Logitech ClearChat Comfort USB Review

JapyDooge 21 januari 2010, 1.548 views

Logitech ClearChat Comfort USB

Pluspunten

• •Kraakheldere micofoon
  • •Prima ruisonderdrukking
  • •Goede kwaliteit kabels (lengte 2,4m!), nette afwerking, ledje in de mute-knop
  • •Oorkussens zijn stevig, maar niet pijnlijk
  • •USB Audio werkt fantastisch
  • •Geweldige prijs/kwaliteit verhouding
  • •Laag gewicht

Minpunten

• •Oorkussens zijn wat hard in het begin
  • •Officieel geen Linux-support, maar niet getest
  • •Microfoonhals is niet buigbaar, hoewel dat niet echt nodig is kan het wel prettig zijn

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Na het probleem met m’n Creative Fatal1ty headset (zie andere review) was ik wel toe aan iets nieuws.

Helaas kwam ik er bij het terugbrengen achter dat de garantieafhandeling Dixons niet erg flexibel was. Omdat er niets ‘defect’ (behalve dat ik onverstaanbaar overkwam, maar dat hoorde blijkbaar zo volgens de verkoper) was aan het product kon ik kiezen tussen een tegoedbon of de aankoop van een ander product. Na een kwartier rondgesnuffelt te hebben en na het bekijken van veel leuke, maar voor mij zinloze gadgets (mp3 spelers en dergelijke) kwam ik tot de conclusie dat ik maar beter weer een headset zou kunnen kopen.

Ik moest de keuze maken tussen een Microsoft Livechat model, en de Logitech ClearChat Comfort USB. Dat is, zo had je waarschijnlijk al begrepen, de laatste geworden.

M’n eerste headset met USB tot nu toe, en angstig voor alle mogelijke conflicten met mijn bestaande geluidskaart keerde ik huiswaards. Het eerste nadeel moet ik wel zeggen vind ik de totaal kansloze gesealde plasticverpakkingen die je steeds meer ziet. Deze zijn totaal niet herbruikbaar daar je ze compleet moet slopen om het product wat je o zo graag wil gebruiken in je handen te mogen houden. Na het nodige gescheld had ik het apparaat dan toch eindelijk in mijn bezit, en kon ik aan de slag.

Wat meteen opviel was de dikte van het snoer. Vanaf de headset zelf tot aan de ‘control unit’ (kastje met volume en microfoon mute knopjes) was het een vrij dun snoer, om het comfortabel te houden. De ‘control unit’ heeft een clip die eventueel aan kleding is te bevestigen en vanaf daar loopt er een lekker lang stevig snoer naar de USB connector. Hulde!

Na het opzetten merkte ik dat de nep-lederen-look oorkussentjes wat te stevig aanvoelden. Dit waren geen oorkussentjes meer, eerder een soort van bumpers. De geluidskwaliteit is goed, maar verwacht geen mooie basstonen. Het kan er allemaal mee door en het doet niet onder voor een headset van 5 euro, maar het springt er ook niet echt uit.

Een wereld van verschil was wel de kwaliteit van de microfoon. Helder, ruisvrij en vrijwel vrij van achtergrond geluiden kwam ik over. De ingebouwde ruisonderdrukking doet prima z’n werk en bij een telefoontje naar een vriend hoorde ik niets dan lof. Het aansluiten van het apparaat was ook een verassing op zich, zonder het installeren van enig stuurprogramma werkte de headset binnen een halve minuut na het inpluggen van de USB kabel. Alle software nam meteen de USB Audio Device als standaardgeluidskaart en daar ben ik tot nu toe nog geen problemen mee tegengekomen.

Voor nu klinkt het allemaal als een blijvertje. Daarbij moet ik nog opmerken dat na een paar uren gebruik te hebben gemaakt van deze headset, de oorkussentjes nog steeds stevig aanvoelen, maar al wel zachter. Blijkbaar moet dit materiaal nog even ‘weken’ voor het voelt zo het bedoelt is.

Edit: Na ruim 3 jaar heeft 'ie het begeven :) van Logitech toch nog 50% korting gekregen op een nieuwe: http://tweakers.net/pricewatch/292051/logitech-h800.html

Heb jij ook een Logitech ClearChat Comfort USB?

ik heb deze headset onlangs weg moeten gooien omdat de USB-stick van de headset in de USB-poort van mijn laptop is blijven zitten, waarna de headset de geest gaf.

voor de rest is dit de beste headset die ik totnogtoe gehad heb, heb hem ook langer gehad dan alle andere headsets die ik ooit had.
Daar ben ik ook al een keer bang voor geweest ja, in vermoet dat de 'geluidskaart' in het USB voetje zit en niet ergens in de headset/kabel zelf, waardoor deze connector nogal groot wordt, bij mn laptop is het wel eens vervelend.
heb de mijne een half jaar, en hij is stilletjesaan de geest aan het geven..geeft errors op mijn win7..dacht eerst dat het aan mijn usb poortjes lag mr neen..erg jammer want het is een goede koptelefoon..ik zal een maandagmorgenmodel hebben :D
Na iets meer dan een jaar heeft de microfoon het begeven. Zoals vaker wordt vermeld is de bouwkwaliteit dus niet echt geweldig.
Ik heb 'm 3 jaar gebruikt, toen ging 'ie stuk :) Logitech gemailed of 'ie te repareren was, dat was ie niet dus kreeg ik een kadobon van 50% korting op m'n volgende Logitech aankoop.

Daar heb ik toen de H800 voor gehaalt.

pricewatch: Logitech H800

Ook enorm fijn :)