Seagate IronWolf Pro +Rescue, 10TB Review

archie2012Testpanel 6 september 2017, laatste update op 6 september 2017, 95 views

Seagate IronWolf Pro +Rescue, 10TB (Testpanel)

Nooit meer ruimte te kort met deze enorme big size Seagate IronWolf Pro 10TB! De schijf is een zwaargewicht, maar presteert prima. Betrouwbaarheid zou bij Seagate prima in orde moeten zijn, al heb ik deze door de korte test duur niet lang kunnen testen.

Pluspunten

• Geschikt voor enterprise NAS'en
  • SATA-aansluiting (doorgaans SAS voor servers)
  • 5 jaar garantie
  • 2 jaar Rescue Data Recovery Service
  • Tot 256 MB cache
  • 1,2 miljoen uur MTBF (gemiddelde tijd tussen fouten)
  • Redelijk stil

Minpunten

• 9.1TB beschikbaar, al is dit wel kloppend.
  • Redelijk zwaar t.o.v. gemiddelde consument keuzes
  • Dure aanschafprijs
  • Deze of toch meerdere HDD's?
  • Af-en-toe redelijk hard geluid bij down/up schalen

Samenvatting

Heel veel storage ruimte en zorg door de fabrikant, zo krijgt je twee jaar gratis een recovery service en 5 jaar lang garantie mocht de HDD toch defect raden.

Prestaties zijn prima in orde, dit lijkt mede te komen door de cache ruimte. De temperatuur blijft netjes rond de ~38/40C en het geluidsniveau blijft voor een HDD relatief laag.

Allereerst dank aan Tweakers.net voor het toesturen van 2 IronWolf Pro 10TB HDD's! Ben al jaren lid van het testpanel, maar was nu als gelukkige verkozen om eens een onderdeel te testen waar mijn interesse naar uitgaat, waarin het helemaal mooi was dat het ook nog een duur setje (voor o.a. RAID1/RAID0) heb toegestuurd gekregen :)

Toegestuurd waren enkel de HDD's in een stevige verpakking; geen andere toebehoren (SATA-kabels, etc.) alsook een handleiding of boekje(s) ontbrak. Gelukkig was er genoeg informatie bij Seagate zelf te vinden, al vind ik het altijd leuk om even te mogen uitpakken en de boekjes hier-en-daar wat na te lezen. :P

Even tussendoor: mochten er na het lezen van dit review nog vragen zijn, dan hoor ik het graag. :)

Testomgeving

De NAS
Het testen gebeurde op mijn zelfgebouwde NAS:
Fractal Design Node 304
Intel(R) Core(TM) i3-7100 CPU @ 3.90GHz
Corsair 16GB DDR4 RAM @ 2400Mhz
Samsung SM951 - NVMe - 128GB
Arch Linux x64 - Linux-ck 4.12

Reden om voor een zelf gebouwde NAS te gaan en niet voor een kant-en-klare Synology is mijn voorliefde voor (Arch) Linux, het zelf stoeien - controle houden over het hele systeem, en omdat ik met regelmaat nieuwe upgrades/veranderingen aanbreng. Zo gebruik ik de NAS vooral op dit moment voor Kodi, webdevelopment en mijn persoonlijke data-opslag - maar wie weet ga ik in de toekomst nog wel andere toepassingen erop draaien.

Het in elkaar en uit elkaar schroeven van de NAS is het enige moment dat ik echt een kant-en-klare NAS erg mis. Packages voor te syncen en sharen zijn genoeg beschikbaar op Linux. :)

Data wil je beschermen tegen diefstal, daarvoor heb ik de schijven van luks encryptie voorzien.
Je zou denken dat het bij een grotere opslag langer zou duren, maar beide schrijven waren voorzien van luks + Btrfs RAID0 (data) - RAID1 (metadata) binnen een paar minuten*!

*korter als de gebruiker maar sneller kon typen ;)
Netwerk
Thuis is alles bekabeld met CAT-6 en gebruik ik 802.11ac. Zo kon ik ook de HDD's op maximale* snelheid testen over een Samba share.
Ruimte
De ruimte is helaas niet helemaal stofvrij, al probeer ik min. 1 keer per week te poetsen. :P
Normaal staat de NAS in het TV-kastje, maar voor deze test is deze nu op mijn bureau geplaatst. Door de plaatsing maakt het wel minder geluid, al had ik liever een mooie plek in de meterkast.

Benchmark

Door Tweakers werden mij specifieke tests gevraagd, maar eigenwijs als ik ben heb ik hier een beetje mijn eigen draai in gegeven. :P
Zo probeer ik mijn keuzes toe te lichten en nog extra informatie mee te geven.
Je kan hier altijd overheen lezen mocht je daar geen zin/tijd voor hebben. :)
Prestaties
De prestaties heb ik gecheckt met hdparm:
# hdparm -Tt /dev/sda

# hdparm -Tt /dev/sdb
/dev/sdb:
Timing cached reads: 19664 MB in 2.00 seconds = 9839.79 MB/sec
Timing buffered disk reads: 702 MB in 3.00 seconds = 233.72 MB/sec

Een vergelijking met de snelheden van mijn NVMe:
# hdparm -Tt /dev/nvme0n1
/dev/nvme0n1:
Timing cached reads: 19812 MB in 2.00 seconds = 9913.15 MB/sec
Timing buffered disk reads: 3752 MB in 3.00 seconds = 1250.49 MB/sec

Niet helemaal eerlijk natuurlijk, maar zo zie je maar weer hoeveel sneller deze zijn tegenover mechanische schijven. ;)

De prestaties zijn voor mij meer dan prima, zeker voor een HDD! :D
Doorgaans haal ik met een, weliswaar 'green' HDD, maar 1 kwart van deze score. :)
Het lijkt erop dat de cache hierin een grote rol speelt, al zou ik dit wel nog dieper willen onderzoeken.

Helaas heb ik geen screenshot van de Samba-share die ik heb gekoppeld op zowel Linux als Windows, maar neem van mij aan dat de gigabit snelheid volledig wordt benut. Wireless schommelde wat meer, maar dat is opzicht wel logisch.
Het afspelen van en downloaden op de share ging prima en ik was onder de indruk van de stabiliteit tijdens deze acties - geen enkele single drop tijdens het uitvoeren van deze. :)
Featureset
Dat deze schijf vooral op enterprise toepassingen is gericht zie je mede terug in de featureset. Zo zou je volgens Seagate een werkbelasting 300 TB/jaar mogen verwachten. Tevens zit er standaard twee jaar Rescue-service bij inbegrepen.

Met de Rescue-service zal Seagate je harde schijf proberen te herstellen bij fysieke schade (val, defect, etc.). Zelf zou ik altijd een veilige backup maken en deze proberen te storen op een andere machine/locatie, maar mocht het noodlot toeslaan dan is er nog kans op herstel.

De garantie van 5 jaar is mooi meegenomen, al vind ik voor die prijs en de grote dit nog een beetje aan de gemiddelde kant. Maargoed, je kunt nu eenmaal als bedrijf niet eeuwige garantie blijven aanbieden. ;)

Schijnbaar zitten er ook balancing- en rotationele-vibratiesensoren (RV-sensoren) in, die trillingen zouden moeten opvangen. Om eerlijk te beetje moeilijk om te testen; mijn behuizing trilt misschien een heel klein beetje, maar ik was niet echt van plan om ermee flink te gaan schudden. :P
Hopelijk neemt wel hierdoor de betrouwbaarheid van de HDD toe, al heb ik niet kunnen testen of er ergens data wordt geregistreerd in de firmware, wat weer gevolgen zou kunnen hebben voor garantie.

Tevens zijn de schijven van 'geavanceerde' energiebeheer en RAID-prestaties voorzien. Mooie marketing woorden, maar of dit echt klopt zal je de schijven langer moeten gebruiken om dit echt te merken. Een OS zal al zoveel mogelijk het energie gebruik omlaag brengen en proberen te presteren wanneer dit nodig is. Desondanks kan je niet anders zeggen dat het wel lijkt dat deze schijven een mooie performance/energiebalans lijken te brengen. Het terugclocken gebeurt overigens wel met enige regelmaat, of dit eventueel verder in te stellen is met hdparm heb ik nog niet verder kunnen testen.
Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Door de korte testduur heb ik natuurlijk niet echt kunnen testen of de schijven erg betrouwbaar zijn. De reviews over de HDD's van Seagate zijn mixed, maar ik neem aan dat gespecialiseerde HDD's dit wel moeten waarmaken.

De extra reparatie service van twee jaar en vijf jaar garantie zouden wel reden tot meer vertrouwen moeten geven, al raad ik voor belangrijke data altijd een extra opslag ruimte aan.

Wel was ik onder de indruk van het gewicht van de schijven. Als je deze vergelijkt met een doorgaans model van 1TB t/m 3TB, dan voelt deze zeker zwaarder aan. Dat maakt hem ook wel wat robuuster en ik moet zeggen dat de schijf er verder gewoon 'class' uitziet.
Compatibiliteit
Hier valt vrij weinig over te zeggen. Het is een HDD en ik verwacht als gebruiker dat ik deze op elk apparaat met welk OS dan ook kan aansluiten, hierbij meegenomen dat de gebruiker de schijven kan formatteren in GPT en een goede NAS/PC tot zijn beschikking heeft. ;)

Het voordeel is de SATA 6G-poort, doorgaans zijn dit voor servers SAS al zie ik deze steeds minder.

Zelf heb ik schijven prima kunnen inrichten met Btrfs als RAID0 voor data (non-redundant) en RAID1 voor metadata (redundant). Voordeel hiervan is dat je twee schijven kunt combineren tot n grote (19TB in totaal) en je nogal redelijk safe bent aangezien de metadata bestanden weer opnieuw zou moeten kunnen opbouwen.

Zelf helaas geen Synology om te testen met een kant-en-klare NAS, maar dit zou ook geen probleem moeten opleveren aangezien Seagate hierook meer adverteert. Tevens zou Windows-gebruikers de schijf ook prima moeten kunnen gebruiken.
Ondersteuning door fabrikant
Gelukkig niet nodig gehad, al vind ik het wel jammer dat de focus ligt op Synology NAS'en met o.a. IronWolf Health Management. Het zou mooi zijn geweest als HDD fabrikanten iets meer aandacht zouden geven aan 'Linux power-users' met een mooie (open-source) app, al is dit voor 99% van de storage-fabrikanten het geval.

Ik heb niet op firmware updates gecheckt, dus weet niet zeker of deze worden aangeboden.
Geluidsproductie
Een goede afgesloten en gebouwde case doet wonderen. Tevens raad ik aan om een NAS in een (zo koel mogelijke) ruimte te zetten. De meterkast of een andere loze ruimte zijn ideaal geschikt om van enige vorm van geluid af te komen.

Resultaten van de Db-test genomen met mijn OnePlus 3:

Tegen de HDD

Paar centimeter afstand

Anderhalve meter afstand

Geluid valt dus reuze mee, al hoor je hem wel duidelijk up/down-scalen. Misschien dat dit met enig tweaken de interval hiervan veranderd zou kunnen worden.
Warmteproductie
Linux heeft hiervoor een mooie tool aanboort, dit was enkele seconden na een actie:
# hddtemp /dev/sd[ab]
/dev/sda: ST10000NE0004-1ZF101: 37C
/dev/sdb: ST10000NE0004-1ZF101: 39C

De temperatuur kan nog lager, deze temperaturen komen mede doordat ik de HDD's fans op de laagste stand heb draaien en er meerdere schijven inzitten.
Bij het verhogen van de fans en uitschakelen van andere HDD's dropte de temp. met -2C. Onder load blijven de HDD's rond deze temperatuur, al gaan ze onder 'heavy load' max. rond de ~45 graden. Toegeven dat de kabels niet netjes lagen en af-en-toe de case open is geweest, anders waren deze wel wat lager onder load. :)

Mocht je zoveel geld uitgeven aan twee of meerdere HDD's, dan raad ik toch al snel een meer gekoelde ruimte/case aan als deze onder constant load zijn. Voor casual gebruik zijn de temperaturen meer dan prima. :)
Mocht je niet op vakantie gaan, of koop je deze voor een enterprise omgeving, dan valt 400 euro voor 10TB nog enigszins mee.

Een andere optie zou zijn om te kiezen voor 4 HDD's, bijvoorbeeld meerdere Seagate Barracuda 2TB/4TB en deze te combineren d.m.v. software RAID* met Btrfs of ZFS. Je hebt dan geen 20TB, maar je kan wel meer combineren. Bij 2-bay is niet echt een alternatief, dus met deze 10TB each zit je goed. :)

Ben je een power-user en/of heb je genoeg ruimte nodig voor enterprise-omgevingen - dan zit je bij deze Seagate meer dan prima. Hopelijk heb je de recovery service niet nodig en houdt de schijf het een lange tijd vol, al is dit vaak moeilijk te zeggen bij storage. Mijn persoonlijke ervaring zijn dat zelfs de top-of-the-line HDD's binnen 2 tot 4 jaar bad sectors kunnen laten zien, gelukkig kan je dan terugvallen op de 5 jaar lang garantie. :)

De prestaties zijn meer dan goed en Seagate doet genoeg moois om het prima te laten werken op je Synology NAS, al had ik wel wat meer Linux stuff willen zien in de vorm van een mooie app - maar dat is misschien mijn persoonlijke voorkeur. ;)

Al-met-al geef ik deze een uitstekende keuze, al had ik het graag nog verder willen testen.

Heb jij ook een Seagate IronWolf Pro +Rescue, 10TB?