Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Bose QuietControl 30 (Zwart) Review

hans.geurtsen 17 september 2017, laatste update op 22 september 2017, 230 views

Bose QuietControl 30 (Zwart) (Product gekocht)

Erg goede, comfortabele oordoppen, met ruimte voor verbetering.

Pluspunten

• Uitstekend Bose geluid
  • Goed draagcomfort
  • Redelijk goede noise cancellation

Minpunten

• Soms korte onderbrekingen
  • Noise Cancellation niet zo goed als over-ear

Na een week met de QuietControl 30 rondgelopen te hebben, mijn eerste indrukken.

Ik heb deze oordoppen gekocht nadat ik al een QuietComfort 35 heb (over-ear model) en ook erg enthousiast ben van het geluid van de SoundLink Mini II van Bose. Waarom dan naast de QC35 ook deze? De QC35 is heel fijn in het vliegtuig of gewoon thuis op de bank of achter de computer. Maar voor mij heeft deze twee nadelen: hij is groot (daarom draag ik hem liever niet op straat of op mijn werk) en bij lang dragen, gaat hij wat zweten op je oren. Daarom gebruikte ik op straat en op mijn werk eerder de JBL oordopjes die ik ook nog heb. Alleen komen die qua geluid niet in de buurt van Bose. En dus na lang wikken en wegen deze er ook nog maar bij aangeschaft. Na lang wikken en wegen, want de reviews zijn niet overwegend positief.

Eén van de dingen die je in reviews veel leest, is het kleine Bluetooth bereik. En dus na uitpakken dat meteen getest. Tot mijn verbazing was het bereik hierbij juist erg goed! In combinatie met mijn Samsung Galaxy S8+, kon ik de hele benedenverdieping van ons huis en de eerste verdieping overlopen, met hooguit af en toe een hapering bij het traplopen of wisselen van kamer. Het bereik in deze combinatie is dus normaal Bluetooth bereik, geen probleem. De 10 beloofde meters, worden gemakkelijk gehaald.

Tijd voor een eerste veldtest: een wandeling door de wijk. En toen merkte ik wel dat deze QC30 af en toe een probleempje heeft. Vooral bij sterk draaien van mijn hoofd, even een korte hapering. Maar wel irritant vaak, vaker dan je zou mogen verwachten van een hoofdtelefoon met deze prijs. Verder wel heerlijk: wandelen in alle stilte en details in de muziek horen die ik gewend ben alleen thuis te horen. Super!

Tijdens de wandeling, was de download van de software update voor de QC30 klaar. Na installatie weer flink getest: telefoon diep in de zak, hoofd flink naar links en naar rechts draaien en het leek alsof de doppen het nu beter deden. Totdat ik onze voordeur naderde. Jammer, toch weer een korte uitval. Misschien komt het door de vele wifi netwerken in en om mijn huis.

Na een week veldtesten, kan ik niet anders zeggen dan dat de verbindingsproblemen minimaal zijn. Zittend op mijn werk, rijdend in de trein, allemaal zonder enig probleem. Alleen wanneer je gaat lopen met de telefoon in de zak, heb je af en toe een korte hapering. Niet héél storend, op zich zou het voor de prijs die je betaald eigenlijk niet moeten kunnen. Wel belangrijk: update de hoofdtelefoon naar de laatste firmware, anders kun je er meer last van hebben.

De noise cancellation van de QC30, valt me wel wat tegen. Het werkt, maar ik ben niet zo onder de indruk als van mijn QC35. Die maakt het écht stil in de trein, de QC30 maakt het stiller, maar niet stil.

Bellen of conference calls maken, gaat prima met de QC30, al heb ik dit alleen in rustige omgevingen gedaan. Hoe het in de trein of op een station of andere rumoerige ruimte werkt, weet ik nog niet.

Heb jij ook een Bose QuietControl 30 (Zwart)?