LG 47SL9000 Zwart Review

basb 17 januari 2010, 2.709 views

LG 47SL9000 Zwart

Pluspunten

• Beeld kwaliteit
  • lage prijs
  • menustructuur
  • lage inputlag, in elk geval veel lager dan een samsung lef86.

Minpunten

• Glas plaat spiegelt snel, let dus op waar je de tv op wilt gaan hangen of deze tv daar wel geschikt voor is.
  • Geluids kwaliteit
  • TV echt goed instellen is tijdrovend(maar het loont wel)

Na een aantal jaar samsung lef86 gehad te hebben was ik toe aan een upgrade van me tv. De input lag van de F86 stoorde mij enorm en zorgde ervoor dat me wii vooral stof stond te happen. Verder heeft dat ding zoveel input lag, dat zelfs de automatische lipsync functie van hdmi het niet goed kan corrigeren.

Ik heb dus gezocht naar een betaalbare grotere tv met als belangrijkste voorwaarde dat deze geen of weinig input lag heeft en minstens zo goed beeld geeft als de F86.

Na wat zoeken heb ik de keuze gemaakt voor de lg sl9000. Eerste indruk van de tv is erg goed, maar de zwart waardes zijn niet zo goed als van een tv die de backlight-leds echt achter het scherm heeft zitten en dus selectief delen van het backlight kan dimmen. Verder is het scherm zeer plat. circa 3 a 4 cm, maar echt zinvol is dat niet. Alle aansluitingen zitten aan de achterkant waardoor de tv alsnog best een eind van de muur af gehangen moet worden om bij de stekkers te kunnen komen Dit is voor mij een voorwaarde, omdat je een 47 inch scherm niet zomaar even van de muursteun afhaald.

Het instellen van deze TV gaat heel erg makkelijk, de menu structuur is simpel en logisch opgezet. Ondanks de eendougie menu's heeft het wel veel moeite kost is de kleuren,contract,helderheid echt goed in te stellen. Doordat de tv minder goed diep zwart weer kan geven is het goed uitproberen en zoeken wat de beste combinatie is van: contrast, helderheid, backlight en zwartniveau. Na in totaal 1 a 2 uur instellen heb ik nagenoeg dezelfde zwartwaarde en contrast kunnen realiseren als wat de F86 aan kan. Echter zo goed als de F86 zal het nooit worden ivm de wijze waarop het backuplight werkt.

Beeldkwaliteit na goed instellen is zonder meer erg goed te noemen, ook hierbij loont het de moeite om veel aandacht te besteden aan de kleuren precies goed in te stellen en uit te proberen. Instellen via de expert-functionalteit leverde net iets minder mooi beeld op, maar gaf mij wel aanwijzingen om mij initieel bedachte instelling nog net iets beter te krijgen.

Met betrekking tot beeldkwaliteit samengevat: deze tv geeft erg goed beeld, maar alleen voor mensen die geduld hebben en echt de moeite willen nemen een tv goed in te stellen. De default instellingen zijn redelijk, maar laten hd-uitzendingen niet je huiskamer "inspringen".

Het geluid van deze tv, daar kan ik kort over zijn: Niet gebruiken, geluidkwaliteit van deze tv is ronduit slecht. Indien je niet beschikt over een homecinema-set, loont het zelfs de moeite om pc-speakers aan te schaffen van rond de 100 euro met een eenvoudig subwoofertje. Setjes van rond de 50 euro zijn ook al een grote verbetering...

Ik heb helaas nog steeds geen goede digitale camera om foto's te plaatsen van hoe de tv met beeld eruit ziet, maar eigenlijk heeft dat ook geen zin. Het beeld van de tv is zo goed, na goed instellen, dat dit beter is dan wat de meeste pc-monitoren kunnen weergeven.

Over geheel gezien ben ik blij met deze tv, het doet wat ik nodig heb: Erg goed beeld en voor de input-kanaal waar console aan hangt kan ik de tv op game-mode zetten. Dat de geluidkwaliteit slecht is, maakt niet uit, ik gebruik de interne speakers van een tv nooit.

Heb jij ook een LG 47SL9000 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik zit er ook over te denken om deze TV aan te schaffen.

Goed review! Mis alleen je ervaringen met Mediaplayer, Blauwtand en Internet@TV.

- Hoe zit het met de ingebouwde Mediaplayer. Geeft hij snel/vlot foto's weer? Welke videoformaat speelt hij NIET af?
- Werkt dat een beetje dat DLNA? Foto's/Muziek/Video van je telefoon via blauwtand weergeven/afspelen op de TV.
- Eeeeh...Internet op je TV. Ik durf het bijna niet te vragen maar werkt het een beetje. Kan je volledig Youtube afspelen?
Ik heb deze tv nu een kleine maand en moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Ik heb lang zitten twijfelen om de 42le8500 te kopen. Maar toen ik beide toestellen naast elkaar zag was vooral het formaat die bij mij de doorslag heeft gegeven. De kwaliteit is echt perfect (ok, de le8500 is wel iets beter, maar echt niet spectaculair) en 47 inch is echt super! De prijs was ook nog eens erg goed als je het mij vraagt. De extra media zaken waren/zijn voor mij niet relavant aangezien ik een Popcorn Hour gebruik. Ik heb overigens getest met een usb stick icm een mkv van 15 gb. Ging perfect! ook een divx ging vlekkeloos. Ik sloot voor de grap mijn sony fotocamera aan en zelfs dat werkte perfect! Internet zit hier niet op (daar heb ik een prachtige imac/ipad voor :p) . Foto's via bluetooth versturen ging prima. Al met al een hele goede keus.
Zou je jouw kleurinstellingen willen posten?

Alvast bedankt.

Verder een nice review, heb hem ook besteld:P