Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 52mm - Bekijk alle specificaties

Sigma 30mm F/1.4 DC DN (Sony E) Review

Frikandelhoofd 14 september 2017, laatste update op 16 september 2017, 144 views

Sigma 30mm F/1.4 DC DN (Sony E) (Product gekocht)

Een ontzettend lichtsterke en scherpe lens voor een verrassend betaalbare prijs, maar zonder stabilisatie en focussen gaat iets minder snel dan Sony's E-mount lenzen (35mm / 50mm f/1.8). Mijns inziens de ideale all-round lens, tenzij je vooral video opneemt en geen a6500 hebt, vanwege stabilisatie.

Pluspunten

• Zeer scherp
  • Lichtsterk
  • Degelijke behuizing

Minpunten

• Geen beeldstabilisatie
  • Minder compact dan concurrentie

AF-snelheid Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5

SAMENVATTING:

De Sigma 30mm f/1.4 DC DN Contemporary is een lens zoals geen ander voor Sony E-mount APS-C camera's, zoals de Sony Alpha 5000-, 6000- en NEX series. Het is een ontzettend lichtsterke en scherpe lens voor een verrassend betaalbare prijs. Helaas komt de lens niet zonder nadelen. Zo heeft deze lens bijvoorbeeld geen stabilisatie, focust hij iets minder snel dan Sony's eigen E-mount lenzen zoals de 35mm en 50mm f/1.8, en is het beeld dat hij produceert ietwat vervormd. Of de voordelen opwegen tegen de nadelen van de lens is natuurlijk aan jou, maar ik hoop dat ik je met deze review een beter beeld kan geven (no pun intended) of deze lens voor jou geschikt is. Ik kan alvast verklappen dat dit inmiddels mijn favoriete lens is voor alledaags gebruik.

_______________________________________

VOORWOORD:

Zelf ben ik een semi-professionele fotograaf die vooral fotografeert als hobby. Mijn type fotografie varieert nogal: de ene dag neem ik portretten, de volgende dag ga ik op zoek naar prachtige landschappen en neem ik onderweg enkele straatfoto's, en vervolgens word ik gevraagd om productfoto's te nemen. Ik heb de Sigma 30mm f/1.4 op het moment iets langer dan twee maanden in gebruik en ik heb de lens kunnen gebruiken bij al deze onderwerpen.

N.B. Deze review van mij is bij Coolblue bekroond voor "Reviewkoning week 34 (2017)" :*)

DE LENS:

De Sigma 30mm f/1.4 heeft een diafragma van f/1.4 tot en met f/16 en kan focussen vanaf 30cm. Hij heeft een filtermaat van 52mm, een filtermaat die gelukkig vaker voorkomt. De lens is gemaakt van zeer degelijk metaal in het midden en aan de vatting, een beetje plastic voorbij de vatting en heeft een erg soepele focus ring van rubber. De lens heeft verder een lengte van 73.3mm, een gewicht van 263g en bevat 9 diafragma lamellen. Het glas aan de voorkant staat bol. Voor mijn polarisatiefilter is dit geen probleem maar mocht je een filter gebruiken dat naar binnen steekt, let dan op dat hij het glas niet beschadigt.

In gebruik heeft de lens merkbare 'barrel distortion', wat betekent dat rechte lijnen in een foto bol lijken. Dit is makkelijk op te lossen wanneer je foto's bewerkt met bijvoorbeeld Photoshop, maar mocht je niet je foto's nabewerken dan kan dit een groot minpunt voor je zijn. Ook geeft de lens zoals vele lichtsterke lenzen enige 'chromatic aberration' bij een groot diafragma: dit is scheiding van kleuren waardoor je soms gekleurde randen ziet, meestal rond highlights van bijvoorbeeld takken van een boom. Ook dit is makkelijk te bewerken, en het is minder opvallend dan de vervorming. Ik heb deze nadelen nooit als problematisch ervaren, ook omdat chromatic aberration zo goed als verdwijnt vanaf f/2.0.

Als je de Sigma naast Sony E lenzen met autofocus houdt dan zal het je opvallen dat de Sigma iets trager focust. Op internet lees ik dat de Sigma soms lang zoekt naar focus ("focus hunting"), maar dit heb ik zelf nauwelijks ervaren. Ik focus zo goed als altijd met "center" of "flexible spot" en de Sigma heeft geen enkel probleem om zo te focussen, ervan uitgaande dat het object genoeg contrast heeft of je "flexible spot" groot genoeg is. Wat ik wel jammer vind is dat handmatig focussen net wat minder fijn is dan bijvoorbeeld de Sony 50mm f/1.8 (SEL50F18). Langzaam handmatig focussen gaat prima, maar als je de ring iets sneller draait dan verspringt de focus ineens verder dan je zou verwachten. Hierdoor moet ik soms iets te vaak 'heen en weer' focussen als ik te enthousiast en te snel wil focussen. Een kleinigheidje maar zeker noemenswaardig, aangezien ik dit niet online ben tegengekomen. Al met al voelt de Sigma aan als een zeer degelijke lens. Zo lang je de Sigma niet naast Sony lenzen legt en nadrukkelijk de focus snelheid vergelijkt, dan zul je het verschil nauwelijks merken. De Sigma focust in ieder geval snel genoeg voor al je foto en video wensen.

Qua beeldkwaliteit kan ik kort zijn: de plaatjes lijken geweldig. De kleuren zijn iets warmer dan die van de Sony E 35mm f/1.8 OSS. Foto's bij f/1.4 hebben vaak nog genoeg detail om te gebruiken. Rond f/2.0 zijn de foto's al erg scherp, zelfs aan de randen van de foto. De scherpste foto's lijk je te krijgen bij f/5.6. Hoe kleiner het diafragma vanaf dit punt, des te minder scherp de foto's worden vanwege diffractie.

GERELATEERDE LENZEN:

De Sigma 30mm f/1.4 is uitgebracht in 2016. Een nieuwe lens dus, één die zeer welkom is naast de goedkopere maar minder lichtsterke Sigma 30mm f/2.8 die hiervoor werd uitgebracht. Een andere goede en goedkope lichtsterke lens voor Sony's E-mount is de Sony E 50mm f/1.8 OSS (SEL50F18). Deze lens is weliswaar iets minder lichtsterk dan de Sigma 30mm f/1.4 maar biedt wel beeldstabilisatie en is verder ingezoomd - ideaal voor bijvoorbeeld portretfoto's, foto's in het donker uit losse pols, of video, waarbij stabilisatie een groot voordeel is.

Als je de Sigma 30mm f/1.4 overweegt dan zal je zeker moeten hebben gekeken naar de Sony E 35mm f/1.8 OSS (SEL35F18): een iets minder lichtsterke en iets minder scherpe lens met ongeveer dezelfde brandpuntsafstand die wel beeldstabilisatie heeft maar ook iets duurder uitvalt. Voor filmen zal de Sony 35mm f/1.8 sowieso de overhand hebben vanwege stabilisatie, wat de Sigma niet biedt. Echter wordt de keuze voor fotografie iets lastiger, aangezien stabilisatie een minder belangrijke maar alsnog nuttige rol speelt. Hierbij ligt de keuze wederom volledig bij de lezer. Beide lenzen zijn zeker het geld waard. Ik ben zelf voor de Sigma gegaan vanwege de scherpte. Als je vaak een statief gebruikt heb je ook meer aan een scherpere en meer lichtsterke lens dan beeldstabilistatie. Als je echter liever uit losse pols fotografeert, vooral in het donker, dan zal de 35mm lens van Sony waarschijnlijk beter bij je passen. Daarnaast is de Sigma 30mm f/1.4 ook groter en zwaarder dan de Sony 35mm (263g vs. 154g). De Sigma is niet per se groot, maar als je op reis gaat kan de 35mm van Sony maar zo comfortabeler zijn om mee te nemen - houd hier in ieder geval rekening mee. De compactheid van Sony mirrorless camera's is nou net één van de grote voordelen hiervan.

NAWOORD:

De Sigma 30mm f/1.4 DC DN Contemporary is een waardige toevoeging in het aanbod van E-mount lenzen. Het is een zeer goede all-round lens, één die dichtbij de geliefde 30mm-equivalente 50mm lens komt. Hij is erg lichtsterk met een maximaal diafragma van f/1.4, en ontzettend scherp vanaf f/2.0. Hij is goed te gebruiken voor portretten en productfoto's vanwege de scherpte en scherptediepte; voor landschappen indien je geen groothoek foto hoeft; voor straatfoto's vanwege handige de brandpuntsafstand, en voor nachtfotografie weer vanwege de scherpte en het grote diafragma. Als je echter zo compact mogelijk fotografeert, veel video's neemt of vaak in de avond uit losse pols schiet, dan zou je nog eens goed naar de Sony 35mm f/1.8 OSS (SEL35F18) moeten kijken of die lens je niet beter schikt

P.S. De Sigma 30mm f/1.4 is in feite te gebruiken op Sony FE (full-frame) camera's, maar je krijgt dan veel vignetting als je de camera niet in APS-C modus zet.
P.P.S. Voor meer foto's gemaakt met deze camera, zie mijn Flickr pagina

Heb jij ook een Sigma 30mm F/1.4 DC DN (Sony E)?

Ha, mooie samenvatting van camera/lens combinatie die ik zelf ook heb en onderschrijf jouw ervaringen. _/-\o_

Afgelopen mei heb ik nl. een A6000 gekocht met de bekende Sony kit-lens 16-50mm f/3.5-5.6. Daarnaast dacht ik gelijk al aan een extra lens vanwege de vakantie naar de VS die ik later die maand had. Uiteraard had ik nog een zoom lens kunnen kopen, maar ik dacht meer aan een lichtsterke prime lens.

Ik mis in je review alleen de belangrijkste eigenschap die een lichtsterke lens als deze prime je cadeau doet: de 1.4 30mm is namelijk erg "bokeh-licious" :) Dit is prima te zien in je foto van de Cool Blue mok.

Die "creamy bokeh" was mede een reden voor mij om de lens aan te schaffen.

Overigens heb ik tijdens 22 dagen reizen wel gemerkt dat deze lens inderdaad merkbaar minder snel focust dan de Sony kit-lens en tevens dat hij wel degelijk af en toe "zoekerig" is. Dat is allemaal goed te managen, maar de lens is daarmee een stuk minder geschikt voor sport en straatfotografie.

Zoek je trouwens een compactere lens: Sigma heeft ook een 2.8 30mm die half zo groot is en kwalitatief niet veel onder doet.

PS: de barrel distortion wordt grotendeels al automatisch gecorrigeerd aangezien er al een "profiel" beschikbaar is voor de lens in de meegeleverde (RAW) foto bewerkingsprogramma's (kom even niet op de naam).

[Reactie gewijzigd door hgoor op 16 september 2017 00:17]

Bedankt voor de nuttige aanvulling :D
_________________________________
Zelf fotografeer ik vrijwel exclusief met één focus punt in het midden (ik ben een 'avid focus-and-recompose shooter') en hiermee heb ik niet veel last gehad van de "zoekerigheid" van de lens. Maar mijn onderwerpen staan dan wel meestal stil.
Voor sportfotografie is een 30mm lens al niet een eerste keuze. Overigens hangt de bruikbaarheid voor straatfotografie vooral af van de gebruiker: de lens is prima te gebruiken als je handmatig vooraf focust op een bepaalde afstand en je onderwerpen (of eerder jezelf) op deze afstand probeert te houden. Maar inderdaad is het autofocussen bij bewegende onderwerpen niet ideaal.
Niet alleen is de Sigma 30mm f/2.8 een goed alternatief als je een compacte lens zoekt, deze is ook nog bijna de helft van de prijs. Dat is aan de kwaliteit niet te merken - een prima budget alternatief dus!
Klopt, 30mm is niet de meest voor de hand liggende lens voor sportfotografie, maar bij bijv. ruitersport of andere sporten (mountainbiken, rallysport) waar je relatief dichter bij je onderwerp kan komen, is het een prima optie

Maar dan moet de autofocus wel meewerken. Bij straatfotografie waar je spontaan mens & dier wilt kunnen vastleggen, idem dito...

In Las Vegas merkte ik dat de lense vaak nét niet snel genoeg was, en het moment dan voorbij was. Heb toen vaker mijn kit-lens gebruikt.

Maar als je een beetje voorbereid bent (dus de boel al in de aanslag hebt), dan gaat het meestal prima: ik wil het zeker niet over-dramatiseren.

Ohja: iets heel anders: hoe tevreden ben je over de batterijduur van je A6000? Ik heb alles qua wifi/nfc etc. uit staan, maar toch relatief veel battery drain (>15-20% in ca 2 weken) als ik de batterij er in laat.. Wat is jouw ervaring?

[Reactie gewijzigd door hgoor op 20 september 2017 13:48]

Als ik eerlijk ben, valt mij de accuduur van de a6000 enorm mee. Heel internet staat vol met hoe je meerdere accu's nodig hebt, dus heb ik tijdens mijn vakantie naar Malta afgelopen zomer ook twee extra accu's telkens meegenomen. Interessant genoeg heb ik niet één keer een extra accu hoeven gebruiken. Dat heeft er misschien mee te maken dat het zo warm was dat ik meer aan het genieten was dan fotograferen, maar ik heb zeker elke dag wel genoeg foto's gemaakt, voor mij persoonlijk (ik heb het aantal zo niet bij me, helaas). Ik doe na het maken van enkele foto's de camera ook gauw uit, iets wat ik vrijwel nooit deed met mijn spiegelreflex. Tja, een spiegelreflex doet ook niet veel als hij aanstaat, terwijl een mirrorless continu het scherm aan heeft.

Over de accu in stand-by kan ik niet heel veel vertellen. Ik heb de camera nu ongeveer drie maanden en ik merk inderdaad dat de accu in stand-by (eigenlijk uit, dus) merkbaar leegloopt. Jouw getallen kunnen best overeen komen met mijn ervaring. Maar ik zorg er vaak voor dat ik de camera voor een gepland evenement oplaad, of ik stop er een losse, opgeladen accu in.
Hmm, komt wel overeen met mijn ervaringen. Ik schiet overigens zowel RAW als JPG dus dat kost behalve meer opslag ook meer energie... Tijdens mijn laatste trip heb ik echt intensief lopen fotograferen (makkelijk >150 per dag) en kwam op 1,5 batterij gemiddeld per dag (dus haalde meestal de middag nét). Uitschieters waren dagen in San Francisco en Monument Valley/Yosemite (>200) dan had ik makkelijk 2 batterijen per dag nodig.. Uiteindelijk kwam ik thuis met een dikke 75gb aan foto's.
Heb ook het idee dat de sensor van de EVF niet helpt, aangezien de camera steeds schakelt van scherm naar EVF en vice versa, zodra de camera even voor je borst hangt. Nu kan je de een of de ander uitzetten, maar heel praktisch is dat niet.
Om standby battery drain te voorkomen, moet je sowieso NFC/Wifi uitzetten: doe je dat niet dan gaat de batterij echt in no time leeg (>30%).