×

Help Tweakers weer winnen!

be quiet! Silent Loop 360mm (BW004) Review

be quiet! Silent Loop 360mm (BW004) (Product volledig gesponsord)

Een nette, capabele, no-nonsense AIO waterkoeler met daadwerkelijk stille werking (lees: echt onhoorbare pomp) zoals we van be quiet! zouden verwachten. Temt een Intel Core i9-7900X op zijn gemak. Kleine verbeterpuntjes staan de praktijkervaring niet in de weg.

Pluspunten

• Koelprestaties keurig, een i9-7900X op een standaard PWM setting tussen de hoge 50'ers en 60'ers is gewoon heel goed.
  • Heerlijk stille pomp, ventilatoren ruim genoeg bereik om je te laten kiezen tussen een onhoorbare build of af en toe lekker blazen om je CPU verder te pushen.
  • Installatie eenvoudig, zeker vergeleken met luchtkoelers.
  • Geen overlap PCIe sloten of DDR4
  • No-nonsense uitstraling, maar wel ondersteund door een nette fysieke bouw = best chic.
  • Koperen radiator in theorie toch beter.

Minpunten

• Let op: 360mm moet je wel kwijt kunnen.
  • Meerwaarde grotere AIO's op mainstream CPU's (bijv i7-7700K) twijfelachtig.
  • Installatieprocedure en handleiding kunnen nog wel wat soepeler. Het is meer dan ok, maar sommige concurrenten zijn al wat verder.
  • Meerwaarde van extra investering in koperen radiator niet in de praktijk te onderbouwen.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/BQSILENTLOOP360/408.jpg https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png

be quiet! Silent Loop 360

- Inleiding
- Uitpakken
- Inbouwen
- Test en resultaten
- Conclusie

Enkele maanden geleden bekeken we de be quiet! Silent Loop 280 en de Silent Loop 240. Goed presterende en vooral stille all-in-one waterkoelers met een lekker strakke look, geen LED gebeuren, en een koperen radiator als focuspunt. Inmiddels heeft be quiet! de Silent Loop 360, een 360mm variant (goh) aan het assortiment toegevoegd, en is die bij ons aangekomen.

Al vaker concludeerden we dat op een standaard quadcore i7 de meerwaarde van een echte high-end (tenminste, tot zover retail producten gaan) waterkoeler niet helemaal tot zijn recht komt. Daarom gaan we met deze 360mm variant niet hetzelfde trucje uitvoeren, maar mag deze aan de slag op een i9-7900X; een 10-core heethoofd.

Prijskaartje? Tussen de 149 en 179 euro afhankelijk van waar je hem haalt, in lijn met- of wellicht net onder de concurrentie op gebied van 360mm AIO’s

Uitpakken

Wat verpakking betreft wijkt be quiet! niet af van de AIO standaard, geen verrassingen aldaar. Handleiding kan overigens wel iets beter be quiet!, die is maar karig.

Als je de 240 en 280 uitvoeringen al kende komen we hier geen verrassingen tegen. Voor nieuwkomers: de Silent Loop koelers zijn bovenal lekker donker, lekker zwart, en zonder al te veel poespas. Hoe dan ook, een 360mm rad blijft leuk om te zien.

De slangen zijn niet gesleeved of iets super fancy, maar ook gewoon recht-toe-recht-aan en donker. Hetzelfde gaat op voor de pomp: zwart, opgelegd logo, geen fratsen. Voordeel van geen fratsen: minder kabels.

De Pure Wings fans zijn degelijk, feitelijk (mid-range) retail fans op je koeler, wederom met focus op donkere uitstraling.

De features en specs:

Inbouwen

De accessoires geven toch wel een wat drukker beeld. Backplates en wat schroeven waren te verwachten, maar de veertjes en stand-offs allemaal los op een hoopje is gewoon net even een stapje extra dan we bijvoorbeeld bij Asetek bases koelers zien. Positief is het feit dat de schroeven voor Intel S115X installatie (We voeren hier S2066 installatie uit dus dan zien we het niet), aangepast zijn zodat onze kritische kanttekening van vorige review met betrekking tot mogelijk vastklemmen in het moederbord niet langer aan de orde is.

Koelpasta in een tube is altijd fijn, en een belangrijke kanttekening aangetoond door het rode labeltje aan de kabel: de Silent Loop pomp is gemaakt om op 12V te werken, dus niet proberen te undervolten, dat geeft alleen problemen. Op 12V is de pomp namelijk niet alleen erg stil, maar zelfs stiller dan bij een undervolt wat rare bijgeluiden kan geven.

Installatie dan, niet complex, maar wel even opletten: juiste socket bracket om de pomp klikken, schroeven met veren in de hoeken, sticker eraf (niet vergeten op zo’n dure CPU, dat kost je 2 jaar van je leven weet ik uit ervaring), en vastschroeven maar. In mainstream sockets schroef je hem in de backplate, op dit high-end platform schroef je hem direct op het moederbord zelf. Vergeet de koelpasta niet.

Het resultaat op dit dikke MSI X299 Gaming Pro Carbon bord is volgens mij prima aantrekkelijk. Wel water, maar weinig leidt af van je dikke andere hardware. We knallen er nog wat foto’s bij:

Altijd fijn met AIO’s natuurlijk: je zit je geheugen of PCIe sloten niet in de weg.

Test en resultaten

Omdat we met deze koeler niet ons protocol volgen laten we de methode header ook even achterwege, die was namelijk erg simpel: koeler op die 7900X, en blazen met dat ding. Met de AIDA64 benchmark met load op de CPU, FPU en cache zetten we echt een extreme belasting op de processor, ruim voorbij wat je in de praktijk zal mogen ervaren. Het genereert bijvoorbeeld meer warmte dan je met Blender of Cinebench zal doen.

Met 10 cores kijken we niet naar een enkele score, maar liever naar een algemener beeld, waarbij de cores tussen de 56 en 67 graden schommelen met de fans op standaard PWM modus. Gezien het extreme verbruik van deze processoren, eenvoudig het dubbele van een quad i7, is dat een knap resultaat wat ook voor een 24/7 overclock nog ruimte over laat. Gezien de 240mm en 280mm zich reeds hadden bewezen op de i7 quadcore is het niet echt een discussiepunt meer dat be quiet! Silent Loop koelers gewoon kunnen concurreren, maar het is fijn te weten dat een dikke 10 core ook comfortabel getemd kan worden. Ter vergelijking: op een i7-7700K op 4,5 GHz zat de 280mm variant op 60 graden, terwijl de Cryorig H7 Quad Lumi op 69 graden zat. Op de i9-7900X faalde deze mid-range luchtkoeler door vlot naar de 100 graden op te lopen; het potentieel van waterkoeling komt hier duidelijk tot zijn recht.

Geluidsproductie dan? Een non-issue. De pomp is bizar stil op de volle 12V en geeft geen meetbare resultaten. De ventilatoren zijn ruim genoeg instelbaar, en belangrijk: in staat om goed terug te schalen. Subjectief vinden we de standaard PWM instelling prima, want zelfs op volle load is de koeler nauwelijks hoorbaar. Echte stiltefreaks hebben temp headroom om de fans nog wat terug te schalen, zij die liever wat overclocken kunnen er nog wat schepjes bovenop doen, maar direct uit de doos zien we eigenlijk een hele praktische afstelling.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen kan bereiken.

Eigenlijk lag deze koeler op de plank om ons standaard protocol op de i7-7700K te doorlopen, maar de meerwaarde van een dergelijk dikke koeler op een mainstream platform is simpelweg twijfelachtig. Toen de Intel Core i9-7900X onze mid-range Cryorig koeler bijna frituurde (of andersom) zagen we een mooie gelegenheid om een dikke koeler als dit in een geschiktere situatie in te zetten, en het resultaat daarvan zijn we gewoon erg over te spreken. Daarbij speelt er nog iets een rol, en dat is dat met de aankomende generatie i5's en i7's we er al eenvoudig van uit kunnen gaan dat ze meer koeling gaan vereisen dan bij de huidige 7700K het geval is. Oftewel een goede prestatie op de 10 core 7900X is daarmee meteen een stukje zekerheid voor de nieuwe Coffee Lake generatie.

10 cores aan S2066 processor is namelijk niet niks, maar de temperaturen waren simpelweg comfortabel te noemen. En dan hebben we niet eens de moeite genomen om de ventilatoren op de vole 2000 RPM te laten blazen, waarom zou je. Zij die willen overclocken hebben nog ruimte in zowel temperaturen als ventilatorsnelheid, echte stilte freaks hebben speling om de PWM setting naar ‘quiet’ te verschuiven, en de massa (tot zover 7900X kopers massa zijn) hoeft gewoon niets te doen anders dan de koeler te monteren om al die kracht gewoon comfortabel en in praktische stilte te temmen. In eerdere reviews zagen we al dat de Silent Loop goed is, zij het niet de aller beste AIO, en de toevoeging van de 360mm variant aan het assortiment is dan ook een beetje een inkoppertje. Je kan je uiteraard wel afvragen of de meerwaarde boven een 280mm oplossing heel groot is, maar de meerprijs is ook niet heel relevant. Kan je een 360mm model kwijt is dat natuurlijk wel de aantrekkelijkere oplossing, zeker visueel.

Er zijn nog wel wat verbeterpuntjes waaruit we toch voelen dat be quiet! nog wel de relatieve nieuwkomer is in de markt voor waterkoeling. Zo is de handleiding niet heel overtuigend, en hoewel de installatie nog altijd prima eenvoudig is, zeker vergeleken luchtkoeling, is het nog wel duidelijk een stapje of twee meer werk dan de inmiddels extreem doorgewinterde units van Asetek of Cooler Master; het is makkelijk, maar het kan nog iets makkelijker. De aanwezigheid van een koperen radiator is in theorie in elk geval een groot voordeel, en dat het duurder is is duidelijk, maar het is jammer dat we de echte meerwaarde daarvan niet echt kunnen aantonen.

Positief is de aanpassing van de S115X schroeven op basis van eerdere feedback zodat eerdere mogelijke issue met betrekking tot installatie niet langer bestaat (de schroeven kon je voorheen met wat minder zorgvuldigheid vastzetten in je mobo), de goede fysieke indrukken van elk van de onderdelen voelt fijn, en hoewel smaken altijd verschillen denk ik dat de lekker zwarte, strakke, no-nonsense uitstraling van de Silent Loop toch positief mogen worden beschreven. Combineer dat met goede koeling en vooral een stille werking, en we onderstrepen de eerdere positieve beoordeling voor zij die op zoek zijn naar een degelijke, no-nonsense AIO.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een be quiet! Silent Loop 360mm (BW004)?

Zeer gave review wederom :) +3
+3 , Mooie review, But nothing Beats a Kraken :) !
280mm vs 360mm, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat die opmerking wel blijft staan. Hoog tijd voor een grote retest zodra wij een dikkere CPU constant kunnen inzetten voor koeler vergelijkingen. high-end testen op een 7700K is.. mjeh.
8700k kan daar toch mooi voor zijn? 6c/12t en mogelijk goed te OC'en.
Die overstap ligt zeker voor de hand. Geen gebrek aan hitte, maar wel weer het probleem dat de interne overdracht neit is wat die moet zijn. De vraag gaat zijn of dat een goede basis is voor koeler vergelijkingen tov iets als Ryzen of Threadripper.

Aan de andere kant, het is wel het meest 'echt' of wat mensen echt in de praktijk zullen gebruiken, en dus relevant.
Heb dezelfde en ben er bijzonder blij mee. Wel overkill op mijn Ryzen chip want zelfs als alle core 100% lopen blijft de temperatuur onder de 50 graden. Ben van plan de GPU (1070) op dezelfde cooler aan te sluiten. Hoewel de temperatuurregeling vrij strak is afgeregeld heb ik de drie fans nog nooit zien opspoelen. In mijn geheel open opstelling is de koeling absoluut onhoorbaar op een meter afstand.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 3 oktober 2017 22:12]

Tof :D

P3? Of is dat een 5? Volgens mij passen de slange dan niet. En Ryzen is inderdaad best zuinig, tis zo jammer dat overclocken voorbij de 4-4,1 zo weinig zinvol is. Koeling overhead heb je wel.
Dikke "coole" review weer! ;)

Blijf de Kraken toch het mooiste vinden, maar wat ik toch mis is de mogelijkheid tot uitbreiden van componenten van b.v. GPU blok wat deze Be Quiet! wel heeft.
Met een 360 heb je inderdaad wel wat uitbreidingspotentie, maar realistisch, als je die kant op gaat, dan ligt een echte open loop toch meer voor de hand? Of zie ik dat verkeerd? :D
Daar heb je ook helemaal gelijk in.
Custom loop is dan ook meer the way to go.

Er zou gewoon een losse Kraken like koel blok moeten zijn... O-)
Goeie review, maar is deze nou beter qua koeling dan de thermaltake water 3.0? En vergeleken met de kraken x62? Mocht je in de toekomst nog een grote test gaan doen met meerdere koelers en cpu's dan zou ik heel benieuwd zijn naar de koelprestaties van deze koelers op een gedelidde cpu, dan weet je in ieder geval zeker dat de TIM ook geen bottleneck meer kan vormen. Dan zul je wellicht ook een groter verschil tussen de koelers zien.
Realistisch denk ik niet dat het elkaar heel veel gaat ontlopen, al vereist het eigenlijk een X299 build om dat echt aan te tonen.

Ik twijfel nog even welke kant we op gaan met koelers. MEt het release tempo van Intel hebben we zo veel aanpassingen gemaakt (en moeten maken nadat mn vaste Haswell bord kapot ging) dat ik serieus begin te twijfelen wat handig is. Komen we op terug, maar dat ik naar een opstelling wil met veel koelers op 1 cpu mag duidelijk zijn.
Top review weer. Ik heb de 280 versie op een Kaby Lake i5. Komt in games niet boven de 45 graden uit. De Silent Loop is niet te horen.
Interessante review.
Ken zelf bitter weinig van waterkoeling. Is het mogelijk om een i7-7820X en een GTX 1080 samen te koelen met deze set? Ik neem aan dat er dan nog een bijkomende heat exchanger moet gekocht worden? Of is het sowieso niet aan te raden dit op hetzelfde circuit te doen? Het lijkt me dat een bijkomende set meer lawaai met zich meebrengt (extra pomp, ventilators, ...)
In theorie? Sure, tenzij je heel extreem gaat OC'en wellicht. Andere slangen, block voor je GPU, en go. Overcapaciteit zou voldoende moeten zijn.

Praktisch? Waarom dan niet meteen voor een open loop? Vermoedelijk wil je al je slangen dan toch gelijk trekken, en dan koop je eigenlijk een AIO enkel voor een radiator (Wel koper natuurlijk) en geintegreerde pomp/block. Als je eenmaal gaat knutselen is de kans dat je later wat verder wil of aan wil passen volgens mij best groot, dus waarom niet inzetten op die vrijheid.