×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 10,1" (1920x1200), Android 6.0, WiFi+4G - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) 4G/LTE Zwart Review

bogy 23 september 2017, laatste update op 23 september 2017, 165 views

Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) 4G/LTE Zwart (Product gekocht)

zeer goede tablet, enkel spijtig van de hardware-homeknop. Er werd bij mijn toestel gratis een auto-cradle geleverd zodat je het toestel kan ophangen. Zeer goede ontvangst (wifi/4g)

Pluspunten

• mooie bouwkwaliteit
  • goed scherm
  • lange accuduur (7300mAh)
  • uitbreidbaar met SD
  • leuke gratis extra's (auto-cradle)
  • altijd internet (3g/4g/wifi-ac)
  • Fast-Charge (auto-adapter meegeleverd)

Minpunten

• hardware knoppen (lastig in landscape)
  • speakers langs 1 kant (geen stereo in landscape)
  • geen fast-charge thuis-adapter meegeleverd

Het toestel dat ik kocht zat onverwachts in nogal een grote doos. Het stond nergens vermeld maar blijkbaar was dit een soort 'summer-edition' waarbij gratis een ophang-montuur voor in de auto (leuk voor de achterbank) en een speciale fast-charge adapter werd meegeleverd.

Het is wel spijtig dat de adapter die je thuis moet gebruiken een standaard 2.0A/5V adapter is terwijl er voor in de auto een Fast-Charge adapter wordt meegeleverd die zowel 5V als 9V uitstuurt op een hoger amperage. Ik had het liever andersom gezien aangezien je vooral thuis je toestel gaat opladen en onderweg vaak toekomt met de normale laadfunctie aangezien een opgehangen toestel vooral als een mobiele TV wordt gebruikt.

De tablet op zich is voldoende snel en het is leuk dat men nog steeds de mogelijkheid geeft om extra micro-SD toe te voegen. Ook is het positief dat samsung z'n tablet-lijn toch niet verwaarloost en het toestel ondertussen al van een upgrade naar Nougat (Android 7.0) voorzien heeft. Aangezien ik al een Samsung Galaxy A telefoon heb voelde ik me meteen thuis na het opstarten van het toestel, meteen werden mijn gegevens uit de google en samsung backup getrokken en voor ik het wist stond het toestel gevuld met alle apps die ik op m'n smartphone heb.

Ik heb dit toestel gekocht om een oudere tablet te vervangen (die qua specs nog ruim voldoende is, maar helaas qua software achterloopt waardoor ik nu bepaalde noodzakelijke apps niet meer kan installeren).

Het is wel spijtig dat samsung geen screenprotector heeft meegeleverd met deze tablet, iets wat wel gebeurde met de samsung galaxy A telefoons die ik al gehad heb Ún wat ik ook bij m'n oude tablet meegeleverd kreeg (een Freetab 9000 IPS ICG).

De tablet draait op een exynos 7870 chip (op het exynos5 platform) en is helaas uitgerust met een niet al te krachtige Mali-T830 gpu (gelukkig speel ik amper games op m'n tablet). Het scherm is 10.03 inch groot en met een ppi van 225 maakt dat een 1920x1200 resolutie. De AC Wifichip is van Samsung zelf en er is (ondanks 2gb geadverteerd) 1.78 GB aan bruikbaar ram in het toestel. Ik vermoed dat er 220MB gereserveerd is voor het beveiligd systeem (SELinux/Knox).. Het toestel draait een 32-bits versie van android.

Ik hoop dat dit toestel nog een tijdje ondersteund wordt door samsung (geproduceerd in juli van dit jaar), maar wanneer het toestel out-dated is hoop ik echter wel dat er genoeg kennis is bij xda om custom roms op dit toestel te zetten waardoor de levensduur wordt uitgebreid. (bij m'n freetab kon dit niet wegens intel chip die volledig alles dicht hebben zitten)

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) 4G/LTE Zwart?