Specificaties Rad. HD5850 (725MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition) Review

vidyax 15 januari 2010, laatste update op 15 januari 2010, 3.011 views

Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)

Pluspunten

• Afmetingen kaart
  • Geluidsproductie
  • Snelheid
  • Aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Geen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Featureset:

De grafische kaart beschikt over:

2x DVI
1x HDMI
1x DisplayPort

Verder beschikt het over 1GB aan geheugen, de mogelijkheid om drie beeldschermen aan te sluiten m.b.v ATI's "EyeFinity". Let op! - Het derde scherm moet op de DisplayPort aangesloten worden.

De lengte van de videokaart is...ik wou zeggen gigantisch maar nee. De HD5870 is nóg veel groter, maar nadat de kaart in de PC zat viel het best mee. De kaart komt in feite niet verder dan het moederbord. ATX formaat zeg maar.

Prestaties:

Voor mij zijn de prestaties ongekend. Ik werkte hiervoor met een Asus EN9500GT TOP (Nvidia GeForce 9500GT), en om dan over te gaan op zo'n kaart is voor je game ervaring een echte impact.

* Ik probeerde dus met de Asus kaart games te spelen als (zie hieronder), maar een echt goede FPS halen? Vergeet het maar.

- Red Faction: Guerilla
- Far Cry 2
- Crysis
- GTA IV

Met de HD5850 van Sapphire loopt elk spel supersnel, met max. AA gewoon. Ik heb even snel een benchmark uitgevoerd met de game Far Cry 2, en kom op de volgende resultaten:

- Gemiddeld: 45 FPS
- Maximum: 111 FPS
- Minimum: 31 FPS

Beeldkwaliteit:

De beeldkwaliteit is superieur. Het beeld was met de Asus EN9500GT ook al mooi, maar met de HD5850 natuurlijk ook. Daarentegen zie ik geen verbetering in het beeldkwaliteit, wel met games uiteraard wanneer je volledig AA gebruikt.

Driver-ondersteuning en compatibiliteit:

Het installeren van de drivers ging met groot plezier. Windows gaf meteen al aan, na het inloggen, dat ik m'n PC moest rebooten. Eerst nog even de Nvidia drivers verwijderd en na het rebooten meteen de nieuwste ATI drivers geinstalleerd (ATI Catalyst Suite 9.12). Perfecte Windows 7 64-bit ondersteuning.

Warmte- en geluidsproductie:

De warmteproductie laat ik even buiten beschouwing omdat ik hier nog niet naar heb gekeken. Wel ga ik even kort in op de geluidsproductie.

Even de case-fans op Low zetten, en luisteren....

NIKS! De kaart is gewoon, stil. Met programma's zoals RivaTuner kan je je fanspeed aanpassen, dit heb ik nog niet gedaan. Maar de kaart is gewoon erg stil.

Prijs:

Ja, dit is een beetje twijfelachtig. Het is natuurlijk best een dure kaart. Ik heb er zelf een "zachte" 257 euro voor neer moeten leggen. Je krijgt echt wel waar voor je geld, en dat mag ook wel voor ruim 250 euro.

En dan nog een leuk feitje. De Nvidia GeForce GTX295 haalt afgerond 1.7 TFLOPS. De HD5850, die ongeveer de helft goedkoper is, haalt ruim 2 TFLOPS.

Heb jij ook een Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)?

Alle waar heeft z'n prijs toch? Je moet naar de prijs/prestatie van deze kaart kijken, waarbij je nadrukkelijk moet kijken naar de concurrentie. Dan is de prijs zo slecht nog niet.
257 euro is zeker wel aan de dure kant voor deze kaart. Dit heb je betaald omdat hij schaars is. Dat is je eigen keuze :) Normaal zou hij rond de 220 moeten liggen nu.
Bij de lancering kon je hem krijgen voor net geen 200, dus daar ligt de bekeken/ gewogen marktprijs. De huidige prijzen hebben nog weinig te maken met de vertraagde levertijden. Ati ziet gewoon een leuke periode van monopoly.

Maar 257 is inderdaad wel veel, je kan hem evengoed voor 240 hebben, inclus levering. Ik heb de mijne eind december gehad vr 237 inclusief levering (levering binnen de werkweek) , naar belgie (azerty)

[Reactie gewijzigd door Joindry op 15 januari 2010 14:50]

Jullie hebben gelijk. Ik heb de kaart ook gekocht bij een vrij dure winkel (Informatique).

Punt 2: Wat vinden jullie van de review? Ik doe dit nog niet vaak en wil graag weten of ik het begin te leren xD
Troost ik heb ook niet veel ervaring met reviews schrijven, maar wat het wel makkelijker maakt om te lezen zijn wat cijfertjes ( 3dmark vergelijkingen bvb) en foto's van je systeem of fraps en dergelijke. Cijfers van dB's zijn ook altijd handig, maar voor leken als ik dan al weer iets moeilijker, simpelweg omdat ik geen dB meter heb.

Ik draai trouwens 1900*1200 en dat gaat vloeiend voor alle hedendaagse games. Ben aan het overwegen om kleine tweede scherm (17") ernaast te planten om msn of tv op te laten spelen, terwijl ik game.
Ben eens benieuwd of de grafische kaart daar nog mans genoeg voor gaat zijn.
Zelf weet ik wel hoe de prestaties met een upgrade van een 9500GT naar een HD5850 verbeteren (heb ik zelf toevallig ook gedaan), maar ik heb nog wel een vraagje: met welke resolutie werk je? Zelf heb ik 1080P waarvoor de 9500GT echt te traag was, maar nu houdt de HD5850 zelfs nog ruimte over :)
Ik draai ook op 1080P (1920x1080). Ik had een Asus EN9500GT TOP, die was dus overclockt. Maar hij was inderdaad wel traag, nu gaat het prima met de HD5850 :P
Heldere, bondige review. Zelf heb ik een 8800GTS icm Asus P5B Deluxe, Intel Core 2 Duo E6600, 4 Gb DDR2 en Cooler Master Extreme Power 550W. Ik wil ook zsm upgraden naar een HD5850. Wordt de CPU/moederbord dan de bottleneck? Of zal de boel lekker lopen, met name games (bijv. Empire Total War, Modern Warfare 2)?
Heb jij al enige problemen met strepen gehad? Heb zelf namelijk dezelfde kaart maar toch al wat problemen met vastlopers gehad. Voor de rest prima kaart en levert goeie prestaties.
heb een 4870x2, maar de drivers een ramp.(club3d)
slecht installeren soms allerlei rare kleuren als ik een spel opstart en tijdens het spel.
en als ik het spel dan weer overnieuw opstart zijn de kleuren wel zoals ze te horen zijn.

advies:koop een GeForce 8600gt van msi geweldige budget-gamecard.
heb trouwens: coolermaster real power m700.
intel core 2 due e6350.
ati radeon hd 4870x2 club 3d ddr5 editie
creative sound blaster x-fi go!

[Reactie gewijzigd door dennis1000 op 26 januari 2010 20:03]

Hoe kun je nou zo'n verouderde kaart aanraden :s ?
Voor hetzelfde/minder geld heb je een veel nieuwere, snellere kaart met meer features..