Specificaties Rad. HD5850 (765MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX HD 5850 1024 MB GDDR5 PCI-E (Black Edition) Review

Citrus® 23 januari 2010, laatste update op 23 januari 2010, 1.417 views

XFX HD 5850 1024 MB GDDR5 PCI-E (Black Edition)

Pluspunten

• uiterlijk referentiemodel
  • prestatie
  • stil

Minpunten

• prijs en leverbaarheid (zie het levertijdentopic)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Alweer een tijdje geleden kocht ik het volgende computersysteem

P5K
E8400
Adata 4Gb DDR2/800
XFX GeForce8600GT
Centurion 5
Samsung SyncMaster 2493HM

Destijds had ik bezuinigd op de videokaart. Nu vond ik het hoogste tijd om het systeem 'af' te maken. Na onderzoek op onder andere deze website besloot ik een 5850 te bestellen, waarop ik helaas vol in de problematiek van de schaarste terecht kwam. Via het levertijdentopic echter, had ik ineens binnen 1 dag een XFX Black Edition te pakken (helaas wel voor de hoofdprijs). Dank aan alle Tweakers...

De verpakking
De kaart wordt geleverd in een eenvoudige rechthoekige doos die mij niet echt raakt. Daarin zit echter een mooie kartonnen doos met bovenin een vakje voor prullaria. Dit vakje is afneembaar en daaronder treft men de kaart zelf in een anti-statisch zakje.

De kaart
Met de kaart is weinig bijzonders aan de hand. Het betreft een referentiemodel met een XFX afbeelding, passend bij de retailverpakking. Persoonlijk vind ik het referentiemodel erg mooi, dus wat dat betreft ben ik tevreden.
Mijn eerste indruk was: groot! Past dat wel in mijn Centurion 5? Bij 'het kleine broertje van de 5870 had ik toch iets anders verwacht... Gelukkig past het wel in mijn Centurion. De 5870 had never nooit gepast.

Installatie
De installatie verliep relatief stroef, maar dat was volgens mij te wijten aan mijn Centurion 5. Het was een beetje krap en zat er een IDE-kabel in de weg. Een van de handige 'geen-schroef-nodig-clipjes' (de onderste) kon niet meer dicht, omdat een stukje van de kaart in de weg zat. Dat is echter niet erg, want ik was toch al van plan de kaart vast te schroeven. Dit schroeven ging echter ook moeizaam, want blijkbaar was de afstand tussen de achterzijde van mijn kast en mijn moederbord niet exact geschikt voor de kaart. Het is met enige kracht wel gelukt. En dan waren er nog de twee stugge modulaire kabels van mijn Real Power 520 die ik een beetje kort door de bocht moest wringen. Misschien had de aansluiting op de videokaart beter aan de zijkant kunnen zitten in plaats van aan de achterkant (toch een beetje kritiek op de kaart dus).

Software
Windows Vista 32bit slikte de kaart in veilige modus en na installatie van de meest recente drivers verliep alles vlekkeloos.
Catalyst is een zeer gebruiksvriendelijk programma waarmee alles gemakkelijk is in te stellen.
Er is ook een heel gebruiksvriendelijke tab waarmee eyefinity instellingen gemakkelijk kunnen worden geregeld. Nu nog even Samsungs schermen afwachten.

Prestatie
Ik heb allereerst op de website Lagom een serie LCD testbeelden doorlopen, waaruit bleek dat de weergave zeer goed is. Dit ligt uiteraard deels aan de monitor, maar er was duidelijk verschil met mijn vorige kaart bij dezelfde testbeelden. Ik ben alleen nog niet helemaal uit de perfecte Gamma/instellingen, maar in Catalyst bevindt zich een tab waar een en ander vrij eenvoudig te wijzigen lijkt.
Vervolgens heb ik enkele games gedraaid, waarvan de meest veeleisende NFS Shift was. Met alle eyecandy max. en de resolutie native (1900x1200) was de game vloeiend speelbaar. Daaraan beleef ik veel plezier met mijn MOMO Force Feedback stuur van Logitec. Daarmee voldoet de kaart volledig aan mijn verwachtingen.
De volgende stap zal zijn om een veeleisendere game te proberen, maar daar beschik ik nu niet over.

Wat is er nou zo bijzonder aan specifiek de Black Edition? Hij is OC en klokt op 765Mhz in plaats van de gebruikelijke 725. Ik betwijfel of dit veel meerwaarde biedt. In ieder geval schijnt de 'gewone' 5850 zeer goed overclockbaar te zijn, zodat met overclocken hetzelfde kan worden bereikt (plus de rest). Voorlopig ga ik me zelf niet aan overclocken wagen, aangezien ik nu tevreden ben over de prestaties.

Een benchmark kan ik (voor zover ik kan nagaan) niet bieden. Dit zou echter ook niet heel interessant zijn, omdat ik niet over een PCIe 2.0 slot beschik (toch?).

De temperatuur is bij mij idle zo'n 40 C en de fan niet hoorbaar met mijn omgevingsgeluid. Overigens is het wel het luidruchtigste onderdeel van mijn pc, aangezien ik verder slechts twee Fractal Design Silent Series fans heb en een Scythe Ninja Rev. B.
De temperatuur onder load weet ik niet, die volgt indien gewenst. Ook bij gamen is de fan niet hoorbaar aanwezig.

De kaart werkt overigens prima op mijn powersupply van 520 Watt.

Voor actuele prijzen en levertijden verwijs ik naar het levertijdentopic. Het betreft hier een exemplaar uit de meest actuele high-end gaming kaarten. In feite is de 5850 een high-end kaart in een mid-range prijsklasse, maar door de recente schaarste is de prijs helaas gestegen. Ik had een regulier exemplaar van Asus in back-order staan voor een schappelijke prijs, maar om feitelijk een kaart te kunnen bemachtigen heb ik ¤70 meer moeten betalen. Daarvoor krijg ik wel als extra een overgeclockte kaart, maar eigenlijk vind ik dat het niet waard.

Hoewel de review wellicht wat kritisch overkomt, ben ik zeer tevreden deze aanwinst. Deze kaart heeft mij het gevoel gegeven dat mijn systeem nu compleet is. Ik kan weer een tijdje vooruit. Deze kaart zal mijns inziens iedere gebruiker tevreden stellen behalve de meest veeleisenden (ja ik weet het, daar zijn er hier nogal wat van...), maar daarvoor zijn natuurlijk de 5870 en de 5970 goede alternatieven.

NB. Op de foto is de (binnenste) doos zichtbaar met
- een cd
- een crossfire bridge
- een verloopstekker van 2x molex naar 6pin (is tweemaal aanwezig)
- een verloopstekker DVI - VGA
- een leuke gadget voor aan de deurklink (met achterop de productcodes)
( niet afgebeeld zijn twee installatieboekjes)

~

(Ik ben nieuw, commentaren welkom)

Heb jij ook een XFX HD 5850 1024 MB GDDR5 PCI-E (Black Edition)?

@ Pruimenvlaai
Waarom dat niet uit zou moeten maken, weet ik niet. Feitelijk maakte het wel degelijk verschil. Het duidelijkst was het verschil bij de 'Gradient (banding)' test. Dank voor je stem!

Andere mensen ook bedankt voor jullie stemmen. Houdt een gemiddelde van *** overigens in dat jullie nog goede tips ter verbetering hebben?
Ik heb nog een hele goede tip voor je! Dankzij een paar medetweakers is er sinds kort een hele mooi handleiding te vinden op GoT met daarin alles wat je maar moet weten om een degelijke review neer te zetten:

Handleiding "User Productreview" (draft)

Wat mij betreft is jou eerste poging 4 sterren waard. Videokaarten zijn m.i. niet het meest makkelijk om te reviewen omdat er vaak benchmarks en vergelijkingen ten opzichte van anderen bij gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld in deze review van TERW_DAN.
Als je je monitor hebt aangesloten via DVI, dan zou het toch voor die Lagom monitor-test niets uit moeten maken welke grafische kaart jij hebt? Dat speelt toch alleen voor VGA?
Verder een hele nette review, **** :)
Mijn eerste indruk was: groot! Past dat wel in mijn Centurion 5?
Kun je me misschien de exacte lengte van de kaart geven? Ik zit namelijk met een limiet in de lengte. Op internet is 24.1 cm te vinden, vraag me af hoe lang die met stekkertjes is.

EDIT: Een foto zou ook al genoeg zijn, heb namelijk een Centurion 534 welke er, volgens mij, van binnen hetzelfde uitziet.

[Reactie gewijzigd door reinzor op 23 maart 2010 19:00]