Specificaties 5,5" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi A1 Zwart Review

B3rtj3666 25 september 2017, laatste update op 9 oktober 2017, 10.280 views

Xiaomi Mi A1 Zwart (Product gekocht)

Prima Android One telefoon. Waar voor zijn geld.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Android One
  • Design
  • Camera

Minpunten

• glad
  • geen 4G thuis (na update WEL 4G)

Review Xiaomi Mi A1

Beste Tweakers.
Zie hier mijn eerste review ever. So please be kind! ;)
Aangezien ik een van de eerste tweakers ben met deze telefoon, vind ik het leuk om een eerste indruk review te schrijven.
Ik zal deze later bij verdere bevindingen updaten.. Hier gaat ie dan:

Waarom Xiaomi Mi A1:

Na enkele HTCs gehad te hebben ben ik in 2013 overgestapt op de Nexus 4.
Prima telefoon en ik kon de pure android erg waarderen.

Na een tweetal jaar toch besloten om over te stappen op een Oneplus 2. Ook de pure android experience en een telefoon met redelijke tot goede specs, maar ook nog extreem tweakable maakte voor mij de keuze eenvoudig.. zeker als je de prijs vergeleek met evenwaardige telefoons.

Echter Oneplus staat niet bekend om zijn betrouwbare update / upgrade beleid. Dus al gauw overgestapt op een custom rom.
Nu weer twee jaar verder.. kwam ik tot de conclusie dat de ‘kale’ android ervaring voor mij een ‘unique buying point’ was, voor een nieuwe telefoon. Echter ik vind het ook een sport om er niet te veel voor te betalen. Android one in de Xiaomi Mi A1 lijkt daarom een ideale combinatie en dus een ideale telefoon voor mij… Is dat in de praktijk ook zo?

Aankoop, levering en eerste hands on
Na de eerste berichten over de Xiaomi Mi A1 en eerste previews heb ik de telefoon bij Aliexpress gekocht op 7 september. Levering volgde twee weken later op 21 september. Ik was echter niet thuis. Afgelopen zaterdag pas voor het eerst in mijn handen gekregen.
Het doosje is netjes, maar simpel.

In het doosje zit de Mi A1 samen met oplader, boekje (korte handleiding en wat technische info) en het pinnetje om de simkaarthouder uit te werpen.

De Mi A1 voelt goed in de hand. Niet te licht en niet te zwaar (persoonlijk), maar hij is wel wat glad. Ook de knopjes voelen degelijk, al zit er een klein ‘rammeltje’ in de volume up / down knop.

Gelukkig zit er een 3.5mm aansluiting voor de koptelefoon in, maar dat wisten we al!

Maar snel de power aan knop ingedrukt en eerste boot.. spannend!

Alles gaat zeer soepel. Snel de configuratie van mijn oude OP2 overgenomen en de Mi A1 begint apps uit de playstore te downloaden.

Wat ik meteen heerlijk vind is de pure android. Geen poespas. Enige apps van Xiaomi zijn de camera app, Mi feedback en Mi remote.

Camera

Waar Xiaomi zelf nogal mee te koop loopt is de camera. De dubbele camera doet ook prima dienst. Vooral in portret modus vind ik de Mi A1 zeer mooie foto’s maken. Ik heb van onderstaande foto een PNG moeten maken, omdat de foto anders gekanteld werd weergegeven. Dit doet de foto geen goed.. hoop dat het echter een beeld geeft over de portretmodus..

Foto’s bij minder licht doen zeer zeker niet onder voor mijn oude OP2. Ik vind ze zelfs beter.

Beetje korrelig, maar mooier in mijn beleving dan dat de OP2 ze maakte.

Batterij

Batterij is slechts 3080 mAh. Tot nu toe pas een keer opgeladen:
Matig gebruik gehad in deze tijd.. Feestje en gewerkt.. dus weinig gebruik gemaakt van de telefoon.
Echter bij hetzelfde gebruik hield mijn OP2 het niet zolang vol.

Gebruik
Het eerste gebruik is altijd wennen. Zoals gezegd de OP2 was, zeker in combinatie met een custom rom, erg tweakable en had veel instellingen die het gebruik makkelijk maakte:
  • Dubbel tap op het scherm om het scherm te ontwaken was een favoriet van me.
  • De vingerafdrukscanner zat bij de OP2 aan de voorkant
  • Vanaf rechts naar beneden swipen van de statusbar opent alle instellingen ineens
  • etc, etc
Dit alles kan niet met de Mi A1. Echter, het is gewoon wennen en is zeker geen deal breaker. Ik wist dit toen ik de telefoon kocht.

Waar ik wel even van schrok, was het 3G symbool bovenin. Waar ik voorheen bij de OP2 altijd LTE had staan, kwam er nu geen 4G te staan. Er zit toch wel 4G op? Echter later kwam er wel even 4G in beeld. Blijkt dat ik thuis waarschijnlijk slecht 4G bereik heb. Op het werk heb ik wel degelijk 4G.
UPDATE 07-okt-2017: na een update vandaag (handmatig) ook 4G thuis!!

Eerste indruk is zeer positief.
De telefoon werkt snappy, scrollen gaat moeiteloos. Geen gestotter in beeld.
Beeldscherm is helder (FHD).
Geluidskwaliteit bij het bellen is zeer duidelijk. Wifi werkt prima, evenals bluetooth.

Tot zover mijn eerste hands on. Deze zal zoals eerder gezegd, later worden geupdate.

EDIT: 29-sep-2017
Zojuist een QC3.0 certified charger besteld. Zaterdag binnen. Ervaring daarmee wordt zsm hier gedeeld.

EDIT: 05-okt-2017
De telefoon opgeladen met QC3.0 (Itian K6 Oplader Qualcomm Quick Charge 3.0).
Werkt niet. Duurt net zo lang als meegeleverde oplader. Daarbij komt, dat, toen ik de lader in de telefoon stopte, deze plotseling uitviel. Dus ik houd het maar bij de standaardlader.

EDIT: 09-okt-2017
Kan bevestigen dat na de update 4G op band 20 doorgegeven wordt thuis.

Heb jij ook een Xiaomi Mi A1 Zwart?

Heb je de global version gekocht? Zou je misschien eens willen kijken of je connectie kan maken met B20? Kun je de door volgende applicatie eens te laten draaien als je 4G hebt:
Hoewel het natuurlijk niets zegt:
  • er zat een rood label op: global version.
  • In het boekwerkje stond vermeld dat B20 ondersteund wordt.
Dit wordt normaal gezien vermeld op de pagina en bij de ondersteunde 4G frequenties zou B20 erbij moeten staan. Maar op de pagina die je doorstuurt staat erg weinig informatie, dus dat zou ik precies niet vertrouwen..
Global ist met Band20 ;) ongeacht welke rom etcetera
Dat weet ik, maar zou willen dubbelchecken of dat zo is. Winkels kunnen dat makkelijk gewoon tussen hun specificaties zetten..
via network cell info vind ik, dat ik op band 3 zit??? :?
Dat kan inderdaad. In europa vind je voor 4G voornamelijk B3, B7 en B20. Veel chinese telefoons hebben ondersteuning voor B3 en B7. Maar vaak mist de ondersteuning voor B20, vandaar mijn vraag.

Dus als je B3 ziet, wilt dat nog niet zeggen dat je geen ondersteuning hebt voor B20. Misschien zit je gewoon niet in een gebied waar er over die frequentie wordt uitgezonden.

Normaal zou dus in de chinese versie geen ondersteuning zijn voor B20 en in de global versie zou dat wel zijn. Maar er zijn geen fysieke verschillen zoals bij de Redmi Note 3 was, dus ik wou weten hoe goed je de verkopers op AliExpress kunt geloven :)
Misschien heeft de update van 7 oktober, waarna hij ineens thuis wél 4G had er iets mee van doen, dat die update B20 heeft "unlocked"?
Dat lijkt mij straf, meestal moet de hardware de frequenties überhaupt ondersteunen en kan dit niet zomaar met software gedaan worden. Er zijn uitzonderingen, maar dat komt niet zo vaak voor. Je hebt bijvoorbeeld twee versies van de redmi note 3, eentje met en eentje zonder band 20. Die zonder support zal nooit met band 20 kunnen werken, wat je ook probeert.
Hardware kan het ondersteunen terwijl de software dit niet aanstuurt, in een update kan die aansturing ingeschakeld worden, vind ik een vrij logische verklaring voor het feit dat de reviewer na de update ineens wel 4g thuis had en eerder niet, terwijl hij op zijn werk wel 4g had al die tijd.
@bapemania.. Daar dacht ik zelf ook aan idd.
Network Signal Guru heeft root toegang nodig, maar LTE Discovery kan de gebruikte LTE band weergeven op iedere smartphone met minimaal Android 7.

Wat mij opviel bij een toestel (Redmi Note 3 SE en een Redmi 3S) was dat LTE Discovery gewoon de gegevens uit een database haalde dus niet daadwerkelijk kon zien welke banden op dat specifieke toestel aanwezig waren.

[Reactie gewijzigd door tomvdlee op 29 september 2017 16:52]

Aha, kan inderdaad zijn. Heb LTE discovery ook al eens gebruikt, maar bij mijn toestel kan ik de gebruikte band niet zien. (Redmi note 3 met LineageOS)
zal LTE discovery zsm gebruiken (wel buitenshuis dus ;) )
Kom daarop terug!

[Reactie gewijzigd door B3rtj3666 op 26 september 2017 20:12]

Nette review.

Wat was de prijs op moment van de bestelling?

Grtz
Tsjech
217 euro. Kwamen nog wel douanekosten bij.
Goede review!
Hoeveel douanekosten komen er precies bij?
Bij eGlobal is hij nu 207 euro, en ze zeggen dat je geen douane kosten hoeft te betalen (als het toch het geval is betalen ze je terug).. al heb ik verder geen ervaring met deze toko

Ik wel ervaring (Trekz Titanium 95 ipv 140, originele Nikon lens 250 ipv 450), weekje wachten spullen in huis. Prima dus, gewoon altijd betalen met CC of PayPal dan kan er ook weinig gebeuren.
Waar heb je hem precies gekocht?
Bedankt voor je review, ik zat ook al naar de Mi A1 te kijken.

Ik heb alleen nu een Nexus 5X, en weet nog niet of er echt een reden is om over te stappen op dit moment..
(als iemand een reden weet, let me know :) )

Wat betreft informatie over de Connecties:
Wireless Connectivity: 2.4GHz/5GHz WiFi,3G,4G,A-GPS,Bluetooth,GPS
WIFI: 802.11b/g/n wireless internet
Network type: CDMA,FDD-LTE,GSM,TD-SCDMA,TDD-LTE,WCDMA
2G: GSM 1800MHz,GSM 1900MHz,GSM 850MHz,GSM 900MHz
3G: WCDMA B1 2100MHz,WCDMA B2 1900MHz,WCDMA B5 850MHz,WCDMA B8 900MHz
4G LTE: FDD B1 2100MHz,FDD B20 800MHz,FDD B3 1800MHz,FDD B5 850MHz,FDD B7 2600MHz,FDD B8 900MHz,TDD B38 2600MHz,TDD B40 2300MHz

en hier een map van de 4g locaties t-mobile :)

[Reactie gewijzigd door galadril op 26 september 2017 16:56]

Gekocht bij Aliexpress.
Een reden zou kunnen zijn, dat je voorlopig weer de nodige (beveiligings-) updates krijgt.
En de camera van de Mi A1 bevalt me steeds meer.

thnx voor de reactie en de 4G map! _/-\o_
updates en camera ja.. dat klopt.
maar voor derest qua hardware niet echt toch?
Groter scherm zou een reden kunnen zijn
Goed punt, al vind ik zelf een kleiner toestel ook fijn :)
Voor een groter scherm gebruik ik een tablet.

Maar inderdaad je hebt gelijk!
werkgeheugen groter (Nexus 5x = 2GB ; Mi A1 = 4GB)
Intern geheugen (Nexus = 32GB ; Mi A1 = 64GB (en uitbreidbaar))
Verder weinig verschillen.

Dus of dit de switch naar de Mi A1 makkelijker maakt, laat ik aan jou over ;)
De Mi A1 heeft 'gewoon' capacitieve knoppen..
Zit er een optie op om de knoppen om te wisselen? Dus de back - knop links (onder een verkeerd symbool waarschijnlijk)
Helaas.. Deze optie zit er niet op.
Ik ben zeer benieuwd. Ik krijg hem zelf volgende week denk (/hoop) ik binnen. Leuke first impression.
Thnx! Hoop dat de Mi A1 je ook bevalt.
Duidelijke eerste review! Zat pas ook al naar deze telefoon te kijken, geeft in ieder geval verheldering. Vraagje: telefoon gekocht bij officiële store op AlieExpress? En dan verzending DHL of?
Klopt idd. En thnx voor de feedback!
Zit de nederlandse taal erop?
ik stel mijn telefoon altijd in het Engels in. Maar je kunt bij de set up gewoon Nederlands kiezen..
Weet je dat zeker? Kan je dat bevestigen? Ik heb elders gelezen dat het toestel geen Nederlandse taalinstelling heeft. Ik hecht persoonlijk best veel aan de Nederlandse taal op mijn telefoons. Dit is, samen met het bestelproces vanuit het verre buitenland, het enige wat mij er van weerhoudt om dit toestel aan te schaffen. Hoor het graag!
Ja hoor, de software komt voor 99% direct van Google, en Nederlands zit gewoon bij de opstart-opties. Werkt uitstekend.
Je kunt dit toestel ook gewoon bij Belsimpel bestellen, zij zouden hem niet in het assortiment voeren als de Nederlandse taal geen optie was.
En ja ik weet dat hij daar iets duurder is maar met oog op garantie lijkt me het wel makkelijker, dat is dus een keuze.

Mijn vriendin heeft de Redmi Note 4x 4GB/64GB uit China meegenomen helaas is daar (nog) geen Global ROM voor en blijft een boel in het Chinees, ook als je de taal bij setup in Engels instelt, voor de 3GB/32GB versie van dat toestel is er wel een Global ROM maar dat toestel heeft een andere SoC dus is de ROM niet CV compatible ☹
Een 5x met Android One klinkt erg aantrekkelijk. Maar zitten er nou wel of geen capacitieve buttons op, want de 5x heeft die wel?
de cpacitieve knoppen zitten ONDER het 5.5 inch scherm, erg prettig, want zo hou je veel scherm over.
Zeker erg prettig. Ik wil vooral géén onscreen buttons.
Ik vroeg het me af omdat het niet des google's is.
Global version? Die zou 4G goed moeten ondersteunen, right?
Edit: nvm, verkeer gekeken.