Trackir 5 Zwart Review

Propane 13 januari 2010, laatste update op 13 januari 2010, 8.710 views

Trackir 5 Zwart

Pluspunten

• Simpele opzet en werking
  • Goede Quick Start Guide
  • Goede software
  • Makkelijk in te stellen
  • Nette vormgeving

Minpunten

• Prijs zal aan de hoge kant zijn voor sommigen
  • Standaard clip is minder praktisch dan de optionele TrackClip Pro
  • Game ondersteuning is toch wat genre gebonden

Wat is een "TrackIR" en waarom heb je het nodig?

TrackIR is een product dat headtracking in games mogelijk maakt. Het bestaat uit een webcam-achtige infrarood ontvanger en een clip met drie reflectoren. Optioneel kun je de TrackClip Pro erbij aanschaffen. Dit is een clipsysteem dat je aan je headset kan bevestigen, waarin drie infrarood LEDs verwerkt zitten. De meerprijs is het wel waard, daarover later meer.

De twee onderdelen bij elkaar zorgen samen met de TrackIR software voor een headtracking pakket dat je in meer dan 100 games kunt gebruiken. Denk hierbij aan het rondkijken in een cockpit in Flight Simulator, onafhankelijk van je crosshair rondkijken in shooters en bochten inkijken in racegames.

Ergonomie

Van ergonomie kun je niet echt spreken met de TrackIR. De ontvanger is netjes vormgegeven maar staat enkel maar op je beeldscherm mooi te zijn. Er zitten twee LEDs op de ontvanger. De linker geeft aan of de reflector in beeld is en de rechter geeft aan of het spel waar je in zit door de software wordt herkend. Staan ze beide op rood dan staat de ontvanger op pauze en worden je bewegingen niet doorgegeven.

Een aspect wat wel van belang is voor het gebruiksgemak is het verschil tussen de twee verschillende clips. De standaard clip met reflectoren die je bij het TrackIR pakket krijgt is bedoeld om op een pet te clippen. Het komt er dus op neer dat je voor je PC zit met een pet op zolang je TrackIR wilt gebruiken. Dit is nou niet echt mijn ideale manier om te gamen/simmen, dus heb ik de TrackClip Pro erbij gekocht. Deze kun je gemakkelijk bevestigen aan je headset en is dus een stuk praktischer.

Vanwege de wat simpele standaard clip die er bij zit een 'goed' voor de ergonomie. De fabrikant had er beter aan gedaan om de TrackClip Pro standaard mee te leveren.

Functionaliteit

Zoals gezegd bestaat het hele pakket uit een ontvanger, reflector en software. De ontvanger lijkt wat op een webcam en je moet hem bovenop je monitor plaatsen. Als de TrackClip Pro wordt gebruikt zul je hem ook wat naar links moeten plaatsen voor de beste resultaten. Dit omdat dat clip aan de linker kant van je headset bevestigd moet worden. In de Quick Start Guide wordt snel en duidelijk uitgelegd hoe je de ontvanger het beste kunt plaatsen. De reflector is simpelweg op een pet vast te klemmen of met de Pro versie dus aan je headset te bevestigen.

Voor gebruik moet je eerst de software installeren. Het loont om eerst even op internet te kijken of er niet al een nieuwere versie beschikbaar is, maar dat gaat tegenwoordig voor veel hardware op. Nadat de software is geïnstalleerd kun je de ontvanger in een USB poort pluggen en ben je in principe gelijk klaar om te beginnen. Start de software op, start het spel op en geniet van je eigen hoofdbewegingen ingame.

Als je echter wat meer tijd hebt kun je ook een kijkje in de TrackIR software nemen. Hier kun je dingen instellen als de snelheid multiplier, het beeld centreren op je zitpositie en verschillende profielen voor games aanmaken elk met hun eigen settings. Veel meer is er eigenlijk niet uit te leggen over TrackIR. Het is makkelijker om te laten zien in video's;

ArmA 2
Onafhankelijk van je crosshair kunnen rondkijken heeft zo z'n voordelen. Dit kan ook met een toetsencombinatie, maar met TrackIR voelt het toch natuurlijker aan.

Race Driver GRID
Hier is TrackIR handig om snel in je spiegels te kijken, de bocht in te kijken als het ware zodat je kan focussen op wat belangrijk is en niet altijd stug vooruit zit te kijken.

Colin McRae DiRT 2
Nog zo'n voorbeeld van de bocht inkijken :P. Knap staaltje stuurkunst ook.

Flight Simulator X
Ideaal om in je cockpit rond te kijken en tijdens VFR vluchten uiteraard ook zoveel mogelijk naar buiten ;). Als je eenmaal met TrackIR hebt gevlogen zul je niet zo snel weer normaal rond willen vliegen.

Zolang alles goed is opgezet werkt het echt perfect. Vandaar een zeer goed voor de functionaliteit. Een punt van aandacht is echter wel de spellen die je speelt. Er zijn 100+ games geschikt voor TrackIR echter zijn dit wel voornamelijk race en vlieg games/sims. In mijn geval kocht ik het voornamelijk voor FSX en wat mij betreft is het alleen daarvoor al z'n geld waard.

Vormgeving

Zowel de ontvanger als de reflector/TrackClip zijn simpel en functioneel vormgegeven. De pootjes voor de ontvanger zijn verstelbaar en tevens is de ontvanger de draaien en kantelen op z'n bevestiging. De standaard reflector is van dun maar stevig metaal, terwijl de TrackClip Pro volledig van plastic is. Hier zijn wat foto's;

Aangezien de vormgeving gewoon netjes is en het voor de rest weinig invloed heeft op de werking van het product ook hier een zeer goed.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is over het algemeen zeer goed. De ontvanger is solide en ook de basis (de pootjes) waarop hij moet worden gezet zitten goed in elkaar. De standaard reflector clip die erbij zit is dan wel van dun metaal, het buigt niet zomaar om. De enige reden waarom de beoordeling op een goed uitkomt is dan ook door de TrackClip Pro. Deze is volledig van plastic en is daardoor toch wat gevoeliger. Nu heb ik hem al een paar keer laten vallen zonder dat er iets mis mee was, maar je moet er dus niet per ongeluk op gaan staan zoals bij de standaard reflector wel kan ;).

TrackIR werkt goed en de prijs van ¤174 is dan ook niet te hoog naar mijn mening. Er zijn echter alternatieven zoals Hat Track en FreeTrack. Deze zijn goedkoper, echter ik weet niet of ze dezelfde resultaten halen als TrackIR. Dus heb je een klein budget dat kan het lonen om daarnaar te kijken.

Voor de prijs kan ik het product eigenlijk vooral aanraden als je veel bezig bent met Flight Simulator of andere flight sims (X-Plane of meer arcade vliegspellen). Ook als toevoeging in GRID en DiRT 1&2 is het zeker wel wat waard. Ben je echter niet 90% van de tijd aan het vliegen/racen, dan zal het lonen om bijvoorbeeld zelf wat in elkaar te knutselen met FreeTrack of om Hat Track aan te schaffen voor minder dan de helft van de prijs van TrackIR.

Als eindbeoordeling kan ik dan ook geen zeer goed geven. Het product doet wat het hoort te doen, maar is uiteindelijk toch aardig aan de prijs en een beetje een niche product.

Edit: Bijna nog vergeten een conclusie toe te voegen.

Heb jij ook een Trackir 5 Zwart?

Zijn er ook van deze dingen voor consoles (zoals ps3?)
Niet dat ik weet. Misschien dat zoiets mogelijk wordt met Natal voor de Xbox 360, maar voor de PS3 zou ik het niet weten.
Zowel de 360 als de PS3 hanteren een webcam systeem, dus bij zouden de mogelijkheid kunnen gaan bieden om een vergelijkbare functie te implementeren.
kan niet zeggen dat de ene daar meer/minder voor geschikt is als de ander.
Het is ook niet mijn bedoeling om de Xbox 360 te promoten ofzo ;). Ik weet enkel van Natal voor de Xbox dat die verschillende lichaamsonderdelen kan herkennen en tracken, dus zal headtracking daar denk ik ook mogelijk mee moeten zijn.

Of zoiets er aan zit te komen voor de PS3 weet ik niet. Misschien dat het daar ook op mogelijk is als er iets als FreeTrack voor de PS3 is of als Sony met zo'n soort uitbreiding komt.
Heb je niet zoveel last van het feit dat je hoofd draait maar je scherm dus stil blijft staan.
Dat lijkt me toch echt heel irritant worden.
Nee, je kan in de software instellen hoe ver jij je hoofd moet draaien om ingame bijvoorbeeld 180 graden te draaien. Het is wel even een half uurtje wennen, maar daarna voelt het echt vrij natuurlijk aan.

Beetje rare test misschien, maar schud maar eens op een normale manier ja of nee voor je beeldscherm en blijf naar je beeldscherm kijken. Dat is zo'n beetje de maximale uitslag die ik zelf gebruik. Als je je hoofd dan eens een korte tijd in één van die posities houdt, zal je denk ik wel merken dat het niet echt vermoeiend is voor je ogen ofzo.
Ja ik had al wat verder gekeken. Tof spul. Komt zeker op mijn verlanglijstje :P.
Het is idd niet zo fijn om te vliegen met een stationair viewpoint.

Alleen inderdaad prijs.

Verder een top review
Ik heb TrackIR nu ook ruim een jaar en ik moet zeggen het werkt inderdaad geweldig. Het is alleen een feit dat er weinig nieuwe games uitkomen die het fatsoenlijk ondersteunen... bij mij ligt het op dit moment dan ook te verstoffen, hopen dan maar op betere tijden ;)
Ja inderdaad, zoals ik al concludeerde is het echt een beetje een niche product.

Als je nog van je TrackIR af wilt voor een schappelijk prijsje weet ik misschien nog iemand trouwens :P.
Ik heb zelf free track gebruikt. basicly komt dat er op neer dat je een webcam (20 euro ofzo) drie infrarood ledjes (a 1,20 euro) en een weerstandje (0,20 euro) om het op de gewenste batterij aan te sluiten.. Ik heb daarbij zelf een petje gebruikt om de Ledjes in te monteren en zon oud fiets lampje van drie euro als batterij houder (omdat er een knopje op zat :D). Uit de webcam moet je de infrarood lens verwijderen, die integenstelling wat je denk infrarode straling wegfiltert :P........

Werkte prima ingame maar lang niet zo lekker als track IR waarbij je gewoon betaald voor de kwaliteit en de gevoeligheid van de camera. Maar freetrack is zeker leuk om het een keer te proberen. Kwalieit van de webcam is bij freetrack erg belangrijk.

Mooie review verder alleen vind ik dus de prijs wel vrij hoog voor een iets gevoeligere webcam..........

vraagje nog had je met de clip met ledjes er last van dat de schijnhoek van de ledjes soms niet meer wordt waargenomen door de track IR cam?
dat had ik bij de freetrack dus wel, heb daarom de ledjes helemaal afgeschuurd om meer difuus licht te veroorzaken.
Mooi om wat ervaringen over Freetrack te horen. Ik heb het zelf niet gedaan omdat ik twee linkerhanden heb en het me dus waarschijnlijk meer dan één webcam zou kosten om voor elkaar te krijgen ;).

Wat betreft je vraag over de TrackClip... Nee, hier heb ik nog geen last van gehad. Hoop het ook niet te krijgen eerlijk gezegd :P.
Ik gebruik freetrack en ik heb slechte ervaring met de combinatie freetrack ms-VX1000 webcam. Ondanks weghalen van de IR filter kreeg ik hem niet goed afgeregeld, veel stutters en signaal verlies. Nu gebruik ik de juiste Osram/Siemens IR leds en de Wii mote met een Bluetooth stick en dit werkt dus wel goed. Voor meer info ga naar de freetrack forum.
En vergeet niet dat er een zaak is in Nederland waar de TrackIR5 veel goedkoper is, ik weet alleen niet welke, maar ik heb dit toen gewoon opgezocht via Google. Ik zou voor TrackIR5 wel gaan voor een complete set dus incl de clip, reflectors werken niet zo fijn.
Eerst zelf die Freetrack geprobeerd, maar da's een gedoe. Met TrackIR was installatie zo gepiept + officieel door tientallen spellen gesupport.

Sinds 2004 een TrackIR3 gekocht om bijna exclusief te gebruiken met Lock On Flaming Cliffs 2, DCS: Kamov Ka-50 en DCS: A-10C Warthog.
Verschil tussen TIR3 en TIR5 qua verbetering was minder achtergrond lichtgevoeligheid, groter kijkhoek. Negatief in TIR5 is de TrackClip die met gemakt op gamers koptelefoon te monteren is. ArmedAssault speel ik nooit met TrackIR.

Tevens, heb ik de mijne TIR5 + TrackClip voor 116EUR incl. verzendkosten via eBay uit Amerika geimporteerd.

TrackIR is een MUSTHAVE voor (vlieg)simulaties.
Wat is daar dan negatief aan? :P

Wat betreft de prijs, ik denk dat je een mazzeltje hebt gehad daarmee. Ik heb laatst nog eens rondgekeken en ook via eBay ben je hooguit een euro of twee goedkoper uit dan via de webshop waar ik hem had aangeschaft.

Die van mij is ondertussen verkocht aan een volgende simmer, aangezien ik nauwelijks meer aan het simmen was.
Mooie review. Enorme interesse in een setje hier. Alleen wel wat aan de prijs, dus als iemand tips heeft dan hoor ik het graag.