×

Help Tweakers weer winnen!

Fitbit Ionic Grijs (Zwart) Review

Janssuh! 3 oktober 2017, laatste update op 3 oktober 2017, 335 views

Fitbit Ionic Grijs (Zwart) (Product gekocht)

In de zoektocht naar vervanging van mijn voorgaande smartwatch op deze fitbit uitgekomen vanwege het scherm, het design en de mogelijkheden. Naarmate de tijd zal het review bijgewerkt worden.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Interne opslag voor muziek
  • Notificaties W10M (in BETA vanaf build 15216)

Minpunten

• Muziek synchronisatie lukt (nog) niet
  • Notificaties W10M -> vanaf build 15216

Inleiding:
Als vervend Windows Phone gebruiker van het eerste uur was mijn keuze in smart watches vanaf dag 1 enorm beperkt. Niet dat ik hier erg wakker van lag, want: Wat moet je nou met zo'n ding om je pols?

Toen de Band 2 van Microsoft uit kwam en ik inmiddels wat verder keek naar de wereld van de slimme horloges, besloot ik er eentje te importeren en heb er erg veel plezier van gehad. 2 garantie claims en een stop op de productie later, besloot ik met voelbare tegenzin voor een ander merk te kiezen. Na mezelf wat meer ingelezen te hebben, mijn oog viel op de Garmin VivoActive HR vanwege het goed ogende contrast op het scherm, instelmogelijkheden en meer tekstmogelijkheden dan de Band 2. Op het oog leek dit een prima vervanger, maar viel door een enorm matig scherm indoor, erg tegen. (Het scherm van de Band 2 doet de HR letterlijk verbleken en de Garmin app trekt in een paar uur tijd je telefoon helemaal leeg).

Hoe kan ik dan snel checken of mijn telefoon tevoorschijn halen de moeite waard is? Na de minder fijne ervaringen met Garmin, het forum op het Windows 10 Mobile en trackers een beetje door geakkerd te hebben, leek Fitbit een goede kanshebber op het gebied van ondersteuning voor het platform wat ik heb en heb ik voor het nieuwste model gekozen, de Ionic (black) welke vandaag op de mat viel.

Specificaties:
Sensoren: 3 assisen Accelerometer, 3 assisen Gyroscoop, Hart monitor, Hoogtemeter, Licht sensor, stappen (trappen) teller, slaap tracker, huidmeter (stress, zuurstofgehalte)
Connectiviteit: Wi-Fi (b/g/n), Bluetooth (4.0 LE), GPS, NFC
Opslag: 2,5 GB (voor o.a. muziek)
Sensor opslag: 7 dagen gedetailleerd / 30 dagen samengevat per dag
Scherm: 348 x 250 pixels kleuren LCD beschermd met aanraakgevoelig gorilla 3 glas
Helderheid: 1000 nits! (dit zal ik gedurende periode bekijken en ervaren)
Accuduur: 4 dagen (zonder GPS-gebruik, dit zal ik gedurende de periode bevestigen of ontkrachten)
Oplaadtijd: 2 uur
Waterdicht: tot 50 meter diep
(standaard) Features/Apps: Dag Overzicht, Muziek, Sport, Coach, Ontspannen, Portefeuille, Timers, Alarm, Instellingen, Weer en Strava.

Wat zit er in de doos?:
1x horloge
1x usb kabel
1x kleiner bandje (Yay! Verwisselbare bandjes)
1x beperkt gebruiksaanwijzing (het horloge begeleid je door de eerste stappen heen)

Eerste indruk:
"Wat een compact stijlvol horloge!" Vergeleken met de Garmin lijkt de Fitbit aanzienlijk meer op een 'normale' horloge dan op een sport horloge.

Wat me ook snel opviel is dat het laatste stukje van het bandje een pinnetje heeft welke zich in een van de gaatjes klikt zodat je geen loshangend bandje hebt. Slim! (De Band 2 had beperkte stelmogelijkheden en de Garmin had een palletje in de geleider (hoe heet zo'n ding?) zodat, zoals vele horloges, alsnog een uit stekend stukje band hebt. Een voordeel is dat je horloge bij het om of af doen, niet snel op de grond kan vallen.

En daarna?:
Na het installeren van de App op de telefoon, moest er een account aangemaakt worden bij Fitbit, werd het horloge gezocht, en kon je wifi instellen. Na mezelf wat meer verdiept te hebben blijkt dat het horloge zich ook over wifi te kunnen synchroniseren wat synchroniseren met bijvoorbeeld een laptop (of een verdwaalde telefoon) makkelijker maakt.

Direct na het instellen moest het horloge geŁpdate worden wat ongeveer een half uurtje duurde. Tijdens het typen van dit rapport werd me gevraagd om het horloge aan de (magnetische) usb kabel te leggen en in een (niet-meegeleverde) oplader te steken om zichzelf te kalibreren.

Het horloge reageert standaard op het draaien van de pols en het scherm springt aan zodra je wilt zien hoe laat het is. (Dit is in te stellen door vanuit het hoofdscherm naar rechts te schuiven met je vinger. Je kan in dat venster ook je notificaties uitzetten als dit nodig is.

Besturing:
Zoals hierboven vermeld is, kun je veel met behulp van het touchscreen bereiken. 2x op het scherm tikken activeert het scherm waarna je met je vinger naar verschillende onderdelen kunt swipen. Nadat je scherm actief is, kun je in het hoofscherm door de tijd, stappen, hartslag en calorieŽn bladeren door erop te tikken. Als je scherm na het interval van ongeveer 5 seconden uit gaat, blijft deze op de laatstgekozen stand staan zodra je erop tikt of je pols draait om je scherm af te lezen. Na (ongeveer) een halve minuut reset dit zich weer naar de tijd.

Als je met je vinger vanuit het hoofscherm naar beneden schuift, kom je bij de muziek bediening uit, naar boven brengt je naar de notificaties en als je naar links schuift, kom je de geÔnstalleerde applicaties tegen.

Het instellingen menu laat je door de instellingen van de helderheid, trilsterkte, hartmonitor, notificaties (wel/niet ontvangen tijdens sporten of slaap), Bluetooth en 'about' welke apparaat specifieke informatie weergeeft en waar je het horloge ook uit kunt zetten.

Het horloge bevat naast de touchscreen 3 knoppen, 1 links en 2 rechts. Het linker knopje (kort indrukken) dient in de menu's als 'terug' knop, lang indrukken brengt je bij de portefeuille. De rechtsonder knop (kort indrukken) brengt je naar de diverse sporten die je horloge kan meten, en lang indrukken brengt je naar je notificatie scherm. De rechtsboven knop (kort indrukken) brengt je naar het overzicht wat je door de dag heen allemaal gedaan hebt en lang indrukken brengt je naar de muziek besturing.

De W10M App (telefoon):
De App start in ongeveer 4 seconden op en brengt je naar het dashboard. De eerste keer worden je Fit-instellingen gevraagd (wil je beter/meer slapen, meer sporten, op je slaappatroon letten, meer drinken, enz.). Eenmaal ingesteld komt je gepersonaliseerd dashboard tevoorschijn (dit werkt ook zonder het in te stellen), geconfigureerd met je gezette stappen, verdiepingen, afstand, verbruikte calorieŽn, actieve minuten, gevolgd door tegels/widgets naar zaken (waaronder je doelen) die het horloge allemaal bij houdt.

In de App kun je, indien je dit weet, ook je voorgaande nachten invullen. Aangezien ik deze niet uit de Garmin of Microsoft app kan overzetten, (en het al helemaal niet handmatig ga invullen / overtikken) lijkt dit iets waarmee je niet-gedetecteerde nachten kunt invullen. Ik heb nog geen idee of dit horloge net als de Band 2 en de Garmin zelf detecteert of ik aan het slapen ben, maar dit zal ik later verder uitwerken naarmate ik het horloge meer gebruikt heb.

De W10 App (laptop):
De App start iets sneller op dan op de telefoon en na het aanmelden, vindt de app mijn horloge automatisch. De App is een stuk overzichtelijker (wat niet gek is met een groter scherm) en is gelijk up-to-date. Wat een keuze vanuit Fitbit kan zijn, is dat alle tegels/widgets aanstaan en deze niet vanuit je telefoon mee gesynchroniseerd worden.

Nadat je de gewenste tegels hebt laten staan, zal de app automagisch mee-sizen met de ruimte die je gecreŽerd hebt. Bij het switchen van volledig venster naar bijvoorbeeld een half venster, zullen alle tegels mee schalen. Zodra je een tegel opent, zal de inhoud dynamisch aanpassen aan de hoeveelheid scherm ruimte de app krijgt.

Beide apps:
Beide apps hebben mini pop-upjes die je helpen waar wat zit wat handig kan zijn. Na ook in de W10 app gekeken te hebben of informatie uit andere apps te importeren viel, (zoals slaap tracking) blijkt dit niet het geval te zijn, en lijkt me de optie om je slaap historie in te vullen puur bedoeld voor mensen die erg veel waarde hechten aan het slaap-coachen van Fitbit.

Als je het 'Iconic' icoontje (linksonder bij de mobiele app, rechtsboven bij de laptop app) klikt, kun je jouw horloge handmatig syncen en verder customizen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om welke pols (dominante of niet-dominante pols, linker of rechter lijkt mij logischer) je horloge zit, W10m notificaties (Yay!! oh... beta functie, vanaf build 15216, tijd om insider preview weer eens te activeren.), welke watchface je wilt, fitbit applicaties (welke op je horloge staan), opgeslagen muziek (verwijderen kan via de telefoon, bewerken via de laptop), handleiding (webpagina) en reminder intervallen.

Zodra het horloge met de telefoon in de app verbonden is, is deze niet te 'kapen' door de laptop. Het sluiten van de app op de telefoon is genoeg om de instellingen vanuit de laptop te kunnen maken.

Na het teruggaan uit de horloge instellingen op de telefoon, kreeg ik een lijst overzicht waar je ook geavanceerde instellingen kunt zetten. Vanuit de laptop is deze lijst direct zichtbaar, wat niet heel vreemd is, maar je moet er op de telefoon maar net achter komen door op de 'terug' knop van je telefoon te drukken. Je kan geen instellingen wijzigen op je horloge zodra deze verbonden is met een van de apps.

Muziek:
Het horloge kan direct muziek afspelen zonder tussenkomst van een telefoon. Door de 2,5 GB interne opslag op het horloge, kun je er ongeveer 300 liedjes op kwijt (sterk afhankelijk van de lengte en kwaliteit natuurlijk) waarna je het horloge via bluetooth met je speaker of headset kunt verbinden. Erg handig als iedereen op een festival de telefoon "te leeg heeft" maar je nog muziek wil luisteren tijdens een eventuele after party. Muziek toevoegen kan via iTunes of ouderwets via folders. Dit zou draadloos moeten kunnen vanaf de laptop, maar dit lijkt niet helemaal vlekkeloos te gaan (of ik moet wat meer geduld hebben). De "snellere" (horloge moet af en om) oplossing via de USB-kabel, lijkt niet te werken omdat het horloge maar een 3 pins aansluiting heeft.

To-do lijstje:
• Helderheid (zon afleesbaarheid)
• Accuduur Horloge (haalt ie echt 4 dagen?)
• Accuduur telefoon (gaat de telefoon net zoals bij Garmin ook ineens maar 6 uur mee?)
• Slaaptracker (merkt het horloge of ik slaap?)
• Notificaties (Build 15216 of hoger)
• Muziek opslaan op- en afspelen van het horloge
• Ervaringen (algemeen)
• Vragen en/of opmerkingen uit het publiek

Heb jij ook een Fitbit Ionic Grijs (Zwart)?

Ik heb een paar vragen en misschien kan je die beantwoorden en of testen:

Heb ook een band en ben ook op zoek naar een vervanger dan komen bij mij de volgende vragen op:
- Hoelang kan je lopen op GPS?
- Wat is de resolutie van GPS?
- Kan je instellen dat je een activiteit start en stopt op de Ionic?
- Heb je op de ionic naast fietsen en hardlopen ook een activiteit wandelen?
- Kan je de ionic op gps gebruiken zonder een telefoon in de buurt te hebben?
- Kan je een slaap activiteit starten en handmatig stoppen?
- Is het mogelijk om aankomende agenda afspraken te zien?
- Kan je ingekomen e-mail ook zien?
- Is er een mogelijkheid om te reageren op telefoontjes/sms ?
- Wat kan de MS band wel wat deze niet kan en visa versa ?? (ik ben gehecht aan de functionaliteit van de MS band)

Bijvoorbaat dank
Hi _wolf_

Ik kan een paar dingen beantwoorden, sommige heb ik door drukte niet kunnen doen of checken.

Ik heb nog niet specifiek gewandeld met het horloge, maar ik verwacht dat als je 'run' kiest, en gaat wandelen, dit prima zal werken. Komend weekend kijken of ik hier tijd voor kan vrijmaken. Er wordt verteld dat je ongeveer 10 uur met GPS kan doen.

Resolutie bedoel je het interval mee? Tijdens mijn fietstocht zie ik dat hij elke seconde een update heeft. Hetzelfde geldt voor de hartslag (waar de band elk minuut even aan de pols 'voelde').

Vooralsnog heb ik de activiteiten direct gestart vanaf de Ionic, net zoals ik altijd deed met de Band. Starten en stoppen is geen probleem, net als pauzeren. Als het goed is moet de Ionic ook een pauze moment detecteren.

Ik heb nog geen idee of er een losse 'app' voor wandelen is, stappen telt hij net zoals de Band en dat is voor mij voldoende (geweest).

De Ionic heeft ingebouwde GPS en heeft dus geen telefoon connectie nodig.

De fijne 'ik-ga-nu-slapen' optie heeft de Ionic niet, al moet ik zeggen dat deze vrij accuraat is. Als je te kort slaapt, zo rond de anderhalf uur (whoops) dan zegt ie dat het te kort was voor een analyse. Deze analyse is wat simpeler dan de Microsoft Band app, maar onderscheidt tussen Wakker, REM Slaap, Lichte Slaap en Diepe slaap (met de bijbehorende percentages, minuten/uren en een korte uitleg)

Ik heb de Ionic nog niet (goed) met mijn telefoon kunnen pairen (heb de juiste build versie draaien, alle Windows Mobile 'privacy' opties staan goed, app mag standby 'runnen', maar tot op heden nog geen succes. ik denk dat dit ook meespeelt in agenda en e-mailtjes (wat erg handig was op de Band)

Blijkbaar moet de (waarschijnlijk) laatste update voor het W10M platform meer ondersteuning bieden voor Fitbit, maar dit is nog even afwachten. Vooralsnog werkt het (bij mij) niet, sommige hebben het wel aan de praat gekregen.

Verschillen:
De Band gebruikte ik nog wel eens als 'zaklamp' in het donker, kwam voldoende licht af om te navigeren.
De Band was volgens mij nauwkeuriger in het detecteren van 'valse' stappen (zoals in de auto)
De Band app had een overzichtelijkere totaal pagina van je dag. (stappen die je gezet hebt vs hartslag) Dit is bij Fitbit ook te zien, alleen zijn dit weer aparte schermen. De vraag is even in hoeverre dit interessant voor je is, maar ik vond het altijd wel interessant om te zien.
De Band waarschuwde nog wel eens voor overmatig zonneschijn (tja, zelfs IT'ers hebben hier wel eens mee te maken ;) )
De Ionic heeft een langere accuduur (welke terug zou kunnen lopen zodra deze meer notificaties krijgt, al was de oplossing bij de Band ook simpelweg 'alle notificaties naar 1 ontvanger pushen')
De Ionic heeft mooiere watch faces en oogt wat minder lomp om de pols. Heb er zelfs nu 1 met ingebouwde stopwatch functie, direct vanaf de watch face!
De Ionic kan muziek direct van het horloge afspelen zonder tussenkomst van de telefoon. (al moet ik dit nog testen)
De Ionic heeft badges, opzicht wel grappig, (buiten dat ze beide laten zien als je een doel behaald hebt) De Band liet wel leukere meldingen zien als je jouw stappendoel behaald had. De Ionic doet dit ook leuk en de Garmin deed dit zelfs per veelvoud van je doel.
De Ionic heeft verwisselbare bandjes, het zwakte punt waarop mijn (3!!) Bands het allemaal begeven hebben.
De Ionic is waterdicht! Heb wel eens een paar keer geluk gehad met m'n Band ;)

Het is nog even lastig oordelen, ik mis sommige functies van de Band wel, maar gezien deze structureel verkeerd in elkaar zaten, ze moeilijk (in goede staat) te verkrijgen zijn of ernstig duur zijn, denk ik dat dit een prima alternatief is.