HP Pavilion dm3-1020ed (VJ248EA) Review

MarcelGo 22 januari 2010, laatste update op 22 januari 2010, 3.404 views

HP Pavilion dm3-1020ed (VJ248EA)

Pluspunten

• Mooi geborsteld uiterlijk
  • Onder netstroom perfect beeldscherm, ook bij accugebruik goed
  • Goede accuduur gemiddeld 6 uur
  • Lichtgewicht
  • Dunne laptop

Minpunten

• Pootjes (rubberen voetje) ongelijk
  • Kennis helpdesk HP, wel correcte mensen en (vaak) terugbellen

Zaterdag bij RAF vol trots mijn DM3 gehaald, blijf het prettiger vinden om in een winkel zo'n aanschaf te doen. Hier een kort verslag van mijn ervaringen sindsdien.

Ik wilde per se een led-lcd scherm vanwege de scherpte/helderheid en vooral accuduur, daarbij is de prijs ook nog eens aantrekkelijk 599,- en als je op tijd was een geld terug actie van HP. Dus voor mij was de keuze tussen de ASUS UL30 (slecht leverbaar) en de HP inclusief geld terug actie snel gemaakt.

Zondag laptop onder stroom en eerst zoveel mogelijk vooraf geÔnstalleerde software eraf (er staat veeeel rommel op), daarna Windows 7 laten updaten en weer updaten etc. Ondertussen wel even het uiterlijk bewonderd, smaken verschillen maar het is een mooie laptop, strak en dat geborstelde metaal ziet er strak uit. Toetsenbord tikt goed en heeft geen flex.

Het geluid is helder en goed te regelen en onder netstroom is het beeldscherm ook geweldig, maar toen kwam de schrik, netstroom eraf en op de bank...lijkt dat nu zo of fluctueert de helderheid van het scherm...even instellingen checken, uitgebreide instellingen checken, even alles op 100% en nooit laten dimmen etc. Nee niets helpt en naarmate er minder omgeving licht is, is het effect groter en bijzonder storend.

Dinsdag ochtend gelijk gebeld met HP, nogmaals alle instellingen doorgelopen en tot slot het advies om fabrieksimage terug te zetten, ;( . 2 uur later, geen verschil, weer bellen met HP, dan is het een hardware probleem. Woensdag ochtend retour naar RAF en jahoor ook de demo laptop precies hetzelfde probleem. Het lijkt dus alsof je schermintensiteit wordt geregeld door een lichtsensor maar die zit er volgens verschillende medewerkers niet in!

Affijn RAF geeft geld retour, en helaas einde review :? .......ik heb echt te weinig tijd gehad om de review uit te breiden

Vers van de pers
14-01, met dank aan notebook review forum, ik heb de DM3 weer opgehaald en ga de review uitbreiden! Is dus inderdaad een Intel instelling, helpdesk HP schaamt zich dat zij dat niet wisten (ben wel netjes 2 keer teruggebeld om te monitoren hoe het verder ging), rechtermuistoets beeldscherm -> grafische eigenschappen ->scherminstellingen ->energie instellingen ->instellingen wijzigen -> vinkje weghalen bij Intel energiebesparende technologie en klaar is Marcel!

Opstarten kost minder tijd dan een kop koffie halen, maar ;) 48 seconden, vanuit standby maar 11 seconden. Afsluiten is ook geen ergernis meer naar standby 2 seconden voor de schijf stilstaat, en helemaal afsluiten 15 seconden is niet slecht.

De witte ledjes (en een blauwe) die aangeven welke "acties" er actief zijn geven niet te fel licht, laat je de laptop een keer op tafel liggen 's avonds lok je niet gelijk inbrekers...

Het trackpoint vereist wel enige gewenning en zal nooit die van m'n MacBook worden, maar er is goed mee te werken, zelfs multitouch bv vergroten/verkleinen werkt goed.

Over de grafische eigenschappen kan ik niet zoveel vertellen daar gebruik ik de laptop niet intensief genoeg voor, Een beetje youtube en uitzending gemist en de mooiere websites dan heb je het wel gehad en dat gaat uitstekend.

Na een goede week gebruik kan ik melden dat bij gemiddeld gebruik de accu het ongeveer 6 uur uithoudt, valt mij niet echt tegen, maar misschien wordt dit nog iets beter.

Overall ben ik steeds meer tevreden met de DM3 en zou ik hem ook aanraden!

Marcel.

Achethaald...nu maar wachten tot de ASUS UL30 weer leverbaar wordt, of een vergelijkbaar alternatief, gelukkig niet meer nodig.

Heb jij ook een HP Pavilion dm3-1020ed (VJ248EA)?

Het is meer bedoeld als waarschuwing voor potentiŽle kopers, waarbij ik tot zondag middag best positief was over de HP. Check e.e.a. in de winkel voor je de DM3 meeneemt.

Tja over de ASUS lees je ook veel, maar ik ben iemand die ongeveer elke 2 jaar een nieuwe koopt en de bouwkwaliteit telt bij mij minder zwaar.

Maar als iemand een goed advies heeft in deze prijsklasse met ongeveer dezelfde specs hou ik me aanbevolen.
Dell Vostro 13V, als je zonder HDMI kunt. Of HP Probook 5310m.

Ik zou trouwens gokken dat het DM3 probleem ergens in de software zit. De Intel 4500 drivers hebben allerlei bugs. Heb je geprobeerd de nieuwste Intel driver te installeren?

[Reactie gewijzigd door Philflow op 13 januari 2010 15:52]

Tja zo'n beetje elke update geprobeerd, ook videokaart drivers, helaas zonder resultaat.
Deze review lijkt meer op een klacht dan een echte review. Op NBR hebben ze een owner's thread met honderen DM3 ervaringen en ik heb deze klacht nog niet eerder gezien.

Nu ga je een plastic Asus UL30 kopen... . Daar heb ik eigenlijk veel meer klachten over gelezen, met name de bouwkwaliteit (zie de Asus UL thread op GoT).

[Reactie gewijzigd door Philflow op 13 januari 2010 15:24]

Ik heb een DM3 1030, het fluctueren van de schermintensiteit komt door een energiebesparings-instelling die je gewoon kunt uitschakelen. Het is dus geen defect of probleem! Ik zit op het werk dus ik kan niet direct de naam van de instelling noemen, maar het zit bij de eigenschappen van de Intel 4500MHD.
Uit het topic: http://gathering.tweakers...message/33283575#33283575

[Reactie gewijzigd door Philflow op 15 januari 2010 13:32]

Woensdag teruggebracht, na 2 keer uitgebreid gebeld te hebben met HP helpdesk en zeer uitgebreid met RAF medewerkers instellingen gezocht...

Donderdag via google en notebookreview forum achter de intel instelling gekomen, weer naar RAF en DM3 opnieuw ingesteld en weer meegenomen. ;)

Vervolg hopelijk volgende week de review!

MG
Beste marcelgo interesante review en dat van de licht intensiteit van het scherm had ik je ook wel kunnen vertellen .,
Het is inderdaad gewoon een instelling van de energie instellingen.
3***
flauwe review hoor men excuses :) lijkt meer op een klacht dan over een review naar mijn bescheiden vlaamse mening. Geluk ginds !

Ik zoek ff andere websites over deze laptop :)