Chieftec Dragon DX-01 (ATX, 360W, Zwart) Review

blup 20 april 2005, 1.268 views

Chieftec Dragon DX-01 (ATX, 360W, Zwart)

Pluspunten

• Ruim
  • Robuust
  • Praktisch
  • Extended ATX word ondersteund
  • Genoeg ruimte voor geluiddemping matten
  • Redelijk veel accesoires (Sidewindows etc)
  • In vele kleuren verkrijgbaar
  • Niet duur
  • Toolless entry

Minpunten

• Zwaar
  • Klepje van de 5,25" bay beetje fragiel
  • Afwijkende casefan moeilijk plaatsbaar
  • Zonder Slidesysteem kan je geen 5,25 component installeren.
  • Klein reset knopje

Bouwkwaliteit en afwerking

De kast voelt lekker stevig aan toen ik hem uitpakte. Wat ik ook erg fijn vond is dat de zijpanelen erg stevig waren. Iets wat bij andere kasten nog wel eens niet het geval wil zijn, wat kan leiden tot een kast die niet goed sluit. De kast is overal mooi zwart en de panelen zitten met thumbscrews vast, wat ik persoonlijk erg handig vind, maar voor deze kast eigelijk overbodig is, want de kast heeft al een handvat waarmee je het zijpaneel zeer gemakelijk kan losmaken en vastklikken. De 5,25" bays maken ook gebruik van een handig slidesysteem, waarmee je eventueel een cdromspeler zonder tools eruit kan halen. Wel moet je hiervoor eerst op de speler het kliksysteem schroeven.

Inbouwmogelijkheden

Ben ik zeer tevreden over, er is plek voor;
4 5,25" externe drives
2 3,5" externe drives
6 3,5 interne drives (waarvan je er 2 wellicht moet inleveren voor de 2 eventuele externe 3,5" drives)

Koelingmogelijkheden

Uitstekend, er is standaard plek voor 5 80x80 fans, waarvan 2 achterop 1 aan de zijkant en 2 voorop. Wat ik persoonlijk heel erg fijn vind, is dat je ook fans voor de 3,5" drives kan doen, zo blijven je hdds ook goed gekoeld. Waar ik ook zeer over te spreken ben, zijn de fansbrackets waarmee je je fan zonder schroeven in kan vast klikken. Hiervan heb je er 4. 2 achter, 2 voor. Een nadeel eraan is, is dat afwijkende fans niet goed erin klemmen.. Ik heb een Thermaltake X-blower achter zitten, die niet helemaal goed vast zit. Je hebt ook niet de optie op de bracket eruit te halen en schroeven te gebruiken, want er zijn geen schroefgaten. De tempraturen zijn op dit moment met de meeste fans op de laagste stand:
CPU: 47
PSU: 35
HDD: 28
Case: 29
Alles op de hoogste stand doet de tempratuur dalen met zo een 5 graden. Maar erg prettig is dat vliegtuig geluid niet ;). De airflow in deze kast is verder prima.

Installatiegemak

Ook uitstekend. Er waren genoeg afstandhouders meegeven om je mobo optimaal vast te zetten. Als je mobo te breed is, kan je heel gemakkelijk de 3,5" bays eruit halen met een simpel schuifsysteem. De kast is verder vrij ruim van binnen. 5,25" drives werken met het simpele slidesysteem.. Nadeel hiervan is, als je die sliders kwijtraakt kan je geen drives meer vastzetten. De kast kan je toolless open maken, het deurtje heeft ook een slot.

Modbaarheid

Het is vrij stevig staal, even dremelen is denk ik moeilijker dan het lijkt. Wat mij ook opviel is dat de kast niet compleet te strippen is. Zo is bv de top panel van de kast vastgenageld ipv geschroefd zoals de rest. Om de voorkant er af te krijgen moet je wel even prutsen, deze zit vast met klemmetjes die moeilijk te bereiken zijn. De sidepanels zijn "hol" dus er is makkelijk plek om geluids isolatie erin te plaatsen.

Ik kocht hem destijds voor ¤100,- en geen haar op mijn hoofd die er spijt van heeft. Ik ben er zeer tevreden over ;) De prijs is inmiddels gedaald tot ¤85,- Een zeer goede prijs/kwaliteits verhouding.

Mooie, maar vooral praktische kast voor niet veel. Zeker handig is de sidepanel voor mensen die vaak in hun kast moeten zijn. Zijn robuustheid vind ik ook een groot pluspunt, bij vele andere kasten krijg je vaak te maken met het probleem dat de sidepanel niet goed meer afsluit of heel dichtgaat, omdat deze een beetje verbogen of uit vorm is.

Heb jij ook een Chieftec Dragon DX-01 (ATX, 360W, Zwart)?