Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7581 Review

AVM FRITZ!Box 7581 (Testpanel)

Een prima VVDSL modem-router met een goede WiFi featureset (AC, 5ghz).

Pluspunten

• Bouwkwaliteit, kabels buigen niet af en kunnen naar onder geleid worden
  • Ondersteuning voor VVDSL
  • Uitgebreide VoIP mogelijkheden
  • WiFi met AC en 5ghz ondersteuning
  • Uitgebreide software incl NAS en mediaplayer
  • Te gebruiken als router/accespoint

Minpunten

• Prijskaartje is hoog, als je alleen router functies wil zijn er betere alternatieven
  • Installatie verwacht een DSL verbinding, is te omzeilen
  • Software is niet in het Nederlands in te stellen
  • Geen statusled op ethernet
  • Design (maar smaak is voor eenieder anders)
  • Updates in het verleden hebben lang op zich laten wachten

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3
Vanuit het Tweakers testpanel heb ik deze FRITZ!Box 7581 mogen ontvangen om hem op de pijnbank te leggen. Hierbij wil ik meteen een kanttekening leggen dat ik hier geen high-end meet-setup heb en de router beoordeeld heb op mijn eigen criteria die tellen bij de aanschaf van een router.

Algemene beoordeling
Ik zal meteen met de deur in huis vallen, dit apparaat komt niet de wife-test door. Toen ik de router aan het uitpakken was dacht mevrouw dat het knock-off Chinese retro console was die absoluut niet in de woonkamer ging. Dat brandje was snel geblust maar de mening is duidelijk. De uitstraling van het apparaat heeft het dan ook tegen zich, je kan het bijna oubollig noemen. Gelukkig is dit niet het enige criterium en met het uitpakken zien we al snel een redelijk volledig pakket om direct mee uit de voeten te kunnen:

- een UTP kabel
- een hybride (?) versie van een DSL kabel
- adapter
- muurbeugel
- snelstart gids
- producten gids

De aparte DSL kabel is voor mij onbekend, en daarmee vertel ik er gelijk bij dat ik het DSL gedeelte niet kan testen omdat ik op een glasvezel verbinding zit. Ook moet ik VoIP achterwege laten simpelweg omdat ik geen huistelefoon heb. Wel zal er verderop in de review een beschrijving te vinden zijn van de VoIP features, waar ik wel van onder de indruk ben vergeleken met bijvoorbeeld ISP-geleverde hardware.

De router zelf voelt degelijk aan. Geen krakende behuizing of onderdelen die er fragiel uitzien. Wel valt me meteen op dat er geen reset knop aanwezig is. Een korte blik op de snelstart gids verder en ik weet nog steeds niet beter. Daarover later meer.

Aan de achterkant zijn de poorten diep verzonken weggewerkt. Dit helpt mee met de kabels wegwerken en zelfs de druk weg te halen van de connectors als je de router strak tegen de muur plaatst. Alle poorten die je verwacht zitten er op:

- VDSL (ondersteuning voor VVDSL)
- 2 voip aansluitingen waarvan de aansluitingen via RJ11 of een voor mij onbekende (FON?) stekker verlopen
- 4x gigabit ethernet, niet voorzien van statusleds
- 1x gigabit WAN
- 2x USB 3.0, waarvan 1 aansluiting aan de zijkant
- stroomaansluiting

Aan de voorkant is er weinig te zien behalve de statusleds: Power, Internet, WLAN, Fon, Info. Op de zijkant bevinden zich de knoppen: WPS, WLAN, DECT.

Featureset & Beheerbaarheid
Nadat ik de internetverbinding heb aangesloten op de WAN poort en de laptop bekabeld verbonden heb kwam ik meteen in het menu via http://fritz.box. Hierbij moest ik meteen een keuze maken welk type DSL ik gebruik en welke ISP ik daarvoor heb. Ik merk meteen dat de doelgroep die AVM voor zich heeft op koper verbonden is, en niet via coax of glas. De wizard is niet over te slaan dus ik next mij er doorheen met de meest neutrale antwoorden. Er wordt ook gevraagd naar je maximale snelheden in kbps. De reden hiervan is mij nog steeds volstrekt onbekend en het feit dat je dit in kbps moet invoeren maakt het er ook niet makkelijker op voor bijvoorbeeld de leek, die dit product op advies van een winkel of medetweaker gekocht heeft.

Wellicht een minpuntje voor de Nederlandse markt, er is geen optie om de software in het Nederlands in te stellen. Goed, eenmaal alles ingesteld mocht ik mij door het menu wanen en alle opties verkennen, en dat zijn er nogal wat!

Het Fritz!OS is een schaalbare management website waarbij, zoals te verwachten valt, alles te beheren is van de router. Je wordt welkom geheten door status informatie omtrent je internet verbinding, lokale netwerk informatie en huidig aangesloten apparaten en bepaalde informatie omtrent telefonie.

Wat helaas nog voorkomt is dat er niet pro-actief gemeld wordt dat er een firmware update beschikbaar is. Ik zal altijd zelf zoeken naar updates maar er zijn genoeg mensen die een product zoals dit kopen wat al een tijdje op de plank ligt en daarbij probleemoplossingen, nieuwe features maar nog belangrijker, security-fixes kunnen missen. Ik las dat er een redelijk gedeelte aan klachten was omtrent de oude firmwares en dat deze nu voor een groot deel opgelost moeten zijn dus ik heb meteen de update er op gezet. Dit duurde nog geen 4 minuten en dat is best fijn. Ik heb ervaring met apparaten waarbij je toch wel tegen een 10 a 15 minuten aan downtime kan verwachten dus dit was een welkome verrassing.

Ik kan weinig over de daadwerkelijke werking van VoIP zeggen maar de features die ik hierin tegenkom zijn van een ander kaliber dan dat ik bijvoorbeeld in een ExperiaBox van KPN gezien heb. Waar je redelijk kunt verwachten dat je een call log hebt en bijvoorbeeld je SIP nummer kan toewijzen aan een bepaalde poort, gaat de FRITZ!Box nog een stapje verder. Er is ondersteuning voor voicemail met opslag op de router zelf, het is daarmee dus te beluisteren via de PC. Een functie die bij sommige ISP's helaas uitgefaseerd wordt. Verder kan je een alarmcall instellen, zie het als een wake-up call. Dit kan op basis van een schema zodat je bijvoorbeeld je telefoon als wekker kan gebruiken. De FRITZ!Box kan ook fax-berichten naar je toe e-mailen of wegschrijven via de USB poort op een ingeplugde flashdrive/ext. opslag. SIP verkeer kan beveiligd worden, zodat apparaten op je lokale netwerk geen calls kunnen maken buiten om wat er ingesteld is op de router zelf. Dit kan hoge rekeningen voorkomen als je bijv. malware hebt dat automatisch uitbelt. Verder kan je telefoonverkeer naar het buitenland beperken, wat ook een lagere telefoonrekening kan opleveren. Al is het natuurlijk voor de goede vrede in huis makkelijker om hierover afspraken te maken met de mensen die de telefoon gebruiken.

Verder kan je beperkte NAS functies verwachten. Alle opslag wat je via de USB 3.0 poorten kunt inpluggen kan je via smb bereiken. In windows zie je het als een gewone netwerkshare en op macOS en linux kan je het via smb://jeingesteldefolder bereiken. Er is geen ondersteuning voor zelf bijv. downloads in te voeren of een cameraserver te draaien, maar daar is de router ook niet voor bedoeld. De media speler werkt vermoedelijk op basis van DLNA, deze heb ik niet kunnen testen. De prestatie van de NAS kan ik op dit moment niet testen omdat ik geen USB3.0 schijf heb liggen die het apparaat zelf niet zou bottlenecken. In de nabije toekomst verwacht ik hierover een update te schrijven.

Overige features komen neer op een verbruiksmonitor die aangeeft hoeveel processor power de router gebruikt. Je kunt de ethernet poorten forceren op 'green mode' door te limiteren op 100mbit, al betwijfel ik de daadwerkelijke energiebesparing hiermee tegenover een snellere transfer. De INFO led kan ingesteld worden op bijvoorbeeld de volgende situaties: nieuw voicemail bericht, gemist gesprek, iemand maakt gebruik van het gastnewerk, de ingestelde datalimiet is op en nog enkele variaties hierop. Verder zijn de knoppen aan de zijkant uit te schakelen via de software.

Prestaties & draadloos bereik
Een korte situatieschets over de woning en de gebruikte apparatuur:
Het internet komt binnen via een glasvezelverbinding met een 100/100 cap op de snelheden. Voor mijn thuisverbruik voldoet dit abonnement, echter kom je verderop al snel tegen dat dit wellicht een bottleneck kan vormen voor de router.

Het bedrade gedeelte van het interne netwerk bestaat uit:
- Desktop PC, voorzien van een gigabit nic
- Xbox One, voorzien van een gigabit nic, maar deze neem ik niet mee in de test vanwege de gesloten structuur waarbij de data naar mijn mening niet in dezelfde lijn als de andere tests gemeten kan worden.

Alle kabels voldoen aan de CAT6 specificatie.

Het draadloze gedeelte van het interne netwerk bestaat uit:
- Philips HUE, met op dit moment 2 lampen aangesloten
- Nest thermostaat, V3
- Toshiba L50-C-18L, met ondersteuning voor 802.11ac
- iPhone 6
- iPhone 7
- iPad (2017)
- Chromecast (2013)

Het lokale netwerk werd in het verleden verzorgt door een TP-Link Archer C7 en een Sitecom WLR-4100 X4 als extra accespoint. Qua woning praten wij over een langwerpige jaren 70 woning waarvan de muren van steen zijn en de vloeren gedeeltelijk beton. De lengte van de voordeur/meterkast tot aan het achterste gedeelte van het kantoor bedraagt net geen 20 meter. Dit resulteerde toch in vaak handmatig opnieuw verbinding leggen tussen de Archer en de Sitecom waarbij ik dit 2 maanden geleden allemaal vervangen heb voor een TP-Link Deco mesh netwerk. Op kritieke punten heb ik een Deco unit staan: meterkast (als router, en accespoint voor de voorkant van de woning), in het kantoor op het bureau (als accespoint voor de achterkant van de woning) en boven op de hoofdslaapkamer (als accespoint voor de eerste verdieping). De Deco in het kantoor is bedraad aangesloten via een switch in de meterkast. Al met al een heftige, en wellicht op sommige plekken oneerlijke strijd voor de FRITZ!box, maar de resultaten zijn heel interessant.

De test bestaat uit een meting aan de voorkant van het huis (MK), de achterkant (kantoor) en op de hoofdslaapkamer (boven). De meting werd gedaan door de download, upload en ping via OOKLA's speedtest te meten. De DBM waarde haalde ik uit Xirrus Wi-Fi Inspector, door een gemiddelde te nemen over een periode van 500 seconden. Voor de duurmeting heb ik een tekstbestand ter grootte van 1gb laten verzenden en ontvangen vanaf de laptop naar de desktop. Beiden zijn voorzien van een SSD zodat dat de snelheid niet kan beinvloeden. De LAN-LAN test is helaas laag uitgevallen: Ik kwam tijdens het testen achter dat de laptop een 100/100 ethernetadapter heeft, terwijl de WLAN wel over 802.11ac gaat. Ik heb geen ander apparaat op dit moment om de LAN-LAN throughput te testen.

De Deco schotelde in de MK, Kantoor en Boven tests constant een 5ghz netwerk voor aan de draadloze apparaten. Bij de FRITZ!box was 5ghz alleen haalbaar aan de voorkant van de woning, niet verrassend gezien de beperkte afstand van 5ghz.

Helaas, maar deels in het voordeel van de routers, was de 100/100 verbinding een bottleneck. De FRITZ!box had geen enkele moeite om aan de voorkant van de woning op de 105/105 uit te komen, maar de andere cijfers geven de (te verwachten) dip in snelheid weer. Op het kantoor kwam de FRITZbox uit de speedtest niet boven een gemiddelde van 14,71 mbit/s, de upload was ietsjes beter met 22,95 mbit/s. Bij de duurmeting haalde de FRITZ!box vergelijkbare cijfers. Boven was het resultaat niet anders. Daar waar de draadloos aangesloten Deco unit zonder problemen op 100mbit zat, had de FRITZ!box het er moeilijk mee. Een 23,65 mbit/s voor de download, en 33 mbit/s up de upload. Bij de duurmeting was de upload gezakt naar 23,36 mbit/s.

Het klinkt allemaal niet zo rooskleurig maar we moeten hierbij niet vergeten dat we te maken hebben met een apparaat die de gehele WiFi verbinding voor zich moet nemen. De waardes die de FRITZ!box behaald heeft zijn nog steeds prima voor simpel streamwerk en absoluut meer dan genoeg voor http verkeer. Voor de goede orde heb ik boven nog een 1080p film af laten spelen vanaf Plex, gelimiteerd op 8mbit om wat ademruimte over te laten voor het netwerk en alles liep nog vloeiend.

Bij de bekabelde metingen had ik dus helaas te maken met een bottleneck van de laptop, en zowel de FRITZ!box als de oorspronkelijke Deco bleef steken op 90 mbit/s. Deze test zal ik dan in de toekomst nogmaals doen zodra ik een ander apparaat met een gigabit nic kan aansluiten.

Betrouwbaarheid & Stabiliteit
In de dagen dat ik de FRITZ!box in gebruik heb merk ik eigenlijk geen problemen. Er zit simpelweg veel kracht in de router en ik heb geen uitval gehad. FaceTime gesprekken vallen niet weg en schakelen niet over op een lagere bitrate terwijl je verder van de router loopt. De Plex streams moet ik wel beperken qua bitrate, maar voor de rest kan het leven hier gerust doorgaan.

Ondersteuning
Ik heb de router te kort in bezit om hier een goed oordeel over te vellen. Aan de ene kant sta ik er positief tegenover. Ik pak hem uit, installeer hem, en kan meteen gaan updaten (al moet ik dat op eigen initatief gaan doen). Verder zijn er profielen voor bepaalde ISP's, wat betekent dat er redelijk gekeken wordt naar de situatie van de eindgebruiker. Aan de andere kant levert kort googlen al snel een waslijst aan ellende dat AVM heel lang gewacht heeft met de updates en zelfs issues genegeerd lijkt te hebbben. De website van AVM geeft wel de nodige tips en een uitgebreide knowledge-base voor de meeste vragen. Al met al heb ik hier een gemengd gevoel over.

Met, op het moment van schrijven, een laagste prijs in de prijswatch van 243,88 is dit apparaat absoluut niet goedkoop te noemen. Neem ik hierbij in de filter mee dat we op z'n minst 5ghz/AC WiFi ondersteuning willen, en ook op z'n minst 1 beoordeling, blijft er slechts 1 hoger geprijsd modem van Netgear: Nighthawk X4S. Deze heeft een ethernet poort meer, maar geen VoIP ondersteuning. Een product voor een andere markt. De FritzBox 7490 biedt nagenoeg dezelfde features voor 60,- minder. Ik verwacht niet dat de prijs gaat zakken zolang de 7490 ernaast verkocht wordt.

Ik heb in lange tijd al niet meer zulke tegenstrijdigheid gemerkt om een apparaat. Aan de ene kant voldoet de 7581 maar net aan mijn eisen. Ik zal er nog over na moeten denken of ik mijn Deco units weg wil doen voor het voordeel van de feature/software die AVM levert. Aan de andere kant voldoet het in mijn woning qua WiFi net niet, of moet ik meer zeggen, in mijn achterhoofd voldoet het net niet want met de behaalde cijfers kan ik prima uit de voeten. De grote downloads worden bekabeld verzorgt en daar is de glasvezellijn al een bottleneck in.

In een kleinere woning, als je gebruik maakt van VDSL, nog beter als je gebruikt maakt van VVDSL, is dit een betere oplossing dan je ISP modem en daarachter een losse accespoint. Voor een redelijk goed draadloos bereik mag je tegenwoordig een prijskaartje van 150+ verwachten. Daarbij zit je met twee apparaten, wellicht NAT problemen en af en toe wat hoofdpijn van het instellen. Voor de investering die je hierin maakt worden die kopzorgen wel weggenomen. Je krijgt een fully-featured modem en router combinatie die ook nog eens powerhouse is qua WiFi. Vergeet alleen niet te controleren of alle features ook te gebruiken zijn bij je ISP en/of VoIP provider. Vanuit werkervaring kan ik je vertellen dat ISP's niet altijd happig zijn op deze devices en zeker wat betreft VoIP moet je zorgen dat je je beveiliging op orde hebt. Al lijkt AVM daar goed in te voorzien.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7581?