Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Sweex KB100US Illuminating Dual Color Keyboard Black USB Review

Randall 16 januari 2010, laatste update op 16 januari 2010, 707 views

Sweex KB100US Illuminating Dual Color Keyboard Black USB

Pluspunten

• Instelbare verlichting i.c.m. lage prijs

Minpunten

• Toetsen wringen
  • Verlichting caps- en numlock te fel en niet instelbaar

Na een paar weken gebruikt te zijn bij een test-pc met Vista hangt het toetsenbord van Sweex sinds een paar maanden aan mijn pc. Deze linux-pc doet dienst als server en internet-pc. Het gebruik van het toetsenbord is daarmee voornamelijk beperkt tot wat werk met bash en het intypen van url's. Het toetsenbord is het tweede verlicht toetsenbord dat ik bezit. Een eerste generatie Logitech G15 heeft me enthousiast gemaakt voor verlichte toetsenborden en dient daarmee als referentie.

Met een prijs van ± 19 euro is het een aantrekkelijk geprijsd toetsenbord als je bedenkt dat het voorzien is van een dimbare verlichting. Ik heb het toetsenbord dan ook om deze reden gekocht. De functietoetsen aan de zijkanten zijn voor mij van ondergeschikt belang.

De kleur van de verlichting is rood of blauw in te stellen. De indicator-led's van de Caps-, Num- en Scroll-lock veranderen niet van kleur en zijn blauw. Deze blauwe led's branden naar mijn smaak te fel

De aanslag is kort en klinkt zacht. De entertoets is fors en heeft de pipe-/backslash-toets een rij naar boven verdrongen en zorgt voor een gehalveerde backspace-toets. Mijn grote teleurstelling is dat ik na al die tijd nog niet gewend ben aan het gedrag van het toetsenbord. De toetsen wringen naar mijn idee te veel als ik ze niet precies in het midden indruk. Dit gebeurt met de meeste toetsen, maar de numerieke-enter en spatiebalk zorgen voor de meeste ergernissen. Ook de beperkte grootte van de backspace-toets breekt me op. Ik bedien te vaak ongewild de backslash-toets.

Mijn overall beoordeling van het toetsenbord wordt voornamelijk bepaald door de matige ergonomie/precisie. Al branden de toetsen nog zo mooi in een halfverduisterde werkkamer, het gemak en de nauwkeurigheid waarmee ik de juiste toetsen kan indrukken zijn voor mij bepalend. Het intypen van een grote lap tekst is geen genoegen. Mijn conclusie is dat ik er beter aan gedaan had dit bord over te slaan en een iets degelijker (maar helaas ook duurder) model uit te zoeken van bijvoorbeeld Microsoft of Logitech.

Heb jij ook een Sweex KB100US Illuminating Dual Color Keyboard Black USB?

Wees eens eerlijk: had je anders verwacht van een merk als Sweex.....? Zeker als je het vergelijk met een MS toetsenbord of een Logitech.

IMO moet je merken als Sweex, Trust, enz. absoluut links laten liggen. Ze zien er allemaal best mooi uit, zeker als je naar de prijs kijkt, maar het is bijna in alle gevallen slecht spul. Ze stoppen ook niet zoveel geld in research, gebruiken vaak tweede soort (lees afgekeurd voor de A-merken) componenten, of componenten met veel grotere tolleranties, waardoor de lage prijs gehaald kan worden. Ik heb me ook één keer laten verleiden met mijn 53-in-1 kaartlezer, met het gevolg dat hij nu alleen maar een bay in computer inneemt, want gebruiken doe ik hem niet, Mijn camera aand e computer haalt met een SD-kaart veel hogere snelheden...... Dat zet je aan het denken, toch?

Dit soort reviews zijn dan weer erg waardevol om anderen te waarschuwen voor dit soort dingen, alleen jammer dat jij het ToBo nu hebt en er "aan ge bakken" zit.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 16 januari 2010 16:28]