Scythe SCNJ-1000 (Socket 478/775/754/939/940) Review

Velvet 20 februari 2006, laatste update op 17 november 2015, 6.745 views

Scythe SCNJ-1000 (Socket 478/775/754/939/940)

Pluspunten

• Geheel stil in fanless mode, anders, afhankelijk van je fan, fluisterzacht
  • Zeer eenvoudig te installeren
  • Houdt de CPU goed koel (<40 graden Celsius bij mij)
  • Past perfect op mijn moederbord

Minpunten

• Vrij duur in aanschaf (maar is de prijs wel waard in mijn ogen)
  • Wordt zonder fan geleverd
  • De brackets waarmee je de fan vastzet zijn wat onhandig

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik ben al een tijdje bezig mijn pc zo stil mogelijk te krijgen. Laatst was mijn processorkoeler aan de beurt. Ik heb een Pentium 4 2,4 GHz processor, socket 478, boxed.

Aanschaf

Ik heb de Scythe Ninja besteld bij MNM Computers en dat was meteen al een goede keus, ik kreeg direct een mailtje dat de twee andere producten die ik had besteld op voorraad waren, en dat de Scythe Ninja op woensdag zou arriveren. Op woensdag kreeg ik keurig een mailtje dat het product gereed werd gemaakt voor verzending, op donderdag dat het verzonden was en op vrijdag was hij binnen. Goede service dus, maar dit terzijde.
De Ninja kost ongeveer 38 euro en is dus vrij duur. Hij wordt geleverd in een verpakking met daarop afbeeldingen van (hoe kan het ook anders) ninja's en Japanse karakters.

De Scythe Ninja in de verpakking

Uiterlijk

De Ninja is een enorm ding, HxBxD is 11x11x15 cm. Je moet dus van tevoren goed bekijken of hij in je kast past, want dat zal niet altijd het geval zijn. In mijn kast (Silentmaxx ST-11 Pro) paste hij makkelijk. Hij ziet er indrukwekkend uit, met een koperen heatpipe-systeem op de processor, dat de warmte afvoert naar een hele rij aluminium vinnen.

Installatiegemak

De gebruiksaanwijzing die bijgeleverd wordt is zowel in het Engels als in het Japans, en is gemakkelijk te volgen. Er zitten onderdelen bij voor de verschillende sockets waarmee de Ninja te gebruiken is (478, 775, 754, 939, 940). Ik heb zelf een socket 478 en dat is verreweg het gemakkelijkste proces. Je verwijdert je oude koeler (klik), maakt het oppervlak mooi schoon, brengt nieuwe koelpasta aan en zet de Ninja erop (klik). Echt, een kind kan de was doen. De installatie-instructies voor de andere sockets zagen er ook niet erg moeilijk uit, maar dit is wel echt bijna gelijk aan even een lampje vervangen (al weet je natuurlijk wel dat je met je CPU bezig bent...).

Eigenlijk was het monteren van de fan bijna moeilijker dan het plaatsen van de Ninja, je haakt namelijk een paar slappe clips aan de fan en klemt die dan om een van de zijkanten van de Ninja. Je moet wel redelijk wat kracht zetten om de fan vast te zetten en dat voelt toch wel een beetje eng omdat de kracht natuurlijk ook een beetje op de processor terecht komt. Toch was ook dit niet ontzettend moeilijk.

Koelvermogen

De koeling gebeurt passief, Scythe raadt wel aan om bij een zwaardere belasting van je CPU een fan op een van de zijkanten te monteren om voor wat meer airflow te zorgen. Bij lichte belasting kan hij het makkelijk aan. Ik heb een Silentmaxx 120mm-fan gebruikt (1200 toeren), die ik op minimale snelheid laat draaien door middel van mijn Coolermate Commander 7. Dit blijkt prima te werken, de temperatuur van mijn CPU wordt, zelfs stressed, toch nooit veel hoger dan 40 graden Celsius.

De Scythe Ninja met een fan erop gemonteerd

Natuurlijk hangt het heel erg af van de airflow in je kast hoe effectief deze Ninja koelt. Ik heb zelf de fan zo gezet dat hij richting de achterkant van de kast blaast, naar de fan die daar zit. Scythe raadt zelf deze positie aan, of die, waarin de fan naar de bovenkant van de kast blaast. Aangezien ik een passieve voeding heb, leek het me beter om hem richting een fan te laten blazen.

Compatibiliteit

De Ninja is gewoon gemaakt voor mijn socket lijkt het, de Northbridge is net vrij, net als het geheugen, beide krijgen misschien zelfs nog iets mee van het blazaen van de fan. De fan zit wel vrij dicht op het geheugen, maar niet te dicht. Alles past precies.

De Scythe Ninja in mijn kast

Geluidsproductie

Natuurlijk is bij een passieve koeler de geluidsproductie 0 dB. De minimale geluidsproductie is dus perfect. De maximale geluidsproductie is afhankelijk van welke fan je er eventueel op hebt gemonteerd. Zonder extra fan werken is wel mogelijk, maar niet bij een zwaar systeem. Ik heb zelf dus een Silentmaxx 120mm fan (1200 toeren) gekocht en die bevalt me prima, hij maakt erg weinig geluid (maximaal 19 dB, geclaimd door de fabrikant, of dit waar is weet ik niet), ook een Zalman werkt waarschijnlijk prima.

Over de geluidsproductie ben ik zelf èrg tevreden, mijn pc is een stuk stiller geworden in verhouding met voor de installatie van de Ninja+fan. Wat ik wel een beetje jammer vind is dat er geen fan wordt meegeleverd, de meeste systemen zullen er immers sowieso een nodig hebben. Voordeel is wel dat je zo je eigen keus kunt maken. Een fan controller is ook aan te raden, dan kan je namelijk de fan uitzetten (of op een laag toerental) als je je pc niet zo zwaar belast.

Over het algemeen ben ik erg tevreden over mijn aankoop. De Scythe Ninja voldoet prima als component in een stil systeem. Mijn CPU blijft koel en de geluidsproductie is minimaal. Het monteren (waar ik een beetje tegenop zag) was peanuts. Een aanrader!

De Scythe Ninja in een systeem

Heb jij ook een Scythe SCNJ-1000 (Socket 478/775/754/939/940)?

Als je je kabels wat netter zou routen, zoals hier gedaan, dan zou ej nog veel emer profijt van je mooie koeler hebben (heb 'm zelf ook besteld).
Dat zit nog in de planning, ik heb nog onder andere wat rounded cables in bestelling staan en er moet nog een HD-silencer geplaatst worden, dus ik had weinig zin om alles al netjes weg te werken als het strax allemaal toch weer los moet... Maar je hebt gelijk, het zou een hoop schelen!
Btw, nice hoe die kabels zijn weggewerkt!
ik gebruik deze koeler op een Athlon 64 Venice 3200 @ 3500 en heb helemaal geen fan gemonteerd,

temp load 40 graden
idle 29 tot 31 afhankelijk van kamer temperatuur

echt een geweldig ding en heeft een behoorlijke "wow" factor :D

dus in combinatie met een AMD athlon/opteron/x2 zou ik deze wel prefereren boven een zalman of arctic, omdat deze simpel weg helemaal geen geluid maakt.
Ik wilde de ninja ook op een venice 3200 939 zetten, maar de fabrikant noemt alleen de opteron wat betreft mogelijkheden.

Paste de Ninja er direct op, of moest je een plaatje tussen de processor en de koeler plaatsen?
Na wat klooien met de bracket aan de achterkant van mijn mobo (DFI LP nF4 Ultra-D) paste hij erop. Hij zit trouwens wel ontzettend strak op mijn Athlon 64 3500+ Newcastle, het valt me mee dat de cpu niet helemaal geplet is ofzo.
Dat laatste wilde ik weten, heb ook athlon 64 3200 (1 MB cache, socket 754) Passief en overclocken bij acceptabele temperaturen WOW !!!

ik ga hem maar bestellen !
Als je toch later weer een fan er bij moet plaatsen, waarom heb je dan gekozen voor een passieve CPU-koeling?
Ik heb in mijn socket 939 een zalman actieve koeler zitten, die met 750 rpm de CPU op 35 graden weet te houden en bijna onhoorbaar is.
Omdat ik hem niet altijd aan heb staan :)
Alleen als ik games speel of andere zwaardere toepassingen.
Dus bij gewoon internetten enzo heb ik 0 dB geluid.
Het is inderdaad een ideale oplossing, zonder fan voor normaal gebruik, en als je wat heftiger bezig bent met gamen fan aan.

Misschien een correctie van de links:

Pricewatch Scythe Ninja

MNM Computers

Waar haal je die netjes vandaan voor om je kabels? Heb je daar losse oplossingen voor of zijn dat die standaard om een voeding gaan? (site van silentpcreview)
De netjes heten "cable sleeves" en zijn bij veel computerwinkels te krijgen. Kijk bijvoorbeeld op de site van Azerty of op de site van iComputers.
Deze komt overal als zeer goed uit de bus, vraag me alleen af of het prijsverschil met bv de arctic 64 pro gerechtigd is. Hiernaast moet je ook nog een fan kopen, die ok niet gratis zijn. Maar als geld geen rol speelt zou ik deze zeker halen.

En idd cablemanagement is een must.