Specificaties 4,7" • 1280x720 • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A3 (2017) Blauw Review

segil 30 augustus 2017, laatste update op 30 augustus 2017, 281 views

Samsung Galaxy A3 (2017) Blauw (Product gekocht)

Prima toestel, klein en licht. Fingerprint scanner werkt goed.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Licht
  • Fingerprint scanner
  • USB-C
  • Redelijke camera
  • Design
  • dubbel-druk home voor camera
  • Waterdicht

Minpunten

• Garantie beleid t.a.v. rooten
  • Geen notificatie led

Zo, sinds een paar weken heb ik dit toestel ook in mijn bezit. Gekocht via belsimpel.nl, in de uitvoering van blauw/grijs.

Tot nu toe bevalt het toestel prima. Foto's zijn mooi, fingerprint scanner werkt goed (voor degenen die hier moeite mee hebben, op xda developers staat hiervoor de oplossing: bij het toevoegen van een vingerafdruk, gebruik het midden van je bovenste vingerkootje, niet helemaal het toppuntje van je vinger. Dat zou de scan een stuk accurater maken). 8/10 keer dat ik wil ontgrendelen, wordt m'n vinger gelijk herkend.

Een andere leuke feature is dat door te dubbel-drukken op de home button, de camera wordt gestart. Ook wanneer het toestel gelocked is. Hierdoor kan je toch best snel een foto maken. Ik had hiervoor een Sony Z1c en die had een dedicated camera knop. Maar deze methode van Samsung is ook prima wat mij betreft.

Toestel is verder ook vlot (genoeg) voor wat ik ermee doe (appen, browsen, muziek, etc). Er zit wel wat bloatware op en die kan je deels uitschakelen in Android via de apps instellingen. Verder ben ik van plan om over 1-1,5 maand het toestel te rooten, zodat ik meer mogelijkheden heb bij het tweaken en verwijderen van default apps. Het grote nadeel hierbij is dat (volgens Samsung) je garantie vervalt, omdat de Knox counter wordt getript en dat schijnt niet ongedaan te kunnen worden gemaakt. Ik moet het nog zien dat Samsung deze eis hard kan maken, want zover ik weet mag het rooten van een toestel geen reden zijn om een reparatie niet onder garantie uit te voeren.

Accuduur is vooralsnog ook goed, ik laad 'm 1x per 2 dagen op. Maar ik ben dan ook geen grootverbruiker. Zodra 'ie geroot is, kan ik ook instellen dat het toestel 's-nachts alles uitschakelt (wifi, sync, etc), zodat nog meer stroom wordt bespaard.

Qua accessoires, ik heb deze 2 protectors gekocht:

* Nillkin silicone nature TPU case for Samsung Galaxy A3 2017 (gekocht via bol.com)
Bevalt me prima, case zit straks om het toestel en beide kanten zijn stroef gemaakt, zodat je een goede houvast hebt.

* Mediamarkt custom screenprotector
Ik weet even niet hoe dit genoemd wordt, maar bij de MM kan je een custom screenprotector kopen van rubber, die ter plekke wordt aangebracht. Na 48 uur is deze helemaal "uitgehard".
De dekking is perfect: aan de zijkanten is de protector precies gelijk aan het rand van het display, en boven en onder zit deze mooi om de sensor/camera en home button. De protector past ook samen met de case.

Aangezien dit toestel aan de zijkant rond afloopt, passen niet alle screenprotectors. Ik had eerst een tempered glass besteld via bol.com, maar die paste niet goed. De zijkanten vielen binnen het display en dat was echt lelijk. Dat zal wellicht komen door de afgeronde randen.

Ik had ook een usb-c kabeltje gekocht via bol.com, maar elke keer ik die gebruik krijg ik de melding dat vocht is gedetecteerd in de usb-c port. Dat gebeurt niet met de meegeleverde kabel. Ik ga die kabel terug sturen.

Samenvattend na een paar weken ervaring: prima toestel, nog geen nadelen gevonden, afgezien van Samsungs houding t.o.v. rooten.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A3 (2017) Blauw?