×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 135mm diameter met 24,4dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Shadow Rock TF 2 Review

D2DM 23 september 2017, laatste update op 26 september 2017, 110 views

be quiet! Shadow Rock TF 2 (Product gekocht)

Goede bouwkwaliteit, prima vervanger voor de 95W stock koeler die m'n R7 1700 @ 3.725Mhz op ~1.35Volt aardig heet liet worden.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit, goede afwerking
  • Robuust gebouwd
  • Laag geluids niveau

Minpunten

• Geen NL handleiding (wel diverse andere)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4

Intro

Wraith Spire, de stock koeler, leuk voor standaard en lichte overklok snelheden, maar ik zag in HWiNFO64 en voelde hands on dat de cpu en VRM goed heet konden worden bij volle multi-core belasting. Dus voor boven de 3.7Ghz was mijn R7 wel gebaat bij een betere koeling.
De behuizing is een Fractal Define R5 met de case fans op medium snelheid. 1x14cm en 1x12cm aan de voorzijde, naar binnen gericht. En een 14cm aan de achterzijde, naar buiten gericht. De top panelen zijn dicht.

Na een aantal reviews gelezen en bekeken te hebben leek de S.Rock top down koeler me wel wat.
- Top down, net zoals de stock koeler, zodat er ook nog wat lucht over de VRM heat sinks word geblazen.
- Ruim boven de 95W koelvermogen

Verpakking:
Compleet en netjes.

Installatie:
Ik liet het mobo in de kast zitten. De grote uitdaging kwam meteen al bij de eerste stap.
Het verwijderen van de AM4 retentie module (die al voorgemonteerd zat op het moederbord.) Een kruiskop schroevedraaier aan de voorzijde drukkend en voorzichtig trekkend aan de achterzijde kwam de originele AM4 backplate uiteindelijk los.
Nadat dit gedaan is, is het een kwestie van de handleiding volgen.
Resultaten:
Hieronder wat snelle metingen om een idee te geven van de situatie voor (Wraith Spire) en na (S.Rock TF2).
R1700 op 3.725Mhz bij 1.32 tot 1.36V (Cpu-Z); DDR4 op 1.4Ghz/2.8MT
Bios instelling 1.356V Offset mode; 0.16875 Offset voltage; 1.100SocV
Waarneming met HWiNFO64 5.46-3100 gekeken naar CPU(Tctl)

Tests:
Idle ( schommelt rond de 21W, soms een uitschieter)
CB15 (4de run (achter mekaar), tikt 105W aan)
y-cruncher (Opties: 0,1,7 (multi-core test van 2.5 miljard digits), tikt 107W aan.)

Waarneming:
S.Rock TF2
  • Idle: 33-44
  • CB15: 74
  • y-crunch: 84
Niet schokkend, maar een behoorlijke verbetering op temperatuur gebied.
Op audio gebied waarschijnlijk ook, maar ik vond de stock koeler al behoorlijk stil in combinatie met m'n kast.
Overklok plafond bleef onveranderd.

Hieronder nog 2 foto's van de koeling. Het DDR4 reepje zit trouwens in het dichtsbijzijnde slot, dus geen probleem met de heatpipes als de koeler op deze manier word geplaatst (bij dit mobo, Asus Prime B350-Plus).

Heb jij ook een be quiet! Shadow Rock TF 2?