Call of Duty: WWII, PC (Windows) Review

TheTinusNL 4 oktober 2017, laatste update op 4 oktober 2017, 2.269 views

Call of Duty: WWII, PC (Windows) (Product geleend)

Weer een teleurstellend jaar voor Call of Duty. WW2 stond op mijn verlanglijstje, maar na flink wat uren bèta gaat die er gauw vanaf. Hopen dat de uiteindelijke versie eindelijk weer een leuk jaar kan brengen........ maar dan moet er een hoop worden opgelost. (OPENBETA MULTIPLAYER veranderingen mogelijk sinds review)

Pluspunten

• Grafisch vlak krijgt een ruim voldoende. Ziet er redelijk tot goed uit, maar draait vooral erg soepel.
  • Eindelijk weer boots on the ground: geen wallrun-jetpack ongein.
  • Leuk grind-aspect omtrent classes en levels. Geen gerotzooi met muntjes waarmee je alles kunt kopen wat je hartje begeert.
  • FPS cap verhoogd van 90 naar 250 (extreem bizar dat ik hiervoor in 2017 een pluspunt moet geven, maar ach...)
  • Nieuwe team-oriented gamemodes met attackers-defenders op een steeds veranderende map. (Vergelijkbaar met Rush uit Battlefield).
  • Kleine maps met veel routes, dus veel flank mogelijkheden en enemy encounters.
  • Wapenbalans van infantry lijkt op orde te zijn.....? *twijfelt* ik heb het erger meegemaakt, laat ik het zo zeggen.
  • WW2 geeft een lekker nostalgisch gevoel.

Minpunten

• Beweging traag als dikke stroop.
  • Hit registration waar-de-loos, elke gunfight is een loterij.
  • Time to kill is te snel, wat de gameplay niet ten goede komt.
  • ¤60 basegame, ¤50 premium pass, al lijkt dat anno 2017 de norm.
  • Onoverzichtelijkheid ten top in de menus, settings en bij class creation. Meer uitleg en/of stats, progression bars o.i.d. zijn nodig.
  • Wapenbalans wordt teniet gedaan door stationary MG's (praktisch lasers) op ondoordringbare plekken en/of voertuigen.
  • Plusminus 1 op de 10 games bevat een cheater/hacker met aimbot.... nu al...

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 2
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 2

DISCLAIMER: DIT BETREFT EEN (P)REVIEW VAN DE OPEN BETA (29-9 tot en met 2-10 2017). ASPECTEN IN DEZE (P)REVIEW KUNNEN NOG VERANDEREN!

Allee hop, laten we beginnen met de positieve punten, shall we?
Ik draai in mijn game PC een pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed met pricewatch: Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G in combinatie met 8GB RAM. Ik maak gebruik van een 1920x1080 144Hz monitor en daarom gooi ik alle settings naar beneden om zo veel mogelijk frames per seconde te halen. Met praktisch alle settings op Off/Low haal ik zo'n 120 fps, terwijl de game er nog steeds degelijk uitziet.

Eindelijk weer boots on the ground: geen wallrun-jetpack ongein.
Een van de dingen die mij tegenhield aan de laatste CoD's was de verticale gameplay als gevolg van de jetpacks. Deze onvoorspelbaarheid is in theorie leuk, maar in praktijk werd ik geen moment blij van vliegende tegenstanders. Met het thema van de Tweede Wereldoorlog komt daar gelukkig een eind aan en zijn we weer terug bij horizontale gameplay.

Werken voor je kills, dat is hoe het moet. Je kunt wapens pas unlocken als je een bepaald level hebt bereikt. Lekker grinden in plaats van een paar games spelen, wat muntjes hebben verzameld en gelijk alle sterkste spulletjes kopen. Dat geldt voor wapens, attachments, perks (of Divisions ofzo, hoe dat ook heet) en scorestreaks. Daarnaast moet je een token betalen welke je krijgt bij een level-up, dus moet je goed nadenken wat je koopt.
Zo hoort het.

Tja... met Infinite Warfare bleek maar eens dat de developers zich richten op de consolemarkt en vanuit daar een port maken naar de PC. Gevolg: de fps was gelimiteerd tot 90, maar natuurlijk te gek voor woorden is. Met CoD WW2 is die optie gelukkig uitgebreid naar 60-250 met stapjes van 5.

Gekopieerd of niet, dit soort gamemodes zijn toch wat aantrekkelijker dan de standaard Team Deathmatch of Domination/Conquest games. Ze zijn meer gebaseerd op teamplay en tactiek, iets wat altijd goed is.

Kleine maps met veel routes, dus veel flank mogelijkheden en enemy encounters.
Hoe meer actie, hoe beter. De maps zijn klein en daardoor kom je vaak enemies tegen, lekker schieten dus. :D Met veel cover zijn ze daardoor goed geschikt om te flanken.

Ik ben nog geen wapens tegengekomen waarvan ik dacht "die is écht sterk, die moet ik hebben". Natuurlijk zijn er verschillen en zijn er een paar wapens net wat sterker en paar net wat zwakker. Echter zou ik deze sterke wapens niet bestempelen als overpowered. Enig minpuntje zijn de one-shot kills van snipers vanaf een bepaalde body-hoogte, al hoort dat bij CoD vind ik. Liever had ik gezien dat alleen headshots one-shot kills zijn, maar daarvoor is Battlefield. :)

WW2 wapens geven een lekker nostalgisch gevoel.
Lekker er op los rammen op nazi's met je PPSH41 in een kerk met swastikavlaggen. Historisch gezien misschien wat respectloos, maar leuk voor een first-person shooter, net als Black Ops uit de Koude Oorlog (2010) en World at War uit de Tweede Wereldoorlog (2008) eindelijk weer een historische setting.

Echter is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, er zijn genoeg negatieve punten die bovenstaande positieve punten gauw bederven.

Beweging traag als dikke stroop.
Lopen, rennen, aimen, reloaden en wapens switchen gaat allemaal erg haperig. Lastig uit te leggen of te laten zien met videobeelden, maar het gevoel van een snelle first-person shooter ontbreekt.

Hit registration waar-de-loos, elke gunfight is een loterij.
Soms voel je je als een God, soms als een noob die voor het eerste een shooter speelt, en dat binnen dezelfde server (dedicated...? geen idee). Je hebt weinig aan een sterk wapen of snelle reflexes/muscle memory als het lot bepaalt wie als winnaar uit een gunfight komt.

Time to kill is te snel, wat de gameplay niet ten goede komt.
Wie het eerst schiet wint. Het idee om daarmee de gameplay vlot te houden is leuk, echter werkt het niet. Hierdoor vervalt een skillgap, het is te casual. Uitzondering hierop kunnen snipers en shotguns zijn, maar voor automatische wapens geldt dat je zo goed als kansloos bent als je als eerst wordt beschoten.

¤60 basegame, ¤50 premium pass, al lijkt dat anno 2017 de norm.
An sich is dat niet bepaald een probleem, ieder moet zelf bepalen of hij/zij het geld voor deze game wilt betalen. Ik ben echter nog steeds van mening dat je voor ¤60 een complete game moet krijgen en niet nog eens ¤50 extra moet dokken om alles uit de game te kunnen halen.
Bijkomend probleem is dat de playerbase vaak snel daalt, waardoor er weinig over blijft om te spelen. Ter illustratie: steamcharts.
Infinite Warfare: http://steamcharts.com/app/292730
Black Ops 3: http://steamcharts.com/app/311210
Advanced Warfare: http://steamcharts.com/app/209660
Ghosts: http://steamcharts.com/app/209170
Black Ops 2, mijn favoriet heeft gelukkig nog wel een relatief grote playerbase: http://steamcharts.com/app/202990
Modern Warfare 3, ook een van mijn favorieten: http://steamcharts.com/app/42690

De menus hebben een layout om bang van te worden en werken hinderlijk langzaam. Er is een hoeveelheid loze ruimte waar je nog 4 menus in kan stoppen, welke helaas niet wordt gebruikt.
De class creation mist veel nuttige statistieken, veel wordt aangegeven op een onzinnige schaal. Bijvoorbeeld: in plaats van de damage gewoon in nummers aan te geven op een schaal van 0% tot 100% HP per kogel, wordt 1-10 gebruikt zonder context.

Hoe goed je tactiek, movement of aim ook is, als je binnen enkele frames wordt neergemaaid door een laser-like machinegun is daar geen lol aan te beleven. Deze MGs staan vaak op plekken die slecht te bereiken zijn, of zelfs helemaal niet in de War (Rush-like) gamemode op Operation Breakout.

Plusminus 1 op de 10 games bevat een cheater/hacker met aimbot.... nu al...
Tsja...

Heb jij ook een Call of Duty: WWII, PC (Windows)?

Meer advertenties

Ik vind je review erg interressant geschreven. Je beschrijft het vrij beknopt en alsnog heb ik het gevoel dat je niet een positief of een negatief beeld hebt van de game.
Vooral de zin "Wie het eerst schiet wint. Het idee om daarmee de gameplay vlot te houden is leuk, echter werkt het niet. Hierdoor vervalt een skillgap, het is te casual." sta ik erg achter.

Je mag van mij wel vaker reviews schrijven op deze manier. Het is erg concreet, uitgebreid en je mening is precies hoe ik het ook zou aanvoelen.
Hey, bedankt :D
Precies, ik sta neutraal tegenover deze nieuwe iteratie binnen de franchise. The good & the bad... dat heeft elke game, maar the ugly (wat toch flink aanwezig is) weerhoudt mij van het kopen van de game.
Je mag van mij wel vaker reviews schrijven op deze manier.
Als ik daar tijd en producten voor kan vinden ben ik dat zeker van plan te doen. :D
Beta is niet echt af natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door d1zzje op 5 november 2017 19:00]

Heb de beta ook gespeeld ben ook weg van world war 2 settings ong 15 uur gespeeld love de garand.
Maar ja minpunten zijn er zat het zijn weer p2p servers en geen dedi servers, hackers maar die heb je in elke cod tegenwoordig geen fatsoenlijke antiecheat vac is hopeloos verouderd.

Grafisch vindt ik het anno 2017 er niet uitzien sorry kijk ff naar battlefield1 gewoon weer de zelfde engine.

Het is echt weer een console port geworden,ga hem dan ook nog niet kopen wacht wel af tot na de release.
Ik vind dit persoonlijk nogal een slechte plaats om dit neer te zetten. Je hebt juist een product gereviewed gebaseerd op een gratis demo van enkel één aspect van de game en dan geef je die 3 steren welke nu de gemiddelde score is van een game die niet uit is. Zelf al zet je in het begin dat het een preview is, het is nog steeds een productreviews op tweakers. Dit had je beter op een tweakersblog of het forum kunnen plaatsen.