×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Bedraad Qwerty met Steelseries QX2 switches - Bekijk alle specificaties

Steelseries Apex M750 (Qwerty US) Review

Dutchiee 23 september 2017, laatste update op 23 september 2017, 255 views

Steelseries Apex M750 (Qwerty US) (Product deels gesponsord)

De Steelseries Apex M750, een toetsenbord die in de prijsklasse tussen de titanen valt. Past dit toetsenbord tussen deze andere grootheden? Wat zijn de toevoegingen en extra’s van dit toetsenbord? Eveneens; hoe presteert de Apex M750 in games? Wij zoeken het uit!

Pluspunten

• Lichte aanraking
  • Aluminium behuizing voelt stevig aan.
  • QX2 mechanical gaming switches spelen fijn - erg direct
  • RGB verlichting aanpasbaar per key (handig om profielen voor games te maken)
  • Uniforme software voor alle Steelseries producten
  • Kan worden verhoogd door middel van rubbers

Minpunten

• Geen polssteun (kost los 15 euro)
  • Rubbers (om te verhogen) kunnen door verschuiven los komen te zitten.
  • Geen macrobuttons

Steelseries Apex M750

De Steelseries Apex M750, een toetsenbord die in de prijsklasse tussen de Corsair K95 en Roccat Ryos MK Pro en andere titanen valt. Past dit toetsenbord tussen deze andere grote merken? Wat zijn de toevoegingen en extra’s van dit toetsenbord? Eveneens; hoe presteert de Apex M750 in games? Wij zoeken het uit!

Specificaties

Laten wij als vanouds weer beginnen met de specificaties.

Uitpakken

Via SteelSeries ontving ik ‘wat’ producten ter review.
- SteelSeries Arctis 7
- SteelSeries Rival 310
- SteelSeries QcK PRISM
- SteelSeries Apex M750 - waar deze review over gaat.

De producten bovenstaand zijn klikbaar naar de betreffende productreviews!

De Apex M750 maakt gebruik van QX2 switches. De in-house ontworpen switches bieden een actuatiepunt van 2mm en een totale indruk afstand van 4mm.

Bij het openen van de doos viel mij op dat het toetsenbord vrij ‘klein’ was. Zelf typte ik ‘voorheen’ op een Roccat Ryos MK Pro (met Cherry Brown switches). Allicht omdat er bij mijn toetsenbord er ook geen polssteun bij zit. Maar met de afmetingen van 153,5 x 454 x 46,7 mm en met een gewicht van 1 kilo is het toetsenbord niet enorm groot.

Onder het toetsenbord zit gebruikelijk een handleiding verstopt. Rechtsbovenin zitten de rubberen doppen om het toetsenbord te verhogen/verlagen.

Het verschil tussen deze doppen is niet gigantisch groot. De kleinste is 1 cm hoog en de grotere variant 1.5 cm. Toch, voor degene die het toetsenbord toch wat hoger wilt, biedt de 1.5 cm genoeg hoogte.

Standaard zitten overigens de 1 cm doppen onder het toetsenbord.

En het resultaat erna!

Zoals eerder aangegeven gebruikt dit bord de nieuwe QX2 switches. De kabel is niet afneembaar, en is er ook géén usb aansluiting op het toetsenbord beschikbaar.

Even wat ingezoomd op de switches, waaronder per switch Steelseries staat beschreven.

Bij het indrukken van de Steelseries knop (FN), lichten de multimediaknoppen e.d. op.

Stekker erin en gaan met die banaan!

Ik moet bekennen dat ik het een mooi verlicht toetsenbord vind!

Wanneer er met meerdere Steelseries producten wordt gewerkt/gespeeld, dan kan er via de software het e.e.a. in worden gesteld, waardoor alles op eenzelfde manier gaat knipperen en dergelijke.

Even wat kleuren en opties!

Ik moet bekennen dat ik het wel een gaaf effect vind geven dat alle producten op zowel muziek mee kunnen knipperen, of andere effecten mee kunnen geven.

Als toevoeging, de headset heeft zelf geen RGB led, de aantal andere bekabelde headsets hebben dit overigens wel!

Software

Voordeel van Steelseries is dat het uniforme software gebruikt die op zijn beurt de verschillende apparaten (van Steelseries) kan besturen.

Mocht het niet lukken de apparatuur aan te sluiten, dan is er altijd nog de FAQ! :)

Via de illumination optie zijn de verschillende effecten te selecteren.

Ook zijn de keybindings per key aan te passen. Ergo, ben je het er niet mee eens dat de Z… een z is, dan kan je deze aanpassen naar een P, of andere knop :P.

Uiteraard ontbreekt een Macro recorder niet. Hiermee is een opname te starten over de toetsencombinaties die moet worden gegeven. Eveneens is zelfs te finetunen wanneer een knop ingedrukt dient te worden, hoe lang en weer omhoog komt. Uiteraard gaat dit software matig, de knoppen bewegen verder niet :D.

Het aanpassen gaat door tweemaal op een macro te klikken en dan de waardes aan te passen.

Eveneens zijn nog andere settings als keyboard regio, polling rate en global illumination e.d. aan te passen.
Even terugkomende op de polling rate; dit zorgt ervoor dat er of per 1 milliseconde (1000hz) of 8 milliseconden (125hz) wordt gekeken of er een knop is ingedrukt.

Uiteraard zijn er ook complete configuraties te maken waartussen kan worden geswitcht.

Via de engine apps zijn de verschillende applicaties te starten die er voor zorgen dat bijvoorbeeld alle Steelseries producten op dezelfde manier qua kleur voortbewegen, of reageren op muziek. Eveneens is er voor Discord, ImageSync (waarbij een GIF kan worden ingeladen die op het toetsenbord zichtbaar is) en CS Go (en nog aantal anderen) een preset.

Via library kunnen de applicaties die een bepaalde preset dienen te gebruiken kunnen worden beheerd. Dit kan zijn, wanneer er een library is voor het gebruik van het spel Overwatch, dan wordt er bij het starten van het spel bijvoorbeeld de knoppen op een andere manier verlicht die benodigd zijn voor in het spel.

Via de settings knop rechtsbovenin kunnen de settings nog worden aangepast, zoals taal en of software updates zelf moeten worden gedownload e.d.

Ook ontbreekt de optie om het account te beheren (rechtsbovenin) niet. Wanneer er nog geen account in de software staat, dient er eerst te worden ingelogd/account aan te worden gemaakt.

Mini-gifjes

Uiteraard wil ik ook wat voorbeelden laten zien van hoe het toetsenbord reageert met bepaalde presets.

Gaming

Voor gaming, en zeker competitive gaming, is dit toetsenbord een must. Door de snelle QX2 switches zijn erg reactief. Ik heb dit even vergeleken met mijn oude Corsair K90 toetsenbord (met Cherry Red switches). Tijdens het gamen was ik met de Steelseries een stuk sneller dan wanneer ik met de K90 speelde, dit omdat het actuatiepunt van de M750 lager ligt. Daarbij is de polling rate van 1000Hz ook behulpzaam in het snel kunnen doorvoeren van aanslagen naar acties in zowel Word of in een spel.

Tijdens het testen kwam ik er overigens wel achter dat ik schijnbaar zware vingers heb, waar ik af en toe in PUBG automatisch mijn vinger liet zakken op de A waardoor ik opeens wegliep of buiten stond. Ik moet bekennen dat het meer aan mij ligt dan aan het toetsenbord, wanneer er gewoon normaal op de knoppen wordt gerust (polssteun zal hier ook van toegevoegde waarde zijn) is het geen probleem, maar aangezien het toetsenbord behoorlijk aanraakgevoelig is, is dit wel iets om even snel erin te stampen.

Vergeleken met de Corsair K90, Roccat Ryos MK Pro is de M750 voor mij een duidelijke winnaar. Ik moet hierbij wel nogmaals benadrukken dat de Ryos MK Pro Cherry Browns gebruikt.

De Steelseries Apex M750 is in mijn optiek een goed toetsenbord. De nieuwe QX2 switches werken naar behoren en zijn ‘behoorlijk’ reactief.

Er is een kans dat bij het aanschaffen van dit toetsenbord (via een random webshop), er geen polssteun bij zit, deze wordt namelijk niet standaard bij dit toetsenbord meegeleverd.
Wanneer het toetsenbord direct vanaf de Steelseries site voor ¤170,- wordt gekocht, dan zit de polssteun er overigens wel gratis bij!

In eerste instantie moest ik erg wennen dat er rubberen dopjes onder het toetsenbord zaten, maar achteraf merk ik wel erg goed dat het toetsenbord hier wel erg stabiel door staat, het toetsenbord zal ook niet snel wegbewegen - waar je dit vaak wel ziet gebeuren met een standaard toetsenbord switch (aan de onderkant). Enige nadeel is dat een competitive gamer tijdens het reizen op één of andere magische wijze de rubberen verhogingen kan verliezen.

De software heeft een hoop te bieden en is een leuke extra. Er zijn leuke toevoegingen zoals het kunnen plaatsen van gifjes, waardoor het toetsenbord op een bepaalde manier oplicht. Ook voor de gamers is het fijn profielen in te kunnen stellen d.m.v. de software, waardoor elke game de exacte en benodigde knoppen verlicht (of een andere kleur geeft). Wat overigens wel fijn is, is dat de software er voor zorgt dat de verlichting over alle devices gelijkwaardig is. Hier bedoel ik mee te zeggen dat PrismSync er voor zorgt dat je niet drie of vier verschillende disco’s aan kleuren hebt, maar dat alles gelijk wordt getrokken - dat alles op dezelfde manier qua kleuren reageert.

Het toetsenbord is met de QX2 Red switches een ‘must-have’ voor een competitive gamer die snel moet kunnen reageren. Zelf had ik dit toetsenbord in mijn ‘oud-’competitive carrière zeker willen gebruiken! Het toetsenbord gaat in iedere geval voor het gamen en livestreamen niet meer van mijn bureau af!

De Steelseries Apex M750 krijgt van mij 4 van de 5 sterren en past wat mij betreft tussen de titanen der toetsenborden.

Heb jij ook een Steelseries Apex M750 (Qwerty US)?

Hello Dutchiee,

Allereerst, dank voor de uitgebreide review. Ik ben al een tijdje reviews van mech tobo's aan t na pluizen ivm de aanstaande aanschaf van een nieuwe mech (nu een Logitech G413 , maar die gaat richting de oudste zoon). Ben niet ontevreden over de G413, maar van G810/910 wordt ik niet echt warm.

Wat maakt het, naar jouw bescheiden mening, dat we deze mech zouden moeten kopen ipv bijv. de Corsair Gaming K95 RGB Platinum (voorzien van Cherry MX Speed toetsen)? Deze is slechts ¤10 duurder en dan meteen voorzien van polssteun en toegewijde multimedia toetsen (je geeft aan dat een losse pols steun ¤15 kost, dus zit je qua totaal prijs gelijk).

Thanks, Pantagruel
Hallo @Pantagruel,

Vriendelijk bedankt!

Goede vraag! Het valt mij op dat de Corsair switches toch wel iets zwaarder zijn. Dus mocht je willen gamen of dergelijke, dan is de M750 wel een stuk directer. Dit is voor mij toch een verschil, dat ik hierdoor soms opeens aan het bewegen ben en vervolgens naar mijn hand kijk en denk.. o, yeah... :P

Ik moet bekennen dat ik ook de software erg leuk vind van de SteelSeries, de muis, headset etc. kunnen ook d.m.v. de zelfde software worden bedient, wat ook erg fijn is. In geval van RGB heeft dit toetsenbord ook wel wat leuke opties.

Overigens; wanneer er direct via de SteelSeries website wordt besteld, dan krijg je daar 'gratis' een polssteun bij! (Tip van de week! :))

Kortom;
- RGB is best 'grappig' - niet de main-reason om een toetsenbord te kopen uiteraard!
- Handige software met handige opties.
- Directere toetsen, fijn bij gamen - voor snellere reacties.
- Polssteun als het via de SteelSeries website wordt besteld! :)

Hopelijk kan je hier iets mee. Zo niet, stel mij gerust meer vragen. :)
Hi @Dutchiee ,

Bedank voor je snelle antwoord.

Dit weekend maar eens naar een andere MM om de aanwezige tobo's te voelen. Bij de MM in de buurt lagen exemplaren van Trust (méh), Kingston (FPS alloy cherry brown/red (tikte lekker/mwah), Logitech G910(no comment), Razer (Blackwidow chroma, niet helemaal) en van Corsair de K70 lux (zwaar mishandeld exemplaar lastig te zeggen wat er van te vinden). Steelseries hadden ze helaas niet liggen (vlgs de website zouden ze Apex m300/350/400 kunnen leveren).

Meteen ook even muizen 'passen', op zoek naar een grote gaming geschikte muis (de Dell knager hier op t werk is echt klein, past in de helft van m'n hand). Wellicht iets als de Rival 300 van Steelseries, of een CM Sentinel III.
Hi @Pantagruel

Geen probleem, daar ben ik voor! ;)

Ik weet zelf wel dat ik de Rival 300 en M750 blijf gebruiken. Maar goed, kopen van een toetsenbord en muis gaat op gevoel. Niet iedereen vindt de zelfde toetsaanslag 'even' goed.

De Kingston komt overigens binnenkort ook als review. Nog niet zeker wanneer :).

Leuk, ik ben benieuwd! Laat het weten wat het geworden is. :)
Hi @Dutchiee ,

Na wat test-typen bij de MM is het qua toetsenbord de Corsair K95 is geworden met de cherry browns (de reds waren niet naar mijn mening zin, even als de 'speeds'). De cherry browns voelen net wat 'steviger' aan dan de toetsen in de G413 maar zijn min of meer net zo luid.

Qua muis ben ik bij de Corsair Glaive uitgekomen. Dit was eigenlijk een samenloop van omstandigheden. Vriend van me had hem gekocht, maar de Glaive bleek toch te groot voor zijn hand en in de 2e MM hadden ze ook geen grotere muizen om te 'betasten' ;). De afmetingen van m'n oude muis (Logitech MX700) bleken min of meer de afmetingen vd Glaive te zijn en na een 1/2 uurtje testen was de deal snel gemaakt. Op mijn tafel prijkt nu dus een Corsair setje (daar waar ik al langer een Corsair pc kast in gebruik heb). Vooralsnog zal een definitieve indruk op zich laten wachten, 't zal nog wel even duren voordat ik echt gewend ben aan tobo, muis en de mogelijkheden vd CUE software.
Hi @Pantagruel,

Dank je wel voor de update! Ik ben blij om te horen dat je toch iets hebt kunnen vinden wat vooral goed aanvoelt en waar je het gevoel bij hebt dat je iets hebt gekocht waar je echt zeker van bent :).

Ik ken het gevoel. Ik zit nu nog steeds op de SteelSeries, en het is voor mij nog steeds wennen :).
Hoe dan ook wens ik je veel plezier met het setje!