Labtec Webcam 1200 Review

jwvanwijngaarden 16 januari 2010, 944 views

Labtec Webcam 1200

Pluspunten

• Netjes gemaakt
  • Snel te installeren

Minpunten

• Beeldkwaliteit
  • Onhandige klem om te bevestigen

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Waarom een Labtec webcam van ¤ 15,-? Ik zocht een goedkope webcam om beeld te zenden bij Skype. Als nieuweling op dit gebied wil ik niet teveel geld uitgeven. Als Skype met beeld heel leuk blijkt koop ik desnoods een keer een betere.

Levering: goed verpakt in een stevige doos, met daarin de (povere) gebruiksaanwijzing (USB-draad!!!) en een installatie-cd met drivers en nog een paar programma's. Die programma's heb ik vanwege mijn gebruiksdoel niet geļnstalleerd. Ik wil hem gebruiken met Skype.
Het apparaat zelf ziet er netjes gemaakt uit, de pointe van de bijgeleverde klem mis ik volledig, ik heb met met Magictape bovenop mijn oude CRT-monitor geplakt. De webcam heeft geen ingebouwde microfoon. Ik gebruik een Profoon IP-10 internet telefoon, die werkt uitstekend.

Installatie: loopt vlot, installatie drivers op de computer zonder problemen, was snel klaar. Prettig is dat de kabel lang genoeg is om vanaf de bovenkant van de monitor tot aan de op de grond staande desktop te komen. Na installatie heb je een icoon Amcap op je desktop, dat kun je openen en dan zie je jezelf en een menu om instellingen aan te passen.

Gebruik: de webcam doet wat hij moet doen. Hij levert een heel herkenbaar beeld aan de andere kant van de lijn. Omdat zo goed mogelijk te krijgen moesten in mijn geval twee zaken aangepast worden. Allereerst scherpstellen. Dat gaat door middel van een gammel draaiende ring om het lensje, die je -gelukkig- dus maar weinig hoeft te gebruiken. Verder moet de kleur aangepast worden, die was in mijn geval veel te rood. Na wat frunniken aan de instellingen is dit heel redelijk te krijgen.

Vergelijken met andere webcams: mijn vrouw heeft een ingebouwde webcam in haar Apple. Die is zonder aarzelen beter, dat leidt geen twijfel. Scherper en meer natuurlijke kleuren zonder er iets aan in te stellen. Mijn zwager heeft een Logitech van ¤ 30,- Ook die is scherper en beter van kleur.

Conclusie: Als je voor weinig geld de wereld van beelden bij Skype wil binnenstappen dan levert deze webcam exact wat je wilt. Als je Skypen leuk vindt zou mijn advies zijn om wat meer uit te geven en deze ¤ 15,-in te zetten als begin van de aanschaf van een betere. Er wordt flink gestunt met de prijzen van de duurdere Logitechs. Ik ga voor en Logitech 9000

• ECS k8M800
  • AMD-Sempron 2600
  • Profoon IP-10 internet telephone
  • Windows XP

Heb jij ook een Labtec Webcam 1200?

Ik wilde even ingaan op de klem. Als ik met Google naar afbeeldingen zoek, zie ik dat die klem hoogstwaarschijnlijk gemaakt is voor flatscreens. Vandaar dat het niet zo makkelijk te gebruiken is bij je CRT scherm. :)

Ik vond echter wel deze afbeelding en wellicht zou je hem zo kunnen neerzetten? Wellicht gewoon op je tafel / bureau of zo op je CRT scherm? Wellicht dat het dan beter gaat.
Dank voor je reactie, de klem lijkt zeker gemaakt voor flatscreens, de methode die je suggereert heb ik ook geprobeerd, maar ook die methode lukte niet zonder hem stevig vast te zetten met Scotch Magic tape. En op het moment dat dat moet maakt het niet zoveel meer uit. In de voorbeeldfoto staat de webcam op een horizontaal vlak, en zo te zien uit de "loop".
Jan Willem
2 woorden : bagger troep,

niet te monteren op een lcd, klapt gelijk stuk, en de rubbertjes blijven heel kort zitten vanwege te weinig lijm,

Super afrader dus !( ook voor skype )

je kunt beter voor 5 euro een webcam kopen bij de blokker, 10 duizend x beter dan deze cam van 15 euro, mijn oudste mobiel met camera heeft nog betere kwaliteit :P(overegins alle webcams en camera's beter, aangezien deze niet eens monteer baar is ;))

[Reactie gewijzigd door michaelvd12 op 8 juli 2010 20:25]