Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple Airpods (Wit) Review

jordiv30 7 september 2017, laatste update op 7 september 2017, 1.050 views

Apple Airpods (Wit) (Product gekocht)

Zonder twijfel het beste product dat Apple de afgelopen jaren op de markt heeft gebracht. Draadloos voelt zoveel vrijer dat je nooit meer terug wil. De prijs is netjes en het idee is goed uitgewerkt. De software mag op sommige punten nog wat beter afgestemd worden.

Pluspunten

• Draadloos voelt een stuk vrijer
  • Gemak
  • Goede geluidskwaliteit voor het formaat
  • Accuduur is verbluffend voor het formaat
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Tappen werkt nog niet helemaal lekker
  • Vooral macOS lijkt nog niet helemaal op de AirPods afgestemd
  • Haperingen in de muziek met Android
  • Bellen via Skype of FaceTime gaat moeizaam
  • Geen equalizer

Conditie van de review

Aankoopdatum: 13-04-2017
Reviewdatum: 07-09-2017
Laatste aanpassingsdatum: 07-09-2017
Software in deze review: 3.7.2 (Android 6.0.1, iOS 11.0, macOS Sierra, tvOS 11.2)
Verwachte update: Foto's onderbrengen bij ImgurDe foto's zijn niet van de beste kwaliteit. Ik hoop dat de foto's het lezen van de review niet beïnvloeden.

Toen de AirPods werden aangekondigd vond ik ze nogal mwah. Het was niet echt een product dat ik meteen zou willen hebben en ik heb het toen dus even uit mijn hoofd gezet. Totdat ik de eerste reviews op Tweakers zag verschijnen en alle positieve punten las. Toen dacht ik: ik moet die dingen hebben! Een puntje, ik heb al sinds jaar en dag een Android telefoon. Hoe de AirPods daarmee omgaan en hoe ze bevallen in het dagelijks gebruik lees je in deze review.

Waarom de AirPods?

Ik heb dan geen iPhone, maar ik heb wel een iPad, MacBook en Apple TV. Dat was dus al een reden om een product van Apple te kopen. Ik heb ook nog even naar andere draadloze oortjes gekeken, zoals die van Samsung en Motorola. De meeste vielen af omdat er een draadje tussen de twee oortjes zat en dat vind ik niet mooi, omdat ik ze niet alleen voor hardlopen gebruik. Als het ontbreken van een draadje een must is blijft er eigenlijk nog maar een optie over die er ook nog een beetje normaal uitziet: de AirPods. Toegegeven, eigenlijk stond voor mijn zoektocht naar draadloze oortjes al vast dat de AirPods het zouden worden. De prijs is ook redelijk als je het vergelijkt met andere draadloze oortjes, iets dat je niet verwacht bij een Apple product.

Verpakking

De doos van de AirPods is zoals we van Apple gewend zijn: klein en minimalistisch. Op de bovenkant van de doos zien we een foto van de AirPods. Op de onderkant zien we ze nog een keer, maar dan in de case. Je moet toch wat om het doosje te vullen zullen we maar zeggen. Aan de zijkanten zien we het Apple logo en het serienummer.

Als we het folie van de doos afhalen en de doos open maken, zien we als eerste de boekjes (wie leest die nog?). Alleen het eerste gebruik wordt uitgelegd in deze handleiding, de rest wijst zich vanzelf. De Apple stickertjes worden niet bij de AirPods geleverd, dus ik heb mijn collectie dit keer niet kunnen aanvullen.

Onder die boekjes zien we de case van de AirPods liggen. In die case zitten ze dan eindelijk, de AirPods.

Helemaal onderin de doos ligt de Lightning kabel. Er wordt geen USB-oplader meegeleverd, alleen een kabel. Grote kans dat je de AirPods gaat opladen met je iPhone of iPad oplader en dat dit kabeltje ergens achterin de kast verdwijnt, of in mijn geval zelfs in de doos. Kan hij lekker bij het kabeltje van de Apple TV afstandsbediening. :)

Installatie

De AirPods zouden uit de doos meteen play moeten zijn (want plug is niet meer nodig), maar in mijn geval liep dat wat anders omdat ik via een iPad de setup moest doorlopen. De iPad geeft geen pop-up als je het doosje opent (in iOS 11 inmiddels wel), dus was het wat meer moeite. Veel moeite was het niet, want het was eigenlijk niets meer dan het kleine knopje achterop de case in te drukken en de AirPods in het Bluetooth menu te kiezen.

Daarna kun je de instellingen van de AirPods aanpassen door op het info-knopje in het Bluetooth menu te drukken. Hier zijn onder andere de naam en de toggles aan te passen.

De installatie op mijn telefoon was wat moeilijker. Ondanks dat ik van tevoren veel research heb gedaan naar de AirPods op Android werkte het niet meteen perfect. Sterker nog, mijn telefoon vertikte het om te verbinden met de AirPods. Ik kreeg de melding dat er geen verbinding mogelijk was met de AirPods. Dezelfde melding kreeg ik op een A3 2016 en een S7. Pas toen ik een S4 mini uit de kast pakte en de AirPods daar moeiteloos mee verbond had ik resultaat. Door de AirPods toen meteen met mijn eigen telefoon te verbinden (tijdens het afspelen van muziek) werkte het.

Ik ben nu dus een beetje huiverig met het verwijderen van apparaten uit de Bluetooth lijst. De naam van de AirPods blijf ik nu ook maar af. ‘It Just Works’ geldt niet voor Android apparaten blijkbaar.

Na de installatie op mijn iPad herkende mijn MacBook de oortjes ook meteen trouwens, al gaat het koppelen hier ook moeilijker omdat ook de MacBook geen pop-up laat zien. Om te luisteren naar de Apple TV moest ik nog gewoon naar de Bluetooth instellingen gaan om ze te koppelen. Het iCloud verhaal geldt dus niet voor de Apple TV.

Design en ontwerp

Een veelbesproken punt van de AirPods is het design. Je herkent vast nog wel de Oral-B uitvoeringen van deze oortjes die vlak na de aankondiging kwamen. En ook ik heb eventjes raar gekeken toen ik de eerste man met AirPods in op het station zag lopen.

Het design van de AirPods is voor een echte Apple-man (of vrouw) niet onbekend, het lijkt namelijk sprekend op de EarPods die Apple meelevert bij de iPhone. De AirPods zijn iets langer en natuurlijk mist er een draadje. Verder zitten er twee extra sensoren in voor de in-ear detection. En ook al zijn ze langer dan de EarPods, ik vind het nog steeds erg knap dat ze een accu, luidspreker en verschillende sensoren in dit formaat hebben gestopt.

De case is erg clean. Het is een wit doosje met een knop op de achterkant om ze te verbinden met andere apparaten. Als we het doosje openmaken zien we een ledje die aangeeft of de AirPods zijn opgeladen. Oranje is opladen, groen is vol en knipperend wit betekent dat de case in de koppelmodus zit. Natuurlijk is er in de case ook ruimte voor beide AirPods.

De case is wel erg klein, wat betekent dat je hem makkelijk kwijtraakt. Zonder de case kun je ook weinig, want als de AirPods leeg zijn is er geen andere manier om ze op te laden. Vooral goed op blijven letten dus. Ik heb hiervoor een klein zwart zakje gevonden waar ik de case in doe. Hierdoor is hij ook beschermd tegen krassen. Ik ben wel benieuwd hoeveel van die doosjes er in het vliegtuig blijven liggen.

Dagelijks gebruik

Mijn dagelijks gebruik zal ongetwijfeld anders zijn dan die van andere AirPods gebruikers, want ik heb geen iPhone en verbind ze hoofdzakelijk met een Android phone. Toch schrijf ik hier mijn bevindingen op van de AirPods in het dagelijks gebruik.

Om alvast even voorop te stellen: ik gebruik de AirPods niet met een bepaalde frequentie. Er zijn dagen dat ik ze een paar uur in heb, maar er zijn ook dagen dat ze de hele dag in de case blijven zitten.

Vlak voordat ik vertrek ’s ochtends doe ik de AirPods in mijn tas. Bij studie- of tussenuren gebruik ik ze dan om muziek te luisteren via mijn Android phone. Het koppelen gaat dan niet automatisch, maar als ik de AirPods aanklik in het Bluetooth menu zijn ze verbonden. De EarPods gebruik ik bij lessen waar oortjes nodig zijn, want de school is nog niet zo ver dat de computers ook Bluetooth ingebouwd hebben. De AirPods zijn vooral populair bij mijn klasgenoten. Een groot deel van de tijd zit ik maar met een AirPod in omdat een klasgenoot de andere in heeft. Zelfs na een paar maanden willen ze het even proberen en luisteren.

Op school merk ik ook hoe handig het is dat de oortjes geen draad meer hebben. Ik kan naar de printer lopen, iemand gaan helpen of even wat gaan halen in een ander lokaal zonder de oortjes uit te doen.

Als ik klaar ben met luisteren stop ik ze weer in de case waar ze even bij kunnen laden (wat overigens ontzettend snel gaat). Ik kom eigenlijk nooit batterijlading te kort.

Vaak kijk ik ’s avonds nog even een paar filmpjes op YouTube of luister ik naar muziek op Spotify via de iPad. Vroeger verbond ik ze dan op dezelfde manier als ik bij mijn Android telefoon doe, maar sinds iOS 11 (beta) komt er een pop-up tevoorschijn. Dit werkt overigens alleen als de AirPods de laatste keer dat je ze hebt gebruikt ook met de iPad verbonden waren, anders moet je weer naar de instellingen om ze handmatig te koppelen. Dit kan wat mij betreft wel beter. Wel merk ik hierbij weer hoe makkelijk het is dat ze draadloos zijn. Even naar de keuken lopen voor wat drinken terwijl mijn favoriete afspeellijst gewoon blijft doorspelen of gaan grasmaaien terwijl de iPad binnen ligt, bij alles merk ik dat het ‘makkelijker’ is om naar muziek te luisteren. Het klinkt lui en verwend, maar als dat draad eenmaal weg is wil je niet meer terug naar bedrade oortjes. Ik zou op sommige momenten zelfs de AirPods verkiezen boven een goede bedrade koptelefoon.

Daar komt dan wel meteen een puntje bij kijken. Tijdens dit soort ‘luistersessies’ op de bank mis ik af en toe een equalizer om het geluid wat aan te passen. Er is zelfs geen regelaar voor de bass en de treble te vinden in de instellingen. Bij dit soort puntjes merk je wel dat je met een Apple product bezig bent: erg gesloten.

Af en toe voer ik ook een telefoongesprek over de AirPods en dit gaat, zelfs met een Android phone, gewoon goed. De andere kant kan me goed verstaan en ik hoor de beller ook goed. Als je buiten loopt met wat wind merk je wel dat je met de oortjes aan het bellen bent. De tegenpartij hoort dat zelfs heel erg goed. De tegenpartij verstaan gaat nog redelijk, maar de tegenpartij heeft vaak moeite om je goed te verstaan. Er is duidelijk geen active noise-cancelling aanwezig.

Over Skype en FaceTime ben ik ook niet echt tevreden. Als Skype het enige is wat je aan hebt staan gaat het nog, maar als je ondertussen ook nog naar Spotify of iets dergelijks luistert moet je zelfs moeite doen om het te verstaan. Net alsof ze de bitrate te ver hebben teruggeschroefd.

Hardlopen is ook iets waarvoor mensen de AirPods veel gaan gebruiken. Wat is het een verademing om niet meer aan een draadje vast te zitten dat alleen maar plakt, tikt en beweegt tegen je lichaam aan. Het voelt echt een stuk vrijer. Veel mensen zijn bang dat ze, juist tijdens het hardlopen, de AirPods kwijtraken. Eerst vond ik dit maar onzin (je bedrade oortjes vallen immers ook vrijwel nooit uit mijn oor), maar tijdens het hardlopen merk ik wel dat ze makkelijker kunnen vallen dan als ik stil zit, waarschijnlijk door zweet. Af en toe aanduwen lijkt me de beste oplossing. Ik heb nog nooit gehad dat ze echt uit mijn oor vielen, en anders merk je dat denk ik ook wel redelijk snel. Het oortje opzoeken is dan weer een ander verhaal.

Geluidskwaliteit

Een punt waar veel mensen benieuwd naar zijn is de geluidskwaliteit. Dit is tegelijk ook een erg moeilijk punt om te reviewen, want iedereen luistert anders naar bepaalde muziek. Laat ik vooropstellen dat ik geen audiofiel ben. Dat betekent dat ik van muziek hou en het leuk vind om naar te luisteren, maar ik geef geen honderden euro’s uit aan een koptelefoon omdat ik hem dan toch weer niet fijn vind zitten. Als beeld voor jullie: ik heb thuis een Sonos 5.1 set staan (voor sommigen al het ergste wat ze zich kunnen voorstellen op audio gebied) waar ik erg tevreden mee ben. Als referentiekader gebruik ik een Beats Solo HD koptelefoon uit 2014 en natuurlijk de originele Apple EarPods.

Wat mij meteen opviel is dat de AirPods beter klinken dan de EarPods, en die oortjes vond ik al niet verkeerd klinken in tegenstelling tot de troep die Samsung meeleverde. De AirPods hebben meer bass en ze klinken ook iets voller dan de EarPods. Ik vind het prima klinken voor dit formaat en het is eigenlijk zelfs boven verwachting.

Als vergelijking met mijn Beats Solo HD valt de bass natuurlijk in negatieve zin op, die is namelijk minder dan die van de Beats. Dit was te verwachten natuurlijk, want de AirPods zitten in een ander segment dan mijn koptelefoon. Ook in het algemene geluid verliezen de AirPods, bij de Beats hoor je net wat meer detail (kom er maar in met je grappen ) dan bij de AirPods. Dit kan ik ze niet aanrekenen vanwege het formaat.

Daarnaast hebben ze natuurlijk geen noise cancelling, waardoor je alles om je heen nog goed hoort. In de auto of het vliegtuig moeten ze daarom wel flink harder, vooral als in de auto de radio ook nog aan staat voor de andere passagiers. Gezien het formaat snap ik dat er geen noise cancelling aanwezig is, maar jammer is het wel.

Ik gebruik mijn Beats koptelefoon nu alleen nog maar voor Skype gesprekken op mijn MacBook (vanwege eerder genoemde redenen), voor de rest pak ik toch liever mijn AirPods. Gemak dient de mens zeggen we dan maar.

Het maximale volume is ook in orde. Ik ga vaak niet verder dan de helft van het volume en dat is al redelijk hard. Ze kunnen ook harder dan de standaard EarPods.

Zoals ik ook al aangaf bij ‘Dagelijks gebruik’ mis ik wel een equalizer. Niet om echt precies te finetunen, maar gewoon om af en toe de bass wat op te schroeven of juist andersom. Hier merk je weer dat het typisch Apple is waar je mee aan het werk bent: erg gesloten. Je zou maar iets kunnen aanpassen aan het product. Dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Nog een apart puntje is het gebruik via de MacBook. De AirPods spelen alles netjes af zoals ze dat ook doen bij een ander apparaat. Totdat je de invoerinstellingen opent, dan gaat het volume omhoog en lijkt het of je opeens naar een oude radiozender aan het luisteren bent. Het kan niet de microfoon zijn waar je naar luistert, want de rest van de omgeving is stil. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat dit betekent.

Kort samengevat: de AirPods klinken beter dan je verwacht voor het formaat. Het is niet het beste van het beste, maar daar koop je de AirPods ook niet voor. Het geluid klinkt gewoon goed voor dagelijks gebruik en voor een echte luistersessie heb je andere middelen (in mijn geval).

Features

Dat ze geen kabel hebben is op zichzelf al een feature, maar Apple heeft nog wat andere ‘features’ toegevoegd. Waar ik normaal wat sceptisch ben over features die fabrikanten toevoegen, gebruik ik in dit geval de features bijna dagelijks.

De eerste feature is de in-ear detection. Dit is eigenlijk wat de naam al zegt: hij detecteert of de oortjes in je oor zitten en als je een oortje uit doet, stopt de muziek. Dit doet hij door twee sensoren, één aan de voorkant en één aan de achterkant, die zien of je de oortjes wel in je oor hebt. Deze sensoren zijn overigens redelijk makkelijk te foppen, als het donker is voor de sensor gaat de muziek weer aan, maar een groot probleem is dat niet.

De sensoren werken vrijwel altijd vlekkeloos en in de meeste apps. Bij spelletjes gaat de muziek overigens wel gewoon door op beide oortjes, daar zit dus nog een verbeterpuntje aan. Ik zou in zo’n geval de muziek muten. Door dan te tappen op één van de oortjes of op een fysieke knop op het scherm te drukken un-mute je het overgebleven oortje. Bij muziek werkt het uiteraard wel zoals het zou moeten. Als je verder wil gaan via een oortje, tap je gewoon op dat oortje of druk je de muziek of video weer aan op je iDevice of Mac.

Om maar meteen met dat tappen verder te gaan: ik gebruik het bijna nooit omdat het gewoon niet lekker werkt. Ik heb ingesteld dat de muziek pauzeert als ik tap, omdat ik niet van plan was om tegen Siri te gaan praten in een openbare ruimte, maar vaak blijft de muziek doodleuk doorspelen. Daar zit je dan, als een of andere debiel tegen je oor aan te tikken. En dat tikken wordt uiteindelijk slaan, want na een tijdje ben je er wel klaar mee. De mensen om je heen willen je dan het liefst ook even naar de dichtstbijzijnde inrichting sturen.

Er is bij Apple ook nog iemand op het briljante idee gekomen om meer te gaan doen met dat tappen, want het werkte toch al zo goed en nauwkeurig. In iOS 11 is daarom de functie erbij gekomen om een bepaalde actie aan een oortje te koppelen. Zo kun je bijvoorbeeld links tappen om een nummer terug te gaan, terwijl rechts een nummer verder is. Tja, als dat tappen nou goed werkte zou het een fijne feature zijn. Ze zullen vast nog wel met meer updates voor het tappen komen, want het werkte toch al zo goed en nauwkeurig.

Switchen tussen verschillende platformen

Een belangrijk verkooppunt van de AirPods is het switchen tussen de verschillende platformen. Android laat ik in dit verhaal buiten beschouwing, omdat de meeste mensen ze toch vooral met iOS en macOS zullen gebruiken. Hoe de oortjes met Android werken leg ik later in deze review uit. Zoals ik al enkele keren heb aangegeven, ik heb geen iPhone. Ik heb wel even een iPhone kunnen testen, maar omdat deze iPhone een ander iCloud account heeft weet ik niet hoe het switchen tussen die apparaten gaat.

Laten we voor deze situatie even een voorbeeld erbij pakken. Ik ben muziek via Spotify aan het luisteren via mijn iPad en ik zie op mijn MacBook een leuke YouTube video voorbijkomen. Ik ga naar het geluidsmenu en kies de AirPods. De muziek stopt, ik hoor de verbindingstoon en ik kan de video gaan bekijken. Van macOS naar iOS werkt het hetzelfde, je kiest de AirPods uit het lijstje en je hoort de muziek over de AirPods.

Je merkt overigens wel dat macOS minder geoptimaliseerd is voor de AirPods als iOS. Dat begint natuurlijk al met de pop-up die niet op de Mac tevoorschijn komt. Verder is er niets in te stellen aan de AirPods: alleen het volume en de balans zijn aan te passen. Het batterijniveau is alleen in het Bluetooth-menu te zien, terwijl verbinden weer via het geluidsmenu moet. Bij AirPlay worden ze helemaal niet getoond, terwijl dat op iOS wel het geval is. Het zijn van die kleine dingen waaraan je merkt dat het nog net niet helemaal af is. Dit is overigens in macOS Sierra, dus het zou kunnen dat ze het in macOS High Sierra aangepast hebben.

Van iOS of macOS naar tvOS gaat ook niet zonder kanttekening. Je moet namelijk eerst naar de Bluetooth instellingen van de Apple TV gaan voordat je ze kan gebruiken. Het lijkt erop dat de Apple TV dus los staat van macOS en iOS. Apart, want de Apple TV heeft ook gewoon toegang tot je iCloud account. Misschien komt de functionaliteit nog, net zoals ze de pop-up voor de iPad pas bij iOS 11 hebben toegevoegd. WatchOS heb ik niet kunnen testen, omdat ik geen iPhone en Apple Watch heb.

AirPods met Android

Zoals ik al meermaals heb aangegeven gebruik ik de AirPods vooral met een Android telefoon. Dat werkt natuurlijk anders als bij een apparaat van Apple. Voordat ik de AirPods kocht, heb ik eerst lang gezocht naar reviews van de AirPods met een Android telefoon. Omdat er misschien meer mensen zijn met dezelfde setup, schrijf ik hieronder mijn ervaringen met een Android phone op.

Eigenlijk werken de AirPods een beetje hetzelfde als een normale Bluetooth speaker of koptelefoon. Je verbindt ze via het Bluetooth menu en je kunt muziek afspelen en telefoongesprekken voeren. Het verbinden kan met een Samsung af en toe wat problemen opleveren, maar daar ben ik eerder in de review al uitgebreid op in gegaan.

De features die Apple de AirPods meegaf werken ook alleen bij Apple, behalve dan het tappen. Gelukkig was dat precies de feature die compleet ruk werkte, dus eigenlijk kun je zeggen dat er geen verdere functies aan de oortjes zitten. Via het tappen zou je de muziek moeten kunnen pauzeren en weer laten afspelen. Hetzelfde als dat je met een knopje op de afstandsbediening van je bedrade oortjes doet dus. Tot nu toe heeft het twee keer gewerkt bij mij. We pauzeren dus nog maar even via de telefoon of in mijn geval met mijn watch.

Om daar meteen maar even kort op in te gaan: met een watch erbij wordt het bedienen weer een stuk makkelijker. Zoals bij elk Bluetooth apparaat dat verbonden is met je telefoon laat Android Wear ook gewoon de kaart voor de muziek zien. Je ziet dus altijd welk liedje speelt, je kunt het volume aanpassen en de volgende en vorige track kiezen. De oortjes rechtstreeks verbinden met de AirPods kan ook, maar dan moet je het doen met de gedownloade muziek via je horloge. Dit gebruik ik in de praktijk eigenlijk nooit. Ik heb het een keer gebruikt voor deze review en het werkt redelijk goed, zonder al te veel haperingen.

Om dan maar weer door te gaan op die haperingen, die zijn zeker aanwezig. Via een iPad of MacBook hoor je vrijwel nooit een hapering, maar bij mijn telefoon zijn die duidelijk aanwezig. De muziek stopt dan even, speelt daarna de tijd dat hij is gestopt de muziek met een hogere snelheid af en hersteld zich daarna weer. De muziek gaat dus wel gewoon door als je even niks hoort. Hoe langer de hapering, hoe sneller de muziek daarna gaat tot het stuk waar de telefoon is gebleven. Net alsof de verbinding te zwak is voor de bitrate zeg maar. Af en toe kan het wel hinderlijk zijn.

Voor zover ik het heb kunnen inschatten gebeurt het vooral als je veel beweegt met de oortjes in of je telefoon in de hand. Net alsof de verbinding dan veel last heeft van obstakels en dat ze elkaar dan elke keer weer opnieuw moeten vinden. De laatste tijd heb ik hier wel minder moeite mee, zeker als ze lang achter elkaar verbonden blijven.

Bij draadloos denken veel mensen al meteen aan een vertraging. Zo zou er natuurlijk ook een vertraging in beeld en geluid kunnen zitten wanneer je een video kijkt. Dit komt omdat de muziek via Bluetooth verzonden moet worden. Bij een Apple apparaat zou ik hier niet bang voor zijn, omdat dat allemaal wat beter getunet kan worden dan met Android. Met Android hoef je hier ook niet bang voor te zijn, want ik heb nog nooit een vertraging kunnen waarnemen, uitgezonderd van het haperen van de oortjes zoals hierboven beschreven. Hij zal er ongetwijfeld zijn, maar het is een kwestie van enkele milliseconden. Zo klein in ieder geval dat je er geen last van hebt in het dagelijks gebruik.

Een nadeel is wel dat je het batterijpercentage ook niet kan zien via je telefoon. Het systeem dat Apple gebruikt zou universeel moeten zijn volgens sommigen, maar ik heb nog geen app gevonden die echt werkte en dat ook langere tijd zo bleef doen. Dus mocht je nog tips hebben, ik hou me aanbevolen.

Kortom: het werkt wel en de problemen vallen we echt nog wel mee. Ondanks de moeilijke start en het af en toe haperen van de muziek ben ik nog steeds blij dat ik de oortjes gekocht heb, ook met een Android phone.

Batterijduur

Een erg belangrijk punt van de AirPods. Het is waarschijnlijk een van de eerste dingen waar je aan denkt als je in de markt bent voor draadloze oortjes. Apple heeft er zeker geen half werk van gemaakt en ik was al vanaf het begin verbaasd over de cijfers die Apple vrijgaf. De oortjes zouden het ongeveer vijf uur vol moeten houden en zijn binnen een kwartiertje weer vol. Met de case erbij zou je bovendien tot 24 uur lang muziek kunnen hebben, afgezien van het opladen van de oortjes na vijf uur. Indrukwekkende cijfers, maar de vraag is of Apple het ook waar kan maken.

Laat ik voorop stellen dat ik vrijwel nooit vijf hele uren achter elkaar muziek luister via oortjes. Als je op een plek bent waar je niet perse alleen zelf de muziek mag horen is het gewoon veel fijner om een speaker aan te zetten, om over het gemak thuis nog maar niet te spreken. Op vakanties en in het vliegtuig gebruik ik ze wel langere tijd achter elkaar, dus daar kan ik wel een oordeel over geven. Ik luister echter alleen maar langere tijd muziek via mijn Android phone. Sommige mensen beweren dat de batterijduur dan minder is als bij een iDevice. Ik kan dat niet bevestigen, maar ik heb wel het idee dat ze minder lang mee gaan dan bij een iPhone of iPad.

Ik heb de oortjes tot nu toe één keer helemaal leeg geluisterd op weg naar de vakantiebestemming. Met een Android phone en volume op standje normaal met af en toe een net iets hoger volume hielden ze het in totaal 4,5 uur vol. Ik ben erg tevreden met het resultaat. Het is dan wel niet hetzelfde als dat Apple aangeeft in de specs, maar dit is dan ook met een Android telefoon en met een volume dat waarschijnlijk hoger is als waarmee Apple test. De batterijduur is voor mij in ieder geval geen issue.

Een conclusie trekken voor de AirPods vind ik erg moeilijk. Je kunt het namelijk moeilijk vergelijken met andere draadloze oortjes, omdat er nog niet veel zijn. Dan maar de AirPods beoordelen op de ervaringen die ik heb.

De AirPods zijn echt een verademing, zonder meer het beste product dat Apple in de afgelopen jaren op de markt heeft gebracht. Je merkt eigenlijk niets van het draadje dat je eerst aan je oortjes had, totdat je de AirPods gewend bent. Het voelt echt een stuk vrijer om niet meer aan een draadje vast te zitten. Daarnaast is het concept erg goed uitgewerkt. Features als oor-detectie en tappen zijn leuk, maar sommige functies werken nog niet helemaal vlekkeloos. Zoals dat tappen, waarbij het me soms meer dan 10 seconden duurt om een volgend liedje te kiezen.

Waar ik ook onder de indruk van ben, is de ondersteuning met Android. Tuurlijk, het zijn gewoon Bluetooth oortjes en het is de bedoeling dat die met elk apparaat werken, maar ik had er van tevoren een beetje een hard hoofd in. Lang niet alle features werken, maar ik ben allang blij dat hij gewoon muziek afspeelt. Dat je niet kan zien hoeveel procent de batterij nog is, is wel een minpunt.

Dan natuurlijk de vraag: zou je dit product nog een keer aanschaffen? Mijn antwoord is zonder twijfel een ja. Ook met een Android telefoon. Het gemak van draadloze oortjes is erg groot en het idee is erg goed uitgedacht. Het heeft voor mij niet meer echt het gevoel van een gadget, maar meer als een nuttige toevoeging. Ik zou de AirPods een 4,5 willen geven, vanwege de kleine schoonheidsfoutjes die vooral nog in macOS zitten. Helaas is dit niet mogelijk op Tweakers, dus geef ik ze het voordeel van de twijfel.

Een opmerking of vraag over deze review? Ik hoor het graag via PB of in de reacties!

Editlog:

07-09-2017: Review online

Heb jij ook een Apple Airpods (Wit)?

Gezien de minpunten die je opsomt vind het ik toch raar dat je 5 sterren geeft.
Allereerst excuses voor mijn late reactie. Ik had eigenlijk al verwacht dat zo’n antwoord zou komen.

Aan het einde van de review heb ik het geprobeerd uit te leggen. Ik zou de AirPods eigenlijk 4,5 ster Willem geven vanwege de kleine schoonheidsfoutjes die vooral nog in de software zitten. Omdat dit niet mogelijk is in Tweakers, geef ik ze het voordeel van de twijfel en heb ik 5 sterren genoteerd. Simpelweg ko,t dit ook doordat voor mij de pluspunten zwaarder opwegen dan de minpunten, en dan vooral het draadloos zijn van de oortjes natuurlijk. Ik wil niet overkomen als een Apple fanboy, maar wat mij betreft zijn de minpunten niet onoverkomelijk allemaal en lijken een paar ook aangepast te worden (zoals macOS in macOS High Sierra).

Ik hoop dat dit het een en ander verduidelijkt voor je.
Mooie review, alleen even het eindoordeel aanpassen, ik ben ook net als diegene boven mij van mening dat een eindoordeel van 5 sterren met zoveel minpunten niet helemaal op zijn plaats is.
Allereerst, Thanks! :)

Ik heb het hierboven ook al geprobeerd uit te leggen hoe ik heb geredeneerd. Het komt er dus op neer dat de pluspunten voor mij zwaarder opwegen dan de minpunten, en dan vooral het draadloos zijn van de oortjes natuurlijk. Daarnaast wordt er ook echt wel iets gedaan aan mijn minpunten (in macOS High Sierra wordt het een en ander aangepast bijvoorbeeld). Hardwarematige dingetjes zoals tappen en het haperen van de muziek os gewoon jammer en zelfs storend, maar ik sta voor nu nog steeds volledig achter mijn keuze voor 5 sterren.
Bedankt voor deze uitgebreide review :)

Het is voor mij alweer bijna een jaar of 12 geleden denk ik sinds ik op de fiets naar school oortjes droeg. Sinds ik een auto heb gaat alles via de autoradio, en heb ik nooit de behoefte gehad aan oordopjes. Echter sport ik sinds een paar maanden, en lijkt het me wel erg fijn om weer muziek te gaan luisteren via in-ear dopjes.

Het verschil is nu wel met het idee om fatsoenlijke in-ear headphone te halen waar de prijs mij niet zoveel uitmaakt. Dit in vergelijking met vroeger waar je als scholier 30eur al een enorm bedrag vond voor oordopjes. ;) nu reken ik gerust ¤100/150+ af hiervoor, aangezien ik geen zin heb dat elke 2 maanden de oordopjes weer kapot gaan en ik de geluidskwaliteit ook zeker belangrijk vind.
Ik heb zelf een Sennheiser HD650 headphone met een Soundblaster X7 DAC wat bij elkaar zon ¤850 was, dus ik weet dat ik zoiezo concessies moet gaan doen met normale oordopjes.

Als iPhone gebruiker ben hebben deze nieuwe Airpods mijn interesse gewekt. Draadloos lijkt me eindelijk geweldig in tegenstelling van die EINDELOZE kabelbrij in je jaszak. Gewoon in je oor en klaar.
Ik verwacht met de iPhone 7 Plus ook een vlekkeloze samenwerking met deze Airpods in tegenstelling misschien met jouw Android ervaringen.

Hetgeen wat ik altijd dacht van deze Airpods, was dat het gewoon de standaard oortjes waren van de iPhones maar dan Bluetooth. Dus ook mbt geluidskwaliteit en comfort. (wat ik echt verschrikkelijk vond bij de oude oordopjes van de eerste iPhones)
Echter doet het mij deugd te lezen dat je de kwaliteit prima vind, dat maakt voor mij hopelijk deze Airpods de perfecte keuze.

Een dingetje nog, het verbaasde mij enorm dat er niet echt betere alternatieven zijn voor Bluetooth in ear oordopjes overigens. En dan zeker voor niet iPhone gebruikers! Heb jij zelf wel naar alternatieven gekeken eigenlijk? En niks anders wat voor jou in de buurt kwam? :)
Thanks voor je reactie!

Allereerst, iets wat je waarschijnlijk zelf ook al weet: de AirPods gaan nooit zo goed klinken als een high-end Sennheiser of iets in die richting. Voor het dagelijks gebruik verkies ik ze toch boven een goede koptelefoon vanwege het gemak. De vorm is overigens wel min of meer hetzelfde als van de EarPods, dus als je die oortjes niet fijn vindt zitten zou ik eerst kijken of je ze ergens kan passen.

Ik heb nog wel gekeken naar alternatieven, maar van tevoren stond eigenlijk al min of meer vast dat het de AirPods gingen worden. De meeste concurrenten hadden een draadje tussen de oortjes zitten wat me niet fijn leek in het dagelijks gebruik en de oortjes zonder draadje waren veel te groot. Dan blijft er uiteindelijk nog maar een product over. Vooral als je een iPhone hebt zijn de AirPods de beste keuze.