Seagate IronWolf (ST6000VN0041), 6TB Review

FlyingDutchMenTestpanel 28 augustus 2017, 96 views

Seagate IronWolf (ST6000VN0041), 6TB (Testpanel)

Een mooie betrouwbare schijf welke naar mijn idee zijn geld waard is. Wel moet je er rekening mee houden dat deze slecht te bevestigen en lawaaierig is. Als je deze NAS in de meterkast plaats is dit geen probleem, op je bureau of in een computer wordt een ander verhaal.

Pluspunten

• Snelheid
  • Eigen healthmanagement synology
  • Support

Minpunten

• Warmte
  • Geluid
  • Opstart tijd
  • Compabiliteit

Specificaties

• Merk: Seagate
  • Serie: IronWolf (new serie)
  • interface: SATA 6GB/s
  • Garantie: 3 Jaar
  • Gemiddeld verbruik: 8,1 Watt
  • Gewicht: 705 Gram

Kenmerken/ Extra's

Seagate zet deze schijven duidelijk als paradepaardjes neer en heeft dan ook mooie ondersteuning voor deze schijven.
  • Drive balance met verschillende trilling sensoren (RV)
  • AgileArray. Dit is een eigen ontworpen raid systeem. Dit systeem richt zich op de levensduur en power management van de schijf.
  • Ironwolf health management voor Synology https://www.youtube.com/watch?v=KebHrN7LPuU
  • Comptabiliteit. Op de website zelf is terug te vinden met welke NAS systemen de schijven getest zijn en dus gegarandeerd gebruikt kunnen worden

Support

Seagate heeft een specifieke pagina voor de support van de Ironwolf harde schijven. Hier kan je verschillende dingen vinden zoals de nieuwste software, firmware, datasheets en handleidingen. Daarnaast levert Seagate ook 24/7 support en bieden ze hulp bij data recovery.

Dit is alles ziet er goed en overzichtelijk uit, wat naar mijn idee een grote plus is. Sommige fabrikanten kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

Verpakking

De harde schijven zijn door tweakers naar mij verstuurd, aangezien deze mij gevraagd hebben om mee te doen aan het testpanel. Hierdoor heb ik de schijven zonder poespas in de bus gekregen en kan ik er niet heel veel over zeggen. De schijf zit netjes verpakt in een antistatische zak, overigens wel zonder een silica zakje, en dat is alles.

Op internet heb ik wel veel klachten voorbij zien komen dat de schijf als DOA binnenkomt. Dit is natuurlijk wel een minder puntje maar gelukkig heb ik dit niet hoeven te ervaren.

Hardware

Gewicht
Het geen wat mij als eerst opvalt is het gewicht. Deze is met zijn 705 gram aan de zeer hoge kant. Dit geeft een gevoel van degelijkheid en is voor een NAS schijf verwaarloosbaar aangezien het eenmalig geplaatst wordt en normaal gesproken nooit meer van zijn plek komt.
Bevestiging
Wat mij wel erg tegen gevallen is, is het plaatsen van de schroefgaten. Ik mis de middelste twee schroefgaten. Dit verbaast mij eerlijk gezegd een beetje en ervaar ik toch ook wel als een minpunt. Zo kan ik de schijven met maar twee i.p.v. vier schroeven vast zetten in mijn Synology DS215j. Ook als ik de schijven in mijn computer wil plaatsen heb ik hier problemen mee.
Connectoren
De connectoren zijn zo geplaatst dat deze geheel in de behuizing vallen en niet buiten de behuizing uit steken. Hier is goed over nagedacht en dit voelt en oogt dan ook degelijk aan.

Warmte

Het mag duidelijk zijn dat de schijven hard hun best doen. De schijven worden naar verhouding erg warm. De schijven zijn rond de 9 graden warmer dan mijn 3TB WD schijven en rond de 8 graden warmer dan mijn 3TB Seagate schijven.

Geluid

Nogmaals het mag duidelijk zijn dat de schijven hard hun best doen. Ook de geluidsproductie is aan de hoge kant. Ik heb dit niet kunnen meten maar het is een duidelijk hoorbaar verschil vergeleken met mijn andere schijven.

Trilling

En nogmaals het mag duidelijk zijn dat de schijven hard hun best doen. De schijven trillen behoorlijk. Ik vermoed dat hierdoor de geluidsproductie aan de hoge kant is. er zitten RV sensoren in welke deze trillingen moeten voorkomen, toch heb ik niet het idee dat deze sensoren ook daadwerkelijk iets doen.

Benchmark

Eindelijk daar zijn we dan de benchmarks. De schijf heeft goede en stabiele lees en schrijf snelheid. Ik heb twee schijven mogen testen en deze beide schijven met CystalDiskMark aan de tand gevoeld.

Beide schijven heb ik 3 maal getest.
- Volledig leeg
- Met 50 bestanden van 1GB erop
- Met 100 bestanden van 1GB erop

Elke van deze testen is uitgevoerd met de 50MIB, 1Gb en 32Gb modus. Daarna heb ik alle waardes bij elkaar opgeteld en ben ik op het volgende gemiddeld uitgekomen.

Lezen 245.05 mb/s
Schrijven 224.65 mb/s
50MIB
1GB
32GB

Software

Seatools
De al eerder besproken support pagina geeft je toegang tot een tool genaamd Seatools.

Deze tool is eigenlijk een verzameling van tools. Zo kun je er health checks mee uitvoeren maar ook een secure erase uitvoeren voor het digitaal vernietigen van je data. Al met al is de tool niet heel speciaal maar wel een praktische tool. De tool is daarnaast ook voor niet Seagate hardeschijven en SSD's te gebruiken, wat zeker een plus is.
Ironwolf health management voor Synology

Aangezien De Ironwolf bedoelt is voor NAS servers heeft Seagate een module voor Synology gemaakt. Deze module wordt automatische aangezet zo gauw de Synology server door heeft dat er een Ironwolf hardeschijf in zit. Met deze module worden je schijven nog beter in de gaten gehouden dan normaal. Dit is uiteindelijk een uitgebreidere variant van de standaard S.M.A.R.T. health test.

Deze toepassing is van zeer grote waarde. Het blijft een cruciaal onderdeel om je NAS schijven in de gaten te houden en op tijd te vervangen aangezien elke schijf uiteindelijk een keer de geest geeft. Deze module helpt hierbij en levert extra test voor een uitgebreid test report.

Op het moment van schrijven is de prijs voor de Ironwolf 6Tb variant 190. dit is dus een prijsverhouding van 0,032. Voor de bijgeleverd support en health management is dit een goede scherpe prijs en maakt het het een interessante NAS schijf.

Het is een mooie betrouwbare schijf welke naar mijn idee zijn geld waard is. Wel moet je er rekening mee houden dat deze slecht te bevestigen en lawaaierig is. Als je deze NAS in de meterkast plaats is dit geen probleem, op je bureau of in een computer wordt een ander verhaal.

Heb jij ook een Seagate IronWolf (ST6000VN0041), 6TB?