Oculus Rift Bundle (Rift + Touch) Review

exyll 25 augustus 2017, laatste update op 27 augustus 2017, 284 views

Oculus Rift Bundle (Rift + Touch) (Product gekocht)

Tijdens de summer of rift de set aangeschafd voor 450 EUR. Dat is deze set zeker waard. De immersie die het geeft is overweldigend. De touch controllers geven zeer goed aan waar je je bevind in de wereld. Echter, je moet goede ogen hebben en een goed passend hoofd.

Pluspunten

• Een ervaring die niet te evenaren is
  • Unboxing experience is subliem
  • 360 setup werkt fantastisch
  • Summer of rift set prijs is zeer goed
  • Fixed room scale games zijn top
  • Race en flight sims zijn subliem
  • Resolutie is beperkt maar het stereo beeld maakt alles af

Minpunten

• Games aanbod
  • Met slechte ogen zijn de schermen blurry
  • Het duurt dagen zo niet weken voor je je headset perfect ingesteld hebt
  • Het instellen luistert nauw en daardoor minder geschikt de headset met meerdere personen te gebruiken
  • Geluidskwaliteit van koptelefoon kan beter
  • Room scale heeft echt ruimte nodig
  • Met goede ogen zie je het screendoor effect maar dit is voor mij niet storend
  • Software installatie ging niet vlekkeloos

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Toen oculus de prijs verlaagde besloot ik eindelijk de rift aan te schaffen. De hele set voor 450 EUR leek me een goede prijs voor het geheel. Ik heb deze besteld via oculus.com en kreeg 2 pakketten over een periode van enkele dagen.
Inhoud
  • microvezel doekje
  • USB verleng snoertje
Het andere pakket
  • touch controllers
  • rockband vr guister addon
  • 1 sensor
Aansluiten en software installeren
Het aansluiten spreekt voorzich. Echter, de HMD werkte niet meteen. Ook niet na een reboot toen de software was geinstalleerd. Ik moest de setup nogmaal draaien welke in de oculus folder staat (C:\Program Files\Oculus), nog een keer rebooten en toen zag ik in de setup de HMD.

De configuratie was uitgebreid maar (vond ik) eenvoudig.

De touch controllers moeten gepaired worden
Je speelveld moet bepaald worden
XBOX One controller moet gepaired worden
De rift lens spacing moet gecalibreerd worden

Al met al ben je er wel een tijd zoet mee. Heel de setup is echter super gelikt met mooie graphics en duidelijke uitleg.

Het opstellen van het speelveld zullen de meesten echter wel enkele keren moeten herhalen. In eerste instantie omdat je gegarandeerd je sensors gaat verplaatsen/verdraaien, in tweede instantie omdat het speelveld niet optimaal geroteerd moet worden of omdat je de experimentele 360 modus wilt opzetten. Echter, na een aantal keer weet je de opties zo te vinden.
De eerste ervaringen in VR
Aan het einde van de setup wordt de Touch Tutorial gelaunched. Je leert snel hoe de touch controllers werken en gaat dan naar een VR wereld waarin je in een camper staat. Een leuke robot laat je spelender wijs kennismaken met de touch controllers nadat je hem hebt weten aan te zetten. Echt een geweldige ervaring!

Hierna krijg je Oculus Dreamdeck. Dit zijn een aantal leuke korte scenes om je te laten zien dat het VR stereo beeld echt werkt zoals het leunen over een randje van een wolkenkrabber alsook een dinosaurus die tijdens het schreeuwen wat speeksel richting jouw rift laat vliegen.

De immersie is echt overweldigend en nog steeds merk ik dat ik soms details in models echt in VR bekijk door met m'n ogen dichter naar het object te gaan of te leunen om je point of view aan te passen. Dit gaat zo ontzettend natuurlijk dat je het niet door hebt tot iemand 'buiten' vraagt waar je naar zit te kijken. Aan de hand van hoe je lichaam zich gedraagt is het namelijk overduidelijk dat je iets inspecteerd.
Room scale
Al na een aantal games kwam ik er achter dat mijn huidige inrichting niet ideaal was voor VR. Ik had meer ruimte nodig en schoof wat zaken aan de kant. Echter de sensors bleven op mijn bureau staat maar met een wat andere field of view. Dat werkt prima, zolang de je niet 180 graden hoeft te draaien want dan verspringt de VR wereld opeens of ben je je handen kwijt. Ik kwam erachter dat de sensors anders geplaatst moesten worden. Mijn 2e configuratie kwam uit op n sensor links op m'n bureau op zeg maar -35 graden, de andere op mijn vensterbank op 110 graden van mijn stoel. Hierdoor is de tracking stukken beter maar toch niet ideaal. Dit omdat de sensors in een cone de tracking registreren. Dichtbij de sensor is het zicht erg beperkt. Tijd voor een serieuzere maar ook meer permanente setup.

Na wat klein google werk kwam ik er achter dat oculus een (experimentele) 360 tracking setup ondersteund. De truuk is de sensor zo dicht mogelijk op de overgang van een muur en plafond te plaatsen. Op deze manier start de cone in een hoek.

Echter, hoe krijg ik de sensors daar want de sensor zit standaard op een voet. Hier zie je de kwaliteit van het product vind ik naar boven komen. De voet is van de sensor af te draaien en de sensor is te plaatsen op elke willekeurige tripod bevestiging! Via lightinthebox heb ik voor een paar euro 3 tripod wall mounts gekocht. Na een week had ik ze binnen en de sensors waren in no-time op de wall mounts geplaatst.

Onder tussen realiseerde ik mij ook dat de sensor kabels (2.5 meter) te kort zijn voor waar ik de sensors wil plaatsen. En sensor moest een stuk omhoog en naar links, zeg maar op 45 graden en de andere sensor moest op 135 graden.

Na weer wat googlen blijkt dat de kabels met passieve dan wel actieve USB 3.0 verlengkabels wel te verlengen zijn maar dat dit niet altijd succesvol is. Tot 3m lijkt een passieve kabel voldoende, vanaf 5m en langer lijkt een actieve repeater kabel verstandig.

Via amazon.de kocht ik:De passieve 3m kabel werkt gewoon goed. Solide connector waar je voelt dat het USB 3.0 mannetje perfect vast klikt in het vrouwtje van de passieve kabel. Windows had geen enkel probleem met het detecteren van de sensor op USB 3.0 Super Speed en geen enkele keer geeft de sensor tracking speed problemen.

De actieve kabel is een ander verhaal. De sensor wil niet op USB 3.0 Super Speed verbinden. Elke permutatie geprobeerd van rebooten en aansluiten maar altijd word verbonden met USB High Speed. Voor diagnostics tijdens dit proces gebruikte in USB Device Tree Viewer. Ik heb enkel een Elgato Game Capture HD60S als USB 3.0 device en die wil ook niet werken als USB 3.0 Super Speed op de actieve kabel.

Tijd om google maar weer eens te gebruiken en ik bleek niet de enige. Als tip las ik dat het verstandig is alle USB devices af te koppelen omdat het een power issue zou kunnen zijn. Dit leek even te werken maar toen ik essentiele devices toevoegde verbrak de 3.0 Super Speed verbinding en kwam niet meer terug. Ook niet als het als enige device was verbonden. Het ligt dus aan de kabel en/of aan de power op de USB 3.0 poort.

Echter, op USB 2.0 werkt de tweede sensor gewoon helemaal prima. Om een power probleem uit te sluiten ga ik binnenkort een Inateck 5 poorts of 7 poorts PCI Express uitbreiden toevoegen. Het lijkt me toch ideaal als de sensor werkt op USB 3.0. Het lijkt me een goede uitbreiding omdat mijn USB 3.0 poorten aan de achterzijde nu allemaal op zijn.
Room scale calibratie
Nu moest ik enkel nog de sensoren opnieuw configureren. De experimental 360 guide geeft aan dat je de touch controller moet richten op 45 graden, zodat deze naar beide sensoren een hoek heeft van 90 graden. Echter, hierna moet je het guardian systeem configureren en deze wil een rechthoek genereren als speelveld. Dit werkt niet goed indien je de touch controller op 90 graden houd. De ruimte is geroteerd. De touch controller moet je gewoon op 0 graden houden dus recht voor je, haaks op je speelveld. Houd de controller wel hoog zodat beide sensoren de touch controller goed kunnen tracken. Hierna kun je het guardian systeem weer configureren en kun je nu een mooi rechthoek maken om optimaal de ruimte te benutten.

Ik vermoed dat in een toekomstige nieuwe versie configuratie voor room scale eenvoudiger is om te doen.
Steam VR
Naast de Oculus Store is er ook Steam. Deze heeft ondersteuning voor Steam VR en dit komt uiteraard door de HTC Vive. Deze moet naast de Oculus rift k (helaas) geconfigureerd worden met zijn eigen guardian systeem. Echter, dit systeem werk eenvoudiger. Je kunt lijnen tekenen en ook het speelveld roteren. Hierdoor heb je niet het probleem dat je de touch controller niet goed haaks op het speelveld houd.

Het enige is dat Stream VR een beetje buggie is. Hierdoor werkt het calibratie process niet altijd. Ik heb geen HTC Vive dus ik weet niet of het komt voor de integratie met Rift of dat het Steam VR zelf is

Persoonlijk vind ik SteamVR Home ook beter dan Oculus Home. Ook customizations zijn beter. Je ziet je Steam friendslist en je kunt zelfs teleporten in de diverse environments.
Stores
Er zijn dus twee stores om games te kopen. De prijzen verschillen niet veel maar ik heb de keuze gemaakt VR games te kopen in Steam. Het schijnt dat games uit de Oculus store niet zomaar te spelen zijn met de HTC Vive. Mocht ik in de toekomst een andere 2nd generation VR bril kopen in waarschijnlijk 2019 dan zou dat zomaar een niet Oculus product kunnen zijn.
Gameplay en immersie
Ik categoriseer games en applicaties als:
  • Fixed (enkel hoofd rotatie)
  • Room scale waar gameplay in 1 vaste ruimte plaats vind
  • Cockpit simulaties zoals race en flight sims
  • Open world plus teleporting of alternatieven dan wel met vliegen
Fixed werkt goed voor bijvoorbeeld een simulatie van een bioscoop. Je hebt ook geen touch controllers nodig. Je bevind je in een ruimte en kunt om je heen kijken. Er zijn applicaties zoals Big Screen en zat alternatieven om bijvoorbeeld naar je desktop te kijken. Je kunt hierom dat bijvoorbeeld een film fullscreen afspelen met bijvoorbeeld VLC en op die manier zit je in je prive bioscoop. Persoonlijk geniet ik hier niet van, omdat het scherm een PenTile scherm betreft en film een raster 1080 resolutie hebben matched dit niet lekker. Praktisch alle content voelt low resolution aan. Ook het contrast is niet ideaal. Ik denk persoonlijk dat dit pas echt van de grond komt bij een 2nd gen VR headset met hogeresolutie en HDR. Er zit duidelijk potentieel in!

Er zijn ook demos beschikbaar. Zelf ben ik opgegroeid met de demoscene op de MSX, Amiga, 486 PC en Pentium MMX periode. Er zijn een aantal demo achtige producties te vinden maar ik vermoed dat hier ook nog veel meer zal worden geproduceerd als VR groter wordt.

Voorbeelden:
  • Fantasynth
Room scale is waar VR echt een bijzondere ervaring geeft. Je bevind je in een VR wereld waarin je echt 3D ziet en daardoor dus diepte ervaart. Zolang de framerate niet dipt is deze ervaring echt geweldig. Objecten komen op je af, geluid verplaats zich realistisch om je hoofd heen terwijl je zelf in de ruimte je hoofd draait. Je zit zeg maar in een kooi en afhankelijk van de applicatie of game kun je iets in de kooi doen of kun je vanuit je kooi interacteren met daar buiten. Afhankelijk van de developers is dit echt een afgesloten ruimte of gewoon open maar heb je bijvoorbeeld een hekwerk om je heen. Goede developers weten deze ervaring goed te krijgen.

Goede voorbeelden:
  • Dead and Buried
  • Xortex (Valve The Lab mini game)
  • Fruit Ninja
  • Lazer Bait
  • Lucky’s Tale
Cockpit simulaties geven ook echt een zeer realistisch belevenis. Echter, hier moet je wel aan wennen. Je zintuigen werken niet zoals je brein verwacht. Je evenwichts orgaan komt niet overeen met je ogen en zorgt ervoor dat je zelf kunt omvallen. Race simulaties werken goed, dan waarschijnlijk space shooters en dan pas flight sims. In de ruimte is er geen referentie punt voor zwaartekracht maar zit je in een flight sim dan verwacht je brein bepaalde input van je evenwichts orgaan als je bijvoorbeeld ondersteboven hang.
  • European Truck Simulator 2
  • Assetto Corsa
  • War Thunder
Open world games werken eigenlijk het minste. Je zit opgesloten in je virtuele kooi en om te verplaatsen moet je teleporten of rennen op je plek door je armen te bewegen. Dit haalt bij mij de immersie totaal weg. Het voelt heel onnatuurlijk en helemaal in games. Echter, waar het wel werkt is in ruimtes waarin je eigenlijk niet speelt. Een virtuele expositie bijvoorbeeld
  • Google World
  • The Night Cafe
Headset afstellen, lens spacing, scherpte en screen door effect
Je moet leren hoe je de rift op zet. Het lijkt eenvoudig om te calibreren maar omdat het zo nauw luistert is het niet fijn om je vrienden even te laten spelen omdat je weet dat je daarna weer de straps weer perfect moet krijgen.

Lens spacing is ook echt micro optimalisatie maar maakt het verschil tussen een paar uur prettig gamen of dat je ogen na 30 minuten moe zijn omdat ze willen focussen maar het niet lukt. Ondanks dat ik 41 ben zijn mijn ogen nog perfect (denk ik dan). Ik denk nu de fijnste afstelling te hebben gevonden. In het begin zat de rift bij mij meer op bril hoogte. Na verloop van tijd bleek de rift 6 tot 8 millimeter te laat zat. De bril moest hoger, de headstrap achterzijde verder naar achter richting m'n nek dieper en iets strakker. Lens spacing zijn bij mij ergens in de 66 millimeter en dat zorgt dat ik voor beide ogen het gros van de pixels kan zien van het groene kruis in de Oculus lens spacing configuratie.

Echter, mijn vriendin kreeg geen scherpte. Ze vond de ervaring leuk maar het was te blurry. Ze heeft duidelijk een oog probleem wat niet goed matched met de rift. Meer kennissen hadden dit. Het lijkt erop dat de Rift meteen goed werkt voor 85-90% en met wat tijd krijg je deze bijna perfect. Bijna, want je moet elke sessie toch weer de bril opzetten en het heeft wat miniscule duwtjes nodig om hem weer goed te krijgen maar 100% perfect krijg ik het niet waar ik echt alle pixels voor beide ogen op de juiste focus afstand krijg.

Echter, het nadeel van goede ogen is dat het je het screen door effect (SDE) waarneemt. Je ziet de individuele pixels en eigenlijk de spacing er tussen. In de rift uit zich dat als hele fijne diagonale lijntjes. Ik zie ze maar het is niet storend. Sterker nog, als ik ze niet zie weet ik dat de HDM niet goed meer zit en maak ik een kleine correctie. Zonder het SDE zou het iets langer duren voor ik waarneem dat de wereld iets minder scherp is.
Systeem specificaties
Bij VR gaat het voornamelijk om de GPU. Mijn systeem is kortweg een i7 overclocked op 4.5GHz in combinatie met een Radeon R9 390X en 64GB RAM.
  • Intel Core i7-6700K
  • Gigabyte GA-Z170X-Gaming 5
  • Sapphire Radeon R9 390X
  • Corsair Vengeance LPX - DDR4-2400
In eerste instantie dacht ik dat deze kaart wellicht te weinig is maar dit valt me buitengewoon mee! Wel heb ik de GPU licht overklokt met de AMD Wattman software. Core clock op 1095MHz en mem clock op 1625MHz en power limit op maximaal (standaard core 1080MHz mem 1500). Deze overclock is super stabiel. Core klok draait ook redelijk op 1105MHz maar soms levert dit toch artifacts op bij langdurige sessies.

Op ultra settings is het lastig 90fps te krijgen. Gewoon een tandje terug en de meeste games werken echt goed. Echter, ik zou zeker upgraden naar een 1080 Ti als de prijs een stuk zou zakken. Als ik naar https://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html kijk dan is een 1080 Ti 57% sneller (13,357 t.o.v. 8,492). De enige reden voor deze upgrade is om super sampling in grafisch zware games te in te schakelen.
Nu ik de set enkele weken heb game ik weer! Dit heb ik een aantal jaar niet meer gedaan. Fysiek is het ook redelijk werken om een paar uur te kunnen staan en bewegen dus dat is ook een groot plus punt.

Ik ben ontzettend blij dat ik de rift set heb gekocht. Sterker, ik had de vorige prijs er voor betaald en baal dat ik zo lang heb gewacht.

De HDM werkt alleen niet voor iedereen. Ik heb de Rift niet ergens eerst getest en heb mazzel dat hij goed past en ik alles scherp zie. Ik zou adviseren dit echt eerst te testen want mocht het niet goed werken met je ogen dan maak je een ontzettende slechte koop!

Koop niet enkel de Rift, koop de touch controllers want die maken echt het verschil want dan kun je naast overtuigende cockpit simulaties ook room scale gebruiken wat naar mijn mening heel erg gaaf is.

Heb jij ook een Oculus Rift Bundle (Rift + Touch)?

Met wat voor hardware draai je alle games?
Ik heb een systeem specificaties sectie toegevoegd. Hoe heb ik dat over het hoofd kunnen zien. Kortweg, een i7 op 4.5GHz met een AMD Radeon 390X met overclock core 1095MHz mem 1625MHz.
ik verbaas me toch dat er via Oculus zelf nog verschillende pakketten worden afgestuurd( oculus + 1 sensor en los de touch + 2de sensor)
ik heb dezelfde set ook via Oculus.com zelf gekocht (25 augustus) en kreeg ook 2 dozen binnen (29 augustus) maar ik had de touch etc alles in 1 doos zitten en in de 2de doos zat de 3de sensor + USB 2.0 verlengkabel.
de 3de sensor had ik meteen mee besteld om ook achter me de touch controllers te kunnen gebruiken(zeker een aanrader).

het aanbod games is naar mijn mening nog wel enigszins beperkt maar er zijn al een aantal leuke VR games weer aangekondigd (Fallout 4 VR) die ik hierop graag wil uitproberen.