Fitbit Ionic Grijs (Zwart) Review

Janssuh! 3 oktober 2017, laatste update op 6 december 2017, 984 views

Fitbit Ionic Grijs (Zwart) (Product gekocht)

In de zoektocht naar vervanging van mijn voorgaande smartwatch op deze fitbit uitgekomen vanwege het scherm, het design en de mogelijkheden. Naarmate de tijd zal het review bijgewerkt worden.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Interne opslag voor muziek
  • Notificaties W10M (in BETA vanaf build 15216)
  • Muziek afspelen vanaf het horloge
  • 3rd party Apps / Watch faces

Minpunten

• Muziek synchronisatie is een draak
  • Apps en Watch faces installeren soms traag
  • Bluetooth horloge update is traag

Inleiding:
Als vervend Windows Phone gebruiker van het eerste uur was mijn keuze in smart watches vanaf dag 1 enorm beperkt. Niet dat ik hier erg wakker van lag, want: Wat moet je nou met zo'n ding om je pols?

Toen de Band 2 van Microsoft uit kwam en ik inmiddels wat verder keek naar de wereld van de slimme horloges, besloot ik er eentje te importeren en heb er erg veel plezier van gehad. 2 garantie claims en een stop op de productie later, besloot ik met voelbare tegenzin voor een ander merk te kiezen. Na mezelf wat meer ingelezen te hebben, mijn oog viel op de Garmin VivoActive HR vanwege het goed ogende contrast op het scherm, instelmogelijkheden en meer tekstmogelijkheden dan de Band 2. Op het oog leek dit een prima vervanger, maar viel door een enorm matig scherm indoor, erg tegen. (Het scherm van de Band 2 doet de HR letterlijk verbleken en de Garmin app trekt in een paar uur tijd je telefoon helemaal leeg).

Hoe kan ik dan snel checken of mijn telefoon tevoorschijn halen de moeite waard is? Na de minder fijne ervaringen met Garmin, het forum op het Windows 10 Mobile en trackers een beetje door geakkerd te hebben, leek Fitbit een goede kanshebber op het gebied van ondersteuning voor het platform wat ik heb en heb ik voor het nieuwste model gekozen, de Ionic (black) welke vandaag op de mat viel.

Specificaties:
Sensoren: 3 assisen Accelerometer, 3 assisen Gyroscoop, Hart monitor, Hoogtemeter, Licht sensor, stappen (trappen) teller, slaap tracker, huidmeter (stress, zuurstofgehalte)
Connectiviteit: Wi-Fi (b/g/n), Bluetooth (4.0 LE), GPS, NFC
Opslag: 2,5 GB (voor o.a. muziek)
Sensor opslag: 7 dagen gedetailleerd / 30 dagen samengevat per dag
Scherm: 348 x 250 pixels kleuren LCD beschermd met aanraakgevoelig gorilla 3 glas
Helderheid: 1000 nits! (dit zal ik gedurende periode bekijken en ervaren)
Accuduur: 4 dagen (zonder GPS-gebruik, dit zal ik gedurende de periode bevestigen of ontkrachten)
Oplaadtijd: 2 uur
Waterdicht: tot 50 meter diep
(standaard) Features/Apps: Dag Overzicht, Muziek, Sport, Coach, Ontspannen, Portefeuille, Timers, Alarm, Instellingen, Weer en Strava.

Wat zit er in de doos?:
1x horloge
1x usb kabel
1x kleiner bandje (Yay! Verwisselbare bandjes)
1x beperkt gebruiksaanwijzing (het horloge begeleid je door de eerste stappen heen)

Eerste indruk:
"Wat een compact stijlvol horloge!" Vergeleken met de Garmin lijkt de Fitbit aanzienlijk meer op een 'normale' horloge dan op een sport horloge.

Wat me ook snel opviel is dat het laatste stukje van het bandje een pinnetje heeft welke zich in een van de gaatjes klikt zodat je geen loshangend bandje hebt. Slim! (De Band 2 had beperkte stelmogelijkheden en de Garmin had een palletje in de geleider (hoe heet zo'n ding?) zodat, zoals vele horloges, alsnog een uit stekend stukje band hebt. Een voordeel is dat je horloge bij het om of af doen, niet snel op de grond kan vallen.

En daarna?:
Na het installeren van de App op de telefoon, moest er een account aangemaakt worden bij Fitbit, werd het horloge gezocht, en kon je wifi instellen. Na mezelf wat meer verdiept te hebben blijkt dat het horloge zich ook over wifi te kunnen synchroniseren wat synchroniseren met bijvoorbeeld een laptop (of een verdwaalde telefoon) makkelijker maakt.

Direct na het instellen moest het horloge geŁpdate worden wat ongeveer een half uurtje duurde. Tijdens het typen van dit rapport werd me gevraagd om het horloge aan de (magnetische) usb kabel te leggen en in een (niet-meegeleverde) oplader te steken om zichzelf te kalibreren.

Het horloge reageert standaard op het draaien van de pols en het scherm springt aan zodra je wilt zien hoe laat het is. (Dit is in te stellen door vanuit het hoofdscherm naar rechts te schuiven met je vinger. Je kan in dat venster ook je notificaties uitzetten als dit nodig is.

Besturing:
Zoals hierboven vermeld is, kun je veel met behulp van het touchscreen bereiken. 2x op het scherm tikken activeert het scherm waarna je met je vinger naar verschillende onderdelen kunt swipen. Nadat je scherm actief is, kun je in het hoofscherm door de tijd, stappen, hartslag en calorieŽn bladeren door erop te tikken. Als je scherm na het interval van ongeveer 5 seconden uit gaat, blijft deze op de laatstgekozen stand staan zodra je erop tikt of je pols draait om je scherm af te lezen. Na (ongeveer) een halve minuut reset dit zich weer naar de tijd.

Als je met je vinger vanuit het hoofscherm naar beneden schuift, kom je bij de muziek bediening uit, naar boven brengt je naar de notificaties en als je naar links schuift, kom je de geÔnstalleerde applicaties tegen.

Het instellingen menu laat je door de instellingen van de helderheid, trilsterkte, hartmonitor, notificaties (wel/niet ontvangen tijdens sporten of slaap), Bluetooth en 'about' welke apparaat specifieke informatie weergeeft en waar je het horloge ook uit kunt zetten.

Het horloge bevat naast de touchscreen 3 knoppen, 1 links en 2 rechts. Het linker knopje (kort indrukken) dient in de menu's als 'terug' knop, lang indrukken brengt je bij de portefeuille. De rechtsonder knop (kort indrukken) brengt je naar de diverse sporten die je horloge kan meten, en lang indrukken brengt je naar je notificatie scherm. De rechtsboven knop (kort indrukken) brengt je naar het overzicht wat je door de dag heen allemaal gedaan hebt en lang indrukken brengt je naar de muziek besturing.

De W10M App (telefoon):
De App start in ongeveer 4 seconden op en brengt je naar het dashboard. De eerste keer worden je Fit-instellingen gevraagd (wil je beter/meer slapen, meer sporten, op je slaappatroon letten, meer drinken, enz.). Eenmaal ingesteld komt je gepersonaliseerd dashboard tevoorschijn (dit werkt ook zonder het in te stellen), geconfigureerd met je gezette stappen, verdiepingen, afstand, verbruikte calorieŽn, actieve minuten, gevolgd door tegels/widgets naar zaken (waaronder je doelen) die het horloge allemaal bij houdt.

In de App kun je, indien je dit weet, ook je voorgaande nachten invullen. Aangezien ik deze niet uit de Garmin of Microsoft app kan overzetten, (en het al helemaal niet handmatig ga invullen / overtikken) lijkt dit iets waarmee je niet-gedetecteerde nachten kunt invullen. Ik heb nog geen idee of dit horloge net als de Band 2 en de Garmin zelf detecteert of ik aan het slapen ben, maar dit zal ik later verder uitwerken naarmate ik het horloge meer gebruikt heb.

De W10 App (laptop):
De App start iets sneller op dan op de telefoon en na het aanmelden, vindt de app mijn horloge automatisch. De App is een stuk overzichtelijker (wat niet gek is met een groter scherm) en is gelijk up-to-date. Wat een keuze vanuit Fitbit kan zijn, is dat alle tegels/widgets aanstaan en deze niet vanuit je telefoon mee gesynchroniseerd worden.

Nadat je de gewenste tegels hebt laten staan, zal de app automagisch mee-sizen met de ruimte die je gecreŽerd hebt. Bij het switchen van volledig venster naar bijvoorbeeld een half venster, zullen alle tegels mee schalen. Zodra je een tegel opent, zal de inhoud dynamisch aanpassen aan de hoeveelheid scherm ruimte de app krijgt.

Beide apps:
Beide apps hebben mini pop-upjes die je helpen waar wat zit wat handig kan zijn. Na ook in de W10 app gekeken te hebben of informatie uit andere apps te importeren viel, (zoals slaap tracking) blijkt dit niet het geval te zijn, en lijkt me de optie om je slaap historie in te vullen puur bedoeld voor mensen die erg veel waarde hechten aan het slaap-coachen van Fitbit.

Als je het 'Iconic' icoontje (linksonder bij de mobiele app, rechtsboven bij de laptop app) klikt, kun je jouw horloge handmatig syncen en verder customizen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om welke pols (dominante of niet-dominante pols, linker of rechter lijkt mij logischer) je horloge zit, W10m notificaties (Yay!! oh... beta functie, vanaf build 15216, tijd om insider preview weer eens te activeren.), welke watchface je wilt, fitbit applicaties (welke op je horloge staan), opgeslagen muziek (verwijderen kan via de telefoon, bewerken via de laptop), handleiding (webpagina) en reminder intervallen.

Zodra het horloge met de telefoon in de app verbonden is, is deze niet te 'kapen' door de laptop. Het sluiten van de app op de telefoon is genoeg om de instellingen vanuit de laptop te kunnen maken.

Na het teruggaan uit de horloge instellingen op de telefoon, kreeg ik een lijst overzicht waar je ook geavanceerde instellingen kunt zetten. Vanuit de laptop is deze lijst direct zichtbaar, wat niet heel vreemd is, maar je moet er op de telefoon maar net achter komen door op de 'terug' knop van je telefoon te drukken. Je kan geen instellingen wijzigen op je horloge zodra deze verbonden is met een van de apps.

Muziek:
Het horloge kan direct muziek afspelen zonder tussenkomst van een telefoon. Door de 2,5 GB interne opslag op het horloge, kun je er ongeveer 300 liedjes op kwijt (sterk afhankelijk van de lengte en kwaliteit natuurlijk) waarna je het horloge via bluetooth met je speaker of headset kunt verbinden. Erg handig als iedereen op een festival de telefoon "te leeg heeft" maar je nog muziek wil luisteren tijdens een eventuele after party. Muziek toevoegen kan via iTunes of ouderwets via folders. Dit zou draadloos moeten kunnen vanaf de laptop, maar dit lijkt niet helemaal vlekkeloos te gaan (of ik moet wat meer geduld hebben). De "snellere" (horloge moet af en om) oplossing via de USB-kabel, lijkt niet te werken omdat het horloge maar een 3 pins aansluiting heeft.

Updates

Notificaties (onder Windows 10 Mobile!)
Een van mijn meest gebruikte functies van mijn vorige smart watch was toch wel het notificatie gedeelte. Naast dat een korte blik op je horloge je kan doen bepalen een parkeerplaats op te zoeken, of toch verder te rijden, is het ook zeker minder storend om in gezelschap of op een festival diezelfde overweging te maken, zeker als je iets verwacht.

Een van mijn vrienden heb ik eens laten observeren wat tijdens een festival 'storender' overkomt, en hij gaf aan dat hij het van mij niet eens merkte tenzij ik "ineens vaak wou weten hoe laat het was" :) . Zelf merk ik ook dat het erbij pakken van de telefoon meer tijd kost (en je helemaal uit het moment trekt) dan even snel je pols te draaien.

Nu met deze Ionic is notificaties onder W10M in Beta mode. Na het aanzetten van deze functie in de app van FitBit, kwam er te staan dat de 'background services' niet geregistreerd waren. Omdat onbekend was wanneer de volgende update vanuit Microsoft kwam, dus besloot ik over te stappen naar de Slow Ring. Na de update gebeurde er nog steeds niet veel en ik was lichtelijk teleurgesteld dat ik nu, zonder voordeel, mogelijk instabielere (beta/rc2) software had draaien op mijn telefoon.

Na ruim een maand toch maar eens op de site van FitBit gekeken (er is een speciale site voor Windows 10 Mobile gebruikers i.c.m. notifications) maar de 104 pagina's tellende thread kunnen wellicht afschrikken, maar onderstaande werkte in mijn geval: (er vanuit gaande dat de stappen, slaappatroon en watch faces synchroniseren met je horloge)
  • Update Windows 10 Mobile naar build 15216 (of hoger, de slow ring is voldoende)
  • Verwijder de tracker uit je FitBit app
  • Verwijder de FitBit app van je telefoon
  • Verwijder de tracker uit je bluetooth lijst (1 keer tappen en 'remove/verwijderen' kiezen)
  • Installeer de FitBit app weer uit de Microsoft Store
  • Herstart je telefoon & tracker (open de app nog niet
  • Configureer de FitBit app in je 'privacy instellingen' van Windows 10 Mobile en zorg dat overal 'FitBit' aan staat (afhankelijk van welke notificaties je wilt zien, zou je hier nog een selectie in kunnen maken)
  • Stel FitBit in als 'altijd in de achtergrond actief'
  • Start de FitBit app en koppel je tracker, zorg ervoor dat alle vragen die vanuit Windows 10 Mobile toegestaan worden (pairing mode, notifications)
  • Open je tracker vanuit de FitBit app (links onderin op het Ionic icoontje tappen)
  • tap op 'notifications' en activeer alle opties die je wilt (en eventueel 'Quiet Hours' als je 's nachts niet gestoord wilt worden. Op je horloge kun je 'during sleep' ook nog notificaties onderdrukken wat deze optie wellicht overbodig maakt).
  • Tap op 'App Notifications' om per app aan te geven dat je een melding op je horloge wilt zien
  • druk op 'back' op je telefoon en vervolgens onder op het steeksleuteltje om de notificaties te testen.
Na het instellen, was het inmiddels al zo laat, dat mijn telefoon en horloge op 'quiet mode' stonden en ik pas de dag erop verrast werd door een notificatie om mijn pols! Geweldig! De notificaties zijn een stuk uitgebreider dan op de Band 2 waardoor je kunt zien welke app een notificatie laat zien (de naam zoals in de FitBit App aangezet kan worden), het onderwerp (of in WhatsApp, de afzender) en 3 regels tekst. Door op de notificatie te tappen, wordt deze naar 4 regels gebracht en kom je in de lijst van 'gemiste' notificaties terecht waar alle berichten onder elkaar staan. Dit maakte dit horloge in 1 klap de perfecte Band 2 vervanger met als bonus dat deze pas in het begin van de life cycle staat (al wil dat tegenwoordig niet alles meer zeggen).

Na een week kwam er een update voor de tracker uit welke wat meer aarde (zie: Updates installeren over bluetooth waardoor het re-pairen van de tracker voldoende was om notificaties aan de praat te krijgen)

Helderheid
Ik heb af en toe met de helderheidsinstelling gespeeld, maar de 'auto' stand werkt (voor mij) uitstekend. Het scherm kan behoorlijk fel worden, maar of het daadwerkelijk 1000nits is, durf ik niet te zeggen. Helaas heb ik dit horloge na mijn zomerse-festival seizoen gekregen om hier meer op te letten, maar ik kan me geen moment heugen dat ik het scherm niet kon lezen.

Accuduur Horloge
Doorgaans probeer ik de op- bijlaad momenten slim te kiezen door bijvoorbeeld tijdens het douchen, een verloren uurtje op de bank het horloge aan de oplader te hangen. Doorgaans is horloge binnen een uur aardig bijgeladen (en nee, ik sta geen uur onder de douche ;) ) en gaat 3,5 tot 4 dagen mee (met of zonder notificaties) dus als je regelmatig een half uurtje de tijd neemt, kom je haast nooit zonder een leeg horloge te zitten.

Mocht je echter de tracker gebruiken i.c.m. sporten (met het bijhouden hiervan) gaat de accu vanzelfsprekend sneller leeg vanwege de GPS connectie. Het horloge gaat dan ongeveer voor 10% leeg in 5 uur (waarvan een uur GPS gebruikt is).

Accuduur telefoon
In tegenstelling tot bij de Garmin is de FitBit app geen gigantische powerdrain en heb ik het vermoeden dat ze dicht tegen het OS aanzitten voor wat betreft de communicatie voor de notificaties. Notificaties verschijnen namelijk direct op het horloge waardoor het niet voelt alsof er eerst een app gestart moet worden. Dit kan natuurlijk zijn dat de app op de achtergrond draait, of dat er een losse service draait die de notificaties routeert.

Terugkomende op de accuduur van de telefoon, deze is stukken beter dan in mijn (korte) test periode met de Garmin en zit on-par met het verbruik tijdens mijn Band 2 tijd. Gezien geen dag bij mij hetzelfde is (locatie, aantal berichten en belletjes) is het lastig om dit te bewijzen, maar de telefoon gaat gemakkelijk een hele dag mee (wat bij Garmin maximaal 6 uur was)

Slaaptracker
Bij de Band 2 kon je aangeven dat je gaat slapen en de tracker stelde zich daar dan ook op in. Op de Ionic heb ik dit knopje nog niet gevonden, maar merkt de tracker toch als je slaapt. Je kunt namelijk ook aangeven dat je geen notificaties wilt ontvangen op je horloge terwijl je slaap, dit zou kunnen aanvoelen als je wekker waardoor je, of wakker wordt van een notificatie, of je door je pols-wekker heen slaapt omdat deze de halve nacht heeft zitten trillen.

De tracker lijkt redelijk goed in de gaten te hebben wanneer je slaapt en ik zie in de FitBit app ook vrijwel hetzelfde slaappatroon als in de Microsoft Band app. De FitBit tracker heeft wel een minimum van 3 uur slaap nodig (don't ask) om je gedrag fatsoenlijk te analyseren (rem, licht, diep, wakker). Je kan helaas niet in 1 oogopslag zien wat je heart rate was tijdens je nacht, maar op de Band had je weer een compleet dag-beeld van je heart rate. Het is even 'anders dan anders', maar na een tijdje werkt dit prima. Je kunt je 'nacht' blokje vastpinnen aan je start menu waardoor je in 1 oogopslag kan zien hoe je nacht er ongeveer uit zag (dit kan overigens voor alle onderdelen binnen de FitBit app).

Muziek opslaan op- en afspelen van het horloge
Een wat eerder 'opgelost' vraagstukje was het toevoegen van muziek op het interne geheugen van het horloge. Zoals eerder aangegeven kan dit een nuttige toevoeging zijn om muziek te streamen zonder extra apparaat of om onder de douche het volgende liedje aan te zetten. Om muziek op je horloge te zetten heb je het volgende nodig:
  • iTunes (met playlist)
  • Wifiverbinding (het horloge en laptop/desktop moeten in hetzelfde segment zitten, nog niet getest onder verschillende toegangspunten)
  • Folder waar de muziek uit de playlist instaat moet opgenomen zijn in de FitBit app.
Het is bijzonder omslachtig, maar zodra je iTunes ingericht hebt met een FitBit playlist (het mag anders heten, maar zo kan je hem makkelijk terugvinden) moet je ervoor zorgen dat de muziek die in de folder staat ook gevonden kan worden door de FitBit app. Dit doe je door de folder(s ) waar de muziek in staat, op te nemen in de FitBit app op je laptop of desktop. Omdat ik een geordende collectie heb, heb ik dus meerdere folder bekend moeten maken binnen de FitBit app om ervoor te zorgen dat deze allemaal gesynchroniseerd werden naar het horloge.

Zodra er een folder ontbreekt, wordt het nummer overgeslagen. De overdrachtssnelheid is overigens ook niet echt om over een huis te schrijven, toegeven dat het allemaal 320Kbps is, deed de synchronisatie toch ruim een half uur over 300 MB. (~170KiB per seconden, de laptop haalt met gemak 20 MiB per seconden over draadloos).

Nadat het horloge over muziek beschikte was het natuurlijk tijd om te testen. Ik had een bluetooth speaker gebruikt en het pairen van de speaker moet vanuit de bluetooth instelling onder settings. Je kan hier tot 8 apparaten in opslaan dacht ik. Zodra er muziek op het horloge staat en het horloge gepaired is, kun je muziek direct vanaf je horloge afspelen. Bluetooth bediening is ook mogelijk (vanaf de speaker) maar het horloge geeft geen id3 informatie door. Het horloge werkt namelijk ook i.c.m. de autoradio, maar daar komt enkel (Ionic) op het scherm te staan. Stuur bediening vanuit de autoradio werkt ook prima met het horloge.

[b]Updates installeren over bluetooth[b]
5 december kreeg ik tijdens het handmatig synchron...okay, spelen met de instellingen een uitroeptekentje bij de tracker te staan. Ik heb al eens gemerkt dat als notificaties niet werken, of de telefoon niet bijgewerkt wordt met tracker data, bluetooth uitgezet is (en dan herinner ik me dat m'n headset automagisch verbonden was en ik geen geluid hoorde tijdens een filmpje omdat de headset in de tas lag). Na een check bleek dat er een update beschikbaar was voor de tracker! Yay! Nou blijkt de wifi-antenne in het horloge niet gigantisch veel bereik te hebben (waarschijnlijk gepaard met een low voltage wifi kaart) waardoor er niet overal in het huis een goed wifisignaal is voor het horloge.

Na 1 retry kwam de app met de vraag of deze het nogmaals moest proberen, of dat ik via Bluetooth het horloge wilde bijwerken. In the name of science heb ik voor dat laatste gekozen. Via wifi zou het horloge binnen 5 tot 10 gereed zijn, dus ik dacht aan mijn muziek transfer snelheid dat het tussen de 50 en 100 MB zou moeten zijn. Laat bluetooth op ongeveer 40 KiB per seconden uitkomen, zou de tijd ongeveer oplopen naar 20 tot 40 minuten. Gezien mijn avondplannen paste dat wel dus niks aan de hand.

Tijdens een update zie je, net zoals bij het opladen, het scherm van link naar rechts blauw worden (je scherm wordt een voortgangsbalk). De app op je telefoon moet actief (lees: je mag deze niet sluiten) blijven tijdens de update. Na een uur was er echter pas een klein reepje blauw en ik had al zo'n vermoede dat dit nog wel eens lang kon gaan duren...

Na ruim 6 en half uur was het scherm voor ongeveer 70% blauw en ik vroeg me toen ook oprecht af waarom er geen voorgang in procenten zichtbaar was. Ergens in de ochtend was het horloge gereed maar werkte de notificaties niet meer. Zit zou natuurlijk te maken kunnen hebben gehad omdat het horloge mogelijk niet herstart was, of omdat mijn telefoon voor waarschijnlijk 8 uur op hetzelfde scherm heeft gestaan en de app ook een schop moest hebben.

Ein Reboot machte night gut, dus greep ik terug op het forum om wat stappen te herhalen die mijn notificaties mogelijk maakte: tracker verwijderen en opnieuw toevoegen (aan de FitBit app was immers niks veranderd). Dit leek niet helemaal te werken waardoor ik de tracker niet meer kon vinden. Wellicht had ik nog een herstart moeten doen maar ik besloot het horloge in factory defaults te laten laden waarna het toevoegen weer soepel verliep in ook de notificaties automagisch weer werkte. De muziek en bluetooth connecties op het horloge zijn hierdoor wel verloren gegaan, maar dit is zo teruggezet en geen ramp. Deze nieuwe update maakte overigens wel wat anders moois mogelijk, namelijk:

Apps en nieuw Watch faces
In de twee maanden dat ik dit horloge had, kon ik enkel kiezen uit vooraf meegeleverde apps en watch faces vanuit FitBit. Nou zijn deze meegeleverde best prima en na een tijdje kies je de watch face die het beste bij je past. Na de reset van mijn horloge werd mijn gekozen watch face niet teruggezet waardoor ik eens door de watch faces heen ging kijken. Tot mijn verbazing stonden hier ineens veel meer opties tussen dan voorheen. Het aanbod is meer dan verdubbeld! (dit klinkt natuurlijk gigantisch, maar het totaal ligt nu rond de 30)

Zou dit bij de apps dan ook het geval zijn? Het antwoord is: Ja. Van de standaard apps die FitBit meelevert, gebruikte ik enkel 'Exercise', 'Music', 'Timers', 'Alarm', 'Settings' en sinds de notificaties werken 'Weather'. Ook bij de apps is het aanbod vergroot en er zitten handige apps tussen zoals 'FlashLight' en 'Calculator'. Het zaklampje zet door het tappen op het scherm het scherm op wit en volle helderheid, een functie die ik sinds mijn Band 2 een beetje miste omdat het scherm van de Ionic automatisch uit gaat als de omgeving donker is (tenzij je meerdere keren het scherm activeert). De Band 2 had van nature al meer 'kleur' standaard op het scherm waar de Ionic meer zwart laat zien.

To-do lijstje:
• Helderheid (zon afleesbaarheid)
• Accuduur Horloge (haalt echt 4 dagen!)
• Accuduur telefoon (gaat de telefoon net zoals bij Garmin ook ineens maar 6 uur mee?)
• Slaaptracker (merkt het horloge of ik slaap?)
• Notificaties (Build 15216 of hoger)
• Muziek opslaan op- en afspelen van het horloge
• Ervaringen (algemeen)
• Vragen en/of opmerkingen uit het publiek

Heb jij ook een Fitbit Ionic Grijs (Zwart)?

Ik heb een paar vragen en misschien kan je die beantwoorden en of testen:

Heb ook een band en ben ook op zoek naar een vervanger dan komen bij mij de volgende vragen op:
- Hoelang kan je lopen op GPS?
- Wat is de resolutie van GPS?
- Kan je instellen dat je een activiteit start en stopt op de Ionic?
- Heb je op de ionic naast fietsen en hardlopen ook een activiteit wandelen?
- Kan je de ionic op gps gebruiken zonder een telefoon in de buurt te hebben?
- Kan je een slaap activiteit starten en handmatig stoppen?
- Is het mogelijk om aankomende agenda afspraken te zien?
- Kan je ingekomen e-mail ook zien?
- Is er een mogelijkheid om te reageren op telefoontjes/sms ?
- Wat kan de MS band wel wat deze niet kan en visa versa ?? (ik ben gehecht aan de functionaliteit van de MS band)

Bijvoorbaat dank
Hi _wolf_

Ik kan een paar dingen beantwoorden, sommige heb ik door drukte niet kunnen doen of checken.

Ik heb nog niet specifiek gewandeld met het horloge, maar ik verwacht dat als je 'run' kiest, en gaat wandelen, dit prima zal werken. Komend weekend kijken of ik hier tijd voor kan vrijmaken. Er wordt verteld dat je ongeveer 10 uur met GPS kan doen.

Resolutie bedoel je het interval mee? Tijdens mijn fietstocht zie ik dat hij elke seconde een update heeft. Hetzelfde geldt voor de hartslag (waar de band elk minuut even aan de pols 'voelde').

Vooralsnog heb ik de activiteiten direct gestart vanaf de Ionic, net zoals ik altijd deed met de Band. Starten en stoppen is geen probleem, net als pauzeren. Als het goed is moet de Ionic ook een pauze moment detecteren.

Ik heb nog geen idee of er een losse 'app' voor wandelen is, stappen telt hij net zoals de Band en dat is voor mij voldoende (geweest).

De Ionic heeft ingebouwde GPS en heeft dus geen telefoon connectie nodig.

De fijne 'ik-ga-nu-slapen' optie heeft de Ionic niet, al moet ik zeggen dat deze vrij accuraat is. Als je te kort slaapt, zo rond de anderhalf uur (whoops) dan zegt ie dat het te kort was voor een analyse. Deze analyse is wat simpeler dan de Microsoft Band app, maar onderscheidt tussen Wakker, REM Slaap, Lichte Slaap en Diepe slaap (met de bijbehorende percentages, minuten/uren en een korte uitleg)

Ik heb de Ionic nog niet (goed) met mijn telefoon kunnen pairen (heb de juiste build versie draaien, alle Windows Mobile 'privacy' opties staan goed, app mag standby 'runnen', maar tot op heden nog geen succes. ik denk dat dit ook meespeelt in agenda en e-mailtjes (wat erg handig was op de Band)

Blijkbaar moet de (waarschijnlijk) laatste update voor het W10M platform meer ondersteuning bieden voor Fitbit, maar dit is nog even afwachten. Vooralsnog werkt het (bij mij) niet, sommige hebben het wel aan de praat gekregen.

Verschillen:
De Band gebruikte ik nog wel eens als 'zaklamp' in het donker, kwam voldoende licht af om te navigeren.
De Band was volgens mij nauwkeuriger in het detecteren van 'valse' stappen (zoals in de auto)
De Band app had een overzichtelijkere totaal pagina van je dag. (stappen die je gezet hebt vs hartslag) Dit is bij Fitbit ook te zien, alleen zijn dit weer aparte schermen. De vraag is even in hoeverre dit interessant voor je is, maar ik vond het altijd wel interessant om te zien.
De Band waarschuwde nog wel eens voor overmatig zonneschijn (tja, zelfs IT'ers hebben hier wel eens mee te maken ;) )
De Ionic heeft een langere accuduur (welke terug zou kunnen lopen zodra deze meer notificaties krijgt, al was de oplossing bij de Band ook simpelweg 'alle notificaties naar 1 ontvanger pushen')
De Ionic heeft mooiere watch faces en oogt wat minder lomp om de pols. Heb er zelfs nu 1 met ingebouwde stopwatch functie, direct vanaf de watch face!
De Ionic kan muziek direct van het horloge afspelen zonder tussenkomst van de telefoon. (al moet ik dit nog testen)
De Ionic heeft badges, opzicht wel grappig, (buiten dat ze beide laten zien als je een doel behaald hebt) De Band liet wel leukere meldingen zien als je jouw stappendoel behaald had. De Ionic doet dit ook leuk en de Garmin deed dit zelfs per veelvoud van je doel.
De Ionic heeft verwisselbare bandjes, het zwakte punt waarop mijn (3!!) Bands het allemaal begeven hebben.
De Ionic is waterdicht! Heb wel eens een paar keer geluk gehad met m'n Band ;)

Het is nog even lastig oordelen, ik mis sommige functies van de Band wel, maar gezien deze structureel verkeerd in elkaar zaten, ze moeilijk (in goede staat) te verkrijgen zijn of ernstig duur zijn, denk ik dat dit een prima alternatief is.
Dat niet kunnen syncen is een probleem wat niet tel os gerelateerd is, maar dat zit of in de app, of de combie app fitbit. en nu bijna 2 maanden later is er nog niks opgelost, het blijft klachten regenen.
Ja alles verwijderen coldboot, reinstallen, en dan na 2 dagen werkt t weer niet.
Hmm, ik heb gisteren nogmaals een handleiding op de fitbit website getest en wonder boven wonder werken notificaties nu als een zonnetje i.c.m. Win 10 M. Ik kijk het nog even aan maar verwacht begin volgende maand mijn review hier mee bij te werken.

Tot op heden (nu een flinke poos) ben ik erg tevreden met het horloge ook al werkte de notificaties niet, en vind ik het, zeker nu, een waardige vervanger voor mijn overladen Band 2
Dat is dan het bekende verhaal van alles de installeren, coldbooten en her installeren? Want dat was hier een soort 2 daagse hobby geworden.
Ik ben benieuwd of het bij je blijft werken, en fitbit niet met een Ionic 2 komt over een maand of 9.
het heeft bij mij nog niet eerder gewerkt dan gisteren, dus ik ben benieuwd of deze 'feature' bij mij ook op gaat treden... Als dit elke twee dagen moet, voor enkel notificaties, is dat een beetje veel werk...

Welk OS (indien W10M, build) draai je? Ik heb mijn Lumia 950 in de Slow Ring draaien (10.0.15254.1) en daarna overgestapt naar 'driver updates only'.

Mocht ik het door werkdrukte over het hoofd zien, vraag me over een paar dagen nog even of het werkt :)
Android 6.0.1 met de September update op een CAT60. Ik heb het ook getest op een Samsung android 4, zelfde verhaal. Ik volg het fitbit ionic forum, en daar komt naar voren dat het niet tel OS gerelateerd is. En ook dat men elke keer weer denkt dat het nu echt werkt, en dan 2 dagen later is het weer brak.
Door dat forum te volgen ( en dat had ik helaas veel eerder moeten doen ) kom ik er achter dat de firma nogal traag is met ''updates''. En dan doel ik op maanden, ipv weken. En ik ben Pebble gewend, en die waren continue aan t updaten. Tevens werkt de pebble wel vlekkeloos, dus het ligt niet aan de tel hardware en OS?

[Reactie gewijzigd door DIKKEHENK op 28 november 2017 15:59]

Daar heb je een goed punt te pakken... ik had verwacht dat de ondersteuning zeker naar het Android kamp goed zou zijn, zeker omdat die afzet markt een pak groter is...

Toen ik in het begin mijn Band 2 kreeg, had ik ook regelmatig updates, dat is enorm afgezwakt in de latere stadia van de levensduur. De Ionic is relatief nieuw met een nieuw OS, dus ik verwacht dat het nog even kan duren voor dit op stoom komt omdat dit aan het begin van de cycli is. Het blijft natuurlijk afwachten, maar dat is met alle early adopter spul...
so far so good! De Ionic krijgt een update, dus de 'teller' wordt weer gereset.