Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 8 Grijs Review

RensvN 31 augustus 2017, laatste update op 4 september 2017, 6.797 views

Nokia 8 Grijs (Product gekocht)

Eerste indruk is erg goed. Telefoon voelt stevig aan en ligt goed in de hand. Het Quad HD scherm is erg scherp en de telefoon is behoorlijk snel. De camera is op het eerste oog ook goed. Telefoon wordt geleverd met stock-Android 7.1 en dat is echt een pluspunt.

Pluspunten

• Stevig gebouwd
  • Snel
  • Mooi scherm
  • Stock-Android
  • Vingerafdrukscanner werkt goed
  • Camera

Minpunten

• Glad
  • Accu niet verwisselbaar

Verwacht aub geen professionele review waarbij alle punten uitgebreid worden uitgelicht, dat laat ik graag aan anderen over.
Toch wil ik graag mijn bevindingen als ‘normale-gebruiker’ met jullie delen.

Mijn Microsoft Lumia 950 was aan vervanging toe na bijna 2 jaar trouwe dienst. Omdat de specs er voor mij prima uitzagen en omdat ik ook in het verleden goede ervaringen had met mijn Nokia Lumia 920 heb ik voor de Nokia 8 gekozen.

In de doos:
• Oplader
• Usb c naar usb a kabel
• Oordopjes
• Handleiding
Nokia 8
De Nokia 8 draait op een stock versie van Android 7.1 wat ik persoonlijk echt een pluspunt vind.
Deze telefoon beschikt over een 5,3-inch(2,560 x 1,440 ) QHD-scherm met een pixeldichtheid van (554ppi). Het scherm heeft een piek helderheid van 700 nits.
De Nokia 8 wordt aangedreven door een snapdragon 835-chipset met 4 GB werkgeheugen en beschikt over een accu van 3090 mAh.
Onder de motorkap
De Nokia 8 wordt aangedreven door de Snapdragon 835 processor, welke momenteel de snelste op de markt is. Net als bij de andere Android-smartphones van Nokia, draait de Nokia 8 een "pure" versie van Android vrij van bloatware, systeemwijzigingen en vooraf geïnstalleerde apps van derden.
De telefoon is dan ook erg snel en alles werkt vloeiend, tot op heden nog geen haperingen gezien.

Anutu Benchmarks
Bluetooth 5
Een verdubbelde snelheid en 4x meer bereik dan de vorige Bluetooth versie. Bovendien kun je met Bluetooth 5.0 meerdere apparaten tegelijk aansturen.
De Nokia 8 wordt bedekt met Gorilla Glass 5 en heeft een IP54-waardering tegen spat- en stofschade. De telefoon is dan ook niet volledig waterdicht.
Door het formaat van 5,3” past deze Nokia fijn in je handpalm.
Het aluminium frame voelt lekker stevig aan. Wel heeft deze ten opzichte van een aantal van zijn concurrenten ‘behoorlijke randen’, dit vind ik persoonlijk echter niet storend. Door het formaat van 5,3’’ is de telefoon namelijk zeker niet te groot.
Het scherm is van topniveau. Het is scherp, levendig en helder genoeg om in elk geval met zonlicht te gebruiken.
Accu
Zoals bekend bevat de Nokia 8 een accu met een cappaciteit van 3090 mAh.
Ik ben gewend om mijn toestel iedere avond aan de lader te hangen maar dit is tot op heden nog niet nodig geweest.
Gisteren om 09:30u de telefoon uit de doos gehaald en aangezet, vervolgens diverse apps geïnstalleerd, Android ge-update en er s’avonds veel mee zitten spelen.
Op dit moment heb ik nog steeds 14% batterij over dus mijn eerste indruk van de batterij is goed.
Geluid
Ook op dit punt scoort de Nokia goed, de kwaliteit van het geluid is uitstekend.
Zowel tijdens het bellen op speaker als ook tijdens het afspelen van muziek/video's
Camera
De camera is prima maar nog niet top, wellicht veranderd dit nog door updates of met andere software voor de camera-app. Mogelijk kan ik door wat instellingen aan te passen ook nog betere foto’s maken maar dit moet ik nog even verder uitzoeken.
Dan is er ook nog de mogelijkheid voor het maken van een bothie, leuk idee maar persoonlijk zie ik er (nog) niet het nut van in.

Hieronder eerst een paar foto's die ik heb gemaakt met mijn Nokia 8 en daarna nog een paar vergelijkingen tussen de Nokia 8 en de Lumia 950.

Hieronder volgt de vergelijking tussen de Nokia 8 en de Lumia 950:

https://www.mupload.nl/img/nhmlrojcuo0cy.jpg https://www.mupload.nl/img/bgeqq1qztatv4.jpg
Nokia 8 VS Lumia 950

Nokia 8 VS Lumia 950 in het donker met flitser

Nokia 8 VS Lumia 950 zonder flits

Wanneer ik meer informatie heb zal ik de review hier verder aanvullen.

Heb jij ook een Nokia 8 Grijs?

Ik heb op dit moment ook een Lumia 950. Wat zijn nou echt de verschillen kwa Camera, accuduur, etc. Ik zit er namelijk ook over na te denken om weer terug te gaan naar Nokia, Maar ben nog niet helemaal overtuigd.
Zit met hetzelfde dilemma. Op dit moment heb je voor minder dan ¤ 608 de Samsung s8 en die heeft zich wel bewezen los van de bloatware en de prima bouwkwaliteit van de Nokia 8. Ben zeker van plan beide toestellen in de winkel eens uitgebreid te gaan voelen en bekijken.

Voor ¤ 543 heb je de 8 bij ACES. Moet je wel een KvK nummer hebben.

[Reactie gewijzigd door roelrip op 5 september 2017 06:55]

Ik weet niet hoe goed/betrouwbaar Max-ict is, maar daar staat hij nu voor ¤533,63
Ken ze niet, je weet ook nooit of het toestellen voor de NL markt of parallel import is met volledige garantie. Ik wil graag de glossy blauwe die duurt nog even. Geef dan liever paar tientjes meer uit. I.i.g. bedankt!
Ik heb hier eerder besteld. De levertijd is niet altijd even accuraat maar op prijspeil zijn ze zeker in orde. :)
De accuduur van de Nokia is echt stukken beter vergeleken met de Lumia 950. Voor wat betreft de camera, die vind ik niet veel beter of slechter dan die van de Lumia. Mogelijk dat dit nog beter wordt door aanpassing van de software. De bouwkwaliteit is ook nog een noemenswaardig verschil, de Lumia is van plastic en voelt ook wat goedkoop. De Nokia voelt stukken steviger.
Hoe zit het met de integratie met onedrive/outlook (de hotmail versie dus niet O365) en het synchroniseren van je contactpersonen? Zijn er zaken die je mist op je Nokia 8 die je voorheen wel had? zoals irisscanner/ Continuum
Voor mijn mail gebruik ik een andere app en OneDrive gebruik ik verder ook niet eigenlijk. Het integreren van mijn contacten heb ik wel gedaan door mijn outlook-adres in te stellen en dat ging zonder problemen. De irisscanner mis ik niet aangezien de vingerafdruk scanner van deze Nokia veel makkelijker/sneller werkt. Ik mis eigenlijk nog niets, door Android kan ik nu zelfs apps gebruiken die ik op wp10 heb gemist.
Hoe deed/doe je back-up van je foto's? Op mijn Lumia 950 verloopt dat via Onedrive en dan is het erg leuk dat je foto's van je partner (die ook upload naar Onedrive) in je gallerij opduiken. Dat geeft een mooi chronologisch beeld van alles wat we doen. Heb jij (of iemand anders) ervaring of dit op één of andere manier ook mogelijk is binnen Android? Dat Onedrive je foto's in de galarij op een Android toestel zet?
Wat OneDrive is voor Windows Phone, is Google Drive voor Android: dé plek om al je bestanden in de cloud op te slaan. Heb je op je Windows Phone al je foto's gesynchroniseerd met OneDrive? Dan hoef je slechts deze app te downloaden in de Play Store, om ook op je Android-smartphone deze foto's te bekijken. Wil je OneDrive blijven gebruiken, dan kun je ervoor kiezen om je nieuwe foto's eveneens in dit account op te slaan. Google heeft er echter ook een eigen service voor: Google Foto's. Dit onderdeel van Drive biedt onbeperkte opslag voor foto's die je maakt met je smartphone.
Kun jij misschien ook vertellen hoe het met de "opname microfoons" is gesteld?
De Lumia 950(XL) was naast de 930 de enige waarmee ik een muziek-concert kon opnemen in goede kwaliteit, zonder dat het geluid steeds weer vervormde bij enige bass.
Ik helaas heb ik geen concert of festival op de planning staan om het uitvoerig te testen.
Ik heb het wel geprobeerd in mijn auto met de muziek 'vol open' en bij mijn muziekinstallatie thuis(nummer met veel bass), de muziek vervormd niet en is mooi zuiver.
Dat zal vast hetzelfde zij als bij een concert. Thanx :)
Compleet off-topic, maar de LG V modellen zijn hier heel goed in. Ik heb zelf de V10 (en met succes getest) maar je hebt ook de V20 (goedkoop via eGlobal!) en binnenkort de V30.
Nokia 8 ook, Google maar eens "OZO audio Nokia 8"
Top review, bedankt voor je uitvoerige tests!

Kun je misschien iets specifieker zijn met je batterijtijd? Wellicht een echt tijdsduur aangeven tussen van de lader halen en de laatste 5% of zo? Ben er ook 1 die hem elke avond aan de lader hangt, maar ben wel benieuwd of ik dat ritme kan doorbreken haha.

Je geeft aan dat de software voor de camera wellicht wordt aangepast, wat zijn de verwachtingen hierin weet iemand dat? Ben niet meteen enthousiast over de foto kwaliteit nog.
Hangt sowieso af wat je er mee doet natuurlijk.
Vandaag ben ik een dag onderweg geweest voor mijn werk en heb ik hem heel intensief gebruikt.
In de auto heb ik veel gebeld via mijn Bluetooth-carkit, de hele dag mijn roaming aangehad en veel gemaild.
Verder ook nog wat video's bekeken via Youtube etc.
Om 06:00u de telefoon van de lader gehaald en nu nog 52% batterij, dus zelfs na een dag intensief gebruik krijg ik hem niet leeg.

Indien je de hele dag gaat gamen, video's bekijken, social media etc. zul je hem wel leeg krijgen, bij normaal gebruik niet.
Top, das inderdaad wel een beetje het antwoord wat ik zoek! Thanks! Die moet bij minder intensief gebruik de 2 dagen wel gaan halen dan lijkt me!
Goeie review! leest lekker weg en duidelijk. Enige is dat t voor mij onduidelijk is in de cameravergelijking welke fotos nou met welk toestel zijn gemaakt(kan ook komen doordat ik op mobiel zit)
Verder goed gedaan.
Ik denk dat het inderdaad komt doordat je via je mobiel kijkt. De eerste foto is telkens van de Nokia 8, ik zal binnenkort nog meer foto's posten van de Nokia.
Prima review! Ik kom ook van de Microsoft 950 uitstekend toestel maar was Windows mobile zat, geen ondersteuning apps etc. Grote twijfel is nu of ik een nokia 8 of samsung s8 ga kopen. Zoek snelheid eenvoud en stevigheid, solide toestel dat tegen stootje kan alle bloatware van samsung moet ik dan voor lief nemen maar de s6 is qua scherm ook klasse. Alleen lees je veel negatiefs over kwetsbaarheid ervan (glasbreuk). Nog wat vragen:
Wat is de laadtijd van de 8 bij lege accu? Zijn er al goede cases voor ? Kun je iets meer zeggen over de grip van het toestel ? Bedankt!

[Reactie gewijzigd door roelrip op 3 september 2017 10:30]

Snelheid, eenvoud en stevigheid vind je allen terug in dit toestel. De laadtijd is ongeveer 2 uur. Ik heb nog geen case voor het toestel, ik denk dat die vanaf komende week beschikbaar zijn. Het toestel voelt best glad maar toch valt de grip niet tegen.
Waar heb je deze gekocht? Goeie review btw!
Dankje! Ik heb hem gekocht bij Art & Craft.
Bedankt voor je bevindingen tot dusver, top !
Ook je reacties in het Nokia 8 forum waardeer ik.
Wow, ben best onder de indruk van de specs en telefoon! Deze is volledig onder mijn radar doorgegaan... Jammer dat de prijs toch nog best fors is, voor 100 euro minder had ik hem direct gekocht. Nu is het een directe concurrent van de OPO 5, en dat wint hij niet. Ook is de meerwaarde w.m.b. te summier t.o.v. b.v. de Moto G5 Plus of Wileyfox Swift 2x. En ja dat was expres ;)
Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen van andere Tweakers.
Camera kan best aardig zijn, de 950 heeft naar mijn mening een van de beste camera's in een smartphone.

Ik vond online deze vergelijking:

Ik ben benieuwd naar meer ervaringen met de camera van de Nokia 8. Als deze goed is, dan ben ik mogelijk uit mijn dillema voor de opvolger van mijn Lumai 930

De camera van de Lumia 950 was inderdaad erg goed en had 2 jaar geleden een voorsprong op zijn concurrenten. Deze Nokia heeft echter ook een prima camera maar steekt er niet met kop en schouders bovenuit.

[Reactie gewijzigd door RensvN op 6 september 2017 20:00]

Als ik de foto's vergelijk vind ik de 950 iets beter met iets minder ruis.