Dell Alienware M15X (N00W1501) Review

JT888 12 januari 2010, laatste update op 19 juni 2010, 2.572 views

Dell Alienware M15X (N00W1501)

Pluspunten

• Prestaties van de 720QM, Bouw kwaliteit, Beeldscherm, Geluids niveau, warmte afvoer, design, upgrade mogenlijkheden, 1 GB NVIDIA GeForce GTX260M (optie), toetsenbord verlichting

Minpunten

• Batterij duur optionele 9cell batterij na 2 uur is deze leeg indien laptop verbruik schema op hoge prestaties staat

Dit is mijn eerste review hier op tweakers ik zet het ermaar bij omdat ik dit vaak zie staan op tweakers ;)

Algemene beoordeling

Ik heb de M15X nu 3 weken in bezit en ik vond het dan ook een goed moment om deze review te schrijven voor iedereen die interesse heeft in deze laptop 8-)

De M15X is een zeer degelijke Laptop met zeer goede prestaties en een (mooi) apart uiterlijk en is verder zeer geschikt om als desktop vervanger te gebruiken indien je ook graag mobiel wilt blijven.

Hier mijn M15X i7 Systeem Specs

Alienware M15x : Base Nebula Red
Processor : Intel i7 720QM(1.60Ghz, 6MB) Mobile CPU
Display : 15.6in Wide Full HD (1920 x 1080) WLED
Resource DVD : Alienware M15x
Memory : 4096MB (2x2048) 1067MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 500GB Serial ATA (7200RPM)
Optical Drive : Slot Load DVD+/-RW (DVD, CD read and write)
Power Supply : Alienware 150W AC Adapter
Power Cord : European 220V
Battery : Primary 9-cell 85W/HR LI-ION
Graphics : 1 GB NVIDIA GeForce GTX260M
Wireless : Europe Dell Bluetooth 370 Card
Wireless : ROW Intel WiFi Link 5300 (a/g/n) Wireless LAN Card
Keyboard : Internal US/International Qwerty Keyboard

Featureset

3x USB, 1x Firewire, E sata (combo poort met usb) 2x koptelefoon aansluiting en 1x microfoon aansluiting
1x Display port, VGA poort, kaart lezer voor MMC,SD,MS en PRO flash geheugen kaartjes en een aansluiting voor bijvoorbeeld een kensington kabel slot om je laptop te beveiligen tegen diefstal.

Het minpunt van de featureset is duidenlijk het gemis van een directe HDMI poort
Dit is wel op te lossen doormiddel van een adapter waarmee je van de Display port naar HDMI kan gaan maar toch gaat mijn voorkeur uit naar een HDMI poort op de laptop zelf.
Ik heb dan ook geen idee waarom Alienware/Dell hiervoor gekozen heeft.

In tegenstelling tot wat er op enkele andere sites te lezen is is het wel degenlijk mogenlijk om via de displayport geluid door te sturen naar een LCD tv net zoals bij HDMI mogenlijk is.

Je dient dit enkel zelf in te stellen op de laptop net zoals je dat doet met HDMI

Verder beschikt de laptop over een uitstekende ingebouwde webcam die zeer scherp beeld afleverd. Er zit bovendien ook een ingebouwde microfoon in dit is volgens mij wel vrij standaard tegenwoordig maargoed het is maar dat jullie het weten.

Prestaties

Over de prestaties kan ik zeggen dat deze aan meer dan alle verwachtingen voldoen zowel tijdens het gamen als tijdens het surfen en of het werken met grafische programma zoals photoshop ondervind ik geen enkele problemen en loopt alles als een trein.

Ik speel zo nu en dan op de laptop CODwaw met alle settings op zijn hoogst op de hoogste resolutie 1920x1080 ik heb hier slechts 1 woord voor probleemloos

Het spel draait perfect wat dus weer eens bevestigd dat dit een zeer mooie krachtige laptop is die je zeker niet teleur zal stellen.

Vergeet niet dat ik slechts gebruik maak van de basis processor de i7 720QM + 4GB DDR3 het systeem loopt voor mijn gevoel vergelijkbaar met mijn oude Desktop waar een i7 920 in zat met 6GB DDR3 welke overigens op een veel hogere clock snelheid loopt als de 720QM.

Beeld kwaliteit

Over het optionele Full HD 1920x1080 beeldscherm kan ik simpel en kort het volgende zeggen.

Zeer scherp en mooie kleuren ik ondervind geen hinderlijke reflectie van het scherm en er is 0% ghosting aanwezig wat natuurlijk wel zo netjes is voor een gaming laptop ;)

Dit scherm in combinatie met de tevens optionele 1 GB NVIDIA GeForce GTX260M kan ik iedereen zeker aanraden

bouw Kwaliteit robuustheid

De Alienware is gebouwd met mooie materialen (hoogwaardig kunstof) en heeft een zeer hoge bouw kwaliteit. Nergens zijn ongelijke naden, kieren en of oneffenheden te zien.
Aan het onderkant van het systeem bevind zich een backplate die je los kan schroeven als je de accu verwijderd waarna je direct toegang hebt tot de componenten in het systeem. Het scherm is maarliefst 1 cm dik en voelt zeer stevig aan. Aan de onderkant zitten ook 2 fans 1 links en 1 rechts deze zuigen lucht aan en aan de achterzijde zitten de uitgangen voor afvoer van de warmte 1 aan de linkerzijde en 1 aan de rechterzijde de luchtstroom aan de achterzijde is voelbaar de laptop beschikt dus over voldoende airflow

Zeker in combinatie met de 9 cell batterij die beschikt over een vorm die de onderkant niet direct op het opervlakte laat staan waardoor de laptop iets van de ondergrond afkomt en de fans rustig lucht kunnen aanzuigen.

Ergonomie

Toetsen bord is erg fijn om mee te werken en gamen tevens zijn deze verlicht en kan de kleur in alle kleuren van de regenboog worden weergegeven. De palm rest het gedeelte waar je handen op rusten is voorzien van een texture en is dus niet 100% glad dit is wellicht zo gedaan om je handen stabiel te houden tijdens het typen. Het touchpad heeft ook een textuur opervlakte maar is beduidend gladder van de palm rests en doet wat het moet doen al geef ik de voorkeur aan een losse muis die je sowieso nodig zal hebben voor het echte gamen maar voor surfen voldoet de touchpad voldoende.

Ik kan probleemloos de hele dag werken met de laptop zonder dat ik iets als vervelend ervaar alles werkt zoals het hoort en de knoppen zitten precies waar je ze verwacht als met al zit het metr de ergonomie wel goed.

Warmte- en geluidsproductie

Tijdens de start draaien de fans even op volle toeren om daarna om te schakelen naar een geruisloze stand.

Zoals eerder vermeld zitten er 2 fans in die aan de onderkant de lucht aanzuigen en deze via de achterkant uitblazen. Dit doen zij zeer stil en vrijwel onmerkbaar de laptop blijft onder normaal office gebruik en surfen vrijwel geruisloos zijn werk doen iets wat ik als zeer prettig ervaar.

Tijdens het gamen draaien de fans goed en stijgt de geluids productie van de fans maar dit is nooit storend.

De laptop word niet heet alleen een beetje warm in het midden aan de onderzijde maargoed elke laptop word uiteindelijk warm ik heb hier zelf weinig last van aangezien ik deze vrijwel nooit op mijn schoot heb liggen.

Mobiliteit en accuduur

Ik heb gekozen voor de 9 cell batterij en vind dit ook echt een must have buiten het feit dat deze helpt met de airflow onder je laptop door de speciale vorm van de batterij. De 9 cell batterij gaat slechts 2 uur mee indien je de laptop op hoge prestaties hebt gezet. 2 uur is in mijn ogen echt wat in mijn ogen echt veelste weinig laat staan wat de standaard 6cell batterij dan haalt dat kan in ieder geval nooit meer als 2 uur zijn ...

Natuurlijk kun je meer uit de 9cell batterij halen indien je de prestaties wat terug schroeft door bijvoorbeeld het prestatie niveau te veranderen de toetsenbord verlichting uit te schakelen en het beeldscherm verlichting te verlagen maargoed.

De laptop weegt wel wat en is in mijn ogen dan ook meer bedoeld als desktop vervanger voor de mensen die hun systeem graag meenemen naar hun vrienden en of familie wanneer ze daar op bezoek gaan en natuurlijk heel handig om mee te nemen op vakantie etc. Maar niet echt handig voor het werken onderweg in starbucks en of op school in de trein etc. gezien de korte tijdsduur van de batterij.

Je zult dus vaker de laptop gebruiken met de acculader in het stopcontact dan alleen puur op de batterij wellicht iets om rekening mee te houden.

Ja Alienware is vrij prijzig maar het is zijn geld waard je krijgt er een mooie design laptop voor met een krachtige performance al mocht het van mij toch wel wat goedkoper wezen natuurlijk :)

Maar spijt van deze aankoop heb ik nog geen ene week, dag uur, minuut en seconde gehad kortom als je het geld ervoor over hebt zeker aanschaffen deze prachtige machine !!

Heb jij ook een Dell Alienware M15X (N00W1501)?

Zo ik heb mijn review geupdated met foto's ja ja eindelijk ik weet het :)

De laptop fans (zie foto nr. 4) heb ik ook meteen schoon gemaakt (nadat ik de foto had gemaakt). Persoonlijk doe ik dat regelmatig (1 x per maand a 2 maanden)

Dit gaat heel simpel je schuift de backplate ( zwarte plaat aan de onderkant van de laptop) er makkelijk af doormiddel van 2 schroefjes die onder de accu zitten eruit te halen.

Vervolgens pak je een watten staafje, even inspuiten met een lcd cleaner zodat je makkelijk de stof van de vinnen van de case fans kan verwijderen dat is alles.

Ik maak ook altijd direct de case fan rooster van de backplate schoon met een doekje werkt super en zo blijft je systeem lekker schoon !!
Ja inderdaad alleen heb ik mijn D40X reeds verkocht hehe ik zal even een toestel lenen van me zus en dan de foto's uploaden 8-)
Nog steeds geen foto's .. :+
Ja foto's :P ik heb geen camera ik zal er wel even 1 lenen deze week dan kan ik ook meteen mijn BC2 Limited edition Qpad (muismat) zien die ik had gewonnen ahaha

[Reactie gewijzigd door JT888 op 19 juni 2010 12:21]

Bedankt voor de foto's :D
2 uur vind ik nog best aardig op hoge prestaties. Hier doet mijn mainstream laptop maar een dik uur op hoge prestaties(wel 6 cell uiteraard, maar een simpele geforce go 7300)
Hoe zwaar is hij precies?
Rond de 5 KG ik zal hem wel op een weegschaal leggen en er een foto van maken lol

[Reactie gewijzigd door JT888 op 19 juni 2010 12:11]