Specificaties Bedraad Qwerty met Cooler Master Mem-chanical switches - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterSet MS120 Review

Consigliere 31 augustus 2017, 300 views

Cooler Master MasterSet MS120 (Product volledig gesponsord)

de MASTERSET MS120 van Cooler master toch wel een must have voor de gamers met een niet al te groot budget !. Met RGB op zowel muis als Toetsenbord en de 24key Ghosting! Ik zeg hebben !

Pluspunten

• RBG overal waar je maar wenst per-key op het toetsenbord en 3zones op de muis
  • Memchanical switches ontworpen bij coolermaster zelf die voor het klik klak zorgen en de precisie
  • De pixart 3350 sensor in de MS120 muis
  • De prijs is echt geweldig voor een muis toetsenbord combo
  • De bouw en cherry keycaps
  • Lange kabels waardoor je genoeg ruimte hebt op je bureau om te schuiven

Minpunten

• Misschien mis ik toch een stukje software om het makkelijker te besturen
  • Zoals elk toetsenbord met mechanical of memchanical klik klask toetsenborden.. worden ze in een kantoor niet echt toe gejuicht

COOLERMASTER MASTERSET MS120

Sinds Computex heeft elke fabrikant wel weer iets nieuws. Cooler Master had behalve de randapparatuur ook de vette vernieuwde Cosmos II maar de nieuwe HAF trok toch wel het meeste bekijks op de Cooler Master stand.
In deze review gaan we het eens hebben over de laatste van de 3 nieuwe telgen en misschien wel de meest opvallende.Niet alleen door zijn uiterlijk maar zeker ook door de prijs voor wat je ervoor krijgt.Dan te bedenken dat het ook nog eens van Coolermaster is.

Na de MasterMouse520 en 530 hebben we dan nu voor ons de MASTERSET MS120. Een toetsenbord / muis zet voor maar 90 Euro. Normaliter van de Bigboss beginnen de prijzen pas over de 100 euro voor een Ramplank met clickyclack geluiden en de muizen voor een 60 a 80 euro.

Met de MASTERSET MS120 heb je dus een muis en clicky per-key RBG toetsenbord combo voor maar 9 tientjes. Ik zeg dit niet vaak maar dit is een hele goede deal. Maar zul je jezelf afvragen. is dit wel goed dan. of is dit half gebakken rommel dat een miskoop is? Ik heb zelf maar 1 echt minpunt gehoord en dat was van mijn collega's die het irritant vonden elke keer dat geklik terwijl ze een moeilijk bestek of besluiten moesten nemen.

Aangezien alle Mem-chanical / mechanical of ander soort behalve de duffe kantoor ramplanken het klik klak hebben. kun je eigenlijk dit wel wegstrepen. of voor 1 euro heel veel oor plugjes kopen voor ze. Wat je ook kunt doen is hem lekker thuis bij je game setup laten staan en winnen in games door de 3.6mm indruk diepte en de 1.2mm activeringsdiepte.
UItpakken:
Laten we eerst maar eens kijken wat we krijgen als we de MASTERSET MS120 uit zijn veilige donkere doos halen. Wij treffen zoals het toetsenbord als de muis in hun vertrouwde plastieke zak waarbij de muis nog eens warm verpakt zit in schuim. Wist je dat muizen daar van houden warme plekjes en het liefst iets te eten ;) maar dat terzijde. Buiten een boekje om met beknopte info vinden we niets in de doos wat gebruiks waardig is. Ja maar hé hoe zit het dan met een keycap puller. ja helaas die zit er niet bij maar mag zeker de pret niet drukken.

Wat valt er meteen op bij het bekijken en wat op de knopjes klikken bij het toetsenbord. Hij is zwaar. ( zijn de meeste mechanical / mem-chanical toetsenborden ) de klik-klak zit er lekker in . de keycaps zijn makkelijk te verwijderen en de toetsen zijn voorzien van een helder "witte"tekst. De muis.. zie ik nu de Clawgrip MM520 .. nee volgens mij niet want dat zou raar zijn toch? een muis in combo verkopen en een muis los. dit zou betekenen dat het toetsenbord maar 30 euro zou kosten.. Even iets vergelijken dan . de MM520 heeft als Model no: SGM-2007-KON1 en de muis van de MS120 heeft model no: SGB-3050-KKMF1. Aha ! er zit dus wel degelijk een verschil tussen die 2 muizen.. kom hier zometeen op terug.

Na de MASTERSET MS120 aangesloten te hebben valt er eigenlijk nog steeds geen verschil te vinden . de zelfde disco rgb die je tegemoet komt ook dezelfde manier van opbouw. maar toch wel degelijk verschil.de MS120 muis bevat namelijk geen rubberen grips. en je kunt namelijk de MS120 niet aanpassen kwa RBG via software. Maar je kunt de rgb aanpassen doormiddel van de dpi knop . Helaas zitten er dus op de MS120 muis niet de functies en effecten van de MM530 muis maar goed wat wil je of een set van 90 euro of een muis van al 50 euro. Dit mag wederom zeker niet de pret drukken. Hebben wij dan wel software voor de RGB MS120 toetsenbord. No nee nein enz enz. ook dat niet. Geeft ook niet eigenlijk want je kunt het heel goed via het toetsenbord zelf doen. Na een misklik of 2 weet je precies hoe alles werkt en kun je de MS120 toetsenbord en muis instellen zoals jij wilt.

Techniek:
Zeker geen verkeerd punt als je een toetsenbord en muis combi koopt. Beginnend bij de MS120 muis. wat zit hier dan in voor techniek als hij niet het zelfde is als zijn tweelingbroer met iets meer power.

De MS120 muis beschikt namelijk net zoals zijn grote broer over Omron switches. maar niet over de sterke 3360 Pixart optical sensor maar over een Pixart 3050 sensor wat dus wel een aardig verschil is. Zo heeft de MM520 een 12000 dpi en zal deze het moeten doen met 3500 dpi ( eigen ervaring boven de 5000 dpi begin ik te zoeken naar precisie . dit kan ook komen door mijn 1080p scherm )De dpi ligt tussen de 500 en 3500 dpi waar je met 4 standen tussen kunt schakelen. Zo vind je bij de MS120 muis dat je deze ook als palm kunt gebruiken. en niet zoals zijn broer alleen als Palm of alleen als Grip. Toch weer een groot pluspunt lijkt mij. Om de muis af te maken op zijn techniek en uiterlijk beschikt hij ook nog over hoge kwaliteit coating om beschadegingen tegen te gaan. En er zit een ALPS scrollwheel encoder in.

Het toetsenbord komt natuurlijk ook aan de beurt en als we op de doos kijken wat we in het toetsenbord kunnen vinden zien we dat deze is opgebouwd uit 6 lagen. Beginnend van onderaan zie je natuurlijk de plastiek bodemplaat gevolgd door een stalen plaat om alles stevig en zwaar te maken voor een goede stabiele ligging op je bureau. Hierop ligt de rgb lichtjes plaat en daarop de printplaat zodat de pc weet welk knopje je indrukt. Dit alles afgemaakt met de cover en de keycaps die compatible izjn met cherry keycaps. Zoals ik net al aangaf is de MS120 toetsenbord voorzien van Mem-chanical clicky switches. Die hebben een 50m klik levensduur en kunnen met 24 toetsen tegelijk ingedrukt worden. Elke toets is voorzien van Per-key RGB zodat je hem helemaal in kunt stellen naar jou smaak. Ook is het toetsenbord voorzien van een herhaal range van 1 tot 8 x en er zit een WIN key en een volledige key lock op. Maar wat is dan een Mem-chanical.? Memchanical switches zijn door coolermaster zelf gemaakte switches die uitgerust zijn met exclusieve hybride schakelaars die je kunt vergelijken met professionele mechanische switches. Waardoor je dus niet een mechanisch toetsenbord hebt maar een membraam toetsenbord.

Hier een filmpje van iemand die het verschil uitlegt tussen memchanical en mechanical

Verder vinden we ook zoals ik al zei geen software voor de MS120 maar je kunt via de FN knop 9 verschillende modes activeren en on the fly de snelheid de richting en de kleuren veranderen.

Waarom zou ik dan de MS120 kopen ipv een Razer Cynosa pro bv of een Razer Ornata.?

Om de MS120 te vergelijken met de Razer Cynosa Pro:

( MS120 links / Razer Cynosa rechts )

Comboset: Ja / Ja
Backlight: Per key rgb / 3 kleuren
Switch type: Memchanical clicky / standaard membrane
Keycaps: Cherry MX keycaps / Standaard
Ghosting / KRO: 24 keys / standaard usb
Mouse DPI 3500 / 2000
Mouse LED RGB / 3 color
Als we dan de Ornata van Razer erbij pakken zien we dat het geen combo set is. maar 10 keys ghosting heeft en 10 euro duurder kost voor alleen een toetsenbord. Oftewel met de CM MS120 heb je toch een rete goed setje in handen !!
Conclusie:
Op een paar mindere kenmerken dan zijn grote broers doet de MS120 muis zijn werk zoals het moet en met het toetsenbord dat voor op kantoor net even te veel klikkerdieklak doet maar voor het gamen toch echt wel erg goed is met zijn 24 keys ghosting en rgb. Is de MASTERSET MS120 van Cooler master toch wel een must have voor de gamers met een niet al te groot budget !.
Foto's:

Heb jij ook een Cooler Master MasterSet MS120?