Asus K51AC-SX062V Review

Janderman 18 januari 2010, laatste update op 18 januari 2010, 1.230 views

Asus K51AC-SX062V

Pluspunten

• Goede prijs / kwaliteit verhouding
  • 2 jaar pick up & return garantie
  • Windows 7 aan boord
  • Veel geheugen
  • Hoge werksnelheid
  • Geringe geluidsproductie

Minpunten

• Scherm niet goed scherp
  • Glimmende bepakking waardoor vingerafdrukken/vlekken zichtbaar zijn

Voorgeschiedenis
Mijn Acer laptop uit 2003 was naar 7 jaar trouwe en probleemloze dienst aan vervanging toe voor een snellere en eigentijdse laptop.

Eisen nieuwe laptop:
-prijs max 550 euro
-windows 7
-max. geheugen capaciteit binnen het aanbod in die prijsklasse
-dual core o.i.d.
-mogelijkheid om te multitasken
-lage geluidsproductie
-Led scherm
-2 jaar garantie
-positieve reviews
-goed / betrouwbaar merk

De keuzes:
Na een speurtocht van een paar dagen op kieskeurig.nl en deze site kwam ik uiteindelijk uit op de volgende keuzes: Asus K50IJ-SX144V, de Asus K61LC-JX019V en deze Asus.
Over Acer las ik diverse minder positieve ervaringen, dus die viel af. Asus biedt 2 jaar garantie en dat is ook wat waard.
Ik heb ook nog naar Toshiba gekeken, maar ook zij bieden 1 jaar garantie en in mijn prijsklasse heb je dan Windows Vista i.p.v. Windows 7.

Leverbaar: ja/nee ?
Aangezien de andere 2 modellen van Asus niet leverbaar waren heb ik voor deze gekozen. Overigens vind ik dat wel een minpunt van sommige aanbieders op deze site. Heb je na lang speuren uiteindelijk een selectie gemaakt dan blijken ze niet te kunnen leveren als je wilt bestellen.
Deze laptop koste 499 euro bij 4launch op 10 januari 2010 en werd binnen 2 dagen afgeleverd.

Eerste indrukken
Het instructieboekje is bevat minimale aanwijzingen, maar genoeg om op te kunnen starten.
Gelukkig geen dode pixels op het scherm.
Windows7 is echt fantastisch. Prachtig vormgegeven en zeer eenvoudig in gebruik.

Geluidsproductie:
De laptop zelf is muisstil. Ook als je verschillende zware programma's naast elkaar laat lopen. Hij zoemt wel voortdurend op de achtergrond, maar dat is bijna niet hoorbaar en zeker niet hinderlijk. Alleen bij het opstarten blaast hij echt, maar dat zwakt binnen een paar seconden af naar een zacht zoemgeluid. Prima.

Snelheid
De computer is supersnel. Het openen van Excel, Word, Internet, Outlook voert hij direct uit. Je klikt en ploep daar verschijnt het achter elkaar op het scherm. Bij de vorige laptop had moest ik minimaal 15 seconden wachten voor 1 onderdeel hiervan werd uitgevoerd.

Kwaliteit scherm
Voornaamste minpunt vind ik het scherm. Deze is op filmformaat.
De letters van bijv. internet zijn erg klein. Dit is wel aan te passen, maar dan gebeurd er iets geks. Hij blaast de lettergrootte op, waardoor ze onscherp lijken. Wel prima leesbaar, maar niet geheel scherp. Ook de iconen van bijv. office zijn onscherp op het scherm.
Het aanpassen van de resolutie of andere truks om het scherm te be´nvloeden hebben niet gewenste resultaat. Het blijft minder scherp t.o.v. mijn ouwe Acertje. Ik ben daar minder blij mee, maar na een aantal dagen went dit wel. Ik zag op Google dat meer mensen dit ondervinden met dit type scherm.
Foto's en films zijn daarintegen haarscherp.

Overige punten:
Qua mobiliteit is het best een grote laptop. Ik gebruik hem alleen in huis, maar voor gebruik in bijv.de trein of bus zou ik een kleinere adviseren.

Het glimmende, gladde oppervlak van de laptop is erg gevoelig voor vingerafdrukken en oogt dus niet schoon na gebruik. Het is natuurlijk nooit schoon, maar nu zie je dat dus ook duidelijk.

De batterij gaat zo'n 3 uur mee.

Backup: ja/nee ?

Een backup maken gaat met een muisklik, maar let op: Je krijgt een foutmelding als je al een tijdje aan het werk bent geweest. Dit is op te lossen daar 4 uur op Google te speuren naar een truc (die dus echt nergens te vinden is :'( ) of te bellen Asus helpdesk (die adviseren om d.m.v. knip en plak een backup te maken, tja....dat kan je natuurlijk zelf ook wel bedenken)
Op een gegeven moment kwam ik er bij toeval achter dat de backup functie prima werkt als je de laptop weer opnieuw aanmeld.
Zo simpel is het. Gewoon opnieuw opstarten en dan direct een backup maken en je krijgt geen enkele foutmelding (inmiddels een paar keer gedaan)

Mijn conclussie
Een prima koop !

Heb jij ook een Asus K51AC-SX062V?

Hallo Red Front,

De waarde van een review is natuurlijk een persoonlijke aangelegenheid. De een heeft hier wat aan, de ander heeft daar wat aan en weer een ander heeft er niets aan.
Om die reden zegt de beoordeling van de review door jou me niet zoveel.

Neem van mij aan, dat als ik een backup niet voor elkaar krijg, je dit kunt vermenigvuldigen met factor 100, omdat er veel meer mensen zijn die dit niet lukt.
Wellicht komen ze zo de oplossing aan de weet.

De meeste bezoekers van deze site zijn voorbijgangers, die zoeken wat ze nodig hebben en verder niets. Die mensen kunnen wellicht niet eens inloggen, omdat ze geen zin hebben in het aanmaken van een gebruikswoord, etc.
Voor hen kan de info erg waardevol zijn.

Als je meer wilt weten over de laptop zelf, stel dan gerichte vragen waar ik iets mee kan.
Voorgescheidenis > ei ? ie ? :P
Nou dat is nog eens structureel commentaar!! ;(
Je verteld weinig over de laptop zelf, meer over je zoektocht, het bestellen en over het maken van een backup wat weinig mensen (op deze site) boeit aangezien ze dat toch wel voor elkaar gaan krijgen..