AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter Review

Michae 7 september 2017, 1.383 views Product gekocht

AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter

fantastich geluid, veel vermogen maar mist compaitbiliteit

Pluspunten

• Solide gebouwd
  • Neutraal geluidsbeeld
  • Zeer goed signal to noise ratio
  • Veel volume
  • Zeer goed geluid

Minpunten

• Niet compatible met veel Android devices
  • Firmware/software niet echt toegankelijk
  • Geen opties tot instellen

Aansluitingen Score: 3
CPU-belasting Score: 5
Drivers en support Score: 3
Deze Libelle heb ik aangeschaft nadat ik de https://tweakers.net/prod...-2-(aluminium-zwart).html heb aangeschaft. Het was even overwegen of ik deze rode versie (€199,-) of de zwarte versie (€99,-) zou aanschaffen.

De grootste verschillen tussen de twee is dat de rode meer vermoge levert door een duurdere chip en 46 digitale volume stappen telt waar de zwarte analoog gestuurd wordt.

Achteraf had ik wegens compaitbiliteit beter de dragonfly Black kunnen nemen, daar ik een Android heb (Xperia Z5c)

Probleem is namelijk dat het volume op stap 22 blijft hangen en Android denkt dat dit de hoogste stap is. Dit is echter niet zo. wat ik geleerd heb op de site van audioquest is dat tijdens de communicatie tussen android en de firmware van de dragonfly, de dragon fly volume stap 22 opgeeft, de default stap waar het apparaat steeds naar terugkeert om schade te voorkomen, android deze stap als maximale stap opvat en dus de overige 24 stappen niet erkent. IOS en windows hebben dit probleem echter niet, de dragonfly Black ook niet.

Dit probleem was een jaar geleden al bekend en er is een update belooft, en uitgerold, maar deze werkt niet op alle apparaten helaas en een oplossing voor dit probleem zoek ik dus nog steeds.

Buiten dit probleem is het een fantastisch apparaatje dat de muziek ontdoet van slechte apparatuur die doorgaans de kwaliteit van je geluidservaring (/ongemerkt) stoort. Ruis verdwijnt, bassen worden rijk en echte tonen, hoge tonen zijn weer detailrijk, en het midden komt tot leven.

Dit apparaat heeft ook genoeg power om je trommelvliezen op te blazen, ik zet daarom de software(bij laptopgebruik) audio dan ook op 80% en windows bij normaal muziek luisteren staat op stap 20/100, hoger kan hij zeker, maar dat vind ik gewoon niet fijn, doch het wel steengoed klinkt!

Stroomverbruik heb ik helaas niet kunnen testen, was ik wel benieuwd naar; of het je batterij van de telefoon leegzuigt of niet.

Al met al een super apparaat, maar jammer van dat ene euvel!

Heb jij ook een AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter?