×

Laat je stem gelden!

Dit jaar organiseren we voor de elfde keer de Tweakers Awards! Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Je maakt bovendien kans op een Philips Hue Starter Pack, JBL Charge 3, Call of Duty: WWII of twee vrijkaarten voor de uitreiking op donderdag 1 februari!

Specificaties Nylon Rugzak - Bekijk alle specificaties

THULE Thule Legend GoPro Backpack Blauw, Zwart Review

kanem0chi 5 oktober 2017, laatste update op 5 oktober 2017, 1.634 views

THULE Thule Legend GoPro Backpack Blauw, Zwart (Product volledig gesponsord)

Een erg multifunctionele tas welke 3 GoPro / Actioncamera's veilig kan vervoeren en op de voor en achterkant van de tas bevestigd kunnen worden.

Pluspunten

• Veel opberg ruimte
  • Erg comfortabel om te dragen, ook met veel gewicht
  • Mijn Xiaomi Drone + laptop + overige eigendommen past in de tas
  • Ook als niet 'GoPro' tas te gebruiken
  • Andere Action Camera’s kunnen ook veilig opgeborgen / bevestigd worden.
  • Grotere rits hendels dan normaal

Minpunten

• Niet (spat)waterdicht
  • Diefstal gevoelig
  • GoPro’s kunnen net niet precies horizontaal staan wanneer ze niet de waterdichte behuizing gebruiken
  • Waterzak moet apart worden gekocht

In mijn Tweakers en Youtube carrière heb ik heel wat smartphones en andere gadgets getest, maar nog nooit een rugzak. Ik heb al een mooie Xiaomi rugzak waar ik erg blij mee ben omdat mijn Xiaomi Drone erin past, mijn laptop, camera en nog wat andere benodigdheden. Om deze Xiaomi rugzak te vervangen moet de Thule Legend GoPro backpack van erg goede huizen komen, wat het tot zekere hoogte doet, maar perfect is het niet. Waar het zeker wel goed in is, is het voor de die-hard GoPro gebruikers makkelijk te maken om 3 tot 5 GoPro’s mee te nemen op reis. Wil je weten hoe mijn reis was in Sofia Bulgarije met de Thule Legend GoPro Backpack? Bekijk dan mijn video review hieronder:

Zo is de rugzak niet spatwaterdicht, heeft het wel twee interessante GoPro bevestingspunten, een GoPro opberg mogelijkheid in een hard-case en veel compartimenten om je eigendommen in op te bergen, maar is het prijskaartje wel een beetje aan de hoge kant: 129 euro op het moment van schrijven.

SPECIFICATIES
De belangrijkste specificaties staan hieronder netjes in een rijtje gegeven:

UNBOXING
Eigenlijk valt er niet zo heel veel te unboxen, want de Thule Legend GoPro backpack wordt geleverd in een hele, hele grote doos van CoolBlue.nl, welke ik via deze weg ook wil bedanken voor het mogelijk maken van deze review, want deze hebben ze opgestuurd als review unit, samen met een GoPro 5 Black. De doos is zelfs zo groot, dat Nayla er rustig in past. :)

Op de tas zelf zitten wat labels, waarbij kort maar krachtig met plaatjes wordt uitgelegd hoe en wat de tas kan, hoe de tas gebruikt kan worden en welke accessoires er in opgeslagen kunnen worden. Ook vindt zich nog een borst-bevestiging, welke je zelf nog op de tas kan bevestigen.

DE TAS
De rugzak heeft veel compartimenten, maar het meest opvallende is toch wel de toegewijde opslag voor 3 GoPro’s, waar deze rugzak toch eigenlijk allemaal om draait. Dit compartiment is van een stevig materiaal gemaakt met een goede rits, die ook met handschoenen goed vast te pakken is. Binnenin vinden we een schuimrubberen paneel waar 3 GoPro’s en enkele accessoires kunnen opgeborgen worden. Het paneel kan ook verwijderd worden wanneer je geen GoPro’s bij je hebt, maar wel de opslag nodig hebt.

De rest van de tas is gemaakt van kunststof en heeft naast de GoPro opslag nog 3 andere vakken. Het eerst vak boven het GoPro vak is voor accessoires of bijvoorbeeld een kleine camera in te stoppen. Een DSLR zal niet passen, maar mijn Sony A6300 past er wel in. Daarna boven zit vak wat voor waardevolle, welke net als de twee vakken eronder, erg diefstal / pickpocket gevoelig zijn.

De binnenkant is daarentegen wel erg zacht, en mocht je tijdelijk je GoPro moeten opbergen, dan is dit uitermate geschikt.

Het grootste vak bevindt zich daarboven, hierdoor kan je bijvoorbeeld je DJI Mavic in kwijt, maar ook bijvoorbeeld de Xiaomi Mi Drone door de vouwbare benen en verwijderbare camera. Zelf ben ik dan ook erg blij met deze tas, omdat dit goed te combineren valt met GoPro’s + mijn drone. Daarnaast past mijn 13.3” laptop er ook nog bij in en is er zelfs nog ruimte over om mijn Sony A6300 op te slaan. Mocht je geen drone hebben maar een stabilisator, dan kan deze ook makkelijk worden meegenomen. Tevens zit er ook een waterzak opslagruimte in, maar deze moet helaas apart worden gekocht en kan dan ook nog dienen als een waterdichte zak voor bijvoorbeeld je laptop, aangezien de tas niet waterdicht is, nor spatwaterdicht.

Verder vinden we nog op de rugzak een plek om je waterfles te bewaren en is er naast de GoPro bevestiging op de achterkant, ook nog een borst bevestiging mogelijk. Wat ik zelf erg fijn vind, is dat de ritsen met grotere lussen zijn gemaakt, zodat je ook met handschoenen de tas gemakkelijk kan openen.

GOPRO’s BEVESTIGD
De GoPro’s kunnen bevestigd worden op de manier waarop dat met alle andere opzet stukken gaat. Wat ik zelf een klein nadeel vind, is dat de camera net niet precies 100% horizontaal kan, waardoor de beelden meer naar de grond gefocust zijn dan wat er precies voor of achter je gebeurt.

Daarnaast, mocht je een oudere GoPro hebben zonder stabilisatie, dan zijn de beelden erg schokkerig omdat een tas niet echt goed stabiel is te houden. Hetzelfde geldt voor de voorkant. Mocht je een GoPro hebben met stabilisatie en achteraf enige editing doet + stabilisatie, dan zijn de beelden bruikbaar, maar dat adviseer ik je wel om de straps erg strak aan te trekken, waardoor de tas tegen je gehele lijf goed aangesloten zit.

De bevestigingsmethode is dezelfde standaard als bij alle andere GoPro’s en ook van veel andere action camera modellen. Mocht je geen GoPro hebben, dan kan je altijd eventjes kijken of je action camera dezelfde bevestigingsmethode heeft, want dan kan je deze ook gemakkelijk aansluiten en datzelfde geld ook voor het schuimrubberen paneel, deze heeft een los element waardoor wat oudere of Action Camera’s van andere merken erin opgeborgen kunnen worden. Erg goed wat betreft de multifunctionaliteit.

COMFORT
Wat betreft de comfort, hier heb ik niks over te klagen. De rugzak heeft een schuim rubberen padding op het rug en schouder gedeelte zitten, waardoor dit erg comfortable draagt, ook wanneer je de benodigde KGs erin hebt zitten. Als je de torso en heup steunen ook nog aansluit, dan verbeterd dit het comfort nog meer, al kan dat er wel een beetje raar uit zien wanneer je dit draagt onder normale omstandigheden, tijdens wintersporten en intense activiteiten, is het erg fijn om te hebben en zo te dragen.

Wat ik zelf minder prettig vindt tijdens het dragen en comfort, is dat de waterfles moeilijk is te bereiken wanneer de tas strak en goed gesnoerd zit op je rug.

CONCLUSIE
De tas is gemaakt van goede premium materialen, er zit een handig opberg vak in voor GoPro’s die goed beschermd zullen zijn. Ook is het mogelijk om het schuimrubberen paneel eruit te halen voor meer opberg, en dat is maar goed ook. Mocht je nets als mij geen 3 GoPro’s hebben, dan is het een echte overkill om dit vak te hebben, aangezien de ‘waardevolle spullen’ vak eigenlijk al goed genoeg voor 1 GoPro zal zijn. Daarnaast doet mij dit dan ook suggereren dat het een regulieren backpack was, waar een aantal GoPro elementen aan zijn toegevoegd. Dit neemt uiteraard niet weg dat de tas erg comfortabel is om te dragen, dat er een hoop opberg vakken zijn en ook als je geen verfent Action Camera gebruiker bent, dan kan je het schuim rubberen paneel verwijderen of Action Camera’s van andere merken er in kwijt. Houdt er alleen wel rekening mee dat ze dezelfde GoPro bevestiging moeten hebben om deze op de tas te kunnen bevestigen.

Ben jij een die-hard GoPro gebruiker en heb je meerdere GoPro’s of andere Action camera’s, dan is deze tas zeker geschikt. Ga je graag voorzichtig met je spullen of andere action camera’s om, dan ook zeker ja. Ben je een GoPro gebruiker die af en toe ze action camera gebruikt, dan kan het nog steeds een goede investering zijn, want met 129 euro is het een relatief dure tas.

Op zowel mijn Tweakers als Youtube account kan je nog veel meer reviews vinden, mocht je nog niet uitgelezen zijn. Mocht je een vraag hebben, stel ze gerust in de comment sectie hieronder, ik ben er altijd erg actief. Als laatste wil ik ook CoolBlue.nl bedanken voor het mogelijke maken van deze review, welke mij hebben gevraagd om een objectieve review te schrijven.

Martijn

Heb jij ook een THULE Thule Legend GoPro Backpack Blauw, Zwart?

Vraagje, niet om te zeiken maar uit interesse, waarom heeft iemand 3 gopro's?
Om vanuit meerdere hoeken te kunnen filmen, of als backup mocht er eentje tijdens gebruik kapot gaan, meerdere mensen tegelijkertijd hun activiteit op laten nemen (parachutesprong) etc.
Zie hieronder, haha! Heel veel mensen die een YouTube kanaal hebben, gebruiken meerdere GoPro's om zo een goed beeld van een bepaalde situate te kunnen laten zien. :)
Nice, mooie tas, leuk review. Ben altijd wel fan van de Thule tassen, mooie balans tussen chique/enigszins zakelijk en toch ook wel weer sportief. En fijn dat er altijd veel compartimenten e.d. in zitten. Heb zelf een macbook-case en een laptop-rugzak van ze.

Een met @Jolke dat deze tas wel veel ruimte inneemt voor de go-pro's. Verder vroeg ik mij ook af waarom je een gopro op de achterzijde van je tas zou willen monteren, wie filmt er nu naar achteren? Maar even doordenken en de reacties hier lezen leert dat dat natuurlijk heel logisch is als je bijvoorbeeld met een groepje gaat snowboarden o.i.d. ..
Ik heb motorrijders wel vaker een camera naar voren en naar achteren zien gebruiken. Inderdaad om de rest van de groep ook in beeld te brengen. :)
Yes. Bij deze tas kon ik alleen de GoPro net niet 100% horizontaal krijgen, waardoor het beeld altijd de neiging heeft om naar beneden te kijken zeg maar.
Dank je wel voor je reactie! :) Ja, dat er veel compartimenten in zitten is erg fijn, al had van mij toch wel iets meer waterproof mogen zijn, of de 'valuable compartiment' iets beter beveiligd mogen zijn. Vooral dat laatste, want dit is nu gewoon jackpot als diefje :P haha
Voor een review van een backpack ziet alles er erg slick uit, baas! Tof format en las lekker.

Oh ja en dit lijkt mij wel een erg gave backpack, al is het al puur om het ontwerp. +3 :)
je bent zelf een gave ;)

Haha, thanks man! Ik ben de laatste tijd niet super actief meer, maar hopelijk in de toekomst wat meer met kortere, maar krachtigere en visueel content :)) Beter?
Och Martijn toch. :*) :+

Yes, dat lijkt mij een strak plan! Hoe meer diversiteit, hoe beter! Keep 'em coming.
Nice one! Mooie review. +3 _O_

Wel veel opvulling in de rugzak om de GoPro te laten passen, loze ruimte dus imo.
Dank je wel voor je +3 Jolke :)

Qua loze ruimte kan je gelukkig wel het schuimrubberen paneel eruit halen, om zo andere dingen te vervoeren mocht je geen GoPro's meenemen. Of hoe bedoel jij de Loze Ruimte precies?
Inderdaad, er zit veel schuimrubber in. Zo'n bult van een rugzak voor een kleine camera is wat overdreven imo. Maar goed dat je het dus weg kunt halen. :)