×

Help Tweakers weer winnen!

Motorola Moto G5 (3GB ram) Goud Review

Henri-Alexander 6 oktober 2017, 119 views

Motorola Moto G5 (3GB ram) Goud (Product gekocht)

Een telefoon in een goede prijsklasse (Sub 200 EUR) maar de bouwkwaliteit is niet wat ik tegenwoordig van een telefoon verwacht. Tegenover een Moto G1 (nog onder Google ontwikkeld) is er onder Lenovo te veel op kosten bespaard.

Pluspunten

• Mooi design.
  • Vingerafdrukscanner/-sensor.
  • Bewegingssensor
  • Micro USB connectie.
  • Redelijk stock Android.

Minpunten

• Bouwkwaliteit achterkant en scherm.
  • Kwaliteit van de camera t.o.v. preview-beeld.
  • Vingerafdrukscanner/-sensor doet het niet altijd.
  • Bewegingssensor doet het niet altijd.
  • Geen indicatielampje voor nieuwe berichten.

Ik heb deze G5 nu ruim vier maanden in gebruik. Hiervoor had ik vier jaar lang een Moto G1 die nog onder de Google naam geproduceerd werd (G5 onder Lenovo).

Voordelen:
Het is een goed ogende telefoon in de sub 200 EUR klasse met dual sim (zelf niet nodig) en uitbreidbaar geheugen via MicroSD(HC). Handig met vingerafdrukscanner, camera met flitslicht, micro USB aansluiting voor dataoverdracht en opladen, licht/bewegingssensor en een niet zo volgebouwde Android versie.

Nadelen:
Helaas vind ik alleen dat alles wat de telefoon wel doet, dat doet hij mijn insziens niet ideaal. De camera is niet van de kwaliteit die ik zou verwachten, de vingerafdrukscanner hapert nog wel eens, de bewegingssensor reageert met regelmaat niet of niet snel genoeg, de achterkant van het toestel deukt erg snel in omdat die nogal dun is en het scherm kan niet veel spanning hebben.

Camera:
De camera lijkt allemaal van goede kwaliteit als je de camera app opent. Helaas is de kwaliteit van de foto's een stuk slechter als wat je eerst ziet. Op het moment dat je de shutterknop indrukt dan zie je direct de kwaliteit verspringen. Als je de kwaliteit niet kunt bieden, haal de kwaliteit van de preview dan ook omlaag. Als ik eenmaal op de shutterknop druk wil ik niet achteruit in kwaliteit. Ik gebruik de camera daardoor alleen noodzakelijk in plaats van hoofdzakelijk. Voor Marktplaats foto's pak ik gewoon de spiegelreflex camera erbij.

Vingerafdrukscanner/-sensor:
De vingerafdrukscanner is een leuke feature die goed kan werken. Helaas als je vinger wat smerig, nat of alleen al lichtelijk bezweet is dan werkt het helemaal niet meer en moet ik toch terug vallen op de code. Niet echt een probleem maar als dat een paar keer achtereen gebeurt dan is het al gauw klaar. Gelukkig vraagt hij bij het instellen meermaals om je vinger in verschillende posities om een zo goed mogelijk beeld te hebben, waardoor het meerendeels van de tijd wel goed werkt.

Bewegingssensor:
De bewegingssensor is ook zo'n ervaring. Als je er aan gewend bent dan wil je gewoon dat het werkt. Als ik de telefoon van de tafel of het bureau oppak dan gebeurt het regelmatig dat het scherm alsnog uit blijft. Een zelfde ervaring als de vingerafdrukscanner. Het werkt, maar soms niet. Geen wereldramp maar een ergernis.

Bouwkwaliteit:
De achterkant van het toestel is mijn insziens te zwak. Een beetje druk doet hem al indeuken. Dit gebeurt vooral in mijn broekzak. Ik heb er nu vier deukjes in zitten. En terug buigen lukt niet, omdat de binnenkant nog een plastic laagje heeft die wel stevig is. Blijkbaar zit er nog genoeg speling tussen die plastic versteviging aan de binnenkant en de buitenste schelp. Het scherm zelf is ook zoiets. Ik heb de telefoon in mijn broekzak en bij het tillen van iets breekt mijn scherm. De telefoon is niet gevallen, het was wat externe druk. De G1 die ik vier jaar lang had heeft dat nog nooit gehad.

Als ik de telefoon nu zou vervangen dan zou ik de G5 zeker niet nogmaals bestellen. Ik wil echt een wat steviger apparaat. Ik kijk niet de hele dag op dat ding (ik kan hem dan ook gerust een hele dag thuis laten, tijdens het werk hoef ik hem niet te gebruiken, daar heb ik geen tijd voor), ik gooi er niet mee, ik ga er normaal mee om maar vergeleken met de G1 ga ik in bouwkwaliteit zeker enkele stappen achteruit. Ik weet niet hoe de telefoon op dat punt weerstaat tegenover de huidige concurrenten want ik heb vier jaar met de G1 gedaan maar ik hoop toch zeker twee tot drie jaar met deze telefoon door te kunnen.

Heb jij ook een Motorola Moto G5 (3GB ram) Goud?