Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-251 (1GB) Review

choking_duck 28 augustus 2017, laatste update op 31 augustus 2017, 124 views

QNAP TS-251 (1GB) (Product gekocht)

Betaalbare NAS met Intel-processor, uitbreidbaar geheugen en 2x LAN. Behuizing voelt goedkoop aan, maar voldoet.

Pluspunten

• Betaalbaar
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Stil
  • Teveel opties om op te noemen
  • Uitbreidbaar geheugen
  • FrontLEDs zijn uit te schakelen

Minpunten

• Behuizing voelt goedkoop aan
  • Harddisks monteren met schroefjes
  • Veel vertaalfouten in de software
  • Zonder app slechts moeizaam mobiele toegang

Na lang vijven en zessen tussen Synology en Qnap voor de laatste gekozen omwille van de Intel-processor en het uitbreidbare geheugen. In qua prijs vergelijkbare modellen van de collega's kwam ik uit op gesoldeerd RAM (512mb), 1x LAN en een Marvell-processor. De DS216+II voldeed eventueel, maar deze is ruim ¤120 duurder. Deze heb ik voor een klant geďnstalleerd, wat mooi vergelijkingsmateriaal biedt.

De installatie gaat simpel, maar ik had gehoopt op een snel kliksysteem a la Synology om de harddisks te monteren. Ook zitten er diverse kromme zinnen en slechte vertalingen in de software, bijvoorbeeld in de uitleg over bestandssystemen en harddiskopstellingen. Prettig dat de uitleg is ingebakken, maar ze was niet per sé goed te volgen. De behuizing, en dan met name de bays voelen breekbaar aan. Schroefjes zitten netjes bijgeleverd, zowel voor 2,5" als 3,5".
De snelstartgids verwijst naar software om de NAS op het netwerk te vinden, maar de DHCP-lijst raadplegen en het IP benaderen blijkt ook prima te zijn voor de installatie. Dat laatste heb ik liever. Rommel installeren kan altijd nog.

De rest gaat makkelijk; de nas draait snel, evenals de netwerkshares. Af en toe reageert het ding traag, maar met het oog daarop wilde ik ook dat het geheugen uitbreidbaar zou zijn.
De Synology vind ik persoonlijk wat gestroomlijnder, qua ontwerp (kliksysteem in de hdd-bays etc.) en software (goede vertalingen, intuďtievere menu's) maar voor dit geld is de QNAP een prima nas waar ik goed mee uit de voeten kan.

Het apparaat is amper hoorbaar, de koeling is stil. Ondanks dat ik zo eigenwijs was om de NAS-harddisks links te laten liggen en al dan niet met iets meer warmteontwikkeling te maken krijg. Prima op de slaapkamer neer te zetten dus. Zeker omdat ook de LEDjes op de voorkant uit te schakelen zijn.

In gebruik met 2x Seagate ST4000DM005

Toevoeging 31-8-2017
Ik ben Qfile (Android app) gaan gebruiken om mijn fotocollectie op afstand te kunnen benaderen via mijn telefoon. De app laat zich niet instellen zonder eerst via LAN contact gehad te hebben met de NAS. Vanuit mijn vaste koffietentje kreeg ik geen contact via de app, terwijl de poorten klopten etc. Via de browser ging het prima, maar die biedt waardeloze toegang. Ook Qfile zit vol kromme zinnen en slechte grammatica, maar het werkt.
Vanuit Qfile is het ook mogelijk om media van je telefoon automatisch naar de NAS te kopiëren. Dat kan ook met bestandsmappen, maar daar zijn na het instellen geen synchronisatiemappen meer aan toe te voegen of uit te verwijderen. Nadat ik dat stopzette wilde de app ook niks meer naar de Qsync map kopiëren. Een andere map werkte wel.

Omdat de NAS in mijn slaapkamer staat hoor ik 'm zo nu en dan toch. Met name als het ding zonder voor mij aanwijsbare redenen de harddisks uit slaapstand haalt. Ik hoop nog uit te kunnen vinden of ik hier iets in kan manipuleren, aangezien dat me onnodig lijkt.

Heb jij ook een QNAP TS-251 (1GB)?