Synology Disk Station 101g+ 1000Mbps, SATA, USB) Review

mrombout 30 november 2005, 1.257 views

Synology Disk Station 101g+ 1000Mbps, SATA, USB)

Pluspunten

• De installatie en configuratie was een fluitje van een cent (als je tenminste weet hoe je m moet openen).
  • Via CIFS pompt je 9 MB/sec op 100 Mbit LAN.
  • Photostation functionality is een perfecte manier om familie en vrienden toegang tot je vakantie -of andere fotos te verlenen.
  • De webserver heb ik nog niet gebruikt, maar lijkt ook probleemloos te werken
  • FTP is natuurlijk geen probleem, perfect stabiele throughput
  • Als je m een 20 min niet gebruikt gaat ie slapen, en schakelt alles zo´n beetje uit.

Minpunten

• Door de summiere handleiding kun je niet echt goed herleiden dat er een bepaalde techniek benodigd is om de diskstation open te krijgen
  • Als je gebruik maakt van de bijgeleverde backupsoftware fluctueert de snelheid erg
  • Het fannetje wat zo nu en dan aanslaat hoor je een beetje

Beheerbaarheid Score: 5
Ik heb m uiteindelijk vorige week vrijdag pas binnengekregen, gelukkig helemaal in orde. De 400 GB disk had ik al liggen. Aan de hand van de summiere handleiding kun je niet echt goed herleiden dat er een bepaalde techniek benodigd is om de diskstation open te krijgen, maar toen dat eenmaal gelukt was, was ie in 10 minuten gemonteerd en klaar voor gebruik.
De installatie en configuratie was een fluitje van een cent.
Hoe de prestaties zijn op Gigabit weet ik niet (zit nu wel sterk te denken aan een kleine switch), maar op een 100 Mbit netwerk trekt ie ±9MB/sec, wat vanwege de stack overhead de max is.
Het enige wat me opvalt is dat wanneer je gebruik maakt van de backupsoftware die speciaal voor de diskstation is geschreven, de snelheid erg fluctueert. Ofwel, je pompt 2~3 MB, dan 0, dan weer 2~3 enz. Waar dit door komt weet ik nog niet, misschien is mijn machine een beetje gaar , dus ik zal het ook vanaf een andere proberen. Als je geen GB´s aan data backupped gaat het prima.
Via CIFS pompt het gewoon, zoals ik had aangegeven 9 MB.
De features zijn gewoonweg ideaal, de photostation functionality is een perfecte manier om familie en vrienden toegang tot je vakantie -of andere fotos te verlenen.
De webserver heb ik nog niet gebruikt, maar lijkt ook probleemloos te werken.
FTP is natuurlijk geen probleem, er staan al heel wat GB op zodat ik waar ik me ook bevind makkelijk even een progje kan pakken als dat moet.

Alle additionele USB zut heb ik nog niet getest, evenals de extere SATA aansluiting. Het fannetje wat zo nu en dan aanslaat hoor je een beetje ja, maar ik vind het niet storend. De HD maakt toch ook geluid...
Als je m een 20 min niet gebruikt gaat ie slapen, en schakelt alles zo´n beetje uit. Perfect, kost zo niets teveel aan stroom.

Concludeer nu zelf of een Diskstation wat voor jou is....... ik denk dat als je een NAS zoekt, dit een geweldig device is voor het geld.

Heb jij ook een Synology Disk Station 101g+ 1000Mbps, SATA, USB)?