Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs

Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs Review

DutchTech 29 september 2017, laatste update op 2 oktober 2017, 9.345 views Product gekocht

Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs

De gewone iPhone 8 was een te magere upgrade t.o.v. de iPhone 7 in mijn ogen, dus ben ik voor het Plus-model gegaan. In mijn ogen rechtvaardigt dit de upgrade wel grotendeels: een hogere resolutie, een dubbele camera, draadloos opladen en natuurlijk een snellere processor.

Pluspunten

• Glazen achterkant zorgt voor een prachtige nieuwe look
  • Nog steeds één van de betere LCD-schermen in een smarphone
  • Snelste processor die je je maar kunt bedenken
  • Camera is grotere upgrade dan verwacht
  • Draadloos opladen is er eindelijk ook voor de iPhone
  • Nieuwe features dankzij iOS 11

Minpunten

• Toestel is aan de grote kant voor iemand met kleine handen
  • Toestel voelt wat fragiel aan door het glas
  • Accuduur valt tegen
  • iOS 11 bevat nog veel bugs

Ik sta bekend als iemand die Apple continu in de hemel prijst, al probeer ik in mijn reviews altijd zo neutraal en subjectief mogelijk te blijven. In deze review wil ik proberen een uitgebreid beeld te geven van mijn ervaringen met het toestel. Net als bij eerdere reviews is dit een copy/paste van mijn review op m'n eigen website Dutch Tech Blog. Niet alle plaatjes staan erbij; deze vind je uiteraard op mijn website! Alle foto's ván de iPhone 8 Plus zijn gemaakt mét de iPhone 7. :)

Veel leesplezier!

Update 2/10/17: wat meer informatie over de luidere stereospeakers, 10x camerazoom en portretbelichting toegevoegd.

iPhone 4, iPhone 4s, iPhone 5, iPhone 5s, iPhone 6, iPhone 6s, iPhone 7, iPhone 7s enzovoort... toch? Tot nu toe heeft Apple altijd een vaste trend aangehouden: eerst een nieuwe generatie iPhone, dan een 's'-generatie die sneller is, een betere camera heeft enzovoort. Maar allemaal in hetzelfde design als die nieuwe generatie iPhone. Met de iPhone 8 en 8 Plus lijkt het alsof Apple een nieuwe weg in wilt slaan, want de toestellen lijken zeer sterk op hun voorganger. Er is wel degelijk wat veranderd aan het design, maar grotendeels zien we nog datzelfde terug van de iPhone 7 en 7 Plus. En daar is niks mis mee in mijn ogen.

Qua featureset ligt het verhaal wat ingewikkelder. Het is namelijk duidelijk een 's'-upgrade. Nog wel minder zelfs. Valt het tegen? Daar zou ik niet al te snel over oordelen. Immers bevat het toestel voldoende nieuwigheden die voor veel gebruikers interessant zal zijn. Vooral als je van een iPhone 6s (Plus) of eerder komt.

Maar goed... lees deze review eerst maar eens door, voordat je op basis van bovenstaande al een conclusie gaat trekken. Immers, wat voor de ene persoon als een wat matige upgrade kan worden gezien hoeft dat voor de ander niet zo te zijn.
Dus ik zeg bij deze: veel leesplezier!

Design

Telkens wanneer Apple met een nieuwe generatie iPhone komt krijg je daar een nieuw design bij. Dit was zo met de iPhone 3G, iPhone 4, iPhone 5 en iPhone 6. Met de iPhone 7 zagen we een wat subtielere verandering. Dit lijkt nu ook zo bij de iPhone 8 (Plus) het geval. Toch is het wel een mooie verandering: sinds de iPhone 5 heeft Apple altijd aluminium gebruikt voor de behuizing van het toestel. De iPhone 8 brengt daar verandering in en heeft net als de iPhone 4 en 4s een achterkant van glas. Wel wat sterker dan dat van de vorige iPhones die dit hadden. Niet alleen ziet de iPhone er met de glazen achterkant beter uit, het maakt draadloos opladen mogelijk. Daar zal later in deze review nog op worden ingegaan uiteraard.

De iPhone 8 komt in drie kleuren: spacegrijs, zilver en goud. De gouden variant lijkt op een mix tussen een lichtere kleur goud, en een lichtere kleur roségoud zoals we dat bij de vorige iPhones zagen. Het heeft in mijn ogen een veel chiquere look. Maar het mooiste vind ik nog altijd zwart of wat dan ook in die richting. Mijn iPhone 7 was ook in het zwart, dus het was voor mij logisch om voor een zwarte/spacegrijze iPhone 8 Plus te gaan.

Omdat ik van een iPhone 7 kom, en niet van een iPhone 7 Plus, voelt de 8 Plus ineens heel groot aan. Sterker nog, ik kan 'm nog maar net vasthouden met één hand. Het is niet voor niets dat ik een case heb besteld, waardoor het toestel wat minder fragiel aanvoelt. Alsnog is het een joekel van een ding. En dat komt niet alleen door het grotere scherm, maar ook door de bezels ervan. Bij mijn vorige iPhone ging het nog wel: die kon ik probleemloos met één hand vasthouden en nog typen tegelijkertijd ook. Dat laatste is met de iPhone 8 Plus niet meer te doen. Dat is in mijn ogen dan ook het grootste en enige minpunt aan het toestel.

Toch moet ik heel eerlijk toegeven dat het langzaam maar zeker begint te wennen. Zeker sinds ik een case gebruik en het toestel daardoor wat minder fragiel aanvoelt wanneer ik een onhandige beweging moet maken om met één hand de andere kant van het scherm te bereiken. Hoe gek het ook mag klinken, de iPhone 7 voelt nu... niet groot aan. Evenmin klein natuurlijk, maar vergeleken met dat toestel is de 8 Plus een kleine tablet.

Ondanks de totale grootte van de iPhone zelf ben ik meer dan opgetogen over de vormgeving ervan. Het oogt nog steeds modern, hoewel sommigen (lees: velen) het daar niet mee eens zullen zijn. En inderdaad is het in feite gewoon een refinement van de iPhone 6 uit 2014, maar ik vind dat Apple op een goede manier veranderingen doorvoert naar het design. Het glas laat de smartphone er weer helemaal nieuw uitzien, na jaren van aluminium achterkantjes te hebben gehad. Natuurlijk biedt het een functionele toepassing dat draadloos opladen mogelijk maakt, maar in mijn ogen maakt het het design helemaal af.

Display

De iPhone 8 Plus heeft een groter scherm: een 5,5-inch Retina HD-display met een resolutie van 1920 x 1080 pixels met een dichtheid van 401 pixels per inch. Dat is alle drie meer dan wat ik hiervoor had. Qua pixeldichtheid is het geen drastisch verschil, maar het levert wel een net wat consistentere ervaring op. Full HD-video is ook echt Full HD bijvoorbeeld. Ook qua helderheid zie ik overigens een verbetering ten opzichte van de iPhone 7, al halen beide toestellen volgens Apple maximaal 625 cd/m2. Maar goed, dit zijn allemaal niet echt verbeteringen. Wel als je van een iPhone 7 komt natuurlijk, maar voor de rest is er niets veranderd aan het display...

...of toch wel? Apple heeft het display van de nieuwe iPhones voorzien van een functie die we al kennen sinds de 9,7-inch iPad Pro. In mijn review over de 10,5-inch iPad Pro schreef ik er kort over. Apple beschrijft True Tone als volgt: "True Tone-technologie stemt de witbalans automatisch af op het omgevingslicht. Zo kun je alles dus veel beter zien, waar je ook bent." Het effect doet denken aan Night Shift, echter werkt Night Shift standaard de hele tijd door. True Tone is vrij subtiel, maar in mijn ogen een best handige functie.

De grootste verandering tegenover de iPhone 7 is natuurlijk de grootte van dat scherm. Bij het onderdeel design vertelde ik hoe groot het toestel zelf is, en dat ik dat als een nadeel zie. Maar om met de befaamde woorden van Johan Cruijff: "elk nadeel heb zijn voordeel." En dat geldt ook hier. Want het grotere 5,5-inch scherm biedt meer content per pagina. Onderstaande screenshots laten dit perfect zien. Links telkens de iPhone 7, rechts de iPhone 8 Plus.

Het thuisscherm toont wat meer ruimte tussen de appiconen, zodat je je wallpaper beter kunt zien. En Mail laat meer tekst zien op een scherm. Al is het verschil eigenlijk vrij minimaal.

Toen Apple in 2014 haar eerste iPhone introduceerde met dit grote scherm, de iPhone 6 Plus, lieten ze een functie zien waar - tot mijn grote spijt - veel ontwikkelaars nog niet optimaal gebruik van maken: wanneer je je iPhone horizontaal houdt wordt content normaal gewoon 'uitgerekt' als het ware. Op de Plus-modellen daarentegen, wordt de extra ruimte goed benut. Zo krijg je een soort iPad-achtige 'two-pane' modus en je kunt zelfs je thuisscherm in liggende weergave tonen.

Je krijgt dus meer content op je scherm én het grotere scherm wordt beter benut. Dat zijn voor mij al enorme pluspunten die de ervaring echt af maken. Al met al heeft de iPhone 8 Plus een scherm dat beter is dan die van de iPhone 7, en bovenal gewoon goede kwaliteit levert.

Hardware

Processor
Wellicht hetgeen waar Apple de afgelopen paar jaar haar spierballen pas echt getoond heeft: de processor! Met de iPhone 7 en 7 Plus introduceerde het bedrijf de eerste processor, A10 Fusion met meer dan twee rekenkernen; twee krachtige prestatiekernen en twee low-power efficiënte kernen, in totaal dus vier kernen. De meest recente iPad Pro's hebben een A10X Fusion met drie prestatiekernen en drie efficiënte kernen.

Met iPhone 8, iPhone 8 Plus en iPhone X gaat Apple weer een stap verder. De A11 Bionic is de naam van de nieuwe processor. Deze is zonder twijfel de krachtigste mobiele processor op het moment, en haalt zelfs wat betreft benchmarks hogere scores als sommige MacBook Pro's. Bewapend met twee prestatiekernen die 25% sneller zijn en maar liefst vier efficiënte kernen die tot 70% sneller zijn mag gerust gezegd worden dat Apple zeer goed bezig is. Maar wat bijzonder is aan de A11 Bionic is dat deze, in tegenstelling tot haar voorganger álle kernen op kan roepen. De A10 Fusion kon alleen óf de prestatiekernen óf de efficiënte kernen activeren. De A11 Bionic kan ze alle zes gebruiken. Natuurlijk alleen wanneer het echt nodig is, want ze zullen bij elkaar ongetwijfeld veel energie vreten. Het is helaas niet mogelijk om te zien hoe en wanneer welke cores gebruikt worden, maar het is niettemin een knap staaltje techniek dat Apple heeft ontworpen.

Om de verschillen aan te tonen heb ik een handig grafiekje gemaakt, zie hiervoor mijn website. De iPhone 8 Plus wordt hierin vergeleken met de 10,5-inch iPad Pro, de iPhone 7 Plus en de iPhone 6s Plus. Wat opvalt, is dat de iPhone 8 Plus bijna een verdubbeling in multithreaded performance heeft. De iPad Pro was ook al een heel eind op weg, maar de iPhone 8 Plus is hier de absolute winnaar. Ook qua single-core prestaties doet de processor het wat beter met 376 punten verschil ten opzichte van de tablet. Ga je het vergelijken met de iPhone 7 Plus, dan is het verschil maar liefst 966 punten. Dat is ongekend als je bedenkt dat er maar een jaar tussen de twee toestellen zit.

Natuurlijk zijn het niet de benchmarks waar het gaat. Immers willen we allemaal gewoon een toestel dat snel werkt, toch? Eentje dat zonder haperingen werkt, de meest krachtige apps en games zonder problemen draait enzovoort. En dat is wat de iPhone 8 Plus doet. De iPhone 7 was al zeker niet sloom, integendeel zelfs. En hoewel het verschil op de nieuwe iPhone amper tot niet merkbaar is, zal het ontwikkelaars in staat brengen nóg krachtigere apps en games te bouwen. Zeker nu alle zes processorkernen benut kunnen worden behaal je zo een aardige boost in snelheid.
GPU en RAM
Er is natuurlijk ook nog de GPU. Voor het eerst ontwerpt Apple deze zelf. Ondanks dat er de helft minder grafische kernen in zitten is de GPU toch 30% sneller geworden. De GPU is volgens Apple geoptimaliseerd voor Metal 2 en Core ML, twee API's beschikbaar voor ontwikkelaars. Daarnaast heeft het toestel 3 GB aan werkgeheugen, evenveel als in de iPhone 7 Plus, maar 1 GB meer als in de iPhone 7 en iPhone 8. Extreem veel verschil zul je niet merken, maar de extra gigabyte is natuurlijk meer dan welkom. Het helpt met het langer 'vasthouden' van applicaties in de achtergrond.

En iOS heeft een efficiënter geheugenbeheer systeem dan bijvoorbeeld concurrent Android, waardoor het met minder RAM toch over het algemeen meer apps in de achtergrond kan houden terwijl fabrikanten als Samsung al moeite hebben hiermee wanneer ze dubbel zoveel RAM in hun smartphones stoppen. Dit laat des te meer de kracht achter het ontwerpen van zowel de hardware als software zien.
Neural Engine
Naast de CPU, GPU en RAM hebben de nieuwe iPhones er een chip bij gekregen: Neural Engine. Dit is een eigen chip op zich met twee rekenkernen. De chip is bedoeld voor machine learning, voor AI (Artificial Intelligence). De iPhone 8 (Plus) en iPhone X gebruiken Neural Engine onder meer voor het sneller herkennen van mensen, plaatsen en objecten. Het kan 600 miljard berekeningen per seconde uitvoeren. Het voordeel van Neural Engine t.o.v. de A11 Bionic is dat het een stuk efficiënter is en 'onafhankelijk' de nodige berekeningen uit kan voeren.
Draadloos opladen
Ongetwijfeld één van de grootste vernieuwingen in de iPhone 8, iPhone 8 Plus en iPhone X is draadloos opladen. Een functie die al enkele jaren wordt toegepast in met name Android-telefoons. Toen Apple de feature aankondigde was de eerste reactie van veel mensen "bestaat al lang!" of "pfff, nu pas?!" Wat de reden is dat het zo lang geduurd heeft is niet precies bekend, maar het is goed voor te stellen dat Apple gewoon de voorkeur gaf aan het gebruik van aluminium als materiaal voor de achterkant. En aangezien draadloos opladen in zo'n geval simpelweg technisch niet mogelijk is, zien we de functie nu pas verschijnen: de nieuwe iPhones hebben zoals eerder verteld een achterkant van glas. En daardoor werkt draadloos opladen nu wél.

Het goede nieuws is: je bent niet gebonden aan speciale Apple-laders. Je kunt gewoon elke draadloze oplader gebruiken die volgens de open standaard 'Qi' werkt. Het aanbod is inmiddels zo groot geworden dat het eigenlijk lastig is een goede te vinden. Bij het halen van de iPhone 8 Plus kocht ik er meteen een draadloze 'charging pad' van Zens bij voor dertig euro. Een schappelijk prijsje voor een lader die eigenlijk gewoon prima werkt. Het is niets bijzonders, maar het werkt. Ook met een siliconen Apple-case om de iPhone heen. Mocht je je overigens afvragen welke charging pad ik gebruik: de ZENS Qi Single Wireless Charger Black.

Wat draadloos opladen het grootste voordeel geeft ten opzichte van opladen met een kabeltje is dat het er eleganter uitziet. En het is gewoon minder gehannes met kabels. Je legt je iPhone op de charging pad, en that's it!

Apple komt in 2018 met een eigen draadloze oplader genaamd AirPower. Deze zal plaats bieden voor een iPhone, Apple Watch en het doosje dat bij Apple's AirPods hoort. Als je meerdere apparaten tegelijkertijd op de AirPower legt krijg je hiervan ook een mooi overzichtje te zien op het toegangsscherm van je iPhone. Kortom, een mooie oplossing in mijn ogen.
Stereospeakers
Een 'feature' dat met de iPhone 7 en 7 Plus geïntroduceerd komt natuurlijk ook weer terug naar de iPhone 8 en 8 Plus: stereospeakers. Alleen dan beter. Apple claimt dat deze 25% luider zijn geworden en een diepere bass leveren. In mijn tests heb ik daar nog niet heel veel van gemerkt. Wel klinkt het geluid wat beter.

Net als voorheen bieden de stereospeakers een indrukwekkende ervaring bij het bekijken van films. Het geluid klinkt goed, en sleept je helemaal mee. Ook muziek klinkt beter dan ooit. Het zijn gewoonweg goede speakers, wellicht zelfs één van de beste in een smartphone.
Overig
De iPhone 8 Plus heeft nog meer hardware aan de binnenzijde zitten. Om te beginnen 802.11a/b/g/n/ac met dual-band wifi op de 2.4 én 5 GHz banden. Niets nieuws voor de zon dus, want dit is al sinds de iPhone 6s precies zo. Er is ook 4G LTE Advanced aanwezig voor snel mobiel internet, het energiezuinigere, snellere en IoT-compatibele Bluetooth 5.0 is ingebouwd (dit was voorheen Bluetooth 4.2) en er is NFC. Laatstgenoemde is ook niet nieuw, maar met iOS 11 is er een API beschikbaar gekomen dat ontwikkelaars apps laat bouwen met de mogelijkheid NFC-tags uit te lezen. Schrijven naar tags is niet mogelijk, maar dat zal uit veiligheidsoverwegingen zo zijn geregeld.

Wat betreft GPS is er naast het al bestaande 'Assisted GPS' en GLONASS nu Galileo en QZSS beschikbaar, wat de nieuwe iPhones meteen toekomstbestendig maakt. Je zult hier echter nu nog niets van merken, omdat de technieken niet (breed) toegepast worden.

Vorig jaar bracht Apple eindelijk stereospeakers naar de iPhone 7 en 7 Plus. Bij de nieuwe iPhones is dat natuurlijk ook weer, alleen zijn deze maar liefst 25% luider dan hun voorganger. En dat verschil hoor je zeker wel.
Accuduur
Dit is een wat lastiger te bespreken onderdeel. Apple's iPhone Plus-modellen staan erom bekend een extra grote accu te hebben en daarom ook langer mee te gaan als de 4,7-inch modellen. In mijn eerste paar dagen heb ik hier helaas niets van gemerkt, en leek de accuduur eerder op het niveau van mijn iPhone 7 zonder Smart Battery Case. Dat is op z'n zachtst gezegd teleurstellend te noemen.

Een week na de release van iOS 11.0 bracht Apple echter alweer iOS 11.0.1 met allerlei bugfixes uit. En zoals ik al hoopte is ook de accuduur verbeterd. Nog niet op het niveau dat Apple belooft, maar wel merkbaar beter dan voorheen. Dat is zeer positief om te zien.

Apple claimt dat de iPhone 8 Plus ongeveer even lang meegaat als een iPhone 7 Plus. Onder meer kun je tot 13 uur internetten en tot 60 uur audio afspelen. Maar vooralsnog merk ik zelf weinig hiervan. Omdat ik weet dat dit niet zozeer aan de iPhone 8 Plus in het algemeen ligt, maar eerder aan de software of een defecte accu, wacht ik de komende dagen even af.

De nieuwe iPhones hebben nu ook ondersteuning voor snelladen, wat dan toch weer een lichtpuntje is. Dankzij snelladen, wat helaas wel alleen met specifieke adapters werkt, kun je je iPhone binnen 30 minuten tot 50% opgeladen krijgen. Ik zal op een later moment ook dit uiteraard testen.

Camera

Dan de camera, toch wel het belangrijkste stukje hardware voor de meeste mensen. In dit social media tijdperk maken we steeds meer foto's om niet alleen de belangrijkste, maar eigenlijk álle momenten vast te leggen. De afgelopen paar jaar heeft Apple een flinke inhaalslag moeten maken om in elk geval op gelijke lijn met de concurrentie te blijven. En zelfs nu blijken de verschillen met bijvoorbeeld de nieuwe Samsung Galaxy Note8 erg klein. Dat neemt niet weg dat de camera uitermate goed presteert. In dit gedeelte zal ik naast natuurlijk de specificaties van de camera foto's en video's laten zien die met de iPhone 8 Plus gemaakt zijn.

Voordat ik inga op de prestaties van de camera eerst even de specificaties. De iPhone 8 Plus heeft twee 12-megapixel camera's, eentje met een groothoeklens en eentje met telelens. De groothoeklens heeft een diafragma van f1.8 en bevat optische beeldstabilisatie. Bij de telelens is dit f2.8 zónder optische beeldstabilisatie, wat betekent dat deze onder weinig licht niet zo goed zal presteren als de groothoeklens. En dat kun je als een enorm nadeel zien, maar hierdoor heeft de iPhone er wel een zeer handige toevoeging bij: optische zoom. Met de telelens zoom je namelijk tot twee keer optisch, en maar liefst tot tien keer digitaal. Tot ongeveer vijf keer blijft de kwaliteit nog erg goed. Maar de beste kwaliteit krijg je natuurlijk tot maximaal twee keer. Het is wat minder vergeleken met de groothoeklens, maar de iPhone X zal een telelens hebben met diafragma van f2.4 én optische beeldstabilisatie. Met andere woorden, als je optisch wilt kunnen inzoomen bij het maken van een foto of filmpje zonder daarbij al teveel kwaliteit in te leveren, dan koop je het beste een iPhone X.

Er lijkt op het eerst gezicht niets veranderd te zijn: het aantal pixels is gelijk gebleven, evenals het diafragma. Toch blijkt wel degelijk het één en ander nieuw. Zo is er een nieuwe sensor die groter zou zijn, en de nieuwe Image Signal Processor (ISP; voor de verwerking van data voor fotografie) zorgt voor minder ruis bij foto's. Althans, zo beweert Apple. Wat mij zelf eigenlijk het meest opgevallen is bij het maken van foto's is dat deze scherper zijn. Zie bijvoorbeeld de foto's hieronder. Bij beide voorbeelden is de foto links gemaakt met een iPhone 7, die aan de rechterkant met de iPhone 8 Plus.

Foto's te groot; zie website

De reductie van ruis in foto's zien we in het onderstaande voorbeeld weer terug. Net als hiervoor: de bovenste is gemaakt met de iPhone 7, de onderste met de iPhone 8 Plus. Het kan zijn dat de verschillen niet meteen zichtbaar zijn, het is daarvoor aangeraden de foto's te vergroten door erop te tikken. Ze worden dan in originele resolutie getoond.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DXU8g1txuKnmQm.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DXU8g2sk0JOqnT.jpeg

Ik ben voornamelijk onder de indruk van hoe goed de iPhone 8 Plus presteert bij weinig licht. Het verschil is zeer goed merkbaar: er treedt weinig tot geen ruis meer op, er is veel detail en kleuren zijn niet 'uitgewassen' alsof het een schilderij is. Dat is in mijn ogen een doorbraak voor de camera van een iPhone. En waarschijnlijk danken we het grotendeels aan de nieuwe ISP. Hoe dan ook is het een fijne upgrade.

Dan de telelens. Zoals ik eerder vertelde kun je hiermee optisch zoomen en tot tien keer digitaal zoomen. Om een idee te geven van de kwaliteit die je krijgt wanneer je gebruik maakt van optische zoom heb ik hieronder twee foto's. De foto boven is zónder optische zoom gemaakt, de onderste mét.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DXU2j213dffjNm.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DXU2j3SdabHlNd.jpeg

De kwaliteit bij de onderste blijft gewaarborgd, al zal er met minder licht wel wat meer ruis ontstaan wanneer je gebruikmaakt van die telelens. In dit geval was er meer dan voldoende licht waardoor het resultaat meer dan prima is.

Wat je met de iPhone 8 Plus ook kunt en wat andere iPhones (m.u.v. de iPhone 7 Plus) niet kunnen is tot maar liefst tien keer digitaal zoomen. Tot 5x blijf je nog veel detail houden, daarna wordt het wel een stuk minder. Alsnog is het een flinke upgrade vergeleken met de vijf keer zoom op andere iPhones. En bij voldoende licht kun je het wel degelijk voor elkaar krijgen met tien keer zoom niet al te slechte foto's te maken. Toch maakt 2x optische zoom al meer waar dan nodig is in mijn ogen.

Een andere belangrijke functie van de telelens is portretmodus. Bij de nieuwe iPhones is daar nog eens portretbelichting bij gekomen. Portretmodus maakt gebruik van beide camera's om een soort van depth map te creëeren van de foto die je wilt maken. De groothoeklens richt zich op het hoofdobject (een gezicht bijvoorbeeld), terwijl de telelens op de achtergrond let. Die achtergrond wordt dan 'geblurred', ofwel krijg je een soort van bokeh effect. Het wordt door Wikipedia als volgt beschreven: "bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt. Bewegingsonscherpte valt hier niet onder."

Het idee achter portretmodus is niet nieuw. Sterker nog, het werkt ook op iPhones zonder telelens. Echter in beperkte mate. Tenminste, het ziet er toch wat anders uit. Het werkt puur met software in plaats van dat de voorgrond van de achtergrond gescheiden wordt. Maar goed, genoeg gebabbeld, het is weer tijd voor wat plaatjes. Onderstaande paar laten in mijn ogen goed zien wat deze camera kan.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DXU6ZcQNe4rBqN.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DXU6Z3CGhbfJd0.jpeg

Het kostte overigens wel een paar pogingen om het perfect te krijgen. Met name bij de tweede foto, daar kwam het enkele keren voor dat één van de bladeren gedeeltelijk zelf van het bokeh-effect voorzien werd. Ook met het maken van een portretfoto van mijn poes Luna kreeg ik niet altijd de beste resultaten. Portretmodus mag wel uit de betafase zijn inmiddels, maar het vergt soms wat meer moeite om het juiste resultaat te krijgen.

Ik noemde net ook portretbelichting. Met portretbelichting krijg je heuse fotostudio-effecten in je Camera-app. De functie werkt in combinatie met portretmodus. Er zijn vijf verschillende effecten aanwezig: natuurlijk licht (dit is in feite 'standaard' portretmodus), studiolicht, contourlicht, toneellicht en toneellicht mono. Deze laatste twee bleken in mijn tests nog lang niet zo goed te werken. Gelukkig presenteerde Apple de functie als bèta, en zal de komende maanden dan ook hard worden gewerkt aan het perfectioneren ervan. De eerste drie leken nog niet heel veel effect te hebben, maar doen het in elk geval beter dan de laatste twee.

Natuurlijk kun je ook filmen met de iPhone. Op dat punt heeft Apple nog wat belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Je kon al 4K-video opnemen met 30 beelden per seconde (bps). Dit kan nu ook met 24 en zelfs 60 bps. Met laatstgenoemde zullen beelden een stuk vloeiender zijn, 24 bps is wat meer zoals bij een echte film. Optisch zoomen tijdens het filmen is eveneens mogelijk. Je kunt tot zes keer digitaal zoomen. Je kunt ook slow-motion video opnemen 1080p bij 240 bps. Voorheen nam je met 240 bps op in een resolutie van 720p.

De camera in de iPhone 8 Plus is meer dan top. Sommigen, inclusief professionele fotografen stellen dat het richting DSLR-kwaliteit gaat. Dat zou me niets verbazen. Toch zijn er zat dingen die Apple nog kan verbeteren. En min of meer al verbeterd heeft, alleen nog niet in de iPhone 8 Plus. Zo heeft de telelens in tegenstelling tot de groothoeklens géén optische beeldstabilisatie en is het diafragma kleiner. Hierdoor zie je ook meer ruis bij minder licht, en de kans op schokkerige plaatjes is groter. Het goede nieuws is dat de iPhone X, die helaas pas in november uitkomt, wél optische stabilisatie én een groter diafragma (f/2.4) heeft bij de telelens. Dit zal ongetwijfeld voor betere foto's met portretmodus en optische zoom zorgen.

Desalniettemin is de telelens een enorme aanwinst en kun je hierdoor veel betere foto's en video's maken dan voorheen. De nieuwe ISP draagt hieraan bij door de vermindering van ruis. De iPhone 8 Plus heeft zonder twijfel één van de beste smartphonecamera's van het moment. Het is in elk geval de allerbeste camera ooit in een iOS-apparaat... met uitzondering van natuurlijk de iPhone X.
Software
Geen smartphone is iets zonder besturingssysteem. En zoals ieder jaar wordt een nieuwe iPhone voorzien van een gloednieuwe versie Apple's iOS. Dit jaar is dat iOS 11. Toen deze versie op 19 september werd uitgebracht plaatste is een uitgebreide review hierover waarin ik de nieuwste features en andere verbeteringen toelicht.

Omdat alle features hetzelfde zijn op de iPhone 8 Plus als op de iPhone 7 (Plus) raad ik aan die review eens door te lezen.

Aan het begin van deze review stelde ik dat de iPhone 8 eerder voelt als een 's'-upgrade tegenover de iPhone 7. De iPhone 8 Plus biedt al iets meer grond voor een upgrade. Alsnog is het geen spectaculair verschil. Ik heb lang nagedacht over hoe ik mijn conclusie het beste kan verwoorden zonder een sneer te maken naar het toestel zelf.

Want laat ik eerlijk wezen: met de iPhone 8 Plus is niets mis. Afgezien van een wat matigere accuduur dan ik had verwacht, maar dat is echt afhankelijk per toestel. Productiefouten kunnen altijd voorkomen, ongeacht de smartphone en fabrikant ervan.

De iPhone 8 Plus heeft een prachtig design om te zien dankzij de glazen achterkant, een mooi scherm om naar te kijken, een zéér krachtige processor en GPU, een geweldige camera, draadloos opladen en meer. Qua featureset zit het dus wel snor in mijn ogen.

Echter, wanneer je van een iPhone 7 komt kan ik me heel goed voorstellen dat het als een matige upgrade aan zal voelen. Ook als je in één keer naar de grotere iPhone 8 Plus gaat. Kom je van een iPhone 6s (Plus) dan scheelt het al wat meer. Maar qua prestaties doet dit toestel het nog steeds erg goed. Aangezien het gros van de iPhone-gebruikers vooral geeft om een degelijk werkend toestel waar je de meeste apps op kunt gebruiken en waarmee je goede foto's kunt maken, zal de 6s nog zeker voldoen. Heb je nu een iPhone 6 of ouder, dan verandert de zaak. Want je krijgt natuurlijk alle nieuwe functies van de iPhone 8, maar ook nog eens alles wat er met de iPhone 6s en iPhone 7 bij kwam.

Het neemt niet weg dat het een prijzige telefoon is. Apple is duur, je hoeft geen PhD te hebben om dat te weten. De vraag is vooral: wat krijg je ervoor? En voor mij is dat: een goed werkende 'no-nonsense' telefoon met stabiel besturingssysteem (al heeft iOS 11 op het moment van schrijven nog haar kuren) en vooral een sterk ecosysteem. Daarmee bedoel ik dat als je meerdere Apple-apparaten hebt deze als zodanig met elkaar samenwerken dat je uiteindelijk niet meer zonder kunt.

iPhone 8 Plus is een geweldige telefoon met veel potentie. Maar het is simpelweg niet voor iedereen. Beter sla je deze over en wacht je op de iPhone X óf op de iPhone die volgend jaar komt. Dit laatste vooral als je een iPhone 7 (Plus) hebt.

Heb jij ook een Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs?

Wat misschien nog de moeite waard is om te vertellen is dat de meegeleverde oplader niet krachtig genoeg om van het zogezegd "nieuwe" snelladen gebruik te maken (paste anders niet in de verpakking 8)7 ). Dus zo'n nieuwe feature is dan natuurlijk geen feature en eigenlijk vooral marketing geneuzel. Dit kun je overigens wel fixen door een andere lader te kopen a 80 EU ofzo, met daarbij nog een aparte kabel a 30 eu oid. Lekker dan ...

Daarnaast is het draadloos laden ook minder snel als mogelijk is (Apple zegt dit bij een software update aan te gaan passen, ik betwijfel het), waardoor die stukken langzamer oplaadt dan de concurrentie. Al maakt de gemiddeld kleinere accu capaciteit dat weer enigszins goed.

Vraagje: Hoe ervaar je de kwetsbaarheid van het glas vs het aluminium? Al 's per ongeluk laten vallen?
Je kunt ook de iPad-lader gebruiken. Toevallig heb ik die eentje, dus ik heb niets bij hoeven te betalen. Het is misschien niet de snelste lader die je kunt krijgen, maar het komt zeer dicht in de buurt van zo'n USB-C lader (waar jij waarschijnlijk naar verwijst).

Ik heb m'n iPhone nog niet per ongeluk laten vallen trouwens, het ding is nog tiptop in orde, haha. Maar ik ben dan ook zuinig op m'n spullen. ;)
Ik heb exact dezelfde qi lader als in de review al twee jaar op mijn nachtkastje staan... Het jammere is dat de lader van de week stuk is gegaan.
Nu moet ik mijn "oude" Lumia met een USB-C stekkertje laden (het nieuwe Iphone stekkertje) ik kan je vertellen dat het mateloos gepiel is, ondanks je de USB-C stekker op twee manieren in de telefoon kan stoppen.
Maar goed ik ben verwend en laadt mijn telefoontjes al jaren Qi.
Toen ik nog een Android had met draadloos opladen had ik in de auto een houder met draadloze oplader er in verwerkt, dat was ideaal! Nooit meer kabeltjes los halen als je de auto uit gaat, nooit meer kabeltje er in stoppen als je de auto instapt!
Pfff... ik word oud denk ik. Nog maar 32, maar wat een non-functie.
Die non-functie is wat we allemaal gebruiken over een paar jaar.

Ik neem aan dat jij geen draadloos laden gebruikt omdat je klaagt dat je niet kan facebooken als je moet laden. Mijn telefoon is nooit zo leeg dat ik moet laden als ik hem wil gebruiken. Zie je het subtiele verschil?

Alleen als jij de telefoon de hele dag gebruikt en hem niet even kan wegleggen zal het niet werken. En dan heb je binnen een paar jaar een probleem want elke high end telefoon zal dan geen enkele aansluiting meer hebben.
Binnen een paar jaar geen enkele aansluiting meer? Vreemde aanname.
Dat Apple denkt slim te zijn door op dit moment de headphonejack weg te halen wilt niet zeggen dat andere merken zo dom zijn om dat te gaan doen... Zelfs niet in de toekomst. Durf er om te wedden dat die jack bij Apple ook weer terug komt in de toekomst. Niet dat Apple geweldig geluid leverde via de jack maar dat terzijde.
werkt zo'n wireless lader ook als je een case om je telefoon hebt zitten? (gewoon vrij dun en flexibel materiaal)
Jup, dat werkt gewoon! Op de foto die in het artikel staat laat ik ook zien met een siliconen case van Apple zelf. En ik heb video's gezien waarbij te zien was dat het zelfs met een vrij dikke case kan werken. Hangt ook een beetje van de lader af, denk ik.
Makkelijkheid. Ander voordeel: toen ik jaren terug in de mac in NYC was hadden ze oplaad stations op tafels staan. Dat leek verdomde handig, behalve dat draadloos opladen toen nog niet echt veel geimplementeerd was.
Schrik een beetje van de korte accuduur... is dat na een week nog steeds zo?
Het is wat verbeterd, maar nog steeds niet zodanig dat ik er langer dan een dag mee kan doen. Teleurstellend.

Maar het is wel belangrijk te realiseren dat dit echt per toestel verschilt. Want over het algemeen heeft de iPhone 8 Plus wel degelijk een zeer lange accuduur, als ik de reacties op Macrumors mag geloven. ;)
Glazen achterkant zorgt voor een prachtige nieuwe look
Momenteel heb ik een telefoon met een degelijke polycarbonaat achterkant. Niet lomp ofzo, maar hij is al wel een aantal keren op een hoekje gevallen, waar hij niks aan over heeft gehouden. Nu ga ik toevallig binnenkort over naar een telefoon met een glazen achterkant, en ik lees van iedereen en alles het advies dat hij een hoesje/case nodig heeft.

Oftewel gebruik jij dat dan ook, en in dat geval: Wat heb je in hemelsnaam aan de looks. Ik heb liever polycarbonaat wat geen hoesje nodig heeft, dan een hoesje waardoor hij stuk lomper wordt en je die hele looks niet meer ziet. Of waag jij het erop en gebruik je hem kaal?
Ik zal eerlijk zijn en zeggen dat ik een case gebruik. Maar dat is niet zozeer, omdat ik bang ben hem te laten vallen ofzo (al gaf ik wel aan als minpunt dat hij wat fragiel aanvoelt. Belangrijkste reden voor mij: hij gleed steeds van m'n draadloze oplader af (echt waar). Ik had 'm best zonder willen gebruiken. In de eerste paar dagen heb ik dat ook gedaan, dat ging wonderbaarlijk nog best goed.

Mijn vorige iPhones heb ik altijd een case om gedaa, omdat die gewoon niet te gebruiken waren zonder. Achterkant was veel te glad. Hij de iPhone 8 is dat veel minder, die voelt al 'grippier' aan.

Neemt niet weg dat glas extra risico vormt bij het vallen, ondanks dat het wel degelijk sterk materiaal is als ik de video's op YouTube mag geloven.

Daarnaast is het wel jammer dat ik een case gebruik, omdat daarmee inderdaad de looks niet meer te zien zijn. Al vind ik 'm niet echt lomper aanvoelen hoor. :)
Let wel op dat je een case neemt die werkt met de Zens Qi lader....
Niet alle bumpers werken bij Zens.
De Qi laders van Nokia pikken iets beter op door de gemiddelde casesjes heen is mijn ervaring.
De siliconen case van Apple zelf werkt probleemloos met de Zens Qi lader. :)
Zens heeft ook een leuk bleutooth boxje waar "redelijk" geluid uit komt en als je je telefoon op het boxje legt gelijk geladen wordt. Door NFC koppelt het boxje vlot.
Het mooie is, is dat je muziek heb zonder dat je telefoon leeg loopt en niet alles van je bureau sleurt als je de kabels vergeet.
Ondertussen heb ik wel, voor nood, een externe Xiaomi pro batterij met een ook een USB-C stekkertje die ook "Quick Charge 3.0" geladen kan worden. Deze powerbank wordt vaak geleast door mijn dochter die in het bezit is van een one+5 met ook een USB-C aansluiting, echter de Dash-Charge van One+ blijkt niet het zelfde protocol te hebben als die van Qualcomm en daardoor niet supersnel is, maar wel goed laadt.

[Reactie gewijzigd door kittop op 30 september 2017 19:47]

Beste DutchTech, fijne uitgebreide review. Prettig om te lezen.
Hoe is de accuduur nu na ongeveer een maand?
De accuduur is wel merkbaar verbeterd, mede dankzij iOS 11.1 (nu nog in bèta) heb ik gemerkt. Ik kom in elk geval probleemloos de dag door nu, dat was in het begin nog niet zo. Het kan beter, maar in mijn ogen is het voor nu voldoende.
Mag ik vragen hoe de 8 plus bevalt nu we bijna 1 jaar verder zijn? En dan met name de grootte en het gewicht? Bedien je hem ondertussen met één hand of blijft dat toch onmogelijk?
Hallo Wilco,

Ik heb de iPhone 8 Plus in november ingeruild voor een iPhone X (waarvan de review ook te lezen is natuurlijk!).

Voor wat het waard is: tot aan mijn aankoop van de iPhone X raakte ik wel steeds meer gewend aan de grootte. Het was dan ook weer wennen toen ik 'terug' ging naar de iPhone 6/6s/7/8 grootte van de iPhone X haha.
Vind je de grootte geen ongelooflijk minpunt dan? Het is MAAR een 5.5 inch toestel eh. Er zijn zat 16:9 toestellen die echt een heel stuk kleiner zijn. De LG G3, galaxy s7 edge, oneplus toestellen. Huawei maakt 5.9 inch toestellen met een kleinere footprint. Ik vind het design en de grootte van de iphone 8 plus echt niet kunnen in deze prijsklasse, vergeleken met wat de concurrentie kan en doet (zelfs met headphone jack, en allen met grotere accu).

Ik zit wat reviews te lezen, maar kan nergens echt besluiten dat deze telefoon het enorme bedrag van 900 euro waard mag zijn. Ja de processor is erg snel, de camera behoort tot de top, maar voor de rest is het wel erg voorspelbaar en meh. Zeker als je bedenkt dat je bij 220 euro toestellen een fast charger cadeau krijgt, maar bij apple kost het je zo nog eens 80 euro. om een basic feature te unlocken!!! Hoe. Een ander woord heb ik er niet voor. Hoe.
Waarschijnlijk heb jij grotere handen dan ik. ;) Want voor mij is het best een groot toestel ja, zeker door de bezels. Zelfs de iPhone 7 was al aan de relatief grote kant, al kon ik daarmee nog zonder al te veel moeite met m'n duim bij de andere kant van het scherm komen. :P

Wat betreft de prijs: ik vraag me hetzelfde af wanneer ik sommige andere smartphones zie. Ook die van Samsung. We kunnen een discussie gaan voeren over welke de betere specs heeft (op papier waarschijnlijk de Note8 bijvoorbeeld), maar wat mensen vaak niet realiseren is dat je bij het kopen van een iPhone ook voor de 'experience' betaalt. Voor het dienstenpakket, voor de klantenservice (als je iPhone ooit kapot gaat kun je in principe een Apple Store binnen lopen en bij wijze van binnen een kwartier ben je alweer buiten met een vervangend exemplaar).

Dat is 'hoe'.

En dat je overigens geen fast charger cadeau krijgt zal vast wel een reden hebben. Dat is in het verleden met meer dingen zo geweest. :)

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht