×

Help Tweakers weer winnen!

Fitbit Charge 2 Black/Silver (L) Review

grotezakpatat 26 september 2017, 172 views

Fitbit Charge 2 Black/Silver (L) (Product gekocht)

Prachtig product dat in eerste instantie goed lijkt te werken. Maar wie nauwkeurige data wil, kan beter een ander product kopen.

Pluspunten

• Design app
  • Spatwaterdicht
  • Batterij
  • Ergonomisch

Minpunten

• GPS tracking onnauwkeurig
  • Slaapdetectie onnauwkeurig
  • Sleep stages twijfelachtig
  • Sync problemen
  • Slechte klantenservice

Eerste indruk
In eerste instantie was ik zeer tevreden over de Fitbit. De installatie verliep eenvoudig en soepel (iOS). Al redelijk snel had ik vervolgens de eerste sync problemen. De app wou niet syncen met mijn horloge, wat ik ook probeerde. Een paar uur later was het opeens vanzelf goed. Dit heb ik nog een paar keer gehad, maar niet heel vaak gelukkig.
Stappenteller
Jeuk aan mijn buik telt mee voor het aantal stappen. Ook drummen en klappen in je handen telt mee. Aan het eind van de dag is het aantal stappen voor de meeste mensen een goede indicatie of ze actiever waren dan gister, maar je moet "stappen" niet te letterlijk nemen.
Slaapdetectie
Mijn slaapdetectie was behoorlijk vaak verkeerd de afgelopen weken:
  • Ik sliep, maar dit werd gedeeltelijk niet gedetecteerd.
  • Ik sliep, maar dit werd geheel niet gedetecteerd.
  • Ik lag op de bank tv te kijken, maar dit werd gedetecteerd als slaap.
  • Na mijn nachtrust werd 2 uur bij mijn slaap geteld.
Stel jezelf nu de vraag eens: als een apparaat al zoveel moeite heeft te detecteren of je slaapt of niet, hoe zou het dan zitten met de betrouwbaarheid van de sleep stages (REM, light, deep)? Wat mijn twijfel daarover nog verder vergrootte is dat mijn Fitbit veel meer REM slaap detecteert als ik een paar glaasjes op heb, terwijl dat volgens experts juist minder zou moeten zijn.

Mijn overtuiging is dat die sleep stages niet nauwkeurig kunnen worden getracked op basis van hartslag + motion. Dat is wat slaapexperts ook zeggen. Onafhankelijk, wetenschappelijk onderzoek dat anders aantoont heb ik niet kunnen vinden. Helaas hoor je hier niet veel mensen over, want als gebruiker kun je niet weten of het klopt of niet. De grafiekjes zien er mooi uit, dus we nemen ze maar voor waar aan. Ik heb 20% deep geslapen. Ja ja...
Autodetectie exercise
Een handige functie op het eerste gezicht. En inderdaad: de Fitbit detecteerde uitstekend dat ik aan het hardlopen was. Jammer was alleen dat de oefening volgens Fitbit 2 minuten langer duurde dan ik daadwerkelijk bezig was. Ik dacht dat het kwam omdat ik na het hardlopen even uitliep (wandel), maar toen ik dat vervolgens de keer daarop niet deed om het te testen, had ik hetzelfde probleem: 2 minuten extra. Verbazingwekkend dat een apparaat dat gemaakt is om stappen te tellen niet kan detecteren of je stil staat (c.q. dat iemand heeft gedacht dat het toevoegen van 2 minuten aan een workout een goed idee is.)
Koppeling Endomondo
Poging 3 dan maar. De koppeling zelf ging makkelijk na wat Googlen. Helaas werd mijn hartslagdata niet ingeladen in Endomondo. Helaas werden mijn Endomondo oefeningen niet ingeladen in Fitbit. Conclusie: ik had alsnog geen goede hardloopapp (afstand + hartslag in 1 app).
GPS met Fitbit
Poging 4. Je kan GPS ook tracken met Fitbit. Helaas werkt deze functie waardeloos. De route ziet er zigzaggend uit op het kaartje en bevat veel afwijkingen, en de gemeten afstand is circa 5% te lang (en de gemiddelde snelheid dus 5% te hoog). Ik heb Fitbit daarover gemaild, waarna ze uiteindelijk toe hebben gegeven dat de app de rauwe GPS punten rechtstreeks plot zonder enige data modificatie. Ze voeren dus geen correcties uit op meetfouten, zoals andere runningapps wel doen. Ik vind dit onbegrijpelijk. Zelfs gratis apps doen dit beter, van een product van 150 euro verwacht je toch meer.
Helpdesk
Mijn contact met de helpdesk vond ik erg naar. Ik kreeg alleen maar standaardmails die niet of nauwelijks antwoordden op mijn gestelde vragen. Ik werd niet serieus genomen en het probleem werd niet effectief aangepakt.
De Fitbit lijkt een mooi product met een mooie app. Als je iets kritischer kijkt, zie je echter dat de software aan alle kanten rammelt. Dat Fitbit niet aan GPS correcties doet + hoe zij hun klantenservice hebben opgezet, zegt iets over hoe belangrijk zij hun product en klanten écht vinden. De Fitbit lijkt dus heel wat, maar het is uiteindelijk geen betrouwbaar apparaat.

Heb jij ook een Fitbit Charge 2 Black/Silver (L)?

Slechte klantenservice..., Ben benieuwd hoe jij ze gecontacteerd hebt. Ik heb meerder fitbit producten en de klantenservice is een dikke 100% voor mij.
Fitbit charge HR, gevallen met ATBen in de Bergen. Via de chat! contact gehad en om te kijken of er een service center is welke het display kan verwisselen. Ze gaven aan dat, dat niet kon. Maar ze zullen een nieuwe sturen. Daarna de nieuwe gekregen zonder enige problemen. Een kleine 3 maanden nadat de garantie over was, helaas wat mee gebeurd en niet meer werkende. Oplading ging niet meer, ook niet na het schoonmaken van de puntjes, etc. De helpdesk was erg aan het meedenken. Uiteindelijk een optie gekregen om voor een nieuwe Charge 2 te gaan voor 50% korting, welke ik nu draag 2 maanden)

Nee, voor mij is de helpdesk/servicedesk 101%

Klappen in de handen, heb net 2 minutengeklapt en er is geen stap bijgekomen. Hier kan ik het ook helaas niet in vinden.

Geklaag over drummen en voetstappen tellen, tja. Dat heeft de Garmin van de broer van mijn vrouw ook. Een vriend van mij heeft de Charge 2, en speelt piano. De Fitbit en de Garmin pakken hier aardig wat stappen.
Mooi te horen dat jij wel goede ervaringen hebt gehad. Ik heb met de klantenservice contact gehad door een ticket aan te maken via fitbit.com. Ze beantwoordden via e-mail en we hebben vervolgens heen en weer gemaild. Drie verschillende mensen hebben gewerkt aan mijn probleem en ik vond ze alle drie ondermaats. Als ik een standaardtemplate terugkreeg dat mijn vraag niet beantwoordde, wees ik ze daarop en kreeg ik vervolgens een andere standaardtemplate. Ik weet niet eens of het mensen waren of een robot die mij te woord heeft gestaan.

Ik vind het zelf niet heel erg dat bepaalde bewegingen ten onrechte als stap geteld worden: het blijft een apparaat. De Fitbit moet ook aan de hand van de sensoren in je arm "raden" of je voeten bewegen. Dat gaat wel eens mis en eerlijk gezegd neem ik ze dat niet eens zo kwalijk. Ik heb te weinig andere stappentellers geprobeerd om te kunnen zeggen of mijn Charge 2 onderpresteert tov andere stappentellers.

Maar ik vind de 5% afwijking in hardloop-afstand en -snelheid wel echt te veel. Andere apps zijn hierin vele malen nauwkeuriger.
Update: ik heb ook nog de live chat geprobeerd. Deze was ook bij mij zoals da_PSI beschrijft: vriendelijk, behulpzaam, echt perfect gewoon. Het contrast kon gewoon niet groter zijn. Ik mocht de meid zelfs "persoonlijk" mailen als de problemen niet waren opgelost.

De teleurstelling kwam echter alweer toen ik dat deed. Ja zegt ze, "uw kilometers zijn helemaal niet gebaseerd op GPS, maar op stride x steps". Toen heb ik mbv 2 voorbeelden duidelijk gemaakt waarom dat niet waar kon zijn. Kreeg ik weer iemand anders: "tav uw voorbeelden kan ik zeggen dat wat u gevonden heeft logisch is, want het is niet gebaseerd op stride x steps." 8)7 En dat ze hun best deden het product zo goed mogelijk uit te leggen. Ik heb geantwoord dat ze daar dan intern wel eens mee mogen beginnen. :9