Specificaties Bluetooth muis - Bekijk alle specificaties

Apple Magic Mouse Review

eerdepeer 31 maart 2010, 2.219 views

Apple Magic Mouse

Pluspunten

• prachtig design
  • slide functionaliteit met scrollen
  • soepel in gebruik
  • de hoogte (of eigenlijk laagte) van de muis zorgt ervoor dat je minder moeite hoeft te doen bij het schakelen tussen typen en het besturen van de muis.

Minpunten

• scrollfunctionaliteit heeft soms een eigen wil
  • scrollfunctionaliteit niet per programma in te stellen

Toch nog even wat schrijven om mijn beoordeling over dit muisje toe te lichten.

Ik heb de muis nu vanaf de release (ongeveer 3 maanden terug) en ben er nog steeds tevreden over. Hiervoor heb ik altijd gewerkt met een oude Logitech wireless muis van de DiNovo set en tevens, maar voornamelijk met de Apple Mighty Mouse. Er zit een flink verschil in de ergonomie, maar dat went wel na een paar keer goed muizen.

Energie
Ik gebruik de muis nu ongeveer tussen de 50 en 60 uur per week en heb de eerste set batterijen er al doorheen gejaagd. Op zich valt het mij mee hoe lang de batterijen mee gaan. Ik heb de originele niet-oplaadbare 2 weken geleden vervangen voor oplaadbare 2700 MAh batterijen en die zijn voorlopig dan ook nog niet op.

Gebruikersgemak
De muis heeft onderop twee sliders waar de muis contact mee maakt met -in mijn geval- een grote Steelpad muismat. Heel veel verschil merk ik niet met een harde ondergrond. De muis glijdt soepel, maar schiet niet door als je hem verplaatst.

Bouw / Afwerking
De bouw van de muis is werkelijk subliem. De bovenkant is van kunststof, gelijk aan de iPod classic voorkant. Deze bovenkant sluit met een overal evenwijdige naad aan op de aluminium onderbehuizing. Er zit onderop een klein rond schakelaartje, gelijk aan het metalen schakelaartje op de oude iPod Shuffle. Het batterijklepje is ook van metaal en rammelt niet en sluit gewoon netjes. Eigenlijk zoals het hoort. Wat ik zelf zeer prettig vind aan deze muis t.o.v. van mijn vorige muizen is dat de muis geen rood lichtje meer aan de onderkant heeft. Er zit naast het schakelaartje echter nog een ieniemini led lampje die groen brandt als hij aan staat en gaat knipperen als de batterijen bijna op zijn.

Gebruik
Ik gebruik de muis voornamelijk om mee te internetten, mailen en andere zakelijke pakketten, maar ook in combinatie met de Adobe Creative Suite. De muis is altijd aangesloten op verbonden met mijn MacBook pro waar ik Snow Leopard OS X 10.6.2 op draai.

De muis werkt in eerste instantie prima met Safari en in Mail. De scrollfunctie werkt ontzettend lekker, net als op de iPhone kan je je vensters 'sliden' en met een vingertip weer stoppen. Daar kan ik in ieder geval erg van genieten.

Maar... de muis is niet perfect -helaas-. Voornamelijk in Photoshop, Illustrator en Flash waar ik een groter veld heb om zowel horizontaal als verticaal te kunnen scrollen doet de muis af en toe waar hij zelf zin in heeft en begint te scrollen. Waarschijnlijk veroorzaak ik het zelf door het snelle schakelen van schermen. Toch is dit het enige wat mij echt verschrikkelijk kan storen als ik aan het werk ben. Wacom heeft daar (in ieder geval) voor zijn Intuos producten een oplossing voor bedacht. Daar kun je per programma instellen wat welke knop mag doen en of de scrollfunctionaliteit in- of uitgeschakeld is. Dat zou voor de Magic Mouse de absolute 5 sterren opgeleverd hebben. Er zijn echter wel instellingen mogelijk in het Preference panel, maar laatstgenoemde staan hier niet tussen.

Ondanks deze kritieken is het een heerlijke muis, die echter wel aan de prijzige kant is. Toch is hij iedere euro waard en zou ik hem zo weer kopen. De Mighty Mouse blijft in ieder geval in de kast liggen.

Edit 31/03/'10: Enkele maanden en vele uren programmeren, Flashen en Photoshoppen verder kan ik zeggen dat ik helaas naar een alternatief op zoek ben gegaan. De muis ziet er mooi uit, maar de negatieve eigenschappen beginnen op te breken.

Ik heb een Logitech M555b gekocht omdat ik per se een BlueTooth muis wil hebben, maar dit is hem ook niet. Deze muis scrollt heerlijk, maar is weer te hoog aan de achterkant en heeft een kleine 'lag'. Misschien moet ik toch weer terug naar een bedrade Logitech MX muis of de draadloze 2,4 GHz versie ervan. Dan maar met zo'n uitstulpinkje aan mijn USB poort. Jammer van de Magic Mouse!

• MacBook Pro Core Duo 2,16 GHz
  • Apple 23" Cinema Display
  • Apple wired keyboard
  • Wacom Intuos3
  • macOS

Heb jij ook een Apple Magic Mouse?

Meer advertenties

Leuk dat je het voorstelt, maar de Mighty Mouse zit standaard in de tas zodat ik nooit zonder muis kom te zitten. :Y)
Zelf nog niet geprobeerd, maar met deze app zijn veel meer gestures en actie-toewijzingen mogelijk dan met de standaard settings van Apple: http://vladalexa.com/apps/osx/magicprefs/
Voor het toevoegen van gestures gebruik ik Bettertouchtool.
( http://www.macupdate.com/info.php/id/32953/bettertouchtool?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+macupdate+(MacUpdate+-+Mac+OS+X) )

BBT biedt veel meer instellingsmogelijkheden en veel gevoeliger dan Magicprefs.
De drivers van Apple zijn inderdaad niet de lekkerste, maar gebruik BetterTouchTool om het beetje extra uit deze muis te halen. Het instellen is eventjes lastig maar erg belonend.
Na een maandje gebruik van deze muis in combinatie met een Everglide Titan Minimat en Steelpad glides ben ik echt zeer onder de indruk.

Three finger click = middlemouse voor tabbladen openen
Three finger swipe down voor expose
Three finger swipe up voor burealblad

Leuke review, maar als je zo lovend bent over het design, zet er eens wat leuke foto's bij dan:)
Mooie review.

Tip: de Mighty Mouse verkopen via Tweakers?
goed review

(zo te horen is het een muise samengesteld uit ipods :9 )

[Reactie gewijzigd door bonvol op 31 maart 2010 20:35]