Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer DeathAdder (3500dpi) Review

reemprive 16 januari 2010, laatste update op 16 januari 2010, 6.875 views

Razer DeathAdder (3500dpi)

Pluspunten

• precisie
  • vorm
  • uiterlijk(niet over de top)

Minpunten

• muisknop 4 onbruikbaar

Na een jaar lang veel plezier te hebben gehad aan mijn Deathadder 1800dpi heb ik besloten de 3500dpi versie aan te schaffen. Reden hiervan is dat ik het idee had dat de 1800dpi sensor voor mij als high sensitivity gamer plaats zou moeten maken voor een muis met een hogere DPI. Omdat ik een groot fan ben van mijn Deathadder was de logische keus om weer een Deathadder aan te schaffen, maar dan met een verbeterde sensor.

Mijn besturingssysteem: Windows XP

Beeldschermresolutie: 1680x1050(22 inch)

Getest spel: Modern Warfare 2

Allereerst wat foto’s(1e 2 links vanwege probleem photobucket):
De nieuwe en de oude naast elkaar(ik probeerde het even stofvrij te maken met tegenstrijdig resultaat :| )
Het enige zichtbare verschil: een gevlochten in plaats van een rubberen draad.

Deathadder 3500dpi config

Ergonomie:

Van alle Razer muizen die ik in mijn handen heb gehad heeft de Deathadder de meest gebruiksvriendelijke grip. In de tijd dat ik deze muis heb gebruikt heb ik nog nooit RSI achtige klachten gehad, zelfs niet na uren gamen. Gebruikers met kleine handen zouden er mogelijk minder blij van worden in vergelijking met andere razermuizen als de Lachesis en de Diamondback, die meer plat zijn. De Deathadder heeft een hoog profiel, vergelijkbaar met de G5 van Logitech. De knoppen zijn goed bereikbaar en functioneren naar behoren. Het enige nadeel is dat Muis 4(zie Razer config screenshot) slecht bereikbaar is met de duim, dus om die reden absoluut niet ideaal.

Functionaliteit:

De Deathadder doet net als veel andere gamemuizen zijn werk goed. Zowel in het normale gebruik met Windows en bijhorende applicaties als met games zijn er geen zaken aan te wijzen die de muis niet aan zou kunnen.

Precisie:

Zoals elke Razer muis is de Deathadder erg accuraat. Dankzij de mogelijkheid van een 1000hz polling rate is er geen enkele vertraging aanwezig in de overdracht van de bewegingen. De dpi is een belangrijk punt waar ik later op terug kom.

Vormgeving:

Deze valt grotendeels samen met de ergonomie en heb ik in dat punt behandeld.

Bouwkwaliteit:

In tegenstelling tot de Diamondback is de Deathadder geen muis die na verloop van tijd gaat kraken en piepen. De oude Deathadder heb ik nu een jaar en deze maakt nergens onbehagelijke geluiden en heeft geen last van kwaliteitsverlies. Wel vertonen de muisvoetjes(skates) na verloop van tijd slijtage waardoor de muis tegen de mat aan kan komen. Razer verkoopt zelf extra skates via de site, via verschillende webshops is het ook mogelijk Hyperglide skates te bestellen, welke nog iets beter glijden.

Drivers en ondersteuning:

Tot op heden heb ik geen problemen ondervonden met de drivers van de Deathadder 3500dpi. In de drivers van de vorige versie zat een bug waardoor de scroll pushknop niet functioneerde wanneer er in XP 2 gebruikersprofielen aangemeld waren, dit probleem is opgelost en ook niet aanwezig in de drivers van versie 2. Een verschil met de aanlevering van de drivers is dat bij de vorige versie een CD werd meegeleverd, in deze verpakking wordt in de Quick start guide direct verwezen naar de website van Razer. Ik vermoed dat Razer op deze manier wil voorkomen dat nieuwe gebruikers drivers met bugs die inmiddels zijn verwijderd installeren.

Prijs:

Voor een gamemuis is de prijs gemiddeld. De 3500dpi versie is op dit moment wel al snel 20 euro duurder dan de 1800dpi versie, of dat het waard is zal ik hierna behandelen.

Deathadder 1800dpi vs 3500dpi, heeft het nut?

De grote vraag is of het zin heeft om de 3500dpi versie aan te schaffen als je, zoals ik, de 1800dpi bezit. In mijn geval: Ja. Wanneer je voor gamen gebruikt maakt van een hoge sensitivity zal de 3500dpi je niet teleurstellen. Omdat er nogal een discussie is tussen het verschil tussen dpi en sensitivity en of hoge DPI geen verkooppraatje is zal ik aan de hand van mijn ondervindingen proberen uit te leggen wat het merkbare verschil is.

Naar mijn idee doet de hoge sensitivity de accuracy geen goed. Wat ik ondervond was dat ik mijn vizier snel op of nabij een tegenstander kon krijgen, maar de laatste kleine aanpassingen om de crosshair op borst of hoofd te krijgen zijn door de hoge gevoeligheid lastig. Omdat je hiervoor maar een fractie van een seconde hebt loop je het risico te laat te zijn met bijstellen, met als gevolg dat je tegenstander jou wel goed in zijn vizier heeft. Hier speelt DPI een rol. Wat ik merk bij 3500dpi is dat deze bijstellingen wel goed verlopen. De sensitivity kan een stuk om laag, waardoor de accuracy omhoog gaat maar niet te koste van de snelheid waarmee je de crosshair over het beeldscherm heen beweegt. De foutmarge ten gevolge van de grote snelheid waarmee je met kleine muisbewegingen de crosshair over het beeldscherm beweegt wordt kleiner. Omdat de sensor “beter leest” vertalen kleine bewegingen zich veel directer.

Wanneer je een lage sensitivity speler bent(ik had met de 1800dpi versie windows pointer speed op gemiddeld, in de Razer config alles op 10 en MW2 sensitivity op 3 kwart) dan zal je naar mijn idee meer hinder ondervinden dan dat het je voordeel oplevert. Wat ook een belangrijk punt is de kwaliteit van de muismat. Ik kan me voorstellen dat een slechte kwaliteit muismat of geen muismat de sensor niet goed tot zijn recht laat komen. Ik gebruik zelf de Razer Destructor, welke alles goed registreert en de muis bijzonder goed laat glijden.

Heb jij ook een Razer DeathAdder (3500dpi)?

Razer heeft geluisterd naar zijn achterban en heeft voor de Razer imperator een leuke gizmo gemaakt. Een soort slider zodat je de positie van muisknop 4 en 5 kan wijzigen.

Overigens een goede review. Zat me mezelf ook af te vragen wat mijn volgende muis zou worden. Denk toch de imperator.
De Imperator was ook een optie, de knoppen zijn alleen kleiner aan de zijkant en bovendien is het een lasermuis. Optisch heeft toch mijn voorkeur. Verder lijkt hij wel erg op de Deathadder.
Waar heeft optisch dan je voorkeur?
Ik zoek zelf ook een nieuwe muis, door jouw review heb ik deze aan de kandidaten lijst toegevoegd. :)
wat bedoel je met onbruikbaar? dat ie gewoon iet doet algemeen of in desktop mode niet werk

want ik heb dat precies zelfde met mijn deathadder gehad na een tijdtje gebruik , op een gegeven moment irriteerde ik er gewoon aan maar hebt inmiddels wel een oplossing voor gevonden , het is misschien iets minder snugger om te doen maar probeer eens die voorste knop iets harder in de drukken (mag wel beetje geweld bij gebruiken :') ) daarna zal die knop het gewoon perfect doen en kan je hem gewoon ook rustig gebruiken weer
Hij is moeilijk benaderbaar zonder muis 5 in te drukken. Ik heb gemerkt dat je vaak muis 5 mee indrukt.
Leuke review zet de kopjes nog even vet :)

ikzelf heb de Deathdder 1800 Dpi en heb die nieuwe even gehad maar ben snel weer terrug gegaan teveel jitter. Maar nieuwe firmware zal dat wel gaan fixen.
ik heb deze muis pas aangeschaft. Perfecte muis alleen 1 groot probleem: de muis schuurt over de muismat, het loopt niet vloeiend, zoals mijn 1800 dpi Deathadder dat wel doet...
Ik heb dus andere voetjes besteld van Razer, speciaal voor de Deathadder. Nou heel mooi, ik dacht in eerste instantie dat het verholpen was maar dat bleek niet zo te zijn. Dus moet ik hem wel terugsturen...Meer mensen hier bekend mee?
Muisvoetjes kan je beter bestellen van hyperglide bij bijv. muizenshop.nl.
Thanks, heb het even aangepast. Wat problemen met Photobucket. alleen, de fotos komen er niet lekker op :(
Hoe gaat het indrukken van het scrollwieltje? Dat gebruik ik heel vaak, maar op sommige muizen gaat dat helemaal niet prettig...
Even een reactie op de mythen die er bestaan rond DPI.

Voor de duidelijkheid, de accuraatheid bestaat uit de volgende factoren:
- Windows gevoeligheid
- DPI
- In-game sensitivity
- JOU HAND

Wat je zegt klopt niet.
De laatste aanpassingen die je moet maken zijn voor jou hand onmogelijk omdat je een te hoge In-game sensitivity gebruikt. De nauwkeurigheid van de muis is namelijk letterlijk het aantal Dots Per Inch die hij leest wanneer jij je muis beweegt.

Vervolgens zijn de twee gevoeligheden, Windows sensitivity en In-game sensitivity die software-gestuurd zijn. Deze twee zijn dus feitelijk hetzelfde. Als je de windows gevoeligheid omhoog zet zul je je ingame gevoeligheid omlaag moeten doen voor dezelfde 'sensitivity' (en vice-versa).

Dan is er nog een 100% analoge accuraatheid en dat is jou hand. In theorie kunnen mensen die een hogere sensitivity gebruiken (veel op het scherm, weinig op de muismat), hun hand beter 'bedienen', dan mensen die een lagere sensitivity gebruiken. Zij bewegen meer op de muismat dan op het scherm waardoor het dus 'langzamer' gaat.

Het is dus van nul en generlei waarde om te zeggen dat een hoge DPI (3500) je minder accuraat zou maken terwijl deze juist meer Dots Per Inch registreerd.

Mijn advies
1. Zet je DPI op z'n hoogst.
2. Ga naar muis instellingen in Windows en pas je gevoeligheid aan in 'pointer options' naar gewenste desktop gevoeligheid
3. Ga in je game je sensitiivity zo zetten dat je in de game de perfecte gevoeligheid hebt. Gebruik niet de hardware switch op je muis.

:D
Succes
Dat bedoelde ik ook te zeggen hoor :)
Werkt deze ook op OS-X? Want ik heb geen zin om voor 10 euro extra een muis met de halve DPI aan te schaffen.

EDIT: Ja, de Mac edition is gewoon oplichting om een duurdere muis te verkopen, volgens de officiele Razer pagina werkt deze ook gewoon op OS-X.
Source:

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 juli 2011 14:22]

2e keer dat ik de 3500dpi versie heb besteld, en de 2e keer dat hij gewoon schuurt over de muismat ipv glijdt. Hup weer terug ermee, deze versie hoef ik in elk geval niet! Zou hij glijden, dan zou het de perfecte muis zijn. De 1800dpi versie glijdt overigens zeer goed, dat is toch wel weer heel apart.
Ligt er inderdaad totaal aan waar je de muis voor gebruikt! Maar ik ga hem kopen, bedankt.

Ook al ben ik een counterstrike source speler en speel ik met 900dpi en sense van 1.3 toch wil ik graag de 3500dpi versie.

Bedankt voor je review.