Seagate IronWolf (ST6000VN0041), 6TB Review

vernooij238Testpanel 26 augustus 2017, 1.570 views

Seagate IronWolf (ST6000VN0041), 6TB (Testpanel)

Grote opslagcapaciteit die voldoende snelheid haalt voor mijn gebruik. Echter maakt de HDD redelijk wat geluid en word hij warmer dan andere mijn schijven. Daarnaast is de bruikbaarheid buiten een NAS beperkt.

Pluspunten

• IronWolf Health Management
  • Opgegeven snelheid

Minpunten

• Geluid
  • Warmte
  • Compabiliteit
  • Opgegeven stroomverbruik

Seagate IronWolf 6TB

Specificaties
Features
  • NAS van 1 tot 8 bays: werkt in een NAS met maximaal 8 schijven. Toch wordt aangeraden bij meer dan 5 schijven over te stappen naar professionelere schijven ivm trillingen.
  • AgileArray (ontwikkeld voor RAID-opstellingen en het tegen gaan van trillingen, daarnaast zou het energie verbruik ten goede moeten komen)
  • IronWolf Health Management voor compatibele Synology en ASUSTOR NAS
  • Rotational Vibration (RV) sensors om trillingen nog meer tegen te gaan.
†††
Compatibiliteit
Op de site van Seagate kun je netjes vinden welke NAS-systemen de IronWolf schijven ondersteund. Maak je gebruik van een Synology of Asus Stor NAS met een schijf van 4TB of groter kun je zelfs gebruik maken van IronWolf Health Management voor extra inzicht in de gezondheid van de schijf.
Uiteraard is de schijf bedoeld voor NAS-systemen, lijkt de HDD per definitie intern ingebouwd moeten worden. Via verschillende SATA naar USB converters was de schijf niet benaderbaar door zowel verschillende NASen als computers/macs. Voor mijn eigen mogelijke use-case had ik dit graag anders gezien.
Geluidsproductie
Zeker buiten de behuizing van de NAS maar ook nogsteeds als de schijf ingebouwd is, is er een hoorbaar verschil waar de 6TB schijf meer geluid maakt dan zijn kleinere broertje (3TB) en schijven van andere merken.
Warmteproductie
De schijf voelt warmer aan en volgens de management console van Synology wordt de schijf ook 7-8 graden warmer dan zijn kleinere broertje (3TB) of WD Red schijven (3TB).

Volledige review

Even geleden heb ik mij aangemeld om reviews te willen maken in verschillende categorieŽn voor Tweakers. Nu heb ik dan ook via Tweakers de gelegenheid gekregen om een 2-tal 6TB HDD’s van de Seagate IronWolf serie te reviewen.

Gezien dat dit de eerste review is die ik voor Tweakers maak moest ik even bedenken wat ik nu graag zou zien als ik opzoek ben naar een nieuwe HDD voor in mijn NAS. Daarnaast heb ik geen profi apparatuur staan, dus voor deze review ga ik de schijven gebruiken zoals ik ze in mijn opstelling zouden gebruiken als ik ze nu zou kopen.

Daar zijn ze dan!
USB > SATA converter
Ik las wat verschillende verhalen over DOAs dus voor ik een NAS ging open halen en schijven erin ging monteren toch besloten eerst een test te doen of ze wel werken. Ik had nog een oude Freecom 400GB NAS/USB behuizing liggen, daar monteerde ik een van de HDDs in. Wat mij op viel was (klein beetje bevooroordeeld na het lezen van verschillende andere reviews) dat de schijven vrij veel geluid maken. De 400GB die er origineel in de behuizing zat maakte minder geluid bij zowel het opspinnen als het zoeken. Vreemd was dat ik maar 1,5TB van de totale 6TB te zien kreeg in die behuizing. Ik verwacht een limitatie van de satacontroller in de behuizing en gezien ik de schijf wilde testen en niet de behuizing besloten die links te laten liggen.
Daarna een van de schijven aangesloten op een losse USB 2.0 naar SATA-converter die ik altijd voor SSD inbouw of data recovery projectjes gebruik. Erg opvallend hierbij is dat beide schijven in zijn geheel niet getoond werden op mijn MacBook Pro (early 2011, Mac OS Sierra). Hang ik er de 400GB Freecom (Samsung) HDD aan of een WD 1TB worden die netjes getoond. Vreemd.
De eerste nas – QNAP TS-420
Jaren geleden deze NAS gekocht om een vergelijking te kunnen maken tussen een Synology en QNAP. Inmiddels deze NAS met 4x 3TB in een raid 5 configuratie ingedeeld en werkt naar behoren. Niet het snelste systeem maar voldoet nog aan mijn eisen. Firmware versie: 4.3.3.0262
Snelle controle in de compatibility list: Yes de drive staat erbij.

Als ik nu een grotere schijf bij deze NAS zou willen gebruiken zou het een backup drive worden. Daarnaast voelde ik er ook niet zo heel veel voor om mijn RAID-opstelling te gaan veranderen voor een paar weken testen. Dus met dezelfde USB 2.0 naar SATA-converter de eerste schijf aan de NAS gehangen.

Nog geen 2 minuten later kreeg ik de volgende notificatie:
[/dev/sds] I/O error, sense_key=0x0, asc=0x0, ascq=0x0, CDB=28 00 00 00 00 00 00 00 08 00
De NAS herkende de schijf wel en gaf aan: “niet gemonteerd”. Daar een aantal verwoede pogingen gedaan om de schijf te formateren, maar tevergeefs, de I/O error bleef terugkomen met daarna “formatteren gefaald”.

Bij het verwisselen van de schijf viel mij op dat de schijf vrij warm geworden was. De schijven in mijn array zijn 33-35 graden C, deze kon ik niet uitlezen via USB, maar het voelde warmer aan dan gebruikelijk.
De 2e schijf vertoonde exact hetzelfde gedrag als de eerste schijf, dus dan maar weer een andere route.
De tweede NAS – Synology DS212j
Deze NAS is al even oud maar voor huis tuin en keuken gebruik doet hij het nog prima. Deze NAS staat op een andere locatie en doet wekelijks een rsync naar de QNAP en visa versa. De schijven in de NAS worden los van elkaar gebruikt en staan niet in een bepaalde RAID-configuratie en inmiddels zitten we op firmware versie DSM 6.1.3-15152 Update 1. Toevallig liep een paar weken geleden een van de schijven vast in deze NAS, en terwijl er net een nieuwe Seagate IronWolf 3TB in geplaatst was begaf de andere schijf het ook. Gezien deze nog niet vervangen was, kon daar mooi een IronWolf 6TB in getest worden.
Ook hier even de compatibility list check: Yes ook dat moet lukken.

Als de HDD geÔnstalleerd is zoals hij bedoeld is, doet hij het zoals verwacht. Geen foutmeldingen en alles in een nette status. Alleen is 39 graden is wat aan de warme kant waar zn kleinere broertje maar 32 graden is.
Backup HDD
Om wat snelheid te testen heb ik een interne back-up gedaan van de IronWolf 3TB naar de IronWolf 6TB met Hyper Backup app. Hierbij is random data van verschillende formaten samengevoegd in 1 back-up archief.

Resultaten
Totaal: 720.74 GB (46411 bestanden)
Duur: 1 Dag 5 Uur 48 Minuten
Snelheid: gemiddeld 7 MBps

Gezien de leeftijd van de NAS zie ik hier meer een beperking dan dat een gloed nieuwe HDD maar 7MBps gemiddeld haalt. Daarnaast is het ook een grote hoeveelheid aan kleine bestanden wat de snelheid ook niet ten goede komt.
Data transfer NFS
Aangezien ik 2 schrijven gekregen heb wilde ik graag eens zien hoe de performance zou zijn van de ene schijf naar de andere schijf. Gezien ik nog een server had staan met FreeNAS (draaiend op ESXI 5.1) heb ik daar de andere schijf in gehangen. Helaas door limitatie in ESXI 5.1 kon ik maximaal 2TB schijven maken die ik kon gebruiken in de FreeNAS omgeving, dus uiteindelijk 2x 2TB virtuele schijven gemaakt op de Seagate datastore die samen een ZFS-volume creŽerden. Deze gedeeld via NFS en dezelfde set die in door Hyper Backup op een locale schijf geschreven is, nu met een simpele kopie functie gekopieerd naar het koppelde FreeNAS NFS-volume. De Synology is verbonden met FreeNAS via een 1Gbps verbinding

Resultaten
Totaal: 720.74 GB (46411 bestanden)
Duur: ~13 Uur 15 Minuten
Snelheid: 10-25 MBps (Avg 16MBps)

Hier al een stuk hogere snelheid weten te behalen dan met de interne copy icm de Hyper Backup app.
KopiŽren van 1 groot bestand
Gezien er bij de gewone kopie via NFS al hogere snelheden behaald werden wilde ik eens kijken of ik nog meer overhead kon weghalen door maar 1 groot bestand te kopiŽren van de 3TB schijf naar de 6TB schijf.

Resultaten
Totaal: 7.82 GB (1 bestand)
Duur: ~3 Minuten 7 Seconden
Snelheid: gemiddeld ~43MBps
Disk 1: Seagate IronWolf 3TB
Disk 2: Seagate IronWolf 6TB

Bij een gewone copy van 1 bestand zijn de snelheden vele malen hoger. Daarbij leek ik hier wel echt op de max van het systeem te komen, de CPU was constant 100% tijdens de actie.
FreeNAS en andere tests
Ik had nog een 2tal andere tests op de planning staan, maar door tijd gebrek gaat me dat nu niet lukken.
  • Beide schijven in FreeNAS omgeving om hopelijk de CPU limitatie weg te nemen
  • Seagate IronWolf 3TB vs Seagate IronWolf 6TB
Wellicht dat ik daar op een later moment toch nog aan toe kom.

Feedback

Voor het maken van deze review heb ik gebruik gemaakt van de hardware die ik beschikbaar had en gekeken hoe ik de schijven zou gebruiken als ze in mijn bezit zouden zijn. Zie jij verbeterpuntjes of heb jij andere ideeŽn of opbouwende feedback, hoor ik dat ook graag. Wellicht kan ik deze review nog aanpassen of handig voor een volgende keer!

Heb jij ook een Seagate IronWolf (ST6000VN0041), 6TB?

Jammer dat het 10TB plaatje er bij zit (en geen 6TB in de titel), dat zorgde voor verwarring. Ik had liever een review gelezen over 10TB. :)
Klopt, misschien even melden bij Tweakers. Ik heb die plaatjes niet zelf bijgevoegd, die zitten bij het product, niet bij de review. De titel heeft overigens wel 6TB in zich toch?
Daarnaast kan ik melden dat zowel de 6TB als 10TB schijven getest (gaan) worden, dus stay tuned :)
Helaas, de titel zo wel. Maar op de main site van Tweakers staat: "Seagate IronWolf review door vernooij238". Ik dacht dus dat het om 10TB ging. ;-)
Ah vandaar! Vreemd, want ik zie gelijksoortige namen wel goed voorbij komen..
Alsnog +3 voor de keurige review en nette reactie.
Leuke review, maar je kunt de hard disk speed niet benchmarken met een Synology. Die hebben CPU's die vele malen langzamer zijn dan 10-jaar oude Intel. Deze heeft ook maar een enkele 1,2 GHz core.
Daar kwam ik inderdaad ook achter, toen ik bepaalde netwerk/app limitaties weg nam liep ik daar tegenaan. Helaas kon ik de CPU niet upgraden :9
hebben 5 schijven besteld wel de 8TB versie (of waren het 10TB)
Nou 1 was gelijk stuk en de ander ging binnen een uur ook stuk.
Was niet echt van onder de indruk.
Collega toen gezegd on voortaan schijven uit verschillende batches te bestellen

[Reactie gewijzigd door Raoul.TLS op 31 augustus 2017 14:18]

Zonde.. Vandaar dat ik ook eerst even wilde kijken of de schijven Łberhaupt werkten voor ik een NAS/Server open ging trekken.
Hoe was de RMA? Via de verkoper of direct via Seagate geregeld?
gewoon via de winkel
Waren nieuw DOA
Zit 3 jaar garantie op dus zit wel goed.
Vond wel dat ze best wat geluid maken. Als ik ze met Red's vergelijk.
Maar ach als ze het 3 jaar volhouden dan is het prima.
Hebben ze 2 weken laten draaien voor we productie data op hebben gezet.
maar goed zijn wel goedkoper als WD red's En tja ach is ongeveer allemaal hetzelfde
De ervaring met geluid heb ik ook en ook met warmte, de Reds zijn stiller en minder warm. Maar uiteindelijk in mijn toepassing voldoen ze beide gezien snelheid iets minder uitmaakt.
Maar schijven die blijven draaien is wel zo prettig, als ze kapot gaan is meer het gedoe er omheen irritant dan het kleine prijsverschil. Ben benieuwd hoelang deze het uithouden in een productieomgeving.