Fairytale Fights, PlayStation 3 Review

Pinkandbluegum 15 januari 2010, laatste update op 15 januari 2010, 291 views

Fairytale Fights, PlayStation 3

Pluspunten

• Grappige graphics
  • Nederlandse productie
  • Geen storend muziekje

Minpunten

• Besturing is ongemakkelijk en traag
  • Weinig spelinhoud
  • Veel herhaling
  • Saai

Besturing Score: 2
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 2
Stabiliteit Score: 4
Een beoordeling na het spelen van 2 hoofdstukken:

Ik heb het spel gekregen, dus prijs is me onbekend. De gever heeft het waarschijnlijk gekocht vanwege de sprookjesachtige uitstraling. Het bevat roze en glitter, iets wat meestal leuk is voor meisjes/vrouwen, waar ik er dus 1 van ben. Hoewel ik pas sinds kort in het bezit ben van een PS3 heb ik al jaren bij vrienden spellen gespeeld dus toch wel wat spelervaring, en vergelijkingsmateriaal. Na twee hoofdstukken gespeeld te hebben moest ik mijn bevindingen wel delen, want het is niet zo'n geweldig spel. Helemaal niet zelfs.

Het idee van het spel is best leuk (bloederige sprookjes) en het doosje ziet er fantastisch uit, maar het spel zelf is wat mij betreft niet de moeite waard. Misschien dat het verderop leuker wordt, of dat de co-op modus zo leuk is dat je het daarvoor koopt, maar de 1 player modus is ronduit saai en vervelend. De besturing is traag (onvoorspelbare vertraging dus het went ook niet) onstabiel, het vechten met het rechterpookje ipv een knop is tegen-intu´tief en met een schietwapen zelfs naar; je kan niet rustig mikken, want je schiet al meteen. Het ontbreken van een "lock on target" met een schietwapen maakt het ook niet makkelijker. Vechten is wel heel makkelijk, dus de slappe tegenstanders compenseren de slechte besturing.

Er zijn veel, heel veel wapens beschikbaar, het boekje heeft pagina's vol met overzichten van konijnen, kranten en andere grappige wapens, maar dat is een gimmick, daar kan een spel niet op bestaan. Behalve veel wapens is er vrij weinig te vinden in het spel. Als ik het vergelijk met een ander spel dat ik heb, Lego Batman (ook een adventure-platform...) dan zit dat veel beter in mekaar, elk decor onderdeel doet mee, kan opgepakt, of kapot gemaakt worden. In Fairytale fights kun je alleen wapens en drankjes pakken, en alleen schatkisten kunnen open gemaakt worden. En dat terwijl het decor volzit met glitterende dingen, vogeltjes en andere zaken die je ook wilt oppakken, kapot maken, iets ermee doen in ieder geval.

Behalve lopen en vechten met "grappige wapens "doe je niet veel. Sommige levels hebben een behendigheidsaspect, bijv onder scherpe messen doorlopen, of ergens overheen springen, maar ook dat is gewoon niet zo spannend als dat het kan zijn (ik denk aan een Prince of Persia waarbij het geniaal is). Doordat de besturing nogal gammel is, duurt het even voor je er bent, maar de tocht op zich is onenerverend.

En de bossfights? Tja, ik heb er 1 gedaan, en daarbij bleek het een kwestie van volhouden. Gewoon 20 minuten lang hetzelfde doen, en als je dan denkt dat je de grote boze bever hebt verslagen, dan mag je nog eens, want de andere tand moet er ook uit. Aaargh! Meer van hetzelfde is gewoon niet leuk, maar dat hebben de makers duidelijk niet beseft.

Kortom , ik vind het een spel dat in potentie best leuk had kunnen zijn, met graphics die goed zijn (maar weinig interactief) en als Nederlandse productie gun ik ze het succes heus, maar namens alle vriendinnen en vrouwen: geef ons dit spel niet!

Heb jij ook een Fairytale Fights, PlayStation 3?

Reviews door de redactie