Specificaties 18,4" (1920x1080), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dv8-1080ed (VL125EA) Review

wontcachme 15 januari 2010, laatste update op 16 januari 2010, 1.505 views

HP Pavilion dv8-1080ed (VL125EA)

Pluspunten

• Snel
  • Mooi uiterlijk
  • Grote harde schijven
  • Nette feature set
  • Nette temperaturen

Minpunten

• Behuizing vingerafdruk gevoelig
  • Touchpad zit niet gecentreerd

Algemeen
Ik gebruik deze laptop voor veel doeleinden. Deze omvatten HD films kijken, Word, Gamen (geen echt recente spelen), vmware en internetten. Eigenlijk van alles dus.

Ik heb deze notebook uitgezocht aan de hand van mijn minimale eisen namelijk:
  • 1920x1080p scherm
  • 17 inch scherm
  • 3gb geheugen
  • 300gb HD
  • 1gbit LAN
  • Blu-ray lezer
  • <¤1500
Uiteindelijk kwamen er uit de pricewatch een aantal modellen met deze eisen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor HP door eerdere ervaringen. Momenteel is hier in huis alle computers/printers van HP.

De notebook zal voornamelijk worden gebruikt thuis op de bank. Enkele keer zal ik hem mee naar school sleuren (1x per kwartaal).

Wat zit er in de doos?
Ten eerste: De doos is verschrikkelijk groot. Dat komt natuurlijk ook door de 18.4 inch van het scherm, dus raad ik aan een auto in de buurt te hebben staan. In de doos zit: 120W adapter, Accu, Afstandbediening, Handleiding en een Quick Start handleiding. Er zijn geen recovery cd’s bijgeleverd. Deze kan je zelf maken en neemt 4 dvd’s in beslag.

Buitenkant
De buitenkant is voorzien van bubbels en rondjes. Dit ziet er leuk uit. Wat eruit springt is dat het hp logo verlicht is. In het donker ziet dat er speciaal uit. De zijkant naast de aansluitingen is ook mooi glanzend afgewerkt en lijkt op aluminium, maar is gewoon plastic.

Aan de binnenkant lopen die bubbels en rondjes ook door, maar ik vind ze niet storend. Het toetsenbord is lekker groot, met een numerieke blok en een zeer fijne aanslag. De aanraak balk boven de toetsen werkt perfect en je kan er zeer gemakkelijk mee werken. De fingerprint reader zit ook netjes in de behuizing en werkt ook goed. Het scherm is één grote glasplaat dat doorloopt van hoek tot hoek. Hierdoor krijg je een zeer ent afgewerkt gevoel. De webcam en microfoon zitten hier mooi in verwerkt.

Aansluitingen
Voorkant:
  • Card reader (SD, MMC, MS/Pro, xD)
Linkerkant:
  • USB
  • 2x Koptelefoon
  • 1x Microfoon
  • Infrarood
Deze aansluitingen zitten mooi weggewerkt in de glanzende zijkant.

Beeldscherm
Het 18.4 inch beeldscherm is GEEN LED scherm. Zelf stoort mij dit niet, aangezien je met dit bakbeest accuduur ondergeschikt belang is. Daarvoor koop je deze notebook niet. Het glanzende scherm is (net zoals de behuizing) gevoelig voor vingerafdrukken, maar het zorgt wel voor zeer mooi beeld. Naar mijn mening is de kijkhoek zeer netjes. Bij FULL HD films zien de kleuren er goed uit en is het beeld mooi strak.

Geluid
Geluid kwaliteit is super.In de balk tussen de mediaknoppen en scherm zitten de boxjes en de subwoofer zit op de bodem van de notebook. Het geluid klinkt goed en de subwoofertje doet goed zijn werk. Ook met koptelefoon is het geluid zeer netjes.

Mobiliteit
Dit bakbeest is moeilijk mobiel te noemen. 18.4 inch en 4.06kg is lastig dagelijks mee te nemen. De accuduur bij mij is ongeveer 1.5 uur en dat is met het systeem op “gebalanceerd” en met word, excel, Firefox open en muziek aan.

Software
De bijgeleverde windows is Windows Home Premium 64bit (voor de 4gb geheugen) . De notebook heeft weinig troep erop staan en is redelijk snel. De bijgeleverde software is:
  • HP MediaSmart suite
  • HP Battery Check
  • HP Health Check
  • HP Update
  • HP Systeeminformatie
  • My HP Games
  • Lightscribe Control Panel
  • Microsoft® Works
  • Microsoft® Office Home and Student 2007 (60 dagen op proef)
  • Adobe® Reader
  • Cyberlink DVD Suite
  • Symantec™ Norton Internet Security™ 2009 (60 dagen live update)
  • Trial Paint Shop Pro
  • Digital Persona Fingerpint Reader software
Prestaties
Ik heb geen special testprogramma’s gebruikt om dit te testen aangezien ik vind dat de prestaties toch redelijk subjectief zijn. De windows score is 5.9 (Processor=7, RAM=5.9, Grafish=6.4, 3D Weergave=6.4, HD=5.9). Voor gaming prestaties van de gpu is hier een kleine lijst te vinden: http://www.notebookcheck....orce-GT-230M.17646.0.html. De HD weergave gaat zonder stotteren (met dank aan de gpu en cpu) en ziet er subliem uit.

Temperatuur
Met het systeem op “energiezuinig” is de cpu temp meestal 46 graden, de gpu 40 graden en de hd’s ongeveer 40 graden. OP volle snelheid kan je bij de cpu en gpu ongeveer 10 graden erbij tellen. De ventilator is hoorbaar, maar niet irritant. Eventueel is de stand “fan always on” te veranderen, waardoor er bij 60 graden pas aangeslagen wordt en en na een tijdje weer stopt.

Ik ben zeer tevreden over deze laptop. Hij is snel, mooi groot scherm, veel geheugen, grote harde schijven, veel aansluitingen en een blu-ray speler. De fingerprint reader is een mooi speeltje en werkt zeer goed. Wat jammer is is dat de Touchpad niet precies in het midden zit, maar dat is meer klagen over het esthetische dan gebruik problemen. Ik kan iedereen deze laptop aanraden (voor zolang deze verkrijgbaar is).

Heb jij ook een HP Pavilion dv8-1080ed (VL125EA)?

de laptop past iet op het plaatje :P

mooi review verder ;)

wat voor video kaarT?

[Reactie gewijzigd door Xanquezer op 15 januari 2010 22:55]

Plaatje zal ik morgen even aanpassen, maar er staat weinig op in dat hoekje ;)

De videokaart is een GeForce GT230. Geen topkaart (eerder een budgetkaart), maar goed genoeg voor de meeste spelen op medium settings
Beter laat dan nooit .
ik lees je review nu pas en vind het degelijk informatief.
**** :)