Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Swift PG279Q Zwart Review

Martin900 30 september 2017, laatste update op 30 september 2017, 207 views

Asus ROG Swift PG279Q Zwart (Product gekocht)

In 1 zin: Een waardeloos scherm en schande dat ASUS dit model al bijna 2 jaar op de markt weet te houden ondanks de issues.

Pluspunten

• 165Hz
  • G-Sync
  • Handige bediening met een joystick

Minpunten

• Kwaliteit, compleet gebrek aan QC bij ASUS
  • Externe power brick
  • Gaming uiterlijk
  • Neemt onnodig veel ruimte in beslag, paneel steekt flinkt uit over de voet

Op 29 september de PG279Q in ontvangst mogen nemen ter vervanging van mijn 'oude' Dell U2515H, helaas bleek de eerste indruk zodanig slecht dat ik nu overweeg om de ASUS weer in de doos te stoppen en retour afzender te doen of met een flinke verlies te verkopen, omdat ik door mijn werk weinig tijd en zin heb in retours.

Hierbij een paar punten, vergeleken met de Dell U2515H (standaard instellingen):

a) Contrast en kleuren duidelijk beter op de Dell, wit is wit en donker groen is ook daadwerkelijk donker groen, bij de ASUS hoef je dat niet te verwachten

b) Witweergave? Doe geen moeite met de PG279Q - bij mij is de linker helft van het scherm eerder geel/beige dan wit. Dell heeft dat probleem niet.

c) BLB, bij beide sterk maar bij de asus nog veel erger omdat er op grijze achtergronden links een witte gloed erdoorheen te zien is.

Kortom, voor ¤800 heeft zo'n scherm echt geen recht van bestaan. Kwalitatief te zien is dit een budget ¤150-250 scherm met wat extra gimmicks en waar je nog ¤200+ extra eroverheen betaalt voor G-Sync en vergeet de ASUS/ROG toeslag niet.

De een zou verwachten dat ASUS in bijna 2 jaar tijd de kinderziektes van de PG279Q had weten op te lossen maar helaas, het blijkt nu dat de schermen uit 2015/16 net zo beroerd in elkaar zitten als de mijne, die in de 17e week van 2017 geproduceerd is.

Heb jij ook een Asus ROG Swift PG279Q Zwart?

Maar waarom zo'n scherm dan kopen? Je leest neem ik aan reviews?
Er zijn degelijk wel goede PG279Q exemplaren in omloop maar deze is het dus niet.
Verder is er bar weinig alternatief als je een "27 1440p IPS met G-Sync zoekt, het is of deze ASUS of een ACER XB271HU en evt. een AG271QG van AOC met alle drie exact dezelfde problemen (halvegare AU Optronics panelen).

[Reactie gewijzigd door Martin900 op 30 september 2017 15:34]

heb je hem al teruggebracht? Je kunt natuurlijk een ander exemplaar vragen in de winkel, lijkt me.
Mocht je buiten de omruilperiode zitten kun je nog via ASUS gratis laten omruilen, je krijgt dan eerst een nieuw exemplaar gestuurd, waarna je de oude gratis terugzendt. Let wel dat je waarschijnlijk gewoon een refurbished exemplaar krijgt.
Ik heb dezelfde, de eerste had last van backlight bleed, deze laten omruilen, geen bleed meer, maar er zit een klein stukje van het scherm dat een iets andere tint heeft, voor de meeste mensen nauwelijks zichtbaar. Deze nog 2x geprobeerd om te ruilen, waarvan de volgende weer bleed had en de daaropvolgende was een heel andere monitor, uiteindelijk gesetteld voor géén bleed, maar met een klein beetje kleurverschil. In games niet zichtbaar en daar werkt hij nu verder prima mee. Maar inmiddels zijn er betere monitoren op de markt, dus ik zou deze niet aanraden voor mensen, tenzij je hem eerst kunt bekijken voordat je hem koopt. 165 boven 144hz is niet het belangrijkste imo.
Dat is dus het punt, de winkel zit 100km hiervandaan...steeds heen en weer versturen en hopen op een beter exemplaar zit ik niet op de wachten, ben je ook elke keer ¤13,25 aan verzendkosten kwijt.

BLB valt reuze mee alleen die gele tint aan de linker kant is behoorlijk irritant.

[Reactie gewijzigd door Martin900 op 1 oktober 2017 18:46]

Als je goed leest kan dat gratis. Alleen dan via Asus en niet de winkel, onder garantie. RMA aanvragen via de Asus website. Je krijgt dan een vervanger en een retourlabel. Je hoeft dan niet zonder te zitten.
Ik wacht het nog een paar maanden af, anders loop ik het risico dat ik een refurbished paneel met gebruikssporen terug krijg. Wie weet, misschien zijn ze over 5-10 maanden niet meer in omloop, zodat ik een ander model krijg? ;)
Welke beter monitoren doel jij op? Ben ook naarstig op zoek maar kom toch vaak bij dit model uit....
Daar ben ik ook wel benieuwd naar want ik ben ook op zoek naar zo'n scherm