ding vond ik. Goed mee te nemen, die one touch backup knop is handig, de automatische backups werken goed. Reactiesnelheid en het heen en weren van data ging snel genoeg.

Minpunten

• Hij kán er dus zomaar ineens mee stoppen. Ik hoor dat van meer mensen dus het is geen uitzondering. En dan helpt alleen partitioneren / formatteren. En ben je dus al je data kwijt. En dat is heel erg.

Mobiliteit Score: 4
De onetouch II aangeschaft voor BACKUPS, en als externe opslag voor mijn muziekcollectie (=véél muziek die ik niet op mijn interne HD wou saven).
Wanneer hij werkt, werkt hij prima, de software voor automatische backups doet het ook goed. Terugzetten van een backup heb ik gelukkig niet hoeven testen. Hij wordt vrij warm, en ik vind hem nogal naar zoemen.
Wanneer de schijf benaderd wordt, ratelt hij vrij hard.

Maar toen: hij kapte er ineens mee. Het lampje van 'ik ben er wel maar niet actief' brandt, en in de hardware manager wordt hij wel gezien maar heeft hij zo'n eenrichtingsverkeer bordje erop (rood met witte streep). Dat betekende dat de schijfruimte 'unallocated' (niet toegewezen) is.

Partitioneren en formatteren dus. Nu doet hij het weer. Maar het is dus een regelrechte ramp. Dit product wordt expliciet verkocht als de super-backup schijf en externe opslag voor bestanden die anders je interne HD doen vollopen, en dan kapt hij er vervolgens mee en moet je de boel formatteren. Data weg. Dat zijn zo'n 300 cd's die ik opnieuw moet gaan rippen of downloaden. Betaalde downloads die ik opnieuw zou moeten kopen. Waardeloos. Ik kan er niet luchtig over doen van 'ach jammer van die data'. Hij doet het nu weliswaar weer, maar ik durf hem niet meer als backup schijf / muziekschijf te gebruiken.

Heb jij ook een Maxtor OneTouch II, 200GB (7200rpm, USB 2.0 & Firewire, 8MB)?

Zou het niet zo zijn geweest dat je hem eerst had moeten formatteren en partitioneren voordat je hem gebruikt ?

En het kan ook zijn dat dit eenmailg is gebeurt omdat je dit niet eerst had gedaan.
Ja ze maken inderdaad een nogal vreemd geluid maar persoonlijk vind ik het niet zo storend.
Althans hij maakt echt niet meer geluid dan dat mijn interne schijven doen.
Vergeet niet hij staat nu niet in een kast he.
Hoe wil je er anders data op zetten?
Ik heb ook vaak zat gehad dat een schijf ineens unallocated was, maar met programmatjes is dit weer makkelijk terug te halen hoor ;)
Wij hebben de OneTouch ook op mijn werk en ik ben het volledig met je eens. Onbetrouwbaar!

Ineens unallocated zijn komt wel veel vaker voor hier, maar het werkt om gewoon 3, 4, 5 of vaker in en uit pluggen, dan doet ie het meestal wel weer......

En terug halen van unallocated schijf is moeilijker op USB schijf dan interne schijven is mijn ervaring....
Daan, welk programmaatje bedoel je om een unallocated schijf terug te halen? Dat vind ik wel interessant.

Freak538, natuurlijk moet je hem eerst formatteren, anders kan je hem niet gebruiken. Ben wel een dame, maar niet blond.;)

Kortfragje, ik wou dat ik dat geweten had, meerdere keren inpluggen. Als de garantie eenmaal verlopen is denk ik dat ik hem er wanneer het weer gebeurt, gewoon uithaal en aan de ide kabel hang. Dat schijnt ook wel eens te werken.
OK, jaren later ook (weer eens) geschrokken want Maxtor = ineens 'Unallocated"

Vond deze tool:
na 'check', 'Write partition structure' was de data weer benaderbaar ;-)

Dus mocht iemand aan het googelen slaan, na dezelfde Maxtor fout, hoop je hiermee geholpen te hebben..