Specificaties Bedraad Qwerty met Kailh Blue switches - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Pure Writer TKL Kailh Blue Review

Foritain 29 september 2017, laatste update op 21 november 2017, 623 views

Sharkoon Pure Writer TKL Kailh Blue (Product volledig gesponsord)

Opvallend compact low-profile bordje van Sharkoon. Low profile Kailh switches maken een fijne, toegankelijke indruk (toegankelijker dan hogere MX switches voor niet-die-hard mech users), bouwkwaliteit is goed, verlichting ziet er aardig uit, en aan het einde van de dag erg gecharmeerd door het resultaat.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit helemaal keurig.
  • Tik ervaring van de low-profile Kailh mechs opvallend prettig. Low-profile switches toegankelijker voor zij die geen hoge mechs gewend zijn in elk geval.
  • Verkrijgbaar met clicky (blauwe) en non-clicky (rode) switches.
  • Verlichting netjes uitgevoerd, met wat leuke effecten.
  • Netjes compact gehouden, maar wel met standaard indeling.
  • Korte- en lange kabel meegeleverd.
  • Prijs-kwaliteitverhouding prima

Minpunten

• Let op: Ontbreken numpad uiteraard iets om bij stil te staan.
  • Voor een primair zakelijk / typistenbord had witte verlichting volgens mij een handigere keuze geweest, ook zijn de LED effecten daarvoor een wat twijfelachtig 'voordeel'
  • Uniformiteit backlight kan nog wat beter in langere keys (tab, backspace)

Sharkoon PureWriter TKL review

- Inleiding
- Bouw & Features
- In de praktijk
- Verlichting
- Conclusie

Ik blijf altijd een beetje stoeien met de verwachtingen als het op Sharkoon aan komt. We hebben ze hele leuke semi-zakelijke case accessoires uit zien brengen, flashy super in-your-face cases, hele degelijke muizen met uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, en ze hebben ook geen gebrek aan echte budget hardware. Waar we bij een (ik noem maar wat) Nest product eigenlijk wel weten wat ons te wachten staat (mooi spul, hoge prijs) gaat het openen van een geheel nieuw Sharkoon product eigenlijk verwachting-vrij.

Hoewel Sharkoon vaker toetsenborden op de markt heeft gezet was een compact, no nonsense zakelijke mech met low profile switches primair voor typisten echt wel even wat anders. De PureWriter TKL is momenteel verkrijgbaar voor zo’n 69 euro en is beschikbaar met een rode (liniair) of blauwe (clicky) switch.

Bouw en Features

Als je zou zeggen dat het een Teufel toetsenbord was had ik je geloofd: strakke zwarte doos, geen fratsen, prima stevig ook. Achterop overigens wel wat features op een rij. Intern een handleiding waar ongetwijfeld wat nuttigs in staat maar who cares anyway, een toetsenbordje in plastic verpakt, en niet vervelend: twee kabels! De PureWriter TKL maakt gebruik van Micro-USB kabels en je krijgt er een 150cm en 50cm variant bij.

Het bordje zelf was een hele aangename verrassing. Strak, no-nonsense, heerlijk stevig zonder dat hij al te zwaar is (zo’n 500 gram), clean font, en het mooie gesneden randje langs de zijkant is toch niet onaantrekkelijk om te zien. Daar zien we ook duidelijk dat gebruik wordt gemaakt van low-profile caps, wat zeker voor een mech niet heel gebruikelijk is.

Het is voor ons, maar volgens ons ook bij elke standaard, gewoon een heel aantrekkelijk plankje om te zien. Maar ook in de hand, want lang niet alle aluminium ‘mooi’ bordjes, zeker wanneer de prijs niet al te gek is, zijn ook stevig genoeg. Het is geen tank zoals een K95 of MX Board 6.0 op je tafel ligt, maar het frame is stevig genoeg dat wanneer je echt actief zit te tikken hij goed stand houdt; en daar gaat het om.

Hoewel Micro-USB is de aansluiting wel wat verzonken, waardoor je niet blindelings alle kabels er in kwijt kan. Kabels met een dik frame eromheen pasten niet, een aantal willekeurige anderen weer net wel; hou er even rekening mee.

Wat indeling betreft houdt Sharkoon zich netjes aan wat de meesten gewend zullen zijn, uiteraard rekening houden met het ontbrekende numpad voor excel werkers, maar typisten zullen daar veelal maling aan hebben. Extra knoppen is uiteraard geen ruimte voor, dus onder de functietoetsen en enkele knoppen rechts zien we wat extra functionaliteit verborgen.

Low-profile en de typische mech switches gaat lastiger samen, en sowieso weten we dat Sharkoon zich normaliter met Kailh bezig houdt. Onder de low-profile caps treffen we dan ook de recente low-profile implementatie van Kailh aan. Net als dat hun typische switches verdacht veel op die van Cherry lijken gaat dat hier ook op; de gelijkenis met de Cherry ML switch is onmiskenbaar.

Onderop weinig verrassingen, het bord ligt redelijk, maar niet uitzonderlijk geplakt aan onze tafels. Geen issue tijdens fanatiek review typen, maar te schuiven als je horizontaal kracht uitoefend. Zou van mij iets grippyer mogen zijn.

Specs:

In de praktijk

Ondanks dat het nieuwere en andere switches zijn is de eerste indruk voor mij als Cherry liefhebber erg positief. Ze hebben een lekker scherpe actuatie-click zoals je van een MX Blue zou verwachten, het feit dat ze marginaal zwaarder zijn met 55 gram actuatie vind ik zelf ook een groot voordeel, en tot zover consistentie subjectief te beoordelen is zien we daar ook geen enkel punt. In hoeverre low-profile caps gewenst zijn is ook subjectief, maar ik denk dat voor zij die geen die-hard mech fan zijn de oplossing die we hier zien een stuk toegankelijker is. Maar het feit dat je als Cherry MX tikker dit bord kan oppakken en meteen voluit op los kan gaan is toch erg positief. Hoewel het actuatiepunt op 1,5mm ligt in plaats van 2mm kan ik niet zeggen dat ik daar nou iets van merk, en we hebben het toch over inhoudelijk heel andere switches.

Cruciaal als onderdeel van die tik-ervaring is natuurlijk dat de onderliggende kwaliteit van het frame ook gewoon goed is, dus ook daar krijgt dit bordje een positieve stempel. Feitelijk het voornaamste om bij stil te staan is in hoeverre je daadwerkelijk zonder numpad kan, want Excel werken zonder is verre van ideaal. De keerzijde is uiteraard dat je dit bord eenvoudig genoeg mee kan slepen terwijl je niet inlevert op de standaard afmeting van het vaste typen betreft, al zullen liefhebbers van bijvoorbeeld 60% bordjes daar weer anders over denken.

Hoewel niet bijzonder luid is ‘de click’ van de blauwe switch ook wel even een overweging. Hij voelt goed, m.i. beter dan de lichtere, rode switch, maar niet iedereen kan het resulterende geluid waarderen. Gezien ik geen ervaring heb met de lichtere rode low-profile switch van Kailh durf ik niet te zeggen hoe die verhoudt naast een Cherry MX Red of een lichtere Cherry ML, maar ik zou er gemakshalve van uitgaan dat ook dat niet veel zal schelen.

Ondanks dat het een zakelijk bordje is moeten we ook de game prestaties wel even aanhalen. Want waar “office” bij muizen vaak inhoudt dat de sensor of reactiesnelheid minder is zien we hier ‘gewoon’ een 1000Hz/1ms n-key rollover anti-ghosting implementatie die met tien vingers niet uit te dagen valt. Hou er wel even rekening mee dat de clicky blauwe switches terug moeten keren voor heractivatie. Veelal positief ervaren door RTS gamers, maar voor FPS gamers ligt die keuze niet voor de hand. Het kan, maar het is m.i. niet de doelgroep. In mijn ervaring is die situatie met deze low-profile blauwe kailhs niet anders dan met blauwe standaard MX Blues.

Verlichting

Zowel het model met de blauwe als rode switches lijkt met blauwe backlight te komen. Om uniformiteitsproblemen te voorkomen heeft Sharkoon de secundaire functie van knoppen naar boven gehaald, al kan ik eigenlijk ook niet klagen over dat klein beetje afname onderin de secundaire functies van de f-keys. In hun eerdere K20 toetsenbord was de verlichting ronduit slecht verdeeld, hier ga ik het gewoon goed noemen.

Opvallend is eigenlijk dat naast de typische LED-opties, zoals helderheid aanpassen of uitschakelen, er ook tal van LED effecten inzitten, van rustige tot extreem flashy party-mode zaken. Niet iets wat echt bij het zakelijke past als je het mij vraagt, maar het zit ook niet in de weg.

Een no-nonsense product is vanuit een review perspectief wellicht niet het meest spannend, maar het product wat er ligt is toch wel opvallend goed. Zoals we in de inleiding al aangaven kwam dit product binnen zonder kennis of verwachtingen ervan, en wanneer je dan positief verrast bent vanaf het moment dat je hem uitpakt, op de foto zet, en er vervolgens gewoon lekker je reviews mee gaat tikken is dat gewoon een complimentje waard.

Met zijn numpad vrij indeling is het uiteraard een bordje voor een specifieke doelgroep. Typisten, reizende typisten, en ongetwijfeld liefhebbers van een lekkere solide aanslag zonder dat je daarvoor hoge toetsen hoeft te hebben zoals bij een typische mech. Met 69 euro is dit bordje niet opvallend goedkoop, maar aan de goedkopere kant van vele gangbare mechs terwijl de voordelen wat gewicht en afmetingen betreft wel opvallen. Het doet mij ergens denken aan het Cherry MX 3.0 die ook low-profile caps heeft en daarmee wat toegankelijker is, waar je nu voor dezelfde prijs minder ruimte rondom de toetsen verdoet, wel je numpad inlevert maar weer verlichting voor terug krijgt. Het materiaal is ook iets luxer hier, maar de tik-ervaring van beide borden is, andere switches terzijde, gewoon een vergelijkbare hele dikke prima. Zoeken we verder dan zullen we onze ogen toch vooral op Chinese import moeten richten om alternatieven te vinden, wat kan leiden tot wat besparingen maar even goed tot hoofdpijn of extra kosten.

Met dat in het achterhoofd denk ik dat dit Sharkoon bordje gewoon goed op zijn plaats valt. Kwaliteit keurig, aanslag van de low profile Kailh switches is m.i. erg prettig en wat mij betreft mag deze switch zich een goede upgrade noemen wat aanslag betreft boven de scissor alternatieven, prima mobiel zonder dat je hoeft te wennen aan de indeling, en visueel ook gewoon een chic ding om te zien. Twee kabeltjes zijn een kleinigheid maar desondanks een teken van een beetje extra aandacht; ook prima dus. Als je een dergelijk compact afgemeten en ingedeeld mech plankje zoekt tref je het bij deze Sharkoon PureWriter TKL heel erg aardig, ik ben er in elk geval erg door gecharmeerd, en veel sterkere emoties dan dat lijkt met een geschiedenis met tientallen (veelal flink duurdere) mechs lastig te bereiken in het betaalbare segment.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Sharkoon Pure Writer TKL Kailh Blue?

+3 , leuk ding, echter zijn mijn handen vrij fors... heb altijd het gevoel dat dat niet lekker gaat dan :)
Thanks :D

En mwah, layout is gewoon standaard. Kan ook tegen een stootje ;)
Bedankt voor je review... Net eentje bij Coolblue besteld.
Schijnt hetzelfde te zijn als de Havit HV-KB390L, werkt zelfs met de software van Havit, waardoor je o.a. macro's en profielen kan definiŽren. En persoonlijk vind ik de Sharkoon-logo een professionelere/rustigere uitstraling heeft (minder gamer/agressie-uitstraling).
Thanks / graag gedaan!

En goed gevonden trouwens, niet heel vreemd dat er iets van een oem achter zit, maar ik had hem niet gezien. Ook grappig dat de software dan natuurlijk gewoon blijft werken :D

Zag dat er ook een full size aan komt.
Nou, na een half uur testen heb ik hem teruggestuurd. Mooi ding om te zien, verlichting ook heel goed, maar de plattere toetsen haalt juist iets weg van het 'plezier' van typen. Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor de SGK2 Blauw als die bij Coolblue beschikbaar komt.
Heh, lastig he, blijft ook lastig om dat in woorden uit te drukken, ergens moet je het gaan voelen.
Leuke review!

Sinds een paar weken heb ik dit toetsenbord ook. Ik heb hem juist om de low profile toetsen gekocht, omdat ik typen op een mechanisch toetsenbord nogal...eh...een hoop werk vond. Blijkbaar ben ik toch teveel gewend aan de lagere toetsenborden die je tegenwoordig vind op een laptop, hoewel het mechanische gevoel me wel aansprak.

Een paar dingen die me, naast de punten die jij al noemde in de review, opvielen aan het toetsenbord:
  • Het is mogelijk de toetsen in te drukken tot aan de klik, zonder een toetsaanslag te registreren. Ik weet niet of dat normaal is bij blauwe switches, en het stoort me ook helemaal niet, maar ik denk niet dat typen zonder bottom out er inzit.
  • Het lawaai van de blauwe clicky switches valt reuze mee. Ik heb op het werk een Ornata staan, en die maakt meer lawaai.
  • Uit de slaapstand halen van de computer via het toetsenbord werkt alleen bij sommige toetsen, zoals scroll lock en tab, de rest doet niks.
  • Hoewel Windows en Android de enige officieel ondersteunde OS-en zijn, werkt het keyboard ook prima onder Linux, Mac OS, en ChromeOS. En waarom ook niet, het is gewoon een standaard HID.
  • Er wordt geen tool meegeleverd om de toetsen te verwijderen.
Ik ben erg tevreden met het toetsenbord; de prijs/kwaliteit verhouding lijkt me prima in orde.