WD WD TV Live (2009) Review

fboecom 27 januari 2010, 2.480 views

WD WD TV Live (2009)

Pluspunten

• Werkt met de meeste Video en Audio
  • Klein apparaat en volledig stil
  • Beeldkwaliteit is goed, ook op composite
  • Afstandsbediening werkt redelijk goed
  • Herkenning media server etc goed
  • Menustructuur duidelijk

Minpunten

• Geen Quicktime (van Panasonic camera) format
  • Geen flv format
  • Composite output vereist extra 16:9 compressie van de CRT tv
  • Fotonavigatie uiterst gebrekkig
  • Foto modus onbruikbaar op composite
  • Navigatie is hier en daar wat vreemd
  • USB drive (met 8Gb) niet helemaal vlekkeloos.
  • Gaat direct in bedrijf als de WD stroom krijgt

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de WD gekocht omdat ik een front end zocht voor mijn bestanden op de home server - maar mijn TV is nog zo'n oude bak. Dus het enige wat er op zat was de composite video gebruiken. Van die optiek uit hier wat ervaringen. En wat algemene opmerkingen. Heb je een HDTV dan zal het composite/CRT gedeelte van deze review minder van belang voor je zijn.

Composite/oude CRT televisie
De installatie is eenvoudig - jack in het apparaat - 3 stekertjes in de AV ingang van de goede Philips TV - klaar.
Alleen om goed beeld te krijgen moet de WD op Widescreen worden gezet - anders krijg je bij zowel menus als afbeeldingen zwarte balken rechts en links. Maar .. als je dan video afspeelt (maar ook de menus), wordt het beeld op de gewone tv toch te hoog en moet weer worden gecompressed op de TV zelf naar 16:9. Gelukkig kan de TV dat, maar het betekent weer een apart knopje op een andere AB indrukken ...
Het afspelen van breedbeeldvideos is daarna heel acceptabel, maar 4:3 videos (oude tv opnames) krijg je niet full screen - er is geen enkele mogelijkheid die echt beeldvullend te krijgen, hoe dan ook komen er zwarte balken omheen: 4:3 content krijg je op een 4:3 display dus niet vol afgebeeld..
Ook in fotomodus wordt het bekijken van fotos door deze formaatproblemen niet echt fijn. En je wilt ook niet steeds inzoomen - wat een vrij omslachtige procedure is met de AB.

Foto's bekijken
Het bekijken van foto's kan alleen in 'play' mode' - dat is als slideshow. Er is geen enkel knopje (pijltjes toesten, fast forward) dat werkt om handmatig te bladeren. Het enige dat er op zit, is iedere keer weer BACK naar de thumbnails, volgende foto kiezen, en play...Erg vreemd.
Op de CRT TV zijn de fotos slecht te zien door de reductie in formaat. Inzoomen kan wel maar is behoorlijk omslachtig en de stand is niet persistent.

(Niet) ondersteunde formaten
Ik had het natuurlijk kunnen weten , maar bepaalde formaten worden niet ondersteund. Allereerst is er de MOV / QuickTime, althans niet de files uit mijn Panasonic fotocamera, dat vind ik erg jammer. In de specs staat wel MOV, maar de realiteit is dus anders.
flv, het gedownloade format van Youtube en zo, wordt niet ondersteund. Het verbaast mij, want de streaming vorm doet het wel. Ik zag op de WD site dat ze er over denken het in de firmware op te nemen, maar ja, wanneer?

Praktische puntjes
Mijn (8GB) USB drive werkt niet gemakkelijk in het gebruik: als die er ingestoken zit en je zet het apparaat aan wordt ie niet direct herkend - de stick moet er uit en weer in, soms zelfs in een andere (van de 2) poort(en).
Voor de energiebesparingsfreak nog een klein nadeel: als je de WD op een stekkerblok hebt zitten dat je snachts uit doet, en bv savonds weer aan, dan gaat de WD ook echt aan (in bedrijf). Ik zou liever hebben dat ie dat pas doet als je de AB 'AAN' indrukt.
De navigatie op de AB is even uitzoeken - nu eens de back toets gebruiken dan weer het pijltje naar links. Vooral hinderlijk bij het aanpassen van settings en het andere navigeren - geen consistent gedrag.

Update1
Plaatjes bijgevoegd van een 16:9 video in zowel de normal als de widescreen stand van WD; als idem een 4:3 video. Ik heb nog een paar extra afbeeldingen maar... 4 is het maximum.
Fotos zijn wat moeilijk te zien maar bij goed waarnemen zie je dat in de 'WD normal' stand er altijd zwarte balken te zien zijn. Het beste is 16-9 video in WD widescreen met 16-9 CRT compressie -- in feite het enige wat echt goed werkt.

Update2
Ik heb een 2e hands Dell 15" 4:3 met VGA+DVI gekocht en een hdmi-DVI kabel; en een TOSlink optische kabel. Verder heb ik een ethernet kabeltje naar de kelder geknutseld en de WD zit nu op de router.
1. Dell: HDMI naar DVI werkt perfect en er is goed en duidelijk beeld. Beetje matige kleuren van het menu maar kan aan de Dell liggen. Maar wat ik vreemd vind is dat de WD weer niet lekker met de beeldverhoudingen om gaat. Wel met het afspelen van breedbeeld films maar niet de verhoudingen van de menuplaatjes - die zijn verticaal uitgerekt. Bij zowel de 'normaal' als de 'widescreen'. Kan wellicht zijn dat de WD gereset moet worden om de verhoudingen aan te passen. Niet getest. Het afspelen van een Divx film ziet er perfect uit, ook qua kleur, dusdat zijn extrea punten waard en ik heb de waardering omhoog geschroefd.
2. TOSLink. kabeltje op de jusite manier inklikken en op mijn Harman Kardon receiver en dan een hoop gekloot met de HD (reden: omslachtige bediening), de WD omschakelen van stereo naar optical en op een gegeven moment is het geluid daar, perfect en prachtig. Weer blijer.
3. Op mijn muziekserver heb ik een versie van Twonkyserver geinstalleerd en eenmaal op het ethernet ziet de Wd zonder enige verdere actie de twonkyserver - en accesst alle twonky (wel even alles indexeren ('content bijwerken') op de host!!) muziek content zonder enig probleem. Met albumillustraties. Ik ben blij verrast. Dan nog de leuke (niet supernuttig maar goed genoeg) Youtube 'top rated' en ik ben nu toch wel heel blij. Neem het gedoe met beeldverhoudingen en Panasonic .MOV maar even voor lief. Ooit een LED32" en het zal perfect zijn. Prijswaardering verhoogd.

1. De WD Live op een CRT televisie doet het goed mits er uitsluitend 16:9 (DVD format) videos worden afgespeeld. Voor iedere andere content, inclusief oudere VHS opnames, is dit apparaat minder geschikt (voor afspelen op een CRT televisie). Ook foto's en videos uit een fotocamera zien er niet goed uit en Panasonic videos worden al helemaal niet afgespeeld.
2. Het instellen van en werken met optische audio en een mediaserver gaat perfect zonder enig probleem.

Commentaar fotos
Afbeelding 1: 4:3 video op de WD-Normal stand, geen CRT 16:9 compressie. Duidelijk zichtbaar zijn de zwarte blokken aan alle kanten
Afbeelding 2: 4:3 video op de WD Widescreen stand, geen CRT 16:9 compressie. Blokken rechts en links.
Afbeelding 3: 16:9 video op WD Widescreen met CRT compresie naar 16:9 - Zwarte blokken boven en onder maar dat hoort. Prima.
Afbeelding 4: 16:9 video op WD Normal op standaar CRT 4:3 (geen 16:9 compressie): zwarte blokken op alle kanten

Heb jij ook een WD WD TV Live (2009)?

ik zet ze er zo bij. MOV staat wel in de specs..
MOV is een container, je camera pleurt er waarschijnlijk MotionJPEG in. MOV-ondersteuning betekent meestal de standaard Apple-codecs en daar is MotionJPEG geen onderdeel van.
Dat van Quicktime en flv's had je van tevoren kunnen weten toch? :)

Verder wel eens leuk om een review te lezen die met name over de aansluiting op een CRT gaat. Eventueel zou je nog wat foto's van je beeld- en schalingproblemen op CRT kunnen toevoegen? Zou zeker nog een sterretje extra waard zijn.
Mov-bestanden die van mijn 500D afkomen speelt hij wl af zonder problemen.
Dit soort mediaspeler zijn niet echt ideaal voor CRT's, dan kan je beter een oude xbox met XBMC erop hebben, dan heb je ook nog eens RGB-scart.

Maar dit is natuurlijk wel een mooi klein kastje en je kan makkelijk overschakelen wanneer je nieuw display met HDMI eraan hangt.
Bij m'n vriendin (waar mijn WDTVLive staat todat ik een LCD koop) hangt ie ook aan een oude 4:3 CRT. Wanneer ik in het WDTVLive menu (settings) instel dat hij 4:3 output moet geven, dan komt het ook daadwerkelijk beeldvullend op de TV (getest met wat 4:3 Disney Classic rips en The Wire serie) dus wellicht ligt het aan je TV.

Zelf heb ik een heel ander probleem. Hoewel films als "The Dark Knight BluRay 1080p DTS x264 dxva-EuReKA" van 16GB per stuk er werkelijk fantastisch uit zien en klinken via composiet (geel, wit, rood), toch echt beter dan een echte DVD via SCART, valt de ondertiteling altijd half buiten beeld haha. Kan ik niks aan doen kennelijk, zelfs het 'pannen' op de WD verhelpt dit niet (verplaatst wel de film, maar niet de ondertitel).

Dus, hoewel de WDTVLive hoogstwaarschijnlijk pas tot zijn recht zal komen zodra de 42" LCD er is, ben ik nu al zeer tevreden met het ding :).

p.s. wel irritant dat hij MP4 slechts heel sporadisch slikt, de meesten wil die niet afspelen.
Ik kan bevestigen wat Basnation zegt. Op mijn oude CRT-tv (4:3) wordt alles in de juiste verhoudingen weergegeven. De WD TV Live staat ingesteld op composite 4:3 en geeft dan zwarte balken mee met breedbeelduitzendingen, maar oude programma's worden perfect beeldvullend weergegeven.

Je moet je 4:3-tv natuurlijk niet in de 16:9-stand instellen (en de WD TV op breedbeeld), want dan krijg je inderdaad zwarte balken aan alle kanten bij een 4:3-film. Ik gok dat dat is wat er is gebeurd. En anders is je tv te intelligent en probeert er zelf op een verkeerde manier wat van te maken.

Het verhaal van Basnation met betrekking tot de ondertiteling kan ik niet volgen. Subtitles staan hier altijd juist in beeld. (Alleen de letters willen nog wel eens wat in de war zijn, soms zitten er rare tekens tussen die op de pc wel juist zijn.) Wellicht heb je de font size te groot ingesteld, zodat het beeld 'opraakt' voor de tekst.
Het is maar een moeilijke bedoening, die nieuwe media. Fast moving technology die geen enkel probleem is als je ongelimiteerd budget hebt. Maar.. jongleren met budget, eisen van vrouw en van man, idealen of praktische compromissen, techniek en bruikbaarheid, uiteenlopende mogelijkheden van apparaten en codecs, commercie en open source stromingen - en: wat is voor mij echt belangrijk. Ik vind de keuzes lastiger dan een gemiddelde klus op mijn werk. Die apparaatjes doen allemaal wel iets maar we zijn er nog LAAANNNNGGGG niet. Het blijft allemaal A-Ford anno 1915 geknutsel.