Specificaties 22" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG Flatron M227WD-PZ Zwart Review

iDaniel 21 november 2010, 8.022 views

LG Flatron M227WD-PZ Zwart

Pluspunten

• Aansluitmogelijkheden
  • Goede Specificaties
  • Beeldkwaliteit goed

Minpunten

• Geen DVI kabel meegeleverd
  • Audiokabel is kort, korter dan de meegeleverde VGA kabel
  • VGA kabel is van slechte kwaliteit en is vrijwel onbruikbaar

Ik was destijds opzoek naar een relatief kleine televisie voor de slaapkamer, die ook niet al te veel kostte. Na wat rond te kijken op internet waren er veel tv’tjes tussen de 19’ en de 23’ diameter. Echter, veel van deze tv’s waren HD Ready, die een resolutie hebben van 1366x768 pixels. Dat is voor zo’n kleine tv op zich prima, maar ik wilde de televisie ook later als monitor kunnen gebruiken, en dan is 1366x768 best weinig. Ik besloot dus te zoeken naar een tv met een hogere resolutie. Daarvan viel op 2 van deze mijn interesse, deze en een soortgelijke van Samsung. Door de iets betere specificaties en de iets lagere prijs ben ik toch voor deze tv gegaan. Ik heb deze nu 6 maanden geleden aangeschaft voor zo'n §240.

Inhoud van de doos
- De televisie zelf
- Voetje
- Voedingskabel
- Vga kabel van 1,80 meter
- Audiokabel van 1,50 meter
- Afstandbediening
- 2 AAA batterijen (voor de afstandbediening)
- Een aantal handleidingen en garantie-informatie.
- CD met drivers.

Hier is dus het eerste kleine minpuntje: Het ontbreken van de DVI kabel. Dit terwijl toch de meeste mensen hiermee hun PC aan willen sluiten, deze zul je dan dus los moeten kopen. Er is wel een VGA kabel meegeleverd. Er is ook geen HDMI kabel meegeleverd, maar dit is toch niet gebruikelijk bij monitoren en ook niet bij televisies.

De VGA kabel blijkt van slechte kwaliteit en geeft storingen. Deze is vrijwel onbruikbaar, jammer dus. Met de audiokabel is niets mis. De kabel geeft zowel i.c.m. mijn pc als laptop zowel storing op de televisie zelf als op een andere monitor terwijl een andere kabel dit niet dit. Ik ben er dus zeker van dat deze storingen door de kabel veroorzaakt worden.

Het uitpakken
Eenmaal thuis het ik de televisie natuurlijk gelijk uitgepakt. De televisie is goed verpakt, deze zit tussen 2 grote stukken piepschuim veilig in de doos. De rest van de inhoud zitten tussen dezelfde blokken, maar raken de tv niet. Het zit dus naar mijn mening goed ingepakt.

Het aansluiten
Het voetje zit los bij de tv zoals bij bijna alle tv’s en monitoren. Deze is gemakkelijk aan de tv vast te schroeven, hiervoor is geen schroevendraaier nodig. Er zit een lipje aan de schroef waar het voetje aan de tv vast te schroeven is. Het lipje is vervolgens om te buigen, om beschadigingen aan meubels te voorkomen. Het voetje is slechts het horizontale gedeelte. De steel zit wel al aan de tv vast, maar is wel los te schroeven, zodat de tv aan de muur te hangen is. Dit is mogelijk door VESA 100. Aan de achterkant zitten bijna bovenaan 4 schroefgaten in een vierkant van 100 bij 100mm. De schroeven hiervoor zijn, vreemd genoeg, niet meegeleverd. Het nadeel is wel dat de aansluitingen aan de achterkant recht naar achteren steken waardoor deze op een afstand van de muur geplaatst moet worden. Dit is zeker 10 cm, afhankelijk van welke kabels je gebruikt.

De voedingskabel is gemakkelijk aan te sluiten. Ook het installeren van de tv kanalen is een fluitje van een cent. De televisie vind automatisch de kanalen en deze zijn vervolgens te rangschikken in een lijst (zender 1, 2, 3 enz), het is echter niet mogelijk een leeg kanaal (dus met ruis) te programmeren. Ook het aansluiten van een PC werkte prima, zonder het insteleren van een driver CD. Het aansluiten van gameconsole´s gaat vanzelfsprekend ook probleemloos.

Specificaties
Schermdiagonaal : 22"
Beeldverhouding : 16:9
Schermresolutie : 1920x1080 (Full HD 1080p)
Kijkhoek : 170į
Reactietijd : 5ms
Contrastverhouding (statisch) : 10.000:1
Contrastverhouding (dynamisch) : 20.000:1

Mooie specs dus. Ik ben persoonlijk wel blij met 16:9, films kijken makkelijker en het gamet ook lekker, hoewel het wel wennen is als je, net zoals ik, van een 4:3 tv (of monitor komt). Hoewel overal de specs vermelden dat de televisie dus 22'' in doorsnee is, is hij eigenlijk stiekem 21,5 inch. Een centimetertje kleiner dus. Ja ik heb het nagemeten. :z

Aansluitmogelijkheden
Deze televisie beschikt over een zeer groot arsenaal van aansluitingen. Het is ook als monitor te gebruiken. Alle aansluitingen zitten aan de achterkant van de televisie, met uitzondering van de PCMCIA slot en de koptelefoonaansluiting.

Aansluitingen:
- 2x HDMI
- 2x Scart
- Composite + Svideo
- Component
- VGA
- DVI
- Audio ingang (voor VGA en DVI)
- Optisch uit (toslink)
- Koptelefoonaansluiting (3,5 mm mini jack) zit in rechter zijkant
- PCMCIA card slot
- Ingang voor analoge tv via de kabel

Zeer veel aansluitingen dus. Ook beschikt deze tv over een PCMCIA card slot, dit is voor digitale televisie. Dan is er geen apart kastje met een afstandsbediening nodig, erg handig dus.
Via de afstandsbediening of het knopje op de tv zelf onder Input is te kiezen welke aansluiting er gekozen moet worden. Dit gebeurt door middel van een aantal plaatjes met de aansluiting, dit gaat ook erg vlot, er hoeft dus niet lang gewacht te worden voordat de tv omgeschakeld van bijvoorbeeld HDMI naar de kabel. De tv onthoud het kanaal en aansluiting als de tv in- en uitgeschakeld wordt. De tv beschikt overigens ook over een USB en een SeriŽle aansluiting, maar deze zijn voor ‘service only’.

Ook beschikt deze televisie over teletext. Via een knop bovenaan de afstandsbediening is dit te openen. Dit werkt nog vrij snel ook. Zelf gebruik ik deze optie redelijk vaak om snel even te kijken bij de televisiegids of er nog wat op de tv is. Leuk extraatje.

Bouwkwaliteit, vormgeving en afwerking
De tv is vrijwel helemaal zwart, met uitzondering van de onderkant. Deze is namelijk rood. Hoewel smaken natuurlijk altijd verschillen, vind ik het er toch goed uit zien. Het plastic zelf van de televisie is glimmend, hoewel dit er erg mooi uitziet, is het apparaat wel een stofmagneet. Deze stof is na enkele dagen wel duidelijk te zien. Een klein minpuntje dus. Ook zijn vingerafdrukken erg duidelijk te zien. De randen van de lijst om het beeld zelf zijn nog geen 2 centimeter breed. Smaken verschillen natuurlijk altijd, maar ik vind dat deze televisie er erg goed uitziet.

De bouwkwaliteit is goed. Het apparaat staat stevig op de voet, het gehele toestel voelt ook vrij solide aan. Het schommelt ook niet als je er tegenaan komt, waar ik bij een andere monitor wel last van heb. Het scherm is ook te kantelen, hoewel het maar licht naar voren kan hellen, kan het wel een groot stuk naar achter (dus met het scherm omhoog) geplaatst worden. Het scherm is niet in hoogte verstelbaar.

Er zijn nog een aantal knoppen aan de linker zijkant van de tv geplaatst. Dit zijn (van boven naar beneden): Input, Menu, Ok, 2 Volumeknoppen, 2 Programmaknoppen, Aan/Uit. Hieronder zit de koptelefoonaansluiting. Aan de andere kant zit de PCMCIA card slot. Hier zit geen klepje op, maar is niet zichtbaar vanaf de voorkant. Al deze knoppen zitten ook gewoon op de afstandbediening. Ook is de televisie in- en uit te schakelen via de afstandbediening, heel handig dus.

Een blauw lampje geeft aan of de tv aanstaat. Mocht je dit storend vinden dan is dit via het menu in te stellen dat dit lampje niet gaat branden bij gebruik van de televisie. Overigens word dit lichtje oranje bij stand-by, dit is wanneer er geen input is in het geselecteerde kanaal.

Compatibiliteit met andere apparatuur
Ik heb mijn Xbox 360 aangesloten op de televisie en dat werkt prima. Ook heb ik mijn 2e computer, met Windows Home Basic, aangesloten via de VGA aansluiting, dit werkt ook makkelijk. Er hoefde verder geen software geÔnstalleerd te worden op de betreffende computer, hoewel er wel een Driver-CD met de televisie is meegeleverd.

De afstandsbediening
De afstandbediening werkt gemakkelijk. Het werkt allemaal heel logisch en gemakkelijk. Het is ook niet onprettig om de afstandsbediening vast te houden, de afstandsbediening is aan de onderkant licht rond en er zitten dus geen scherpe randen in die na langere tijd gaan irriteren. Er moeten 2 batterijen in, dit zijn AAA batterijen, deze zijn meegeleverd.

Beeld- en geluidskwaliteit
Het beeldkwaliteit is goed. De kleuren zijn mooi helder en alles is goed te zien. Er is geen ghosting en ik heb ook nooit last gehad van backlight bleeding. Met de fabrieksinstellingen staat de tv al goed instelt, maar deze zijn eventueel aan te passen, dit kan via het menu, hier is onder andere de kleurintensiteit en de contrast zelf aan te passen naar persoonlijke voorkeuren. Van pixeldefecten heb ik nog geen last gehad, maar deze kunnen bij elk scherm wel voorkomen. De kwaliteit van het kijken van analoge tv over de kabel is ook goed, hoewel de resolutie wel met een factor 5 wordt uitgerekt.

Ook het geluid van deze televisie is goed, maar zoals alle speakers in monitoren kan het geluid niet op tegen aparte boxen. Deze zijn dus aan te sluiten met toslink of de minijack aan de zijkant, hier zal dan wel een kabeltje zichtbaar uitsteken. De speakers zitten in de onderkant van de televisie ingebouwd, in het rode gedeelte dus. De speakers wijzen naar onderen.

De prijs
Voor zo´n 240§, waarvoor deze televisie nog steeds verkrijgbaar is, is dit een zeer mooie televisie. Het heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding gezien alle specificaties, opties en mogelijkheden.

Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn aankoop. Na een jaar in het bezit te zijn van deze televisie heb ik nog problemen gehad. Ook heb ik geen last van backlight bleeding en ghosting gehad. Ook heeft mijn exemplaar geen pixeldefecten maar deze kunnen natuurlijk altijd wel voorkomen. De televisie heet veel mogelijkheden en aansluitingen, ook de specificaties zijn goed. Dit is een van de goedkoopste Full HD televisies die op dit moment te koop zijn. Ik ben er dus erg positief over.

• Xbox 360
  • Compaq Presario C500
  • Windows Vista

Heb jij ook een LG Flatron M227WD-PZ Zwart?

Ik wuif mee met net aangeschafte exemplaar. Het is zeker erg leuke TV met zoveel mogelijkheden. Goed instelbaar en makkelijk in gebruik.