Creative Inspire T6060 (5.1, 4x 8W + 18W, 20W) Review

Khaldun 30 november 2005, 4.278 views

Creative Inspire T6060 (5.1, 4x 8W + 18W, 20W)

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit-verhouding
  • Vormgeving
  • Afwerking

Minpunten

• Iets teveel bas

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Ik heb deze gekocht ter vervanging van een verloren gegaan Inspire T6700 setje. Dit is dan ook de enigste set waarmee ik een echte vergelijking kan maken (en zal doen).

Vormgeving
Wat meteen opvalt is de vorm van de speakers. Na een lange traditie van simpele, kubusvormige, maar toch mooie speakers, kiest Creative deze keer voor design. En dat gaat ze behoorlijk goed af. Het zijn allemaal slank vormgegeven ... ja, wat voor vorm is het eigenlijk? De voorkant is mat plastic, met een stijlvol metalen rooster voor de grootste driver, en enkel een zwart streepje om de mini-tweeter te beschermen. De achterkant is volledig blinkend, iets té misschien, en de pootjes zijn van een doorzichtig (zie je niet op de foto) plastic. Die pootjes hebben trouwens een kabelgootje aan boord, om de kabel tot onderaan te begeleiden. Over smaken valt te twisten, maar ik vind het alvast een vooruitgang. Voor tweakers die misschien niet te opvallend willen zijn op dat vlak, kan dit een minpunt zijn.

Afwerking
De afwerking is gewoon goed in orde. Nergens vallen er foutjes/onregelmatigheden te bespeuren. Wat me meteen opviel tijdens het uitpakken, was dat alle blinkende oppervlakken, en dat zijn er heel wat, met een speciale beschermingsfolie afgeplakt waren, bovenop de toch al degelijke plastic waar de satellieten in verpakt zaten. Dit was niet noodzakelijk geweest, maar is toch een mooi gebaar van Creative, dat hiermee aantoont wel degelijk oog voor detail te hebben.

Features dan
Nu ja, het blijft een 5.1-set hè, veel speciaal is daar niet aan. De voorste speakers hebben een extra tweeter die vooral bij muziek van pas komt. De afstandsbediening heeft _geen_ aan/uit-knop bovenaan, het is gewoon een blinkend vakje met Creative op. Zo'n knop zou nochtans van pas komen, aangezien het aan- en uitschakelen via de volumeregelaar zeer slijtig is voor de potmeter. Dit was een euvel waaraan veel 6700's gesneuveld zijn, dus ik hoop dat ditmaal potmeters van hogere kwaliteit gebruikt zijn. De afstandsbediening heeft er ook een extra'tje bijgekregen. In plaats van een tweede hoofdtelefoon-aansluiting (wie gebruikt er nu twee?), hebben we er een line-in bijgekregen. Ideaal voor als er iemand met een mp3-speler langs komt. Verder vinden we nog een aparte volume- en basregeling.

Op aanvraag nog snel even de wattages:
Satellieten (front & surround) : 8 Watt RMS
Satelliet (center) : 18 Watt RMS
Subwoofer : 22 Watt RMS

Geluid
Genoeg gezeverd, let's talk about sound! Geluid dat met elke aanraking van een snaar, rillingen over je rug doet lopen, met een hoog dat alle honden uit de stad doet janken, en liefst in één moeite door je bejaarde buurvrouw er een hartaanval bovenop geeft. Duur geluid dus. Nu, dat geluid moet je hier dus niet komen zoeken. Wat dan wel? Een vrij aangenaam geluid, bovengemiddeld in deze prijsklasse, en dat zonder de ploffen en andere storingen van dat ander merk (ja, Logitech, ik kijk naar u...). Het ontbreekt echter wat aan middentoon, zonder daarbij evenwel goedkoop, schel te klinken. Dit is misschien het gevolg van de drivers die iets kleiner geworden zijn, of de klankkasten, die wat kleiner geworden zijn door het nieuwe ontwerp, ten opzichte van de 6700. Ik weet niet juist hoe het te omschrijven, maar ze lijken een peetje punch te missen. De baskast is heel wat afgeslankt, zonder daarbij echt aan diepte te verliezen. Bas is trouwens weer in overvloed aanwezig, misschien dat Creative wat meer aandacht zou mogen steken aan de diepte van de bas (hij is nog steeds goed positioneerbaar), dan aan het volume ervan. Maar dit is kritiek die ik heb op elke pc-speakerset die ik tot nu toe gehoord heb, en eigenlijk kritiek die overbodig is in deze prijsklasse. Dat krijg je als je meer dan een maand alleen je Sennheiser-koptelefoon gebruikt hebt , omdat je andere speakers binnen waren voor herstelling :). Het setje wordt gebruikt in een kamer van ongeveer 4*4, en is in staat heel de kamer voldoende te vullen.

Trek je van de laatste kritiek echt niet teveel aan, voor deze prijs heeft Creative weer een zeer kwalitatief, competitief setje ineengestoken, dat de meeste onder ons wel degelijk zal bekoren. Moest het verloren gaan? Ik zou het opnieuw kopen, tenzij er een nieuwe prijsklasse ontstaat die de genoemde tekortkomingen voor minder dan 200¤ zou oplossen. Anders denk ik dat je niet veel beter kan terechtkomen.

Heb jij ook een Creative Inspire T6060 (5.1, 4x 8W + 18W, 20W)?

De centerspeaker staat op een voetje zie ik. Is deze ook zonder voetje bruikbaar zodat deze net onder de monitor past?
Nee, bij deze speaker hangt het voetje vast. Je zou het er wel af kunnen schroeven, maar dan ga je iets anders moeten zoeken om de speaker stabiel te zetten. Hou er wel rekening mee dat het voetje de speaker slecht 3,5cm boven de grond tilt, en dat de totale hoogte slechts 11,5cm is.
Wat zijn de individuele RMS-vermogens van de verschillende drivers?
(ik zou natuurlijk naar de Creative-site kunnen gaan, maar ik ben lui van nature en het lijkt me wel handig voor mede-Tweakers om het hier te kunnen lezen :))