Specificaties 60GHz WiFi-ad + router, 8x 10Gbps (en lager) switch - Bekijk alle specificaties

Netgear Nighthawk X10 Review

YKaliber 30 augustus 2017, laatste update op 31 augustus 2017, 2.278 views

Netgear Nighthawk X10 (Product gekocht)

Als je "overpriced" in een woordenboek zou zoeken, zou er eerst de term "to price excessively high; set too high a price on." staan, waarachter als voorbeeld de Netgear Nighthawk X10... Als je verder kijkt bij "disappointment"... zie je nogmaals de X10 als voorbeeld. Hmmm, hoe kan dat toch?

Pluspunten

• 7x Ethernet 1Gbps
  • Lichtjes op de antennes
  • Kakgeile verpakking
  • Mooi design
  • 60 Ghz band
  • 10 Gbps poort

Minpunten

• Indicatielampjes zijn een chaos
  • Stabiliteit is een drama
  • Bereik is niet als verwacht
  • Interface is beknopt/beperkt
  • Kan geen huis anno 2017 aan
  • Cat 5e kabel meegleverd ipv Cat6
  • 60 Ghz & 10 Gbps poort band pas van nut in 2027
  • Geen QoS-instelmogelijkheid

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 3
Nu ga ik niet altijd in de pen voor een product. Hetgeen waar ik de review over schrijf moet daarvoor bepaalde emoties losmaken. Dit kunnen emoties van intense vreugde zijn; waarbij ik zo blij bent dat ik die blijdschap met iedereen wilt delen. Dat je dus iedereen duidelijk wilt maken dat ze dit product écht moeten kopen, aangevuld met informatie met de hoe en waarom natuurlijk.

Echter, deze keer is het juist het tegenovergestelde... Nu heb ik niet vaak een miskoop, maar deze kan ik met recht mijn grootste teleurstelling noemen, qua aankopen, in de laatste 8 jaar (Samung Omnia II met Windows Phone 6.5... ik ben je nog niet vergeten...). Nu zou ik het niet erg hebben gevonden als het ging om iets van ¤2,- ofzo, zoals een skere powerbank die je uit de opruimbak vist. Het is goedkoop, je verwacht er niet veel van, dus als het ruk is kan je tegen jezelf zeggen: "Gast, het was maar ¤2,-... get over it! :/ ". Maar dat kan je dus niet zeggen als te maken hebt met de duurste router voor de consumentenmarkt van Netgear, de Nighthawk X10. Dus wees gewaarschuwd, deze review zit vol met de nodige sarcasme en onnodige vergelijkingen...

Het eerste gebruik
Je hebt ten eerste te maken met een gigantische doos. Als je er mee naar de kassa zou lopen denk je: "Zo hey! Heb ik even mooi de grootste doos in mijn handen! Groter is beter! En wow! Het weegt ook nog een heleboel! Kan ik het mooi met twee handen op de kassa zetten en de ultieme macho zijn!" Nu zou dit voor de leek een euforisch gevoel teweeg moeten brengen, want poe-poe, gaat er even eentje met de duurste router van Netgear naar buiten, die heeft straks een kernreactor in zijn kamer staan! Nou nee, voor mij was het meer een noodzaak dan een afgewogen keuze.

Mijn oude Asus router, de AC3200, had helaas wat gebreken, dus werd het binnen de garantie opgestuurd ter reparatie. Wat blijkt, Asus maakt ze niet, dus drie weken later krijg ik bericht van: "Ja sorry, u zat drie weken lang met een dramatisch netwerk thuis, wij begrijpen dat het een eerste wereld probleem is, maar helaas, u zult nog steeds moeten leven zonder goede Wi-Fi. sterf! Toedels! :D ". Die drie weken werden overbrugd met een router van TP-Link, een Archer C5400, maar de drie verdiepingen plus voor-en-achtertuin plus iets van 20 draadloze apparaten in een geïsoleerde nieuwbouwwoning waren iets te veel voor dit beestje. Het publiek thuis klaagde al steen en been, we waren in een soort van Stenen Tijdperk beland, want men had geen bereik en iemand had tweedegraads ontwenningsverschijnselen (lees: Candy Crush kon niet meer in de tuin worden gespeeld).

Maar goed, blij was ik dan weer met de mededeling dat ik voor het aankoopbedrag (¤299,- in november 2015) van de Asus iets anders uit mocht zoeken. Mooi! Doe mij dan maar de Asus RT-AC5300! Kut! Die is uitverkocht! Nou, dan maar de RT-AC88U? "Nou beste meneer, u heeft het wel getroffen, want die is ook al uitverkocht! :D"

Dan zit je je af te vragen wat dan de beste oplossing is... Een week (of langer) wachten totdat de Asus modellen weer op voorraad zijn stond gelijk aan een burgeroorlog thuis. Ik had a la carte een oplossing nodig. Geld bijleggen voor een nieuwe router vond ik geen probleem, dat had ik wel voor lief, maar het verschil tussen de AC3200 en de X10 zou ruim ¤100,- extra betekenen... "Maar meneer, u heeft dan wel het beste model van Netgear" fluisterde een duiveltje mij in het linkeroor... "Het heeft een Quad-core processor en maar liefst 8 extra LAN-poorten waarvan één 10Gbit is..." ging het duiveltje door... "Het is toekomstbestendig met MU-MIMO en HT160 Hz..." ik was verkocht. Dus de administratieve mikmak werd geregeld, rib uit mijn lijf erbij gelegd en het beest op de kassa gelegd als een macho. Klaar.

Maar beste mensen, het verhaal begint pas. Dus pak een warm dekentje, een lekkere kop warme chocomel en koekjes, want het wordt leuker! :9
Het uitpakken
Eerlijk is eerlijk, de verpakking zit echt kakgeil in elkaar. De hele rit heb ik er naar gekeken, hoe mooi het wel niet in het plastic zit. Eenmaal thuis, kon het uitpakfestijn beginnen...

Jaja, je ziet het goed. Deze superdeluxe router is uitermate geschikt voor 4K Streaming en VR Gaming! De afbeeldingen van mensen, die zijn geplukt uit Shutterstock, illustreren hoe men, uit alle lagen van de samenleving *kuch* , geniet van al het geen wat de Netgear Nighthawk X10 mogelijk kan maken. Warempel, ze lachen zelfs! :D

Eenmaal het plastic fantastic verwijderd, het buitenste schil eruit geschoven, blijft er een grote zware doos over. De hoeveelheid kwijl zal menig gebruiker op dit moment wel op standje "Spoelen+ Centrifugeren" staan, want c'mon, je hebt hier te maken met een stukje techniek waar je u tegen zegt. Je portemonnee zegt dan weer au, met gemiddeld iets van ¤429,- maar dan heb je ook wat.

Nogmaals, voor de duidelijkheid, dit is een gigantische router! Want groter is beter natuurlijk! Als je al dacht dat de baby van je tante Greet al een kolossaal gedrocht was, zet je dan maar schrap voor de X10. Dit ding voeden ze volgens mij in de fabriek alles wat RMA is gekomen, want damn, dit ding is gewoon huge! :o

Alles zit gewoon keurig netjes in plastic, geplakt of met een zakje eromheen. Dat is natuurlijk omdat het veilig is. De X van "X10" is daarnaast ook in het design (in San José, USA) van de router (made in China) te zien. Het designteam heeft klaarblijkelijk stinkend hun best gedaan om zo veel mogelijk lichtjes erin te plaatsen. Dit dient 's avonds tevens als permanente kerstverlichting. Gelukkig is dit makkelijk uit te schakelen met een schakelaar achter op de router.

En hier zien we alles wat meegeleverd is in vol ornaat. Maar liefst twee adapters voor het stopcontact, één voor de Europese markt en één voor als je besluit om te emigreren naar de Verenigde Staten omdat je Ome Trump een hart onder de riem wilt steken met zijn huidig beleid. Dit alles wordt afgemaakt met een boekje met loze beloftes en, houd je vast, een Cat5e patchkabel. Dat laatste is geen grap. C'mon, hier werd ik dus niet vrolijk van. Like, bezuinigen op een kabeltje? Had dan tenminste een Cat6 kabel erbij gedaan, of wacht, had de opdruk van de kabel "Cat6" gemaakt in plaats van Cat5e, niemand maar dan ook niemand die dit zou controleren aangezien beide standaarden 1 Gbps halen op zo'n korte afstand. Even serieus, het prijsverschil tussen Cat5e en Cat6 is vandaan de dag echt minimaal. Al was het maar omdat Cat6 betere shielding heeft en minder storingsgevoelig is... Waarom? Maar goed, op het moment van uitpakken was dit een milde domper aangezien ik het huis in een ver ver verleden al had voorzien van Cat7 bekabeling.
Het installeren
Heerlijk hoe makkelijk het wel niet was om de router in te stellen. Want telkens als ik de configuratie wizard weg wou klikken om te kijken of ik überhaupt internet had, kwam de installatie wizard naar voren. Dus, verplicht alle stappen doorgenomen, wat best wel te doen is. Kom je uiteindelijk aan bij de registratiepagina van Netgear! Heerlijk, natuurlijk wil je je router registreren, geen idee wat het logisch nut ervan is, maar vooruit dan maar, hier heb je mijn naam, adres, email, mijn fiets, sleutel van het huis en een akte met daarop het bewijs dat ik mijn eerstgeboren zoon zal schenken. Ben je daarna klaar? Haha! Extra software! Als klap op de vuurpijl krijg als optie nog de Netgear Genie bij, zeg maar de vervanger van http://192.168.1.1/index.htm met als bijkomende extra een netwerkmonitor die in de gaten houdt hoe intensief alles wel niet wordt gebruikt! Dit bijgevuld door iets van back-up software, ware het niet dat ik al een NAS heb hiervoor.

Afijn, na het verstrekken van recente informatie aan de NSA, doorgegaan met het aansluiten van alle apparatuur in huis. Ik had de beschikking tot drie draadloze netwerken, de 2,4 Ghz, de 5 Ghz en de 60 Ghz. De laatste heb ik uitgeschakeld om dat ik (nog) niks in huis heb die hier verbinding mee kan maken. Dus hield ik twee netwerken over waarop alle draadloze apparatuur in huis mee verbonden kon worden.

Besef wel, tot op dit punt was alles nog redelijk ok. Het uitpakken was gewoon een festijn, het Cat5e kabeltje was een kleine teleurstelling, maar alsnog, "het zal wel goed zijn" fluisterde ik mijzelf de hele tijd toe. Het huis had een potentieel goede router tot zijn beschikking en het instellen van alles kon beginnen.

Apparaat 1: Mijn laptop
Poging(en): 5
Resultaat: Vraagtekens bij de draadloze ontvanger van eerder genoemde laptop

Het instellen op de 5 Ghz lukte niet niet (waar dit eerst wel lukte met mijn Asus AC3200) wou de Netgear maar geen verbinding maken. Uiteindelijk besloten om dit op de 2,4 Ghz te doen (wat ook pas lukte na twee keer mijn idioot lang wachtwoord te hebben ingevuld). Om geen verdere risico's te nemen de laptop bekabeld aangesloten.

Apparaat 2: Mijn smartphone
Poging(en): 1
Resultaat: Mijn telefoon heeft verbinding

Apparaat 3: De Chromecast
Poging(en): ∞
Resultaat: Verdoemenis en verderf toegewenst aan al het geen wat met internet en draadloze techniek te maken heeft

Begrijp mij niet verkeerd, ik weet hoe ik met elektronica om moet gaan (zie mijn eerdere reviews). Het is gewoon van de zotte dat zo een dergelijk product zo veel koppijn kan genereren. Na een lange dag van werken heb ik geen zin om alles na te lopen van mijn netwerk. Je hoopt gewoon dat het werkt. In mijn geval zijn er relatief veel draadloze apparaten die op enige afstand van elkaar staan. Maar hé, daar heb je toch een MU-MIMO router voor toch? Een product die ik eerst had van toen destijds ¤299,- was mijn referentiekader, maar toch weet dit product van ruim ¤400,- het voor elkaar te krijgen om mij een rotgevoel te geven. Cognitieve dissonantie is dat met een mooi woord. Ik voel mij belazerd, te veel betaald voor een product wat niet biedt voor het geen wat je er voor betaald. Zou ik het erg hebben gevonden als het de helft van het geld zou zijn geweest, ja, want dan nog waren er routers geweest met beter bereik en stabiliteit.

Om weer even terug te komen op de eerder genoemde drie apparaten (de andere 17 daarbuiten gelaten). Zelfs al is mijn laptop bekabeld, toch weet de router het voor elkaar te krijgen om te haperen. Wanneer is dit duidelijk te merken? Wat dacht je van een stel goede downloads, fijn om te zien dat alle peers weer opnieuw geladen moeten worden. Wat dacht je van een relaxed potje gamen? Nee wacht, precies op het moment waarop er een spike is in netwerkgebruik valt de verbinding weg. Kan dit aan iets anders liggen dan de router? Ja dit kan, de modem. Maar hier gebeurt er bekabeld niks, als in, alles stabiel. Beste mensen, we gaan verder.
Ergernis alom
Maar eerst een situatieschets. Stel, je hebt net een serie gedownload (van legale bron natuurlijk) naar je NAS. Daarvandaan wil je streamen met je smartphone naar je Chromecast. Was dit eerst een probleem, niet of nauwelijks, alleen met bestanden groter dan 10GB. Mijn oude Asus had een dual core 1Ghz chip, deze Netgear een quad core op 1,7 Ghz. Hoe kan dit mis gaan!!?!?! Het verbaasd mij nog steeds hoe deze router weet te onderpresteren. Bekabeld noch draadloos is het stabiel onder relatief zware belasting. Dit ding is voor nota bene gebouwd voor 4K streaming en VR Gaming, ik houd mijn hart vast wanneer het zulke content voor zijn kiezen krijgt.

Om het nog leuker te maken, de Netgear Genie waar ik het eerder over had, het geeft handige meldingen, zoals "veel verkeer", wanneer je aan het downloaden bent, om de haverklap. Dus dat stukje software laat aan mij weten dat ik mijn netwerk zwaar aan het belasten ben terwijl ikzelf daartoe de opdracht heb gegeven... *zucht*
Koop deze router pas over 5 jaar. Tegen die tijd zullen alle functies waarvoor je nu de hoofdprijs betaald voor veel maar dan ook véél schappelijke bedragen te vinden zijn. Voor nu zijn er veel betere routers te vinden met betere instelmogelijkheden en beter bereik dan deze Netgear Nighthawk X10 (R9000). Wellicht dat ik een maandagochtend model te pakken heb, maar het exemplaar die nu in huis staat gaat zo spoedig mogelijk weer terug. Dan is het maar even burgeroorlog in thuis. Vandaag de dag wil je gewoon niet al te veel tijd steken in een goed en betrouwbaar netwerk. Wat ik tot zo ver heb gehad is uitval van signalen (bekabeld én draadloos) en multimedia prestaties die op een lager prijspunt op de een of andere manier toch beter is.

/rant

Heb jij ook een Netgear Nighthawk X10?

Mijn schoonvader heeft hem. 1 keer een hele dag bezig geweest om alles daar stabiel te krijgen. bereik: ruk, instellingen: hopen dat het werkt, resultaat: hele dure router waarvan niemand blij wordt. ik denk dat ze allemaal op maandagochtend gemaakt zijn.
Ik had voor dat bedrag een aantal unifi accesspoints door je huis heen opgehangen, was je voor minder klaar met een beter bereik...
Wat een K ding, maar wat een review kreeg heel wat blikken in de kantiene op werk :) :)
Sorry moet er stevig om lachen. (zelf vaak genoeg mee gemaakt pfttt) Dit is te triest voor woorden. Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk geworden is?
Tot nu heb ik altijd gebruik gemaakt van de standaard router dat bij mijn Ziggo abo hoort. Prima verbinding.
Ik red het niet helemaal door het huis heen en gebruik een tweede acces point met een Engenius brandmelder model en ingesteld als apart wifi netwerk met IP uitgifte Ziggo Horizon. Toch heb ik wat gaten hier en daar. Maar dat overbrug ik dan tot nu met 4G.
Uiteindelijk wil ik van deze twee merken af en Ziggo wifi uitzetten incl gast. Maar wat kan ik dan het best kiezen?
Het is weer een Asus AC3200 geworden. Zij het dat ik 'm gelijk op anabole steroïden heb gezet met de Merlin firmware... De stralingsziekte nemen wij nu thuis voor lief ;)
Prachtige review, met plezier gelezen! Wel erg zuur dat deze router zo onder presteert, dat zou echt niet mogen voor een dergelijk product!

Ik heb zelf jouw oude router staan: de Asus AC3200. Deze werkt met tig draadloze apparaten, extra routers en diverse switches eraan nog altijd prima (ca. 2 jaar). Maar goed, geluk is met de dommen zeggen ze weleens.

Hopelijk meer geluk met jouw volgende router!

Ps. ik was zelf aan het kijken naar een router met een 10Gbit poort, maar wacht nog wel even...
Heel herkenbaar, ik heb jaren geleden bij een helpdesk van een ISP gewerkt waar we ook support leverde voor Netgear routers. Sindsdien is er nooit meer een Netgear product bij mij het huis in gekomen. Toch wel weer fijn om een bevestiging voor dit deurbeleid te lezen.
Wellicht dat wat plaatjes van de ondermaatse prestatie bijgevoegd hadden kunnen worden maar verder leest het goed weg😉
De tweede adapter is zo te zien eentje voor het VK/Ierland, niet voor de Verenigde Staten/Canada/enz.
Wauw zoveel geld kwijt en dan krijg je dit.

Vermijden dus, moet sowieso erbij zeggen dat ik nooit goede ervaringen met Netgear had dus meestal kochten wij een Cisco router voor in het huis.

Tot kleine 2 jaar terug, toen kochten wij een Asus RT-AC87U en dat ding werk geweldig en was binnen 30 minuten volledig ingesteld dus als alle Asus routers net zo goed zijn (had eerder geen ervaringen met hun) dan is dat meteen een vertrouwd merk voor mij qua routers.

Top review, helaas had ik geen chocolademelk en koekjes :P