×

Help Tweakers weer winnen!

EZBOOK PRO 3 (V4) Review

GetterRobo 10 oktober 2017, laatste update op 10 oktober 2017, 389 views

EZBOOK PRO 3 (V4) (Product gekocht)

Op veler verzoek schrijf ik een korte review over de EZBOOK PRO 3 (V4) van de fabrikant Jumper. Het is geen uitgebreide review en de focus is gericht op mijn persoonlijke wensen en voorkeuren.

Pluspunten

• Prijs (ongeveer 220 euro)
  • IPS scherm
  • Aluminium behuizing
  • Fanless
  • 6 gb ram
  • M.2 SSD uitbreiding slot
  • Accu (gemiddeld 6 uur)
  • 2 x USB 3.0

Minpunten

• Plaats van de "power" knop
  • Betrouwbaarheid is onbekend (toekomst)
  • Korte kabel van de voeding
  • Kieskeurig mbt merk SSD

Doel
In mijn zoektocht naar een compacte laptop (max 400 euro) is uiteindelijk de EZBOOK PRO 3 geworden.

Het voldoet aan mijn eisen:
- max 14 inch
- max 1,5 kilo
- Fotobewerking (geen zware toepassingen)
- Office
- minimaal 5 uur accu
- USB 3.0
- IPS (mat)
- Fanless

Daarnaast zou het fijn zijn als het in mijn tas past:

Er zijn diverse youtube reviews over de laptop en die zaken sla ik in dit review over. Voor meer info:

Tweaks
Hieronder enkele tweaks die ik heb uitgevoerd.

SSD
De gesoldeerde eMMC is voldoende voor standaard taken. Het volledig opstarten van Windows 10 duurt ongeveer 35 seconden. CrystalDiskMark score:

Er is bij de V4 versie een optie om een M.2 ssd in te bouwen. Bij de oudere versies moet je heel de onderkant los schroeven om hierbij te komen.

Dit gaat bij de V4 vrij eenvoudig door een klepje aan de onderkant.

Mijn versie is wel kieskeurig mbt SSD. Een Transcend M.2 SSD herkent de bios niet, hierdoor kun je Windows 10 niet vanuit de boot selecteren.
Dat was een tegenvaller en na wat zoekwerk heb ik via Aliexpress een SSD aangeschaft die volgens gebruikers wel zou werken.

Er zijn twee opties om de SSD te configureren.

Stappenplan 1 (clean install):
- SSD inbouwen
- zorg voor een bootable USB (Windows 10)
- windows 10 (engels) is al geactiveerd en de serienummer hoef je dus niet te achterhalen
- via bios boot order aanpassen
- drivers netwerkkaart updaten
- via bios (audio configureren mbt geluid)

Stappenplan 2 (clonen):
- SSD inbouwen
- Diskmanagement (partitioneren van je ssd)
- Macrium reflect Free (voor het clonen van de eMMC naar SSD)
- bios boot order aanpassen
- Diskpart (voor het formateren van de eMMC)

Bios boot selecteren
Kies bij boot#1 je SSD, het is beter om de rest op "disabled" te zetten.

Hierna is de laptop lekker vlot. Het opstarten van Windows 10 duurt nu 15 seconden en alles is wat sneller dan met de eMMC.
Hieronder nog wat getalletjes via CrystalDiskMark van de SSD:

Accessoires die ik verder gebruik
- Xiaomi wireless mouse
Een compacte muis die via bluetooth gekoppeld kan worden, dus geen extra dongle!
- d-Park
Sleeve

Gebruikservaring na 1 week
Scherm: matte uitvoering, haarscherp IPS, helderheid binnen is goed.
Toetsenbord: voldoende stevig (tactile feedback), minpunt is dat de "uit" knop rechtsboven is gepositioneerd.
Trackpad: standaard, niets op aan te merken.
Accu: 6 uur gemiddeld (intensief gebruik, streamen, internetten en films kijken).
Warmte: bij intensief gebruik wordt het rechtergedeelte voelbaar warm.
Geluid (speakers): doordat de speaker onder zijn geplaatst (?) moet je het geluid vaak op 100% zetten.
Wifi: bereik is goed (802.11b/g/n/ac).
Hieronder nog een speedtest:

Tot slot
Al bij al een uitstekende laptop als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb inclusief SSD en wat accessoires ongeveer 300 euro uitgegeven. Verder ook het geluk gehad dat er geen invoer/belasting betaald moest worden.

Wel is mijn advies om het via Gearbest of Aliexpress te kopen ivm refund en/of garantie, mocht je een defecte laptop ontvangen. De QC is niet 100% en sommige gebruikers hebben last van de power adapter of kleine gebreken (scherm alignment). Daarnaast heb ik nog geen ervaring op de lange termijn mbt betrouwbaarheid, doe dus regelmatig wat back-ups.

Niet onbelangrijk: china shoppers dienen geduld en vooral geen hoge verwachtingen te hebben!
Check de reviews van de kopers en beetje inlezen voorkomt teleurstellingen.

Heb je nog vragen? Post ze hieronder, wellicht kan ik of andere tweakers je helpen!

Heb jij ook een EZBOOK PRO 3 (V4)?

Je foto's zijn (hier) niet zichtbaar.
Ik zie hier anders ook niets. De foto's staan in een met wachtwoord beveiligde map blijkbaar. :)

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 10 oktober 2017 20:35]

Raad je de 3 S aan? Of toch deze