Rapoo Blade II E9070 (Wit)

Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Rapoo Blade II E9070 (Wit) Review

Daddy7 17 september 2017, laatste update op 17 september 2017, 170 views Product gekocht

Rapoo Blade II E9070 (Wit)

Heel handig toetsenbordje, maar de levensduur is maar 2,5 a 3 jaar.

Pluspunten

• Batterijverbruik heel zuinig: >2,5 jaar
  • Handig klein; is makkelijk ergens bovenop neer te zetten als je bureau eens vol loopt.
  • Bij toepassing van een KVM-switch is de eigen 2,4 GHz dongel noodzakelijk. Via Bluetooth gaat dat niet.

Minpunten

• Levensduur slechts 2,5 à 3 jaar
  • Altijd met schone handen werken, want vuil, haartjes, brood- en koekkruimels zijn niet makkelijk onder de toetsen uit te krijgen.

In februari 2012 kocht ik mijn eerste Rapoo E9070. Er was toen nog geen programmaatje bij om de Capslock en Numlock in het systeemvak op het scherm te tonen. Erg onhandig, want je wist niet zeker of Capslock aan of uit stond. Ik heb Rapoo er op geattendeerd en als voorbeeld de programmaatjes Toshled9 van Toshiba (hoorde bij een mini-laptop) en KeyState meegestuurd. Daarna was het snel opgelost. Inmiddels zit de functie standaard in de driver.

Na 3 jaar (maart 2015) begon het toetsenbord kuren te vertonen. Toetsaanslagen werden gemist of waren heel traag. Aanvankelijk dacht ik dat het een software-probleem van de PC was, maar het bleek toch echt aan de E9070 te liggen. Omdat ik het toch een heel handig toetsenbordje vind en omdat Euro 30 voor een levensduur van 3 jaar nog op te brengen is, heb ik meteen eenzelfde nieuw toetsenbordje besteld bij Alternate.
Vorige week begon dit 2e E9070 toetsenbordje dezelfde kuren te vertonen. Weer toetsaanslagen die gemist werden of vertraagd of pas na herhaald aanslaan doorkomen. Sinds gisteren doet het toetsenbordje helemaal niks meer. Dit exemplaar heeft het 2,5 jaar uitgehouden.

Aan de batterijtjes ligt het overigens niet. Die maten zelfs na 2,5 jaar nog ruim 1,5 V!
Vermoedelijk verslijten of corroderen de toetscontacten na 2,5 a 3 jaar. Bij mijn 2e exemplaar moet nog iets anders defect geraakt zijn, want daarvan deed geen enkele toets het meer.

Ondanks dit nadeel, ga ik toch weer op zoek naar een nieuw Rapoo E9070 toetsenbordje, of misschien type E9110.

Heb jij ook een Rapoo Blade II E9070 (Wit)?

Helemaal mee eens. Heb je nog andere merken overwogen? Microsoft/Logitech?)

[Reactie gewijzigd door flipjevandejam op 26 oktober 2017 13:32]

Ja, maar deze Rapoo vond ik toch het handigst.
Type E9110 blijkt trouwens hetzelfde toetsenbordje te zijn, maar met een andere toetsenindeling (geen QWERTY) en valt dus af.

[Reactie gewijzigd door Daddy7 op 26 oktober 2017 14:03]